Tandartsvraagje
woensdag 13 juli 2011 om 14:14
Ik ben onlangs verhuisd en vanochtend ben ik voor het eerst bij mijn nieuwe tandarts geweest. Ik heb in het verleden twee wortelkanaalbehandelingen gehad; eentje is al jaren geleden en de tweede was begin vorig jaar. Allemaal prima gegaan en nooit meer last van die kiezen gehad. Nu begon mijn nieuwe tandarts er vanochtend over dat ik kronen over deze kiezen moet laten plaatsen omdat het kan zijn dat de kiezen ooit gaan afbrokkelen.
Mijn oude tandarts, en die vertrouwde ik volledig, heeft daar nooit iets over gezegd.
Is dit nou echt verstandig, of is het geldklopperij?
Mijn oude tandarts, en die vertrouwde ik volledig, heeft daar nooit iets over gezegd.
Is dit nou echt verstandig, of is het geldklopperij?
woensdag 13 juli 2011 om 14:30
Ik heb ook een ontzenuwde kiestand, zonder kroon, maar heel mooi opgebouwd met composiet (was maar een klein bolletje dat moest eorden opgebouwd). Volgens de tandarts die het deed (en die ik 100% vertrouw, ze is namelijk een soort oudere zus voor me) is een kroon momenteel echt niet nodig. Dat kan later nog steeds.
Ik neem aan dat de tandarts die je tand heeft gevuld na de ontzenuwing gemerkt heeft dat je tand voldoende sterk is en de vulling kan dragen?
Anderzijds zegt men dat ontzenuwde tanden ook breekbaarder worden maar m'n vader bijvoorbeeld heeft daar na meer dan 10 jaar nog niets van gemerkt.
Ik zou het nu niet doen.
Ik neem aan dat de tandarts die je tand heeft gevuld na de ontzenuwing gemerkt heeft dat je tand voldoende sterk is en de vulling kan dragen?
Anderzijds zegt men dat ontzenuwde tanden ook breekbaarder worden maar m'n vader bijvoorbeeld heeft daar na meer dan 10 jaar nog niets van gemerkt.
Ik zou het nu niet doen.
woensdag 13 juli 2011 om 14:33
Ik heb vorig jaar een wortelkanaalbehandeling gehad. De kies waar dat in zat was al een kroon. Kroon kon er voor de behandeling niet af dus moest de tandarts door de kroon heen boren.
Ontsteking is godzijdank weg en heb er nooit meer last van gehad.
Tot twee weken geleden. Vrijdagavond, kwart over zes. Ik eet wat manna en krrrrrr. ??? Dacht nog dat het een hard snoepje was. Maar nee hoor, een heel stuk van mijn kroon af! De dag er na, zaterdagavond, in een restaurant waar we ons 5 jarig jubileum vierden. Ik eet een amandeltje uit de salade en krrrr, daar ging nóg een stuk van mijn kroon. Het deed gelukkig geen zeer maar was wel onhandig en ik durfde bijna niks meer te eten met die kant.
Maandag naar de tandarts gegaan en nu heb ik geen kies meer! Moest er uit, kies zat al los en eerst nog een nieuwe kroon plaatsen was duur en kies moest er binnenkort toch uit....
Dus ja, het kan dat je kies wat zwakker is geworden door de behandeling en dat ie kapot kan gaan. Maar dat wil niet zeggen dat dat gelijk/daadwerkelijk gebeurd. Ik zou het rustig afwachten en kijken of er ooit een stuk afbreekt of niet. Nu nog geen kroon laten plaatsen, kost je klauwen met geld!
Ontsteking is godzijdank weg en heb er nooit meer last van gehad.
Tot twee weken geleden. Vrijdagavond, kwart over zes. Ik eet wat manna en krrrrrr. ??? Dacht nog dat het een hard snoepje was. Maar nee hoor, een heel stuk van mijn kroon af! De dag er na, zaterdagavond, in een restaurant waar we ons 5 jarig jubileum vierden. Ik eet een amandeltje uit de salade en krrrr, daar ging nóg een stuk van mijn kroon. Het deed gelukkig geen zeer maar was wel onhandig en ik durfde bijna niks meer te eten met die kant.
Maandag naar de tandarts gegaan en nu heb ik geen kies meer! Moest er uit, kies zat al los en eerst nog een nieuwe kroon plaatsen was duur en kies moest er binnenkort toch uit....
Dus ja, het kan dat je kies wat zwakker is geworden door de behandeling en dat ie kapot kan gaan. Maar dat wil niet zeggen dat dat gelijk/daadwerkelijk gebeurd. Ik zou het rustig afwachten en kijken of er ooit een stuk afbreekt of niet. Nu nog geen kroon laten plaatsen, kost je klauwen met geld!
woensdag 13 juli 2011 om 14:58
woensdag 13 juli 2011 om 15:26
Ik heb afgelopen 10 jaar al heel wat wortelkanaalbehandelingen gehad (helaas), maar ik heb nog nergens een kroon! Zoals ik hierboven lees heeft ook mijn tandarts gezegd dat dat t.z.t. wel komt wanneer het echt nodig is. Dus tja.. je kunt er nu kronen op laten zetten, maar je kan volgens mij ook prima wachten! (Ligt er natuurlijk wel aan hoe 'stevig' je kiezen nu zijn...)
donderdag 14 juli 2011 om 11:55
quote:Tickel schreef op 13 juli 2011 @ 23:49:
Zou gewoon wachten tot je kies afbrokkelt.
Ja, alleen heb je zelf niet in de hand of de kies langzaam afbrokkelt, of gewoon in één keer doormidden is.
Want feit is gewoon, dat een kies door een wortelkanaalbehandeling zwakker wordt. En in een ideale situatie, als je echt geen enkel risico zou willen nemen, zou je het beste een kroon op die kies kunnen nemen. Niet meteen, maar als blijkt dat de kies na de WK-behandeling geen problemen meer geeft.
Maar kronen zijn ook duur, en zoals hier te lezen is, gaat het vaak ook zonder kroon goed. Alleen neem je gewoon wél een risico. Dat is geen ramp, het leven is vol met risico's. Je blijft ook niet de rest van je leven binnen, omdat je aangereden zou kúnnen worden door een auto.
Zou gewoon wachten tot je kies afbrokkelt.
Ja, alleen heb je zelf niet in de hand of de kies langzaam afbrokkelt, of gewoon in één keer doormidden is.
Want feit is gewoon, dat een kies door een wortelkanaalbehandeling zwakker wordt. En in een ideale situatie, als je echt geen enkel risico zou willen nemen, zou je het beste een kroon op die kies kunnen nemen. Niet meteen, maar als blijkt dat de kies na de WK-behandeling geen problemen meer geeft.
Maar kronen zijn ook duur, en zoals hier te lezen is, gaat het vaak ook zonder kroon goed. Alleen neem je gewoon wél een risico. Dat is geen ramp, het leven is vol met risico's. Je blijft ook niet de rest van je leven binnen, omdat je aangereden zou kúnnen worden door een auto.
donderdag 14 juli 2011 om 14:23
Ik moest bij het aanvragen van een nieuwe zorgverzekering, aangeven hoeveel kronen ik heb, en hoe oud ze zijn.
Als een kroon te oud is bij aanvang van een nieuwe verzekering, krijg je dat niet vergoed, of ze wijzen je af voor een bepaalde aanvullende verzekering.
Als een kroon te oud is bij aanvang van een nieuwe verzekering, krijg je dat niet vergoed, of ze wijzen je af voor een bepaalde aanvullende verzekering.
“Don’t look back – you’re not going that way.”