Geld & Recht alle pijlers

Geen testament

23-07-2011 23:02 18 berichten
Ik vraag mij af wat er met mijn dochtertje gebeurt wanneer mij en mijn ex wat overkomt. Er is geen testament opgemaakt. Mijn ex had het er laatst wel over om er 1 op te laten maken (hij wil daarin laten zetten dat onze dochter niet naar zijn en mijn ouders zou gaan, hier ben ik het niet mee eens, van mij mag onze dochter wél naar mijn ouders).

Het lijkt mij dat als eerst mijn ex wat zou overkomen dat onze dochter automatisch bij mij blijft, ze woont bij mij... En mocht mij daarna wat overkomen gaat zij naar mijn ouders, lijkt mij logisch.

Maar bij het omgekeerde verhaal, zou ik niet weten hoe het dan zou gaan....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou maandag even het juridisch loket bellen. Die weten dit vast. Waarom wil je ex niet dat je dochter naar je ouders gaat?
Als je ex jullie kind heeft erkend, gaat hij/zij volgens mij sowieso naar hem na jouw overlijden....
Ik geloof dat de voogdij in een testament regelen niet meer is dan een voorkeur aangeven en geen wettelijk voorschrift hoe exact te handelen mocht je kind wees worden. Volgens mij is de kinderbescherming of wie dan ook niet verplicht zich hieraan te houden.
Heeft jouw ex wel ouderlijke macht? Als je niet getrouwd bent geweest is dit namelijk niet zo, ook niet als hij het kind erkend heeft. Dat je met hem overlegt, is netjes, maar eigenlijk kan hij je niks opdringen volgens mij.

Idd is bellen met een sociaal raadsman of het juridisch loket een optie. Ook kun je dat navragen bij een notaris. (1e gesprek is bij de meeste gratis en ga shoppen want prijzen bij notaris verschillen nogal)
Wannneer er een testament is opgemaakt wordt er hier aangehouden. Wel kan een kind vanaf ik geloof 12 jaar aangeven dat hij/zij het niet eens is met de keuze.

Mocht er geen testament zijn opgemaakt kan het kind vanaf 12 jaar ook aangeven waar hij/zij heen wil. Hoe het ook alweer zit met kindere. Die jonger zijn durf ik zo niet meer te zeggen.
Ze is erkend en hij heeft ouderlijke macht.

En ik zou het eventueel aan mijn advocaat kunnen vragen hoe het en anders het juridisch loket maar even bellen
quote:_jessie_ schreef op 23 juli 2011 @ 23:08:

Ik geloof dat de voogdij in een testament regelen niet meer is dan een voorkeur aangeven is voor de wet. Volgens mij is de kinderbescherming of wie dan ook niet verplicht zich hieraan te houden.Wij hebben vorig jaar onze testamenten laten opmaken en dit is exact wat de notaris ons vertelde.
Dochter is bijna 4 ...

En waarom mijn ex niet wil dat onze dochter naar mijn moeder gaat....hij mag mijn moeder niet (hij mag zijn eigen moeder ook niet en heeft sowieso een hekel aan vrouwen en behandelt ze niet met respect).
Als hij ouderlijke macht heeft, dan gaat je kind toch gewoon naar hem als er iets met jou gebeurt, volgens mij.
quote:missk01 schreef op 23 juli 2011 @ 23:19:

Dochter is bijna 4 ...

En waarom mijn ex niet wil dat onze dochter naar mijn moeder gaat....hij mag mijn moeder niet (hij mag zijn eigen moeder ook niet en heeft sowieso een hekel aan vrouwen en behandelt ze niet met respect).Dat belooft wat als hij voor zijn dochter zou moeten zorgen....
quote:Vlammetje1203 schreef op 23 juli 2011 @ 23:22:

[...]

Dat belooft wat als hij voor zijn dochter zou moeten zorgen.... We horen altijd maar een kant van het verhaal, vier jaar geleden vond TO hem schijnbaar wel leuk genoeg.
quote:jo12345 schreef op 23 juli 2011 @ 23:21:

Als hij ouderlijke macht heeft, dan gaat je kind toch gewoon naar hem als er iets met jou gebeurt, volgens mij.Klopt en stel dat er daarna wat met hem zou gebeuren, waar komt mijn dochter dan terecht....dat vraag ik mij af?
quote:borderwalk schreef op 23 juli 2011 @ 23:25:

[...]

We horen altijd maar een kant van het verhaal, vier jaar geleden vond TO hem schijnbaar wel leuk genoeg.Dit klopt, je hoort altijd maar 1 kant van het verhaal. En ja ik vond dat onze relatie op dat moment goed ging....
Als je beide de ouderlijke macht hebt en er gebeurd één van jullie iets gaat jullie dochter naar de andere ouder. Mocht deze ouder daarna ook iets overkomen of de ouder kan/wil de zorg niet nemen dan gaat jullie dochter naar een voogd.

In een testament kan je vast laten leggen naar wie je voorkeur uit gaat. De rechter hoeft zich hier niet aan te houden maar zal er wel rekening mee houden, als hij vindt dat het onmogelijk is zal het niet gebeuren. Maar in de meeste gevallen zal de rechter akkoord gaan met wat er in het testament is opgenomen. De persoon die is aangegeven als voogd in het testament wordt dan ook nog gehoord of hij/zij nog steeds voor jullie dochter wil zorgen.

Dit is wat mij afgelopen week verteld is bij de notaris.
Ik had ook zo'n moeder die het nodig vond om in haar testament te zetten dat ik na haar dood niet bij mijn vader terecht mocht komen, zonder dat daar een gegronde reden voor was. (Toen kon dat nog zomaar, zover ik heb begrepen is er een jaar na haar dood iets veranderd in de wetgeving waardoor je dit niet meer zomaar in je testament kan zetten.) Het enige wat dit heeft opgeleverd is heel veel gedoe. Ik ben een jaar lang van hot naar her gesleept (zussen van mijn moeder, ouders van mijn vader, dit waren overigens niet de voogden die mijn moeder in haar testament had aangewezen). Uiteindelijk werd ik op mijn verzoek (ik was 11) door de kinderrechter alsnog aan mijn vader toegewezen. De vete tussen beide families is daardoor alleen maar groter geworden en ik als kind zat daar tussenin. Uiteindelijk heeft dit er toe geleid dat ik vrijwel alle contact met de familie van mijn moeders kant heb verbroken.

Dus mijn advies als "ervaringsdeskundige": ik denk dat je niet moet kijken naar wat jíj voor je kind wil, maar wat je kind zelf wil. Scheelt een hele hoop tijd, geld, verhuizingen en ellende. Als jij dood bent, schep je je kind op met jouw besluit en jij hebt er zelf geen reet aan. En vroeg of laat doet het kind toch wat het zelf wil.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Een kind gaat in principe bij de andere ouder wonen. De langstlevende ouder bepaalt bij testament wie voogd wordt over het kind na zijn overlijden. Je kunt dus niet over je graf heen regeren.

Het is wel zo dat als de langstlevende ouder niets heeft vast gelegd, er wordt gekeken naar het testament van de eerder overleden ouder.

Is er niets vastgelegd, dan wordt er gekeken naar wie het dichtst b het kind staat. Eerst binnen familie, dan in vriendenkring. Soms werpen mensen zichzelf op als verzorger voor het kind als er niemand anders is aangewezen.
Vandaag advocaat maar even gebeld...

Kort gezegd, wanneer wij beiden geen testament hebben wordt Bureau Jeugdzorg voogd en wordt van hier uit een geschikte plek (binnen de familie of daarna mensen die dicht bij haar staan) gezocht voor het kind.

Mocht het het geval zijn dat ik apart een testament heb op laten stellen en mijn ex ook apart en deze testamenten zijn in tegenstrijd met elkaar. Dan beslist een rechter waar het kind het beste heen kan...

Dus wat ga ik doen, even sparen en toch maar een testament op laten stellen :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven