Geld & Recht alle pijlers

Hoe ziet jou boodschappen lijst eruit ?

23-07-2011 14:22 821 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie boodschappenlijstjes.

Zelf probeer ik altijd tussen de 50 en 70 euro per week te blijven en veel mensen om mij heen snappen dit niet echt, ik leg ze dan uit dat als je niet veel geld hebt ten eerste geen keus hebt en ten tweede erg creatief moet zijn. Wij hebben de afgelopen 1,5 a 2 jaar moeten leven van 1 salaris met 4 personen, wij hebben dit uitstekend gered en ik snap dan ook het ongeloof niet als je zegt rond te kunnen komen met 50 euro per week. Is dit echt zo gek ? Ik vind het zelf alleen maar makkelijker.

Maar goed, ik ben dus wel benieuwd wat jullie zoal uit gegeven aan boodschappen. Bij dit lijstje zitten momenteel wat extra dingen omdat we straks visite krijgen dus we zijn iets duurder uit dan normaal, maar we kunnen het ons nu wel veroorloven omdat ik sinds kort een baan heb.

Dus, we hebben deze week visite en dit is niet ons '' normale '' bodschappen lijstje, we halen normaal niet zoveel snacks enzo

Mijn lijstje voor deze week is dit:

Groot Blok kaas 4.44 euro

4 losse bananen 0.80 euro

6 stronken Witlof 1.70 euro

Sperziebonen 0.79 euro

Galiameloen 0.89 euro

Hele Watermeloen 1.79 euro

Broccoli 0.55 euro

Vleeswaren ( ham ) 0.73 euro

2 pakken kaas ( plakjes ) 3.94 euro

Gehaktballets 1.49 euro

Ceaser Salade 2.79 euro

Boeren Salade 2.35 euro

2 x kruidenboter 1.18 euro

Chocolade melk 2.98 euro ( 12 kleine pakjes )

Yogi perzik 1.29 euro ( 6 kleine pakjes )

Yogi aardbei 1.29 euro ( 6 kleine pakjes )

Salami worstjes 1.49 euro

Doperwten+wortels 0.85 euro

Bockworsten 1.35 euro

Appelmoes 0.55 euro

Cola 1.69 euro ( 6 kleine flesjes )

Sinaasappelsap 3.75 euro ( 30 kleine pakjes, we zijn verslaafd hier aan )

Tortilla Wraps 1.19 euro

Kletskoppen 0.89 euro

Garfield Kinderkoek 1.29 euro

Kaaszoutjes 0.99 euro

Zeevruchten ( chocolade ) 1.69 euro

Koekjes ( kids ) 1.25 euro

Boterkoekjes 0.72 euro

10 witte afbak broodjes 1.39 euro

Kaaskoekjes 1.59 euro

Sultana 0.99 euro

WC Papier 3.09 euro

Luiers ( 52 stuks ) 7.19 euro

Reinigingsdoekjes 1.99 euro

Kipfilet 3.29 euro

Speklapjes ( gemarineerd ) 2.59 euro

Gehakt 1.99 euro

Mini Schnitzels 2.44 euro

Totaal: 73.25 euro

wij kopen bijvoorbeeld niet iedere week luiers en iedere week van die schoonmaak doekjes en zoveel lekkers.

Het enige wat ik zo nog ga kopen zijn drie broden voor 2 euro en die vries ik dan in.

Momenteel heb ik nog aardappels in de kast, melk, macaroni, eieren, boter en de standaard sausjes ed die je bv gebruikt om macaroni te maken oid.

Ik koop dus echt verder niets meer de rest van de week.
quote:dddandelion schreef op 24 juli 2011 @ 17:53:

[...]

Waarom zou je kennis missen? Lagere inkomens is automatisch krachtwijk? Lagere inkomens vind je tegenwoordig niet meer alleen in kracht of pauperwijken. Wat heet, er zijn steeds meer lagere inkomens in de vroegere betere of welgestelde wijken. En met alle media-aandacht voor gezonde voeding is gebrek aan kennis geen oorzaak meer.Je zegt net dat je genoeg onderzoeken hebt gevonden, waarom ga je er dan zo tegenin?
quote:mamzelle schreef op 24 juli 2011 @ 17:54:

Lager inkomen betekent minder gelegenheid om gezond eten in te kopen. Tenzij je aan de sla en worteltjes met niets wilt. Dat wil geen mens natuurlijk en in het bereikbare gebied liggen de pinghamburgers, veel te vette en zoute chips en ander ongezonde meuk.

Ga maar eens aan een vergelijk van de ingredienten van euroshopper producten ten opzichte van huis- of A-merken.

Geen boodschappenlijstje nu. Het lukt me sowieso niet om per week in te kopen en ik zit in een wat magere week.Klopt, ongezond en vet voedsel is veel goedkoper dan gezond voedsel. Dat maakt het extra lastig.
Ook met een lager inkomen kun je gezond en gevarieerd eten.

Je moet wat meer op de aanbiedingen letten en seizoensgroenten en fruit eten maar aan de pinghamburgers is het andere uiterste..
quote:dddandelion schreef op 24 juli 2011 @ 17:53:

[...]

Waarom zou je kennis missen? Lagere inkomens is automatisch krachtwijk? Lagere inkomens vind je tegenwoordig niet meer alleen in kracht of pauperwijken. Wat heet, er zijn steeds meer lagere inkomens in de vroegere betere of welgestelde wijken. En met alle media-aandacht voor gezonde voeding is gebrek aan kennis geen oorzaak meer.Jawel dat is het nog steeds. Men ziet vooral wat de omgeving doet en niet wat de media schrijft. Je levenstijl wordt je meestal van jongs af aan met de paplepel ingegoten.
quote:superstar_2 schreef op 24 juli 2011 @ 17:57:

Ook met een lager inkomen kun je gezond en gevarieerd eten.

Je moet wat meer op de aanbiedingen letten en seizoensgroenten en fruit eten maar aan de pinghamburgers is het andere uiterste..Tuurlijk, waar een wil is is een weg.
Suups, ik doe dat dan ook wel (mijn kinderen zijn gewend aan halve porties vlees, of champignons of ei bij het avondeten en daar doen ze het ook prima op). Maar vind het niet raar dat er mensen zijn die duidelijk ongezonder eten vanwege een laag budget.
quote:mamzelle schreef op 24 juli 2011 @ 18:12:

Suups, ik doe dat dan ook wel (mijn kinderen zijn gewend aan halve porties vlees, of champignons of ei bij het avondeten en daar doen ze het ook prima op). Maar vind het niet raar dat er mensen zijn die duidelijk ongezonder eten vanwege een laag budget.

Ik snap dat ook wel hoor mensen die ongezonder eten vanwege een laag budget maar daarentegen ken ik evenzoveel mensen die net zo ongezond eten maar die niet op een dubbeltje hoeven te kijken.

Missen die dan ook een bepaalde kennis of kan die het gewoon geen reet schelen?
En nu hoor ik sinds ik bij mijn ex weg ben weer gewoon bij de lagere inkomensklasse.
Mij lijkt het ook een kwestie van geen reet kunnen schelen of in iets sjiekere termen bourgondisch leven.
Wat Iris zegt klopt. Net zoals het ook een bekend fenomeen is dat er zich in de hogere inkomensklasses/onder mensen met een hoger IQ meer vegetariërs bevinden dan in de laagste inkomensklasse/onder mensen met een laag IQ.
quote:yvonjaspers schreef op 24 juli 2011 @ 18:24:

Wat Iris zegt klopt. Net zoals het ook een bekend fenomeen is dat er zich in de hogere inkomensklasses/onder mensen met een hoger IQ meer vegetariërs bevinden dan in de laagste inkomensklasse/onder mensen met een laag IQ.

Zou kunnen alleen ik ken ze niet.

Hoe groter de biefstuk of de varkenshaas hoe beter lijken de grootverdieners die ik ken te denken..

In de middenmoot tussen een hoog en laag inkomen in ken ik nog wel een enkeling die vegetarisch is..
Het verband dat zou moeten worden gemeten is het verband tussen een bepaalde levenshouding en een bepaalde levensstijl. Leuk dat die correleren met IQ of inkomen maar wat zegt dat dan alles bij elkaar. Niet dat IQ of inkomen de oorzaak is van de levenshouding of levensstijl, in tegenstelling tot wat de onderzoeken lijken te willen aantonen.

De onderzoekers kunnen hun tijd beter steken in erachter komen wat verandering van een levenshouding motiveert dan in vaststellen in welke inkomensgroepen een levenshouding overheerst en vervolgens bepaalde inkomensgroepen overvoeren met info/programma's waar ze helemaal niet op zitten te wachten die ineffectief zijn.

En nu vlot naar de deels gezonde deels ongezonde maaltijd.
sorry voor even geheel off topic maar zie dat elninjoo hier actief is. Nien, kom je naar de septembermeet (topic op overig), is volgens mij niet te ver bij jou vandaan? Zou het zelf erg leuk vinden als je (even?) komt!

Haha, borrel met iets eten a la eetcafe of zo, kan dus ook vette hap zijn In de OP kun je al een beetje zien wie interesse hebben.
quote:Zanne schreef op 24 juli 2011 @ 17:56:

[...]

Je zegt net dat je genoeg onderzoeken hebt gevonden, waarom ga je er dan zo tegenin?Ik ga alleen in tegen het gebrek aan kennis. Ik denk dat dat namelijk wel sterk veranderd is. En ik vraag me af of er nu er een verschuiving in de gemiddelde inkomens is gekomen, ook dit verschoven is.
Hier is het etenstijd... En zowaar met fietamienuz...

Wat Iris zegt klopt. Net zoals het ook een bekend fenomeen is dat er zich in de hogere inkomensklasses/onder mensen met een hoger IQ meer vegetariërs bevinden dan in de laagste inkomensklasse/onder mensen met een laag IQ.Dat is grappig, want ik ben vegetariër.
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2011 @ 18:39:

[...]

Dat is grappig, want ik ben vegetariër.Hilarisch.
Gebrek aan kennis over voeding, op de meeste lagere opleidingen wordt volop voedingsleer gegeven, heb ik op de havo nooit gehad en hoor de rechtenstudenten er ook nooit over.

In mijn wereld is gezond eten niks duurder dan ongezond eten en hangt veel af van de manier waarop je het klaarmaakt.

Mijn ex gooide zijn biefstukje in een half pak roomboter, ik bak het op de grillplaat.

Wat is gezonder en goedkoper?
quote:superstar_2 schreef op 24 juli 2011 @ 18:27:

[...]

Zou kunnen alleen ik ken ze niet.

Hoe groter de biefstuk of de varkenshaas hoe beter lijken de grootverdieners die ik ken te denken..

In de middenmoot tussen een hoog en laag inkomen in ken ik nog wel een enkeling die vegetarisch is..Ik vraag me ook af, hoe houdt 'n vegetarier zich staande tijdens 'n zakendiner? Bij de lunch kan men nog een salade nemen, maar wat doe je in 'n normaal restaurant met 'n meergangen diner? Veel vegakeus is er meestal niet.
quote:thee schreef op 24 juli 2011 @ 18:31:

sorry voor even geheel off topic maar zie dat elninjoo hier actief is. Nien, kom je naar de septembermeet (topic op overig), is volgens mij niet te ver bij jou vandaan? Zou het zelf erg leuk vinden als je (even?) komt!

Haha, borrel met iets eten a la eetcafe of zo, kan dus ook vette hap zijn In de OP kun je al een beetje zien wie interesse hebben.

Haha, laat ik nu net met mezelf hebben afgesproken om na m'n vakantie weer 'ns te gaan proberen te lijnen

Ben een deel van september nog op reis, maar dankjewel voor de uitnodiging.
quote:elninjoo schreef op 24 juli 2011 @ 18:48:

[...]

Ik vraag me ook af, hoe houdt 'n vegetarier zich staande tijdens 'n zakendiner? Bij de lunch kan men nog een salade nemen, maar wat doe je in 'n normaal restaurant met 'n meergangen diner? Veel vegakeus is er meestal niet.Ik weet niet hoe het bij de sterrenrestaurants is maar bij de goedkopere restaurants waar ik kom is meestal genoeg keus hoor.
quote:dddandelion schreef op 24 juli 2011 @ 18:37:

[...]

Ik ga alleen in tegen het gebrek aan kennis. Ik denk dat dat namelijk wel sterk veranderd is. En ik vraag me af of er nu er een verschuiving in de gemiddelde inkomens is gekomen, ook dit verschoven is.Ik denk het niet.
quote:mamalief schreef op 24 juli 2011 @ 18:50:

[...]

Ik weet niet hoe het bij de sterrenrestaurants is maar bij de goedkopere restaurants waar ik kom is meestal genoeg keus hoor.

Moet bekennen dat ik als niet vega vooral/alleen naar vis en vlees kijk. Bij de voorgerechten staat wel 'ns iets zonder vis/vlees, maar bij de hoofdgerechten toch in elk geval niet veel. In elk geval niet zoveel dat ze er 'n pagina aan kunnen wijden zoals met 't seafood en 't vlees. En dan heb ik 't ook over normale restaurants, geen eetcafe, geen sterrentent.

En ik heb nooit vega's als tafelgezelschap, dus dat scheelt natuurlijk ook.

Is het misschien iets van de Randstad, dat vega-gebeuren als nieuwe hype? Hier in 't zuiden is bourgondisch leven juist nog steeds de norm.

Wat Iris zegt klopt. Net zoals het ook een bekend fenomeen is dat er zich in de hogere inkomensklasses/onder mensen met een hoger IQ meer vegetariërs bevinden dan in de laagste inkomensklasse/onder mensen met een laag IQ.Klopt helemaal.
Ja, tegenwoordig kan alles! Zeker betere restaurants zijn wel voorbereid op vegetarisch etende mensen. En op dieet wensen en allergieen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven