Kind aanwezig bij de bevalling

27-07-2011 19:49 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om een ander topic niet te bevuilen start ik hier even een nieuwe.

Door omstandigheden is mijn oudste (toendertijd 1 dag 4 jaar) bij de bevalling van de jongste geweest.

Hij werd dinsdag vier jaar en mocht woensdag voor het eerst naar school. Ik was toen al een paar dagen overtijd van de tweede. Die woensdag was hij zo moe van zijn verjaardag en zijn eerste schooldag dat hij om twee uur op de bank in slaap viel. Hij werd wakker om zes uur toen de verloskundige langskwam. Zij kwam voor een controle omdat ik dacht dat ik vruchtwater verloor. Maar nee alles zat nog "potdicht" en het kon nog wel een week duren. Dus niks aan de hand en niks geregeld qua opvang voor de oudste.

De bevalling van de oudste duurde vanaf de eerste wee 32 uur, dus wij dachten ook: als de bevalling begint hebben we tijd zat om opvang te regelen. Hij zou dan naar mijn zus kunnen.

Lang verhaal in het kort: Om 20:15 uur breken mijn vliezen en twee en een half uur later was onze jongste geboren. Alles ging zo ontzettend snel dat we geen tijd hadden om iets te regelen. Oudste had dus heel de middag liggen slapen en was klaarwakker.

Uiteindelijk, na snel overleg met de verloskundige, is hij aan het hoofdeind van ons bed komen zitten en heeft alles van dichtbij meegemaakt.

Een bijzondere ervaring waar hij verder nooit last van heeft gehad. Halverwege zei hij wel:"die baby komt helemaal niet uit je buik" maar dat vond ik wel grappig. Hij heeft ook gezien dat ik gepoept had en dat vind ik dan weer helemaal niet grappig! Het is nu zes jaar later en daar heeft hij het soms nog wel eens over.

Ik zou er zelf niet bewust voor kiezen om hem erbij te laten zijn maar op deze manier was het wel heel bijzonder en goed te doen.
Ze heeft toch wel een man die het jongetje naar beneden kan dirigeren?
Mooi verhaal

Een mooie ervaring voor jullie hele gezin, zeker aangezien je zoon er geen last van heeft gehad koester deze mooie herinnering.

( En ach, mijn zoon slaapt nog regelmatig in mijn bed *vijf jaar* Ik haal hem zelfs regelmatig 's nachts op , gewoon omdat het kan )
quote:lasvegas84 schreef op 27 juli 2011 @ 20:27:

Hmm nee, ik had het kind idd bij de buren gedropt. Het is nu goed gegaan, maar stel dat je met gierende spoed naar het ziekenhuis had gemoeten vanwege bloedverlies oid, best traumatisch..Ik ben met gierende spoed naar het zh gereden, terwijl de placenta losliet. Ik bloedde als een rund. Mijn oudste 2 hebben alles ( het moment van brekende vliezen, bed onder bloed, moeder in paniek. ) meegemaakt. En ze hebben het er nog over. In een positieve zin. Het was , achteraf toen alles goddank goed was afgelopen, bijzonder om met zijn vieren de start van de vijfde mee te maken. ( Het werd een ks, daar waren ze uiteraard niet bij. )
Ik maak er niet uit op of die erbij was of niet, maar met 9 centimeter ontsluiting ben je ook nogal van de wereld, dus behalve dat je het niet zelf kan regelen kan ook lang niet iedereen überhaupt dat soort oplossingen verzinnen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:just-juul schreef op 27 juli 2011 @ 20:28:

Mooi verhaal

Een mooie ervaring voor jullie hele gezin, zeker aangezien je zoon er geen last van heeft gehad koester deze mooie herinnering.

( En ach, mijn zoon slaapt nog regelmatig in mijn bed *vijf jaar* Ik haal hem zelfs regelmatig 's nachts op , gewoon omdat het kan )

Dank je, ik zie het eigenlijk ook als een mooi verhaal omdat het ook mooi was!

(en ik zeg maar niet hoe wij hier allemaal slapen 's nachts anders krijg ik weer een half forum over mij heen, maar goed we slapen en we vinden het zelf ok en daar gaat het om)
Onze oudste is ook min of meer bij de bevalling geweest. Niet met de neus erboven op, maar wel in de buurt, kamertje naast die van ons. . Vroeg dan netjes of hij naar binnen mocht komen, het scheetje. Hij kwam af en toe even checken hoe het was, gaf mij een kus en een slokje water, veegde mijn hoofd af en liep braaf terug naar zijn kamer, waar hij (om 3 uur 'snachts) boekjes ging lezen. Hij was op dat moment bijna 4 jaar, dus we haddeb hem voordien goed kunnen vertellen wat er evt zou gaan gebeuren bij een bevalling. (we hebben hem niet bloederige toestanden laten zien en ik kan bijna geluidloos bevallen )

We hadden wel de buuv als backup, maar ach, het ging prima, dus waarom dan toestanden met kind naar buren, waar hij waarschijnlijk ook niet zou slapen.

Ik denk als je zelf niet zo'n toestand ervan maakt of iig geen gigantisch zware bevalling hebt je kind echt geen trauma ondervind.
Ik ben zelf bij de geboorte geweest van mijn zusje en ik heb er niets aan over gehouden. Alhoewel...Ik hou wel erg van ziekenhuis programma's en bevallingsvrhalen vind ik ook erg leuk om te horen.(Misschien de naweeen )
Nachtrust is me heilig. En als dat betekend dat ik 3 kinderen op me heb liggen in bed, dan is dat maar zo

Iets met leven en laten leven
Er was een 'we' dus ik neem aan dat papa het kind wel mee naar beneden had gezeuld als het allemaal te heftig zou worden. In dat geval lijkt hoofdeinde van het bed me 'veraf' genoeg.

Zou er zeker niet voor kiezen.
quote:katrien_duck schreef op 27 juli 2011 @ 20:13:

[...]

Maar waarom niet met een berg speelgoed of boekje in zijn eigen kamer gezet?

Ja tuurlijk. Alsof ie lekker bedaard blijft spelen als zijn moeder een kamer verderop met oerkreten en al ligt te bevallen.

Ik vind het een leuk verhaal, al ben ik wel blij dat ik bij de tweede nog wel de gelegenheid had de oudste tijdig af te voeren. En ik geloof nooit dat een normaal verlopende bevalling vreselijk traumatisch is voor een kleuter, zo teer zijn die kinderzieltjes nou ook weer niet.
quote:just-juul schreef op 27 juli 2011 @ 20:30:

[...]

Ik ben met gierende spoed naar het zh gereden, terwijl de placenta losliet. Ik bloedde als een rund. Mijn oudste 2 hebben alles ( het moment van brekende vliezen, bed onder bloed, moeder in paniek. ) meegemaakt. En ze hebben het er nog over. In een positieve zin. Het was , achteraf toen alles goddank goed was afgelopen, bijzonder om met zijn vieren de start van de vijfde mee te maken. ( Het werd een ks, daar waren ze uiteraard niet bij. )

Kinderen kunnen best wel veel aan. Van dit soort dingen dan. Oudste was met twee jaar ook getuige van een ernstig ongeluk van mijn man en daar heeft hij ook nooit last van gehad.

Terwijl als we een keer ruzie maken hij wel 10 keer vraagt of het weer goed is en of we niet gaan scheiden!
Ik dacht eerst ook 'zou mijn keuze niet zijn'.

Maar later dacht ik 'waarom eigenlijk niet'.

Is er iemand die kan zeggen waarom zij er niet voor zouden kiezen? Wat is de reden dat je je kind niet bij de bevalling wilt laten zijn?
Bewoner van ons verpleeghuis (87) heeft het als kind ook meegemaakt dat ze bij een bevalling aanwezig was van haar moeder maar die heeft er een trauma aan over gehouden en daardoor nooit geen kinderen gewild.

Ze was 9 toen ze het mee maakte maar wist het bijna 80 jaar later nog.
quote:Zanne schreef op 27 juli 2011 @ 20:41:

Ik dacht eerst ook 'zou mijn keuze niet zijn'.

Maar later dacht ik 'waarom eigenlijk niet'.

Is er iemand die kan zeggen waarom zij er niet voor zouden kiezen? Wat is de reden dat je je kind niet bij de bevalling wilt laten zijn?

Precies: "flexibel" is het toverwoord!

Degrootste reden voor "tegen"is denk ïk: omdat het niet gebruikelijk is in Nederland. In andere culturen zitten soms complete families aan het bevallingsbed!
Als het allemaal normaal verloopt lijkt het me niet bijzonder traumatiserend, zo'n bevalling. De enige reden waarom ik mijn kind er niet bij zou willen, is omdat haar aanwezigheid me nogal afleidend lijkt. Ik wil me tijdens het persen niet hoeven bezig houden met het kind dat niet meer in mijn buik zit.
quote:queenfan25 schreef op 27 juli 2011 @ 20:41:

Bewoner van ons verpleeghuis (87) heeft het als kind ook meegemaakt dat ze bij een bevalling aanwezig was van haar moeder maar die heeft er een trauma aan over gehouden en daardoor nooit geen kinderen gewild.

Ze was 9 toen ze het mee maakte maar wist het bijna 80 jaar later nog.Verloskundige heeft mij ook wel gezegd om hem in de gaten te houden daarna en goed te luisteren naar verhalen, vragen en opmerkingen. 80 jaar geleden zal dat ook anders zijn geweest.
quote:maze schreef op 27 juli 2011 @ 20:43:

[...]

Precies: "flexibel" is het toverwoord!

Degrootste reden voor "tegen"is denk ïk: omdat het niet gebruikelijk is in Nederland. In andere culturen zitten soms complete families aan het bevallingsbed!Ja precies.
quote:maze schreef op 27 juli 2011 @ 20:35:

[...]

(en ik zeg maar niet hoe wij hier allemaal slapen 's nachts anders krijg ik weer een half forum over mij heen, maar goed we slapen en we vinden het zelf ok en daar gaat het om)Ah zeg nou.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Blyt schreef op 27 juli 2011 @ 20:45:

Als het allemaal normaal verloopt lijkt het me niet bijzonder traumatiserend, zo'n bevalling. De enige reden waarom ik mijn kind er niet bij zou willen, is omdat haar aanwezigheid me nogal afleidend lijkt. Ik wil me tijdens het persen niet hoeven bezig houden met het kind dat niet meer in mijn buik zit.

tijdens het persen niet maat er tussendoor was het eigenlijk wel een leuke afleiding! Niet verkeerd opvatten dat ik hem nodig had. Maar dan zei ik bv.: nog heel even en dan ben je echt een grote broer.

Afleidend viel wel mee omdat hij op dat moment genoeg had om mee te maken en mij dus niet hoefde te storen!
quote:maze schreef op 27 juli 2011 @ 20:35:

[...]

(en ik zeg maar niet hoe wij hier allemaal slapen 's nachts anders krijg ik weer een half forum over mij heen, maar goed we slapen en we vinden het zelf ok en daar gaat het om)Dat weten we allang hoor, meid
quote:nouschi schreef op 27 juli 2011 @ 20:46:

[...]

Ah zeg nou.Loepje!
quote:maze schreef op 27 juli 2011 @ 20:47:

[...]

tijdens het persen niet maat er tussendoor was het eigenlijk wel een leuke afleiding! Niet verkeerd opvatten dat ik hem nodig had. Maar dan zei ik bv.: nog heel even en dan ben je echt een grote broer.

Afleidend viel wel mee omdat hij op dat moment genoeg had om mee te maken en mij dus niet hoefde te storen!Een kind van vier kan waarschijnlijk langer zonder aandacht dan een kind van anderhalf (mijn referentiekader ). Als we voor de volgende keer ooit in de verre toekomst bij de komst van de tweede geen oppas kunnen vinden, vind ik het best een optie. Mits ze minimaal vier is
Ik ben het eens met Zanne. Het is niet vies om te bevallen.

Goede begeleiding is noodzakelijk, maar daar is vader en familie voor.Denk ik dan he!? Want ik heb geen kinderen.
quote:maze schreef op 27 juli 2011 @ 20:43:

[...]

De grootste reden voor "tegen" is denk ik: omdat het niet gebruikelijk is in Nederland. In andere culturen zitten soms complete families aan het bevallingsbed! gelukkig ben ik niet van plan te bevallen, maar hiervan zou mijn gevoel van privacy ernstig in het geding komen.
quote:Blyt schreef op 27 juli 2011 @ 20:49:

[...]

Een kind van vier kan waarschijnlijk langer zonder aandacht dan een kind van anderhalf (mijn referentiekader ). Als we voor de volgende keer ooit in de verre toekomst bij de komst van de tweede geen oppas kunnen vinden, vind ik het best een optie. Mits ze minimaal vier is

Ach een kind van anderhalf slaapt meestal gewoon om kwart over 8.

En zo lang zonder aandacht was het gelukkig niet vanwege de snelle bevalling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven