Kind aanwezig bij de bevalling

27-07-2011 19:49 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om een ander topic niet te bevuilen start ik hier even een nieuwe.

Door omstandigheden is mijn oudste (toendertijd 1 dag 4 jaar) bij de bevalling van de jongste geweest.

Hij werd dinsdag vier jaar en mocht woensdag voor het eerst naar school. Ik was toen al een paar dagen overtijd van de tweede. Die woensdag was hij zo moe van zijn verjaardag en zijn eerste schooldag dat hij om twee uur op de bank in slaap viel. Hij werd wakker om zes uur toen de verloskundige langskwam. Zij kwam voor een controle omdat ik dacht dat ik vruchtwater verloor. Maar nee alles zat nog "potdicht" en het kon nog wel een week duren. Dus niks aan de hand en niks geregeld qua opvang voor de oudste.

De bevalling van de oudste duurde vanaf de eerste wee 32 uur, dus wij dachten ook: als de bevalling begint hebben we tijd zat om opvang te regelen. Hij zou dan naar mijn zus kunnen.

Lang verhaal in het kort: Om 20:15 uur breken mijn vliezen en twee en een half uur later was onze jongste geboren. Alles ging zo ontzettend snel dat we geen tijd hadden om iets te regelen. Oudste had dus heel de middag liggen slapen en was klaarwakker.

Uiteindelijk, na snel overleg met de verloskundige, is hij aan het hoofdeind van ons bed komen zitten en heeft alles van dichtbij meegemaakt.

Een bijzondere ervaring waar hij verder nooit last van heeft gehad. Halverwege zei hij wel:"die baby komt helemaal niet uit je buik" maar dat vond ik wel grappig. Hij heeft ook gezien dat ik gepoept had en dat vind ik dan weer helemaal niet grappig! Het is nu zes jaar later en daar heeft hij het soms nog wel eens over.

Ik zou er zelf niet bewust voor kiezen om hem erbij te laten zijn maar op deze manier was het wel heel bijzonder en goed te doen.
Ik ben zelf de oudste. Ik was anderhalf toen mijn eerste broertje geboren werd, ik ben toen bij de overburen (goede vrienden van mijn ouders dus heel bekend terein) gebracht...

Toen mijn tweede broertje bijna geboren werd hebben deze buren aangeboden om mij en mijn broertje weer op te vangen maar mijn moeder had een onbestemd gevoel dat het beter was om ons naar tante te brengen (andere kant van het dorp).

Uiteindelijk is mijn moeder inderdaad met loeiende sirene's opgehaald. Mijn moeder is er nog altijd van overtuigd dat wij ''niet voor niks niet in de straat waren''.

Ik ben er van overtuigd dat kinderen erg verkrachtig zijn en van zoiets oppikken wat ze ''kunnen hebben''. Eigen grenzen aangeven kunnen kinderen van die leeftijd meestal best goed.

Maar voor mijn rust zou ik er ook niet bewust voor kiezen denk ik.... Ik vind het wel mooi als het nou eenmaal zo loopt.
De volgende keer mag de kleine ook bij de bevruchting aanwezig zijn...?
quote:gsleutel schreef op 28 juli 2011 @ 00:22:

Ik ben zelf de oudste. Ik was anderhalf toen mijn eerste broertje geboren werd, ik ben toen bij de overburen (goede vrienden van mijn ouders dus heel bekend terein) gebracht...

Toen mijn tweede broertje bijna geboren werd hebben deze buren aangeboden om mij en mijn broertje weer op te vangen maar mijn moeder had een onbestemd gevoel dat het beter was om ons naar tante te brengen (andere kant van het dorp).

Uiteindelijk is mijn moeder inderdaad met loeiende sirene's opgehaald. Mijn moeder is er nog altijd van overtuigd dat wij ''niet voor niks niet in de straat waren''.

Ik ben er van overtuigd dat kinderen erg verkrachtig zijn en van zoiets oppikken wat ze ''kunnen hebben''. Eigen grenzen aangeven kunnen kinderen van die leeftijd meestal best goed.

Maar voor mijn rust zou ik er ook niet bewust voor kiezen denk ik.... Ik vind het wel mooi als het nou eenmaal zo loopt.

Waarom zou je een beroep op hun veerkracht willen doen in deze?

Laat ze bloed zien en ze zijn weg. Nu zien ze heel veel bloed uit hun moeder komen van onderen, dat is dolletjes...
Ieuwwwww, ik zou er al als volwassene niet bij willen zijn, laat staan als je een kind bent. Wat een horror voor het kind.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:batwom schreef op 27 juli 2011 @ 22:32:

[...]

Je hebt gelijk, verkeerd gelezen en op het verkeerde been gezet doordat kind alles gezien had (poep enzo).

Dat hij die poep heeft gezien kwam doordat ik angstvallig vroeg of ik gepoept had. Want tijdens de hele bevalling vond ik het feit dat ik gepoept had nog wel het ergste! En toen hij dat hoorde heeft hij blijkbaar snel even gekeken.

Eigenlijk ging het zo: Ik hoorde hem tijdens het persen heel hard "gadverdamme" zeggen. Toen ik later aan hem vroeg of hij al dat bloed zo vies vond zei hij: "Nee, maar die poep van jou...."
quote:Nova78 schreef op 27 juli 2011 @ 21:38:

Ik vind het een raar verhaal, en ik had mijn kind er niet bij willen hebben. Mijn man had echt nog iets mogen regelen. Om 20.15 9 cm en tweeënhalf uur later is de kleine geboren, tijd genoeg dus.

Om 20:15 uur braken mijn vliezen maar omdat de eerste bevalling zo lang duurde heb ik nog niet meteen actie ondernomen. Behalve dan tegen mijn man gezegd dat hij moest stofzuigen voordat de kraamverzorgster zou komen

Voor ik het wist was het een uur later en toen heb ik pas de verloskundige gebeld. Toen zij kwam had ik dus al 9 cm.
quote:Mylene_Valerie schreef op 28 juli 2011 @ 00:37:

Ieuwwwww, ik zou er al als volwassene niet bij willen zijn, laat staan als je een kind bent. Wat een horror voor het kind.

Ik zou er eerlijk gezegd ook niet bij willen zijn!

Maar echt kinderen zijn wat dat betreft zo relaxt. Nou ja mijn kind in ieder geval.

Ik schreef al eerder dat hij ruim een jaar daarvoor al getuige was van een ernstig ongeluk van zijn vader, mijn man. Daar heeft hij ook nooit last van gehad.
Het hoort toch bij het leven? En hij hoort bij het gezin. Bevalken is een natuurlijk iets en om het nou expres mysterieus en onbekend te houden...

Hij weet gelijk hoe zoiets in zijn werk gaat.
Ja het hoort allemaal bij het leven, maar je laat een kind toch ook niet toekijken wanneer de bevruchting plaatsvindt?

Ik was als 13-jarige bij de te vroege en snelle geboorte van mijn nichtje. Ik ging gewoon even langs bij mn tante voor een kopje koffie en ineens kwam het hele circus in werking en begon de bevalling. Oom moest een uur rijden om thuis te komen, de huisarts arriveerder na 20 minuten toen het kind er net uit was.

Dus ik was alleen met mn bevallende tante en mn neefje van 3, die ik uiteraard meteen beneden heb geparkeerd.

Voor mij is dit een redelijk traumatiserende ervaring geweest en ik heb daarna altijd alles wat met bevallingen te maken had angstvallig vermeden. Ik heb zelf ook nooit kinderen gewild, mede door deze ervaring.

Nu toch per ongeluk 40+ weken zwanger en heb tot nog toe geweigerd om me te verdiepen in de bevalling. Komt vast wel goed, maar ik hoef er behalve ziekenhuispersoneel geen publiek bij. Ook mijn man hoeft er van mij niet bij te zijn, tenzij hij het echt heel graag wil.
Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat denk ik. Een vierjarige beleeft dingen heel anders dan een ouder kind.

Als je er zelf geen horror achtig iets van maakt zal dat kind het ook niet zo ervaren.

Ik ben op jonge leeftijd vaak midden in de nacht wakkergemaakt om kalfjes geboren te zien worden en vond dat altijd zo speciaal! Hele warme herinneringen aan. (oke het is dan wel niet hetzelfde maar toch....)
quote:maze schreef op 27 juli 2011 @ 19:49:

Halverwege zei hij wel:"die baby komt helemaal niet uit je buik"Dat is echt het grappigste wat ik in tijden gehoord heb. Tja, daar zit je dan met je mooie uitleg.
Een bevalling is een natuurlijk iets. En kinderen kunnen over het algemeen meer hebben dan wij denken. Als het toevallig zo loopt dat er een kind bij aanwezig is, dan is dat maar zo. Ze zullen er echt geen trauma aan over houden en er zullen in hun leven nog wel gekkere dingen gebeuren.
Mijn nichtjes hebben wel de bevalling van hun broertje nog een keer gezien op video, vonden ze reuze interessant. Ik heb niet het idee dat ze het echt begrijpen verder, maar volgens mij hebben ze geen trauma.

Voor iedereen kan het anders zijn natuurljik . (en zij waren natuurljk 'voorbereid' omdat het op film is, en niet in het echt, was er eerst een gesprekje)
quote:toujourssourire schreef op 28 juli 2011 @ 09:40:

Ik was als 13-jarige bij de te vroege en snelle geboorte van mijn nichtje. Voor mij is dit een redelijk traumatiserende ervaring geweest.

Dat is eigenlijk wel anders. Jij moest alles regelen, en dat als 13-jarige. Dat is heeft heftig. De zoon van TO zat er alleen bij en maakte geestige opmerkingen.

Veel sterkte bij je eigen bevalling. Zul je zien dat het je heel erg meevalt.
quote:Flauwegeit schreef op 28 juli 2011 @ 11:44:

[...]

Dat is echt het grappigste wat ik in tijden gehoord heb. Tja, daar zit je dan met je mooie uitleg.

De verloskundige reageerde meteen met: "nee de baby komt idd niet uit de buik maar uit het babygat"

Waarop ik weer riep: "babygat??? babygaatje!"
quote:Iwannalive schreef op 28 juli 2011 @ 00:30:

De volgende keer mag de kleine ook bij de bevruchting aanwezig zijn...?

mijn dochter was vorige keer bij de bevruchting

gezellig bij pappa op schoot terwijl de gynaecoloog haar werk deed

ook niets traumatisch aan hoor
quote:Iwannalive schreef op 28 juli 2011 @ 00:30:

De volgende keer mag de kleine ook bij de bevruchting aanwezig zijn...?Mijne is meerdere malen bij mogelijke bevruchtingen aanwezig geweest.
quote:Blyt schreef op 28 juli 2011 @ 13:32:

[...]

Mijne is meerdere malen bij mogelijke bevruchtingen aanwezig geweest.

Ik hoop dat je een grapje maakt.

Voor een volwassene is een bevalling al een ontzettend indrukwekkende ervaring. En tussen iets mysterieus en je kind laten deelnemen aan een bevalling zit ook nog een hele wereld tussen. Ik vind persoonlijk het een veel te heftig iets om een kind hierbij aanwezig te laten zijn.
Ik keek vroeger altijd naar 'de bevalling' op tv met mijn moeder. Ik kan me nog 1 bevalling herinneren en dat was er een met een enorme spiegel boven het bed, en daar werden de kinderen er ook bij geroepen. Denk dat ze 3 en 5 waren ofzo. Ze moesten ernaast blijven kijken. Ik zie de horror nog op hun gezichtjes...

Fijn dat het voor TO een goede ervaring is geweest en dat poepverhaal moet ik echt wel om lachen.

Maar ik zou er niet aan moeten denken! Het risico dat je kind een trauma oploopt door zijn/haar moeder met zoveel pijn te zien zou mij te groot lijken.
quote:Nova78 schreef op 28 juli 2011 @ 22:16:

[...]

Ik hoop dat je een grapje maakt.

Voor een volwassene is een bevalling al een ontzettend indrukwekkende ervaring. En tussen iets mysterieus en je kind laten deelnemen aan een bevalling zit ook nog een hele wereld tussen. Ik vind persoonlijk het een veel te heftig iets om een kind hierbij aanwezig te laten zijn.

Hoezo? Kootje sliep nog bij ons op de kamer en als hij lag te slapen hadden wij wel eens seks. Hij was nog maar een paar maanden oud. Ten eerste werd hij niet wakker en ten tweede had hij er niets van gesnapt omdat hij zo klein is en niets van gezien omdat het zo donker was.

Over bevallen met je kind er bij: Het zou niet mijn keuze zijn maar goed, soms heb je niets te kiezen. En met 9 centimeter waarbij de rest ook zo snel gegaan is heeft papa vaak ook nog wel wat anders te doen dan kind beneden parkeren, dvdtje aan en schaaltje nibits uit de kast pakken. Als de kraamhulp er niet is moet papa vaak doeken warmen, kraampakket pakken, kruiken klaarmaken etc. En bij 9 centimeter heeft nou eenmaal niet elke bevallende vrouw "nog wel een uurtje te gaan". Bij mij ging het vanaf 9 centimeter heel snel, een half uur later was Kootje er.

Tip van mij aan vriendinnen die voor het eerst zwanger zijn is om het kraampakket ook vooral compleet in de doos te laten en ergens onder handbereik te zetten. De buurvrouw zou in het ziekenhuis bevallen. Ze hadden het kraampakket uitgepakt en de helft al zowat op zolder gezet. Toen de verloskundige kwam had ze 8 1/2 cm ontsluiting en gingen ze helemaal nergens meer heen. Kraampakket moest her en der bij elkaar gegraaid worden en de kraamhulp kwam toen de kleine al geboren was.

*bovendien is het gewoon beter als je de kraamverbanden en enorme lappen niet ziet voor je gaat bevallen *
quote:kaetje schreef op 29 juli 2011 @ 16:30:

[...]

Hoezo? Kootje sliep nog bij ons op de kamer en als hij lag te slapen hadden wij wel eens seks. Hij was nog maar een paar maanden oud. Ten eerste werd hij niet wakker en ten tweede had hij er niets van gesnapt omdat hij zo klein is en niets van gezien omdat het zo donker was.

*

Misschien ben ik daar heel apart in, maar dat kan ik dus niet.

Maar goed, onze kinderen hebben beide ook niet langer dan de kraamweek bij ons geslapen.
quote:Nova78 schreef op 29 juli 2011 @ 20:39:

[...]

Misschien ben ik daar heel apart in, maar dat kan ik dus niet.

Maar goed, onze kinderen hebben beide ook niet langer dan de kraamweek bij ons geslapen.Dat wil ik helemaal niet zeggen. Maar het is niet zo dat mensen die seks hebben naast een slapende baby raar zijn of dat dat niet normaal is.
quote:iris1969 schreef op 27 juli 2011 @ 19:54:

Ik vind het persoonlijk niets voor een kind, al dat natuurgeweld en al dat bloed en smurrie en ik vind het eigenlijk ook geen prettig idee dat een jong kind zijn moeder in zoveel pijn zie.Inderdaad.
quote:kaetje schreef op 29 juli 2011 @ 21:18:

[...]

Dat wil ik helemaal niet zeggen. Maar het is niet zo dat mensen die seks hebben naast een slapende baby raar zijn of dat dat niet normaal is.Nee hoor, maar het kwam een beetje door de berichten voorafgaand, die gingen ook een beetje op de cynische toon. Dat had ik van jou bericht ook begrepen. Verder moet je lekker zelf weten wat je in je slaapkamer doet
quote:kaetje schreef op 29 juli 2011 @ 16:30:

[...]

*bovendien is het gewoon beter als je de kraamverbanden en enorme lappen niet ziet voor je gaat bevallen *Mijn man zag ze voor de bevalling en vroeg zich af of het luiers voor de baby waren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven