Werk & Studie alle pijlers

Traineeship; tips gevraagd

31-07-2011 15:45 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben bijna afgestudeerd, WO master. En nu zag ik een traineeship wat me erg aanspreekt. Het enige nadeel is dat het bedrijf aansluit bij mijn studie (media), maar het is meer een traineeship gericht op management en organisatie - waar ik niet voor gestudeerd heb, maar wel ervaring mee heb. Nu heb ik behoorlijk wat van zulke dingen naast mijn studie gedaan, goede cijfers gehaald en heb ik als een soort van bedrijfsleider bij een restaurant gewerkt, dus mijn CV ziet er goed uit.

Nu moet ik dus bezig met de motivatiebrief en daar loop ik vast - vooral omdat de omschrijving van het traineeship erg vaag is. Met sollicitatiebrieven heb ik nooit moeite omdat de functie eisen daar altijd ontzettend duidelijk zijn, bij een stage kun je makkelijk zeggen wat je juist wil bijleren, maar hoe zit dat precies met een traineeship? Moet je juist jezelf aanprijzen of juist beschrijven wat je al weet, en wat je wilt bijleren?

Iemand tips? En wie heeft er al weleens voor een traineeship gesolliciteerd en hoe ging je dat?
Kun je anders niet beter even bellen om wat meer duidelijkheid over de functieomschrijving te krijgen? Heb je jezelf meteen al even telefonisch onder de aandacht gebracht en kun je daarna een betere motivatiebrief schrijven.

Een traineeship is meestal bedoeld als een ontwikkelingstraject waarbij je meerdere werkplekken kunt uitproberen en cursussen kunt volgen. Veel mensen volgen zoiets om verschillende dingen uit te proberen om daarna beter te weten hoe je je verder wilt ontwikkelen zeg maar. Vaak kun je daar in het traject zelf ook nog zelf sturing aan geven, aan het soort werk of werkplek. Maar wil jij dat ook nog als je al verschillende ervaringen hebt? Dan moet je je goed afvragen of een traineeship wel echt bij je past of dat je beter naar een 'reguliere' baan kunt solliciteren.
Een traineeship kun je zien als een betaalde stage. Je gaat zo'n traject in om iets te leren. En met een beetje geluk ben je zo goed, dat je werkgever een toekomst voor je ziet in het bedrijf. Laat dat dus je uitgangspunt zijn voor je brief.
quote:dignity schreef op 31 juli 2011 @ 16:34:

Kun je anders niet beter even bellen om wat meer duidelijkheid over de functieomschrijving te krijgen? Heb je jezelf meteen al even telefonisch onder de aandacht gebracht en kun je daarna een betere motivatiebrief schrijven.

Een traineeship is meestal bedoeld als een ontwikkelingstraject waarbij je meerdere werkplekken kunt uitproberen en cursussen kunt volgen. Veel mensen volgen zoiets om verschillende dingen uit te proberen om daarna beter te weten hoe je je verder wilt ontwikkelen zeg maar. Vaak kun je daar in het traject zelf ook nog zelf sturing aan geven, aan het soort werk of werkplek. Maar wil jij dat ook nog als je al verschillende ervaringen hebt? Dan moet je je goed afvragen of een traineeship wel echt bij je past of dat je beter naar een 'reguliere' baan kunt solliciteren.

Ik heb al gebeld en eigenlijk werd ik daar niet veel wijzer van, haha! De mevrouw aan de telefoon zei toen dat je met een helikopterview naar het bedrijf keek, maar omdat ik dus niet bedrijfskundig opgeleid ben, zei me dat niet zoveel. Of nou ja, ik snap natuurlijk wel wat een helikopter view is, maar niet wat voor projecten daar onder vallen. Ik heb toen niet genoeg doorgevraagd, ook omdat ik een beetje bang was dat het aan mij lag, die onwetendheid. Omdat in de "business wereld" traineeships wat gewoner zijn. Vandaar dat ik het daarom maar even op het forum gegooid heb. Misschien is het een idee om dan toch nog maar een keer te bellen...

Wat betreft die ervaring, die is vooral op studenten niveau. Of iig, het betreffen vooral dingen zoals penningmeester van een sv, leiding geven in een restaurant, wat ook gewoon parttime was. Daarom vond ik dit ook zo gaaf, een manier om bepaalde skills en kwaliteiten te leren waar ik niet voor opgeleid ben en die ik straks vast nodig heb bij een baan, maar als ik zou solliciteren op zo'n baan zou ik niet genoeg kennis hebben. Vandaar

@nummerzoveel bedankt voor de tip! Het idee dat het toch een soort stage is werpt een heel ander licht op de motivatiebrief waar ik net toch maar aan begonnen ben. Heb je zelf wel eens een traineeship gedaan?
Hoi memorytapes, ik zou zeker nog maar eens wat info gaan verzamelen voor je solliciteert. Een traineeship kan helemaal geweldig zijn (heb ik zelf ook gedaan), maar het is misschien wel handig om te weten waar je aan begint, of het bij je past etc. omdat het ook wel echt bikkelen kan zijn en je nou eenmaal niet in een standaard functie terecht komt.

Ik zou geen sollicitatiebrief sturen op een 'stage', maar wel in mijn achterhoofd houden dat ze iemand zoeken waar ze in investeren om daarna ook te gaan groeien in hun bedrijf / in bepaalde functiegebieden. Ze zullen dus m.n. naar ontwikkelpotentieel kijken.
Overigens zou ik er niet meteen vanuit gaan dat je datgene wat je geleerd hebt in je studentenvereniging, dus niet meer hoeft te leren in een werksetting. Mijn ervaring is dat leren in een werksetting (en dan heb ik het ook niet over een studentenbijbaantje, maar een 'echte' baan) echt van een totaal andere orde is. Niet dat het niet relevant is, maar zie je studententijd in dat opzicht als een snuffelstage. Je zult alles eigenlijk opnieuw moeten ervaren. Denk dus niet te snel dat je bepaalde dingen niet meer hoeft te leren omdat je al iets in die richting tijdens je studententijd hebt gedaan. Sta voor alles open, dat is de beste instelling om een traineeship te beginnen.
quote:dignity schreef op 31 juli 2011 @ 17:08:

Overigens zou ik er niet meteen vanuit gaan dat je datgene wat je geleerd hebt in je studentenvereniging, dus niet meer hoeft te leren in een werksetting. Mijn ervaring is dat leren in een werksetting (en dan heb ik het ook niet over een studentenbijbaantje, maar een 'echte' baan) echt van een totaal andere orde is. Niet dat het niet relevant is, maar zie je studententijd in dat opzicht als een snuffelstage. Je zult alles eigenlijk opnieuw moeten ervaren. Denk dus niet te snel dat je bepaalde dingen niet meer hoeft te leren omdat je al iets in die richting tijdens je studententijd hebt gedaan. Sta voor alles open, dat is de beste instelling om een traineeship te beginnen.

Jaaa dat schreef ik ook, maar ik denk dat ik het iets te wollig en onduidelijk opschreef! Ik bedoel meer van, ik heb die ervaring die misschien nu genoeg is voor dit traineeship, maar veeel te weinig voor een echte baan. Daarom wil ik ook zo graag het traineeship doen, zodat ik later misschien wel een baan kan krijgen in een management richting. Sorry dat ik zo onduidelijk was!

Ook nog bedankt voor jouw tips trouwens, ik zat zelf inderdaad ook te denken om te vermelden wat ik nu al goed kan bijdragen (en dat is dan vooral de media kant). Waar heb jij een traineeship gedaan? Of wil je dat vanwege privacy niet vermelden?
Ik dacht al wel dat je dat bedoelde hoor, maar ik dacht: ik zeg het toch maar even .

Ik heb een traineeship bij de rijksoverheid gedaan. Niet bij het bedrijfsleven dus, in dat opzicht weet ik niet of ik je verder nog kan helpen. Maar de doelstelling van traineeships zijn grotendeels vergelijkbaar hoor. In je vorige posts staan trouwens een aantal dingen die je prima in je sollicitatiebrief kunt verwerken! Bedenk voor jezelf welke ervaringen die je niet tijdens je studententijd hebt opgedaan, je leuk vindt om verder te ontwikkelen. En waarom vooral. Pik daar twee goeie uit en verwerk die in je brief zou ik zeggen.

Je klinkt erg enthousiast dus zorg dat dat enthousiasme ook in je brief doorklinkt!!
quote:dignity schreef op 31 juli 2011 @ 17:24:

Ik dacht al wel dat je dat bedoelde hoor, maar ik dacht: ik zeg het toch maar even .

Ik heb een traineeship bij de rijksoverheid gedaan. Niet bij het bedrijfsleven dus, in dat opzicht weet ik niet of ik je verder nog kan helpen. Maar de doelstelling van traineeships zijn grotendeels vergelijkbaar hoor. In je vorige posts staan trouwens een aantal dingen die je prima in je sollicitatiebrief kunt verwerken! Bedenk voor jezelf welke ervaringen die je niet tijdens je studententijd hebt opgedaan, je leuk vindt om verder te ontwikkelen. En waarom vooral. Pik daar twee goeie uit en verwerk die in je brief zou ik zeggen.

Je klinkt erg enthousiast dus zorg dat dat enthousiasme ook in je brief doorklinkt!!

Wat leuk zeg, volgens mij heeft één van mijn vriendinnen daar ook op gesolliciteerd, dit jaar was dat. Maar zij is het toen niet geworden.

Heb jij misschien zin om mijn brief (3/4 A4) door te lezen of is het gek om dit aan een vreemde te vragen (vast wel:))? Ben dankzij jouw tips en dit topic lekker opgeschoten vanmiddag.
Ik wil best meelezen hoor. Wil je het hier posten? Dan zijn er misschien nog meer mensen die meelezen en bruikbare suggesties hebben .
Oeh liever niet! Dat gaat me weer iets te ver ivm privacy. Niet dat ik iets te verbergen heb, maar dan weet iedereen die mij kent en hier komt ook weer gelijk dat ik het ben :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven