Ongerust over kitten & kat

31-07-2011 22:24 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een paar dagen een kitten uit het asiel. Nu niest hij sinds gisteravond en hij heeft al 3 keer een raar hoestend geluid gemaakt. Komt gelige snot uit zijn neusje (3 keer gebeurd vandaag) maar verder oogt hij kiplekker. Ga morgen direct naar de dokter, daar was hij 2 dagen geleden ook voor een check up en toen was hij nog "kerngezond". Het zit mij helemaal niet lekker want vanmiddag kwam mijn andere volwassen kat thuis met een heel vies oog. Zucht. In de voorwaarden van het asiel staat dat je een ziek dier (binnen 7 dagen na ophalen) aan het asiel moet terugbrengen en dat zij hem dan beter maken maar je snapt wel dat ik daar helemaal geen vertrouwen en zin in heb. Hij is net gewend en dan moet hij weer "tijdelijk" terug naar dat overvolle asiel. Ga ik absoluut niet doen maar heb ook geen zin in torenhoge dierenarts rekening. Het belangrijkste nu is dat de poezen gezond zijn.
Missdory, bij proteq is er geen grens in leeftijd waarop je een kat kunt laten verzekeren. De premie is alleen wel hoger per maand dan bij een jonge kat. Dus mocht je het nog willen, het kan dus wel.

Heb niet alle posts gelezen, maar vind het een beetje raar dat ze vanuit het asiel zeggen dat het katje terug moet naar het asiel en ze daar dan beter worden gemaakt. De asiels waar ik bekend mee ben zeggen wel naar welke dierenarts je moet, omdat dat degene is waar zij mee samenwerken, maar dan mag je wel gewoon zèlf met je kat naar die dierenarts. Persoonlijk begrijp ik niet waarom een asiel een kat die toch potentieel een (lichte?) vorm van niesziekte zou kunnen hebben (zeg dus niet dat ze dat heeft hoor) terug zouden nemen in het asiel waar de infectiedruk toch hoger is. Maar goed, wellicht heeft ieder asiel hier andere regels voor...

In dit geval zou ik zelf naar de dierenarts gaan en dan maar de kosten zelf betalen. Als je er op tijd bij bent (en zo klinkt het wel) kan het maar zo zijn dat je klaar bent met een kuurtje. Dat hoeft echt geen vermogen te kosten.

In ieder geval goed dat je morgen meteen naar de arts gaat! Ga je dan met beiden katten?
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Trouwens, ik zag dat je wellicht ook dacht aan een allergie: dat is niet echt aannemelijk. Meestal steken allergieën pas later in het leven van een kat de kop op. Voor een allergie zullen ze vaker met hetgeen waarvoor ze allergisch worden in aanraking moeten komen. Ik heb binnen de praktijk waar ik werk nog nooit een kitten met allergie gezien. Wil niet zeggen dat het niet bestaat, maar niesen, proesten en groenig snot klinkt toch erg als een luchtweginfectie, al dan niet door (een lichte vorm van) niesziekte. Katten kunnen namelijk ondanks dat ze geënt worden wel niesziekte krijgen. Alleen over het algemeen hebben ze dan door de enting voldoende afweer om het goed te boven te komen. Zonder entingen kan deze ziekte zelfs dodelijk zijn, maar mèt komt dat eigenlijk niet voor.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:missdory schreef op 31 juli 2011 @ 23:06:

Kitten is 10 weken en kat is 12 jaardan is hij niet voldoende ontwormd. Geef hem zodra hij beter is maar een tabletje milbemax ( bij de dierenarts) en dan als hij 12 weken is, weer, dan bij 6 maanden en dan bij 1 jaar. Als je er een buitenkat van wil maken, dan 4 x oper jaar ontwormen, binnenkat 2 x per jaar.
In ieder geval goed dat je morgen meteen naar de arts gaat! Ga je dan met beiden katten?[/quote]

ik ga alleen met de kleine en vraag om advies wat betreft de andere kat. Zijn oog is alweer schoon en hij niest niet en ziet er verder goed uit. Vraag wel wat de dokter denkt en bij twijfel breng ik hem ook. Hij heeft enorme stress is in de auto
Je kittentje heeft inderdaad beginnende niesziekte, dat gebeurt wel vaker bij de stress van een verhuizing, maar dat zal gelukkig snel over zijn na een kuurtje AB en een zalfje voor zijn ogen.

Hij kan je kat aangestoken hebben, maar als het echt een enorme stresskip is en hij nu weer beter oogt kun je met je volwassen kat inderdaad wel eventjes wachten om naar de DA te gaan. Uiteraard ga je dan wel als hij weer ziek wordt of je belt even.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven