Het zondagnachtprobleem

01-08-2011 10:24 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Standaard is het slapen een drama van zondag naar maandag. Ik val niet in slaap en als ik dit wel doe word ik van ieder wissewasje en zuchtje wakker. Ondertussen word ik er gek van om maandag altijd met zo'n brak gevoel naar mijn werk te moeten.

Het is nou niet alsof ik van die geweldig spetterende weekends heb dat ik ertegenop zie om mijn week te beginnen.

Ik werk 32 uur, ik heb leuke collega's, geen psychisch veeleisend werk, lief kindje en dito vriend maar ik vat gewoon geen slaap op zondagavond. En dit begint langzaamaan slopend te worden.

Ik trek het wel recht door de week, met vroeg naar bed gaan enzo, maar ik wil ook wel weer es fris mijn week beginnen.

Herkent iemand zich hierin of iemand met de gouden tip? graaaaaag!
Geen gouden tip...wel herkenning helaas.
Slaap je zaterdag en zondag uit?
Drink je zondagavond alcohol? Doe je iets anders dan normaal? Bijvoorbeeld lang uitslapen op zondagochtend?
De maandag als niet werkdag instellen? Of werk je geen 4 dagen?
Ik lees mee, dit heb ik ook altijd. (maar dan college op maandag) Ik heb altijd het idee dat ik pas woensdag weer enigzins leef
hier ook herkenning! hoe moe ik ook ben, slapen doe ik niet zondag 's nachts
Herkenbaar
vaak een reactie op uitslapen zat en zondag, soms in combi met werkstress. sta zat en zo op dezelfde tijd op als de rest van de week en weg is je probleem
Ik sta door de week om 6.45 uur op, dat vind ik wel errug vroeg voor het weekend
Ik herken het Snyggin. De ene week gaat 't beter dan de andere. Vannacht heb ik 't toch weer 01.45 zijn worden... en dan loopt op 06.10 de wekker weer af...
quote:ISTP schreef op 01 augustus 2011 @ 10:28:

De maandag als niet werkdag instellen? Of werk je geen 4 dagen?

Hahaha, dan verschuift het probleem naar de maandagavond vermoed ik zo!

Ik heb er ook last van. Ik werk onregelmatig dus bij mij is het niet per definitie de zondagavond maar iedere avond voor een vroege dienst na 1 of 2 dagen vrij. Ik sta op werkdagen (als ik vroeg heb) om half 5 op dus datzelfde ritme aanhouden op m'n vrije dag(en) gaat me iets te ver.

Wel probeer ik de ochtend van m'n (laatste) vrije dag niet te lang uit te slapen, al is 08.30 opstaan al 4 uur langer slapen dan op een werkdag. De avond voor een werkdag geen koffie drinken en beter iets later naar bed en dan wel die paar uur goed slapen dan op tijd naar bed en uren liggen te draaien.

Soms werkt dat maar het draait vaak alsnog uit op pas in slaap vallen rond 01.00u en dan begin ik de week met 3,5 uur slaap.

Voor mijn gevoel zit het voor een groot deel ook tussen m'n oren, is het vooral een kwestie van onderbewust beseffen dat je MOET slapen omdat je moet werken en niet al te moe wilt zijn.
quote:Snyggin schreef op 01 augustus 2011 @ 10:35:

Ik sta door de week om 6.45 uur op, dat vind ik wel errug vroeg voor het weekend

Ik sta in het weekend dus ook om 7 uur op. Net als de rest van de week. Het werkt echt het beste.

En je hebt meer aan je weekend (ok, schrale troost, maar daar doe ik het maar mee).
quote:Nikki34 schreef op 01 augustus 2011 @ 10:37:

[...]

Voor mijn gevoel zit het voor een groot deel ook tussen m'n oren, is het vooral een kwestie van onderbewust beseffen dat je MOET slapen omdat je moet werken en niet al te moe wilt zijn.Ja dat heb ik altijd! En dan denk ik ok als ik Nu in slaap val, dan kan ik 8 uur slapen. En dat lukt dan niet, en dan wordt het 7 uur, 6 uur, en dan begin ik te denken, ja morgen, morgen ben ik dus supermoe, want ik haal mijn 8 uur al niet meer zo. NU in slaap vallen Yellow, NU. En dan ga k heel krampachtig proberen te slapen, daarna ga ik het zogenaamd 'loslaten' want krampachtigheid zal me ook niet verder helpen, en uiteindelijk val ik dan wel in slaap, maar heb ik toch maar 4 a 5 uur slaap gepat (en dat is voor mij echt te weinig)
Iedere dag op dezelfde tijd opstaan. Als je door de week om half zeven opstaat moet je op zondag niet ineens gaan uitslapen tot 10.00 uur of later, gewoon op dezelfde tijd je bed uit.

O, dat is al gezegd maar herhaling kan geen kwaad.
verba volant, scripta manent.
toch zit daar het probleem. Kies maar, uitslapen veroorzaakt het zondagnachtpatroon. zelfs een half uurtje kan je ritme al in de war maken. En het duurt idd twee dagen om dat brakke gevoel kwijt te zijn
Ik had het vroeger wel, toen ik nog op school zat. Dan moest ik één dag extreem vroeg mijn bed uit om de bus te pakken. Standaard die avond van te voren, kon ik de slaap niet vatten. Omdat ik constant dacht: "O, ik moet snel gaan slapen, want ik moet vroeg op. En anders heb ik te weinig slaap".

Misschien een homeopatisch pilletje nemen? Melatonine?
quote:meds schreef op 01 augustus 2011 @ 10:32:

vaak een reactie op uitslapen zat en zondag, soms in combi met werkstress. sta zat en zo op dezelfde tijd op als de rest van de week en weg is je probleem

Ik slaap nooit uit op zaterdag en zondag maar ondervind helaas hetzelfde. De hele nacht draaien, de wekker bekijken, opstaan om wat water te drinken.... Pfffff.

Tegenwoordig neem ik zondagavond een klein glaasje whiskey (niemand zeggen). Gewoon een paar slokjes, in een teug naar binnen......
Eens met Marianne Davids; sinds ik zondagochtend op tijd mijn bed uit ga, veel minder last.

En niet te laat (en te vet) eten op de zondagavond.
overigens hoeft een mens helemaal geen 8 uur te slapen. 6 of 7 is zelfs beter
Herkenning hier!

Ik heb het ook zo vaak gehad, dat je gewoon totáál niet in slaap valt. Overigens heb ik gisteren uitgeslapen tot 9.30, 's middags een paar uur gewandeld en heb ik vannacht heerlijk geslapen. Maar of dat nu de gouden tip is..?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:StabiloBoss schreef op 01 augustus 2011 @ 10:38:

[...]

Ik sta in het weekend dus ook om 7 uur op. Net als de rest van de week. Het werkt echt het beste.

En je hebt meer aan je weekend (ok, schrale troost, maar daar doe ik het maar mee).Zo doe ik het ook! Alleen als ik het laat heb gemaakt dan wil ik blijven liggen, maar dat is zelden later dan 10:00. Mijn vriend werkt vaak in het weekend en we blijven altijd bij elkaar slapen. Dan sta ik met hem op en ga ik naar huis en ga poetsen. Schrale troost inderdaad, maar krijg veel gedaan zo.
Meds, da's wat te kort door de bocht. Verschillende mensen hebben een verschillende slaapbehoefte. Die ligt meestal ergens tussen de 6 en de 9 uur.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Hier ook last ivm uitslapen op zaterdag en zondag, maar ik vind uitslapen in het weekend toch wel zó het toppunt van genieten, dat ik dat er wel voor over heb. Zondagavond wat later, zodat je toch slaapt, op tijd naar bed en wakker liggen is zo irritant.
En nee ik ben niet echt een alcoholgebruiker, een keer in de 2 maanden misschien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven