Gezondheid alle pijlers

Total Body Scan?

07-08-2011 16:55 37 berichten
Hallo allemaal,

De laatste tijd lees en hoor ik steeds meer over de Total Body Scan; een preventieve scan van je volledige lichaam. Ik ben heel erg benieuwd of er hier forummers zijn die wel eens zo'n scan hebben laten uitvoeren. En waarom heb je het laten doen? Wat vond je ervan? En tevens ben ik ook benieuwd naar meningen van forummers. Zou je overwegen om ooit zo'n scan uit te laten voeren (zonder dat je klachten hebt)? En waarom wel/niet?

Dit is overigens geen onderzoek ofzo hoor. Ik overweeg om zelf zo'n scan te laten uitvoeren en daarom ben ik benieuwd naar ervaringen/meningen van anderen.
Alle reacties Link kopieren
nooit! Een preventieve scan is onnodig en bovendien loop je risico door de hoeveelheid straling
Ik zou het niet doen, als ik klachten heb ga ik naar de huisarts of ziekenhuis en die kijken dan wel verder. Zo'n scan is ook een momentopname, kan dan prima zijn en een maand later kun je iets hebben. Kun je aan de gang blijven. En je zorgen maken.
quote:meds schreef op 07 augustus 2011 @ 16:58:

nooit! Een preventieve scan is onnodig en bovendien loop je risico door de hoeveelheid stralingIs dat zo? Ik heb daar wel eens meer over gehoord. Maar ik kan daar nergens een ''bewijs'' van vinden op internet.
een scan zonder straling bestaat niet. zomaar een dosis straling op de koop nemen vanwege "preventie" is niet het middel in verhouding tot de kwaal. Er is nl. geen kwaal.

Een scan maakt een momentopname op het moment van opname is die alweer achterhaald. Je kan evengoed het jaar daarop overlijden aan kanker of een aandoening.
Ligt aan welke scan het is. MRI werkt met magneten en is onschuldig, tenzij je een pacemaker oid hebt. CT zijn wel allerlei rontgenfoto's dus niet onschuldig. Doorlichting is nog weer een stapje erger.

Als je gezond bent, en je hebt geen klachten, vind ik het onzin.

Een kennis van mij, daar zit hartproblemen/hartinfarcten in de familie. Zij is de enige die nog in leven is, de rest is allemaal overleden aan een hartaanval. Andere aandoeningen zitten ook in de familie. Gelukkig voor haar is er niets bijzonders uitgekomen en dat gaf haar veel geruststelling.

Ik denk dat als je een bepaalde leeftijd bereikt hebt, het niet onverstandig is om bepaalde dingen elke zoveel jaar te controleren. Maar bij geen klachten of andere aanleidingen vind ik eentotal body scan wel overbodig.

Hoewel er bij een oom van mij op een soort gelijke wijze een beginnende niertumor gevonden is. Normaal krijg je bij deze pas klachten als het al te laat is en je er niets meer aan kan doen....
Ik ben best hypochonder, en heb dat ook wel willen doen. Maar het is en heel duur, en ik ben nog wijs genoeg om in te zien dat ik dan idd wel elke maand weer langs kan gaan om te blijven checken..
@ Meds: Ik snap heel goed dat een scan zonder straling niet bestaat. Maar de straling van zo'n scan is toch redelijk minimaal? Is het bewezen dat de straling van één scan schadelijk is voor je lichaam?
Zou ik niet doen. Veel mensen hebben "afwijkingen" waarvan je nooit last gaat krijgen. En als je het weet ga je erop zitten wachten tot er wat gebeurt, terwijl t niet komt = onnodige angst. En als ze wat vinden waar je geen last van hebt moet je het wel bij al je verzekeringen opgeven: polissen van bijna al je verzekeringen gaat omhoog, als je het verzwijgt pleeg je een misdrijf! Waarom zou je een scan laten maken als je nergens last van hebt? TBS gebeurt met MRI = geen straling. Geniet van je leven en blijf bij dokters weg als je ze niet nodig hebt.
quote:_yellowlove_ schreef op 07 augustus 2011 @ 17:08:

Ik ben best hypochonder, en heb dat ook wel willen doen. Maar het is en heel duur, en ik ben nog wijs genoeg om in te zien dat ik dan idd wel elke maand weer langs kan gaan om te blijven checken..Ja, zo denk ik er ook over. Je kan aan de gang blijven om die geruststelling te krijgen. En die volledige controle over je gezondheid heb je nu eenmaal niet.
mri is zeker niet risicoloos, het is in feite een magnetron. Daarnaast kleven er ook allerlei nadelige gevolgen aan contrastvloeistoffen
quote:Draakje29 schreef op 07 augustus 2011 @ 17:06:

Hoewel er bij een oom van mij op een soort gelijke wijze een beginnende niertumor gevonden is. Normaal krijg je bij deze pas klachten als het al te laat is en je er niets meer aan kan doen....Door dit soort verhalen vraag ik me dus inderdaad af of het niet verstandig zou zijn om jezelf (bijv.) ieder half jaar/jaar te laten scannen. Natuurlijk is het een momentopname en kan er een maand later alweer iets anders aan de hand zijn. Maar het lijkt me dat je toch een grotere kans hebt om ernstige dingen op tijd te ontdekken, voordat je klachten krijgt.
Als de TBS alleen bestaat uit MRI dan is het geen volledig onderzoek. CT en MRI zijn aanvullend, samen geven ze een goed beeld.
natuurlijk moet je je niet ieder jaar laten scannen. de kans is zeer aanwezig dat men iets vindt waar je bij wijze van spreke 80 mee kan worden. Maar een afwijking vraagt om een behandeling. Je kan bij wijze van spreke sterven aan de operatie van een goedaardige tumor terwijl je zonder TBS nooit last van zou hebben gehad
quote:Cici25 schreef op 07 augustus 2011 @ 17:14:

[...]

Door dit soort verhalen vraag ik me dus inderdaad af of het niet verstandig zou zijn om jezelf (bijv.) ieder half jaar/jaar te laten scannen. Natuurlijk is het een momentopname en kan er een maand later alweer iets anders aan de hand zijn. Maar het lijkt me dat je toch een grotere kans hebt om ernstige dingen op tijd te ontdekken, voordat je klachten krijgt.

Ik vind dat dat sterk afhankelijk is van jouw leeftijd en voorgaande ziekten en aandoeningen in de familie die erfelijk (kunnen) zijn. Op mijn leeftijd (eind 20), vind ik het zo'n onzin als je geen klachten hebt. Ben je rond de 60, dan vind ik het een ander verhaal.

Collega van mij had na een relatiebreuk last van hyperventilatie en hartkloppingen. Tenminste, dat was de diagnose van huisarts en cardiologen op ziekenhuis. Hij vertrouwde het niet, liet eenTBS uitvoeren en er kwam niets bijzonders uit. Daarna was hij wel gerustgesteld en na een half jaar ging het weer prima met hem. Tja, was het nodig geweest, nee eigenlijk niet.
Nee hoor niet doen.

Mn oude baas had het gedaan en inderdaad ze vonden niets.

Een klein jaartje later krijgt hij darmkanker (dit was dus niet te zien met de scan).

Ook ik ben van mening dat alle stralingen slecht voor je zijn.
En je hebt het erover ieder jaar te doen?

Ik dacht dat een totale bodyscan rond de 2000 euro koste en alle losse gerichte onderzoeken,darm,slokdarm etc ook nog eens extra 400 euros per stuk kosten?

Dat zou dus jaarlijks rond de 5000 euro kosten ongeveer``?

Het is beter dat geld in onderzoeken tegen deze rotziektes te stoppen lijkt mij
quote:nikki_28 schreef op 07 augustus 2011 @ 17:32:

En je hebt het erover ieder jaar te doen?

Ik dacht dat een totale bodyscan rond de 2000 euro koste en alle losse gerichte onderzoeken,darm,slokdarm etc ook nog eens extra 400 euros per stuk kosten?

Dat zou dus jaarlijks rond de 5000 euro kosten ongeveer``?

Het is beter dat geld in onderzoeken tegen deze rotziektes te stoppen lijkt mijJe kunt voor ongeveer 1000,- een volledige scan laten doen, waarbij je het grootste gedeelte van je lichaam laat scannen.
Dat lijkt me niet alleen een darmonderzoek is al 500 euro?

Mn bloed op echt van alles testen was vorig jaar ook al meer dan 200 euro.

Kun je daar een linkje van plaatsen dan?

Ik lees ook alleen scannen maar dat is toch echt anders dan onderzoeken hoor.

Met een scan kunnen ze geen darmkanker opsporen en dat is toch een veel voorkomende kanker helaas.
Ik zou het niet doen.

Bij mij werd in dec 2010 vastgesteld dat ik het syndroom van Turner heb. Naast het feit dat ik daardoor geen kinderen kan krijgen, moest ik mezelf plotseling laten testen op nier-en hartafwijking, botontkalking, gehoorproblemen. Van schrik durfde ik een tijdje niet meer hard te lopen, omdat ik even dacht dat ik elk moment dood neer kon vallen. Na de echo's en MRI blijk ik een mimimale hartafwijking te hebben. Moet om de 2 jaar even laten checken, maar mag gewoon doorleven en sporten zoals ik altijd deed. Andere zaken zijn gelukkig niet gevonden. Ik was voor deze diagnose nog nooit in een ziekenhuis geweest......

En het is wel waar: nu ik weet dat ik iets heb, ben ik me bewuster van mijn hart. Gelukkig houdt het me nergens in tegen.

Maar stel, zo'n total bosy scan laat inderdaad zo'n minimale afwijking zien, dan ben je eerder ongeruster dan geruster hoor.
Oh en als toevoeging: ik had dus totaal geen klachten, behalve het uitblijven van een cyclus na stoppen met de pil.
Voor 1000 euro heb je waarsch. alleen een MRI en dat is zeker geen volledig onderzoek
Een kennis heeft een bevolkingsonderzoek gehad voor baarmoederhalskanker en alles was goed! 7 maanden later is ze overleden aan een hele agressieve vorm van baarmoederhalskanker. Dus elk ( voor)onderzoek, zijn moment opnames...
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 16-10-2011 17:57
Reden: daarom
% gewijzigd
quote:meds schreef op 07 augustus 2011 @ 18:53:

Voor 1000 euro heb je waarsch. alleen een MRI en dat is zeker geen volledig onderzoek

Daar kwam ik dus ook op uit.

Dan heb je geen inwendige onderzoeken etc en ook geen bloedonderzoeken en alles voor hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven