Middelmatigheid nobeler dan "the sky is the limit"?

30-01-2008 20:05 642 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zet dit onderwerp even hier bij relaties, omdat ik er door twee topics hier bij relaties op kwam.

Waarom wordt het streven naar méér dan middelmatigheid toch altijd zo verketterd hier? En met hier bedoel ik het forum, maar ook Nederland in zijn algemeenheid.

Dit naar aanleiding van het topic van Koios, wiens kop er al weer afmoet omdat ze om 6 uur met de piepers aan tafel niet als hoogste ideaal heeft. En ook een beetje naar aanleiding van het topic van Helmy over downdaten.

Zeg eens eerlijk: wordt middelmatigheid zo verheerlijkt omdat de meeste mensen diep in hun hart weten dat ze zelf nooit meer dan middelmatigheid zullen bereiken?
Am Yisrael Chai!
quote:Poezewoes schreef op 31 januari 2008 @ 00:59:

[...]

Al vind ik goed een plankje kunnen zagen minder uitzonderlijk dan een Pastoekast bedenken en maken ofzo, maar goed.

Vind ik een denigrerende uitspraak voor waar ik het over had.

Maar ja, jij noemt dat plankje zagen. Is dus precies wat ik bedoel met jou eerder genoemde discussietechniek.

Het getuige ook van jou arrogantie, dat andere talenten blijkbaar minderwaardig zijn in jou ogen, als het niet op zijn minst in een museum hangt.

Nou, de discussie gaat, misschien is het je ontgaan, over uitblinkers. Daar kun jij wel met alle geweld een discussie over niet-uitblinkers van willen maken, maar het is lekker mijn topic dus dan heb je pech.

Het lijkt me evident dat een meubelmaker die wereldwijd geroemd wordt en wiens werk in honderden musea te bewonderen is, een uitblinker is. Het lijkt me ook evident dat diezelfde meubelmaker een schoolvoorbeeld is van een uitblinker op het gebied "met je handen kunnen maken wat je ogen zien".

Dus a) jouw stelling dat alleen mentale uitblinkers gewaardeerd worden is gewoon niet waar en b) het feit dat ik die meubelmaker als voorbeeld noem zou je kunnen vertellen dat ik die kennelijk waardeer.

Dat ik een uitblinker hoger waardeer dan een gemiddelde handige Harry, duh, daar ging nu net de discussie over.
Am Yisrael Chai!
Als je nou uitblinkt in middelmatigheid ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2008 @ 01:05:

Als je nou uitblinkt in middelmatigheid ?Dan worden er hele geweldige boeken over je geschreven .
Am Yisrael Chai!
quote:Digitalis schreef op 31 januari 2008 @ 00:32:

.

Je hebt gelijk. Zeggen dat je ontzettend hard studeert en daarom alleen maar negens haalt is veel meer geaccepteerd dan zeggen dat je nou eenmaal veel makkelijker leert dan de rest van je medestudenten, laat staan zeggen dat je gewoon intellectueel superieur bent

Onderkennen dat je mooi bent wordt ook niet echt geaccepteerd want dan ben je arrogant en kijk je neer op anderen (want...? je kan toch jezelf mooi vinden en anderen ook mooi vinden...?), maar ondertussen staan er op de lijf en beauty en relatie en psyche pijlers honderdmiljoen topics van onzekere mokkels en dan wordt vooral aangegeven dat je zelfvertrouwen moet kweken. Behoorlijk schizofreen.

Ik vind zelf, dat als je jezelf niet mooi vindt, hoe kan je dan verwachten dat een ander dat wel doet? En als je je eigenwaarde moet halen uit je man die jou mooi vindt, vind ik dat behoorlijk sneu.

Ik vind mezelf trouwens mooi en slim dus kom maar op met je vragen hoe dat te handelen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2008 @ 00:31:

m

[...]

Ja, ............. maar ook omdat je geen talent voor arts hoeft te hebben om voor arts te mogen studeren . Je moet goed kunnen leren en reproduceren enzo ; maar dat maakt je niet automatisch tot een goede arts . Sommige artsen hadden misschien wel meer talent gehad om een een echt geweldige marktverkoper te zijn of een kei van een onderwijzer . Daarom is het nog wel knap dat ze het geworden zijn , maar kan net zo goed een gevalletje verspild talent zijn . Ook waar!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2008 @ 00:45:

Doei , bedenk je eigen geniale kreten ! Ik zie wel waar jij in uitblinkt!!
quote:Margaretha2 schreef op 31 januari 2008 @ 01:12:

[...]

Ik zie wel waar jij in uitblinkt!!egoïsme ? bescherming van het auteursrecht ? Wat ? Wat ? Wat ?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2008 @ 00:46:

Margaretha ; sterker nog ; elke kantine kent zo'n miskend talent !

Ja maar voor de duidelijkheid, deze jongen was in zijn jonge jaren echt beter dan de bekende voetballer. Alleen ging hij liever niet elke dag vóór school moves oefenen, en na school met zijn vrienden ballen, en 's avonds trainen en later trainen in andere steden. En ging hij liever zaterdag wél stappen en meiden versieren en dansen, en stond dus zondag minder fit op 't veld, en toen de ander gescout werd, baalde hij ineens want hij was toch eigenlijk veel beter!

Dat vooral om aan te geven dat er ook doorzettingsvermogen of karakter voor nodig is, of in elk geval is het nodig bepaalde keuzes te maken om echt een topsporter te worden en niet een talentvolle sporter te blijven.

In die communistische landen is 't natuurlijk zeshonderd keer professioneler dan hier, maar mijn vriendje is bv. vanaf een jaar of 12 naar een middelbare school in een heel andere stad gegaan waar hij om vijf uur op moest staan om te trainen.

Dan kan 't zijn dat een ander meer talent heeft, maar als die daar geen zin in heeft, houdt 't toch vrij snel op.

ps iedereen is zeker naar bed en zit hier voor jan met de korte achternaam te typen
Bianca, dope uitspraken natuurlijk.

Als je nou een humoristisch boekje schrijft kan je er geld aan verdienen. Kun je misschien ook die vinexwoning achter je laten

Je kan ook doen zoals mijn broertjes vaak probeerden: zelf coole opmerkingen en (stop)woorden verzinnen, en dan kijken of ze dat woord 'in' konden maken op de middelbare school (en doel was natuurljik de hele nederlandstalige wereld maar zover ik weet is dát nooit gelukt )
Oké, dan heeft één op de twee kantines zo'n soort iemand aan de bar .

In die andere kantine zit iemand die met plezier terugkijkt op wat geweest is en heeft toendertijd een keuze gemaakt voor wat anders . Het wordt dan vaak door ánderen genoemd .... die uit hadden willen blinken door een uitblinker als vriend te hebben .
quote:Margaretha2 schreef op 31 januari 2008 @ 01:18:

Bianca, dope uitspraken natuurlijk.

Als je nou een humoristisch boekje schrijft kan je er geld aan verdienen. Kun je misschien ook die vinexwoning achter je laten Alleen nog een serre en mijn geluk is compleet !

Je kan ook doen zoals mijn broertjes vaak probeerden: zelf coole opmerkingen en (stop)woorden verzinnen, en dan kijken of ze dat woord 'in' konden maken op de middelbare school (en doel was natuurljik de hele nederlandstalige wereld maar zover ik weet is dát nooit gelukt )

O, als het forum het overneemt is het al mooi !

Ik denk zomaar dat er door dit forum al heel wat woorden zijn overgenomen .
quote:Margaretha2 schreef op 31 januari 2008 @ 01:06:

[...]

Je hebt gelijk. Zeggen dat je ontzettend hard studeert en daarom alleen maar negens haalt is veel meer geaccepteerd dan zeggen dat je nou eenmaal veel makkelijker leert dan de rest van je medestudenten, laat staan zeggen dat je gewoon intellectueel superieur bent

Onderkennen dat je mooi bent wordt ook niet echt geaccepteerd want dan ben je arrogant en kijk je neer op anderen (want...? je kan toch jezelf mooi vinden en anderen ook mooi vinden...?), maar ondertussen staan er op de lijf en beauty en relatie en psyche pijlers honderdmiljoen topics van onzekere mokkels en dan wordt vooral aangegeven dat je zelfvertrouwen moet kweken. Behoorlijk schizofreen.

Ik vind zelf, dat als je jezelf niet mooi vindt, hoe kan je dan verwachten dat een ander dat wel doet? En als je je eigenwaarde moet halen uit je man die jou mooi vindt, vind ik dat behoorlijk sneu.

Ik vind mezelf trouwens mooi en slim dus kom maar op met je vragen hoe dat te handelen.

Volgens mij wordt er ook niet heel vaak gezegd tegen een echt mooie dame dat ze mooi is (door vrouwen dan he), maar tegen vrouwen die onzeker zijn (maakt niet uit hoe ze eruitzien). Als ik zeg: ik vind mezelf mooi, dan zullen er meteen twintig vrouwen opstaan die zeggen dat ik toch wel wat verbeterpuntjes heb, hoorrrr. Maar als ik er maar 'gewoontjes' uit had gezien en had gezegd dat ik me lelijk voelde en te dik, dan staan diezelfde twintig vrouwen op om te zeggen dat ik helemaaaaaal niet dik ben, en juist beeeeeldig! Ik bedoel maar. Terwijl ik, op een baaldag, weleens heb verzucht: jezus, wat zie ik er weer uit als een monster vandaag, en dat ik dan meteen vrouwen hoor: ja, JIJ moet niet klagen, moet je MIJ zien, bladiebladiebla. 't Is niet vaak goed in principe.

Sja, qua IQ ben ik de eerste die zegt dat het niet alles uitmaakt. Het helpt natuurlijk wel in bepaalde gevallen, maar het is ook maar 1 uitzonderlijk aspect en hoeft niet te leiden tot uitzonderlijke daden.

Wie ik een uitblinker vind...goh, Mozart of Beethoven bijvoorbeeld, die zijn wel enorm dood, maar toch. Ik heb wel een voorkeur voor iemand die dan meerdere dingen kan, zoals ik het ook altijd leuk vond als, om maar over sport te beginnen, marathonschaatsers opeens ook met langebaanschaatsen meededen en dan opeens wonnen. Kwestie van talent op meerdere gebieden, net als Beethoven (piano, compositie) en Mozart (welk instrument niet, compositie, heel veel opera's).
quote:fashionvictim schreef op 31 januari 2008 @ 01:04:

[...]

Dat ik een uitblinker hoger waardeer dan een gemiddelde handige Harry, duh, daar ging nu net de discussie over.Die handige Harry, is net zo bekend als jij bent. Dus get of your high horse.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:lonbonton schreef op 31 januari 2008 @ 00:54:

(...) Die van uitblinker is; 'iemand die uitblinkt'.

Zo, aan de Van Dale, daar heb je écht wat aan.

quote:

Ik vind niet dat een talent, iemand die ergens duidelijk in uitblinkt, door de massa naar beneden gehaald wordt. Tenminste, door de overgrote groep/massa niet.

Een buitenbeentje wel. Die valt zo buiten de massa dat het echt niet meer overeenkomt. Ook al is diegene nog zo goed in iets. Niemand kan zich in hem verplaatsen.

Ik vind 't eerste ook 'interessanter'. Iemand die zich van anderen onderscheidt hoeft natuurlijk niet positief te zijn (Jack the Ripper onderscheidt zich ook van 'het gemiddelde' bv). Iemand die duidelijk zijn eigen koers vaart vind ik wel interessant. Wat ik echt geweldig vind zijn mensen die in lastige tijden heel ethische keuzes maken en daar ook voor durven te staan.

Zo'n Rosa Parks bijvoorbeeld, daar kijk ik echt tegenop en ik kan slechts hopen dat ik in zulke situaties ook zo geweldig zou kunnen handelen als zij. Door zulke mensen raak ik ook geïnspireerd, en zorgen ervoor dat ik niet gedachteloos leef; om hun 'legacy' (sorryyyy!! verschrikkelijk, kan even niet op 't woord komen) niet te bezoedelen. Het kan voor mij niet zijn dat zulke mensen voor niks geleefd hebben, dus voel ik mij haast wel verplicht om te handelen in hun voorbeeld.

Dit is slechts een voorbeeld, zo heb ik nog wel meer mensen die voor mij echt boven alle anderen uitsteigen qua ethiek en geweten.

Ik denk dat dat soort superieure daden altijd gepaard gaan met een maatschappelijk probleem. In een 'paradijs' als Nederland is 't moeilijk zo boven jezelf uit te stijgen in deze zin, denk ik dan.

Een uitblinker is natuurlijk heel anders, en veel breder.

Of uitblinkers vaak negatieve reacties in hun gezicht krijgen weet ik niet, maar ik ben 't wel eens met FV dat er 'in de maatschappij' vaak negatief over uitblinkers wordt gesproken.

Als er bewonderend wordt gesproken over iemand die veel bereikt heeft in zijn vakgebied bv. is er altijd wel iemand die dan zegt 'nou, ik ben in elk geval gelukkig met mijn gezin!' (net of de uitblinker dat niet kan zijn of dat opoffert) of 'ik voed in elk geval mijn kinderen zelf op' (want een uitblinker heeft daar geen tijd voor). In de reacties van Eowynn lees ik dat ook. Het gaat niet om mensen die uitblinken en veel missen, het gaat in 't algemeen om mensen die uitblinken. Dus dat daar dan meteen vanalles over verondersteld en aangenomen moet worden, vind ik heel tekenend voor hoe er in Nederland gedacht wordt over uitblinkers.
Digi, stel je nou eens voor.............. je zegt " gatver , wat zit mijn haar gek vandaag en mijn buik is zooo opgezet " en ik zeg " ik snap zelfs niet dat je de deur uit bent gegaan , vandaag " .... ben je dan blij met mijn eerlijkheid ? Voel je je dan gesterkt ? Of val je dan toch meer voor de " hier, ik heb een kek hoedje voor je en je mag mijn alles camouflerende riem voor om die vette taille wel lenen " ? Of hoop je op " ik zie het niet , maar rot voor je dat jij je zo lelijk voelt vandaag " ?

En 't is net als was Uk zei ; een rotopmerking is vaak een raar uitgevallen compliment .
quote:Margaretha2 schreef op 31 januari 2008 @ 01:29:

Dus dat daar dan meteen vanalles over verondersteld en aangenomen moet worden, vind ik heel tekenend voor hoe er in Nederland gedacht wordt over uitblinkers.Hoho ! Vlak de vooroordelen over het gewone klootjesvolk niet uit ; die gaan op vakantie naar Frankrijk , hebben een rijtjeshuis , houden van Hazes , voetbal en bier ,.......................onzin natuurlijk ! ( al beschrijft dit precies eh............ MIJ )
quote:fashionvictim schreef op 31 januari 2008 @ 01:04:

[...]

Nou, de discussie gaat, misschien is het je ontgaan, over uitblinkers. Daar kun jij wel met alle geweld een discussie over niet-uitblinkers van willen maken, maar het is lekker mijn topic dus dan heb je pech.

Het lijkt me evident dat een meubelmaker die wereldwijd geroemd wordt en wiens werk in honderden musea te bewonderen is, een uitblinker is. Het lijkt me ook evident dat diezelfde meubelmaker een schoolvoorbeeld is van een uitblinker op het gebied "met je handen kunnen maken wat je ogen zien".

Dus a) jouw stelling dat alleen mentale uitblinkers gewaardeerd worden is gewoon niet waar en b) het feit dat ik die meubelmaker als voorbeeld noem zou je kunnen vertellen dat ik die kennelijk waardeer.

Dat ik een uitblinker hoger waardeer dan een gemiddelde handige Harry, duh, daar ging nu net de discussie over.De arrogantie druipt er weer af Fash.
anoniem_37343 wijzigde dit bericht op 31-01-2008 01:46
Reden: Geen zin meer in dit soort discussies.
% gewijzigd
quote:Digitalis schreef op 31 januari 2008 @ 01:23:

).

ja dat vind ik ook hartstikke leuk! Of schaatsers die opeens ook wielrenners zijn.

Toch vind ik de Tour de France renner die op tv zei toen 'm gevraagd werd of hij vaak op fietsvakantie ging 'denk je dat fietsen mijn hobby is ofzo?! Fietsen is mijn werk! Als ik op vakantie ga ga ik aan 't strand liggen okee' ook een uitblinker. Wel alleen in zijn vakgebied dan.

Dat met vrouwen en schoonheid is inderdaad weird.

Ikzelf snap niet zo goed waarom 't moeilijk is om iemand die je écht mooi vind een complimentje te geven. Of überhaupt naast je te verdragen zonder haar naar beneden te halen. Het feit dat bv. jij héél mooi bent, maakt mij toch niet lelijker dan ik al ben?

Ik heb een vriendin die als iemand zei 'goh Mientje ziet er leuk uit zeg' meteen haar minpunten ging opnoemen. Dát maakte haar héél lelijk vond ik.

Op de middelbare school zat ik bij een genie in de klas. Ik noem 'm genie omdat hij zowel in alfa als beta vakken alleen negens en tienen haalde, en daarnaast ook op hoog niveau sportte, heel aardig was, goed kon tekenen, en leuke grappen had.

Ik denk dat hij mij op veel gebieden de baas was, maar ik heb dat nooit zo ervaren. Ik heb ons nooit op die manier vergeleken. Dat hij tienen haalde voor latijn en ik met moeite een zesje heb ik nooit als vervelend ervaren. Als hij er niet zou zijn, zou ik ook met moeite een zesje halen (of een vijf aangezien hij me altijd hielp ). Dat een ander beter is doet toch niets af aan jouw prestaties?

(als anderen slechter zijn zorgt dat er trouwens wel voor dat ik me nog beter voel. Als ik een negen haal en de rest ook, ben ik blij met die negen, en als k een negen haal en de rest zevens, ben ik echt heel trots op mezelf . Waarschijnlijk is 't punt met mij gewoon dat ik onrealistisch zelfvertrouwen heb, realiseer ik me nu )
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2008 @ 01:33:

Digi, stel je nou eens voor.............. je zegt " gatver , wat zit mijn haar gek vandaag en mijn buik is zooo opgezet " en ik zeg " ik snap zelfs niet dat je de deur uit bent gegaan , vandaag " .... ben je dan blij met mijn eerlijkheid ? Voel je je dan gesterkt ? Of val je dan toch meer voor de " hier, ik heb een kek hoedje voor je en je mag mijn alles camouflerende riem voor om die vette taille wel lenen " ? Of hoop je op " ik zie het niet , maar rot voor je dat jij je zo lelijk voelt vandaag " ?

En 't is net als was Uk zei ; een rotopmerking is vaak een raar uitgevallen compliment .

Ach ik heb liever gewoon dat iemand zegt van 'ach, valt mee toch' tot 'christenezielen en Jezus te paard, maarre, ik heb een vuilniszak voor je, bellen we het mortuarium', maar dat vergelijken met jezelf ineens, vind ik toch zo misplaatst.

Hm, ik had niet echt gedacht aan maatschappelijke uitblinkers. Ik ben ook erg op een talent gericht denk ik. Maar vooruit: Nelson Mandela dan.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2008 @ 01:36:

[...]

Hoho ! Vlak de vooroordelen over het gewone klootjesvolk niet uit ; die gaan op vakantie naar Frankrijk , hebben een rijtjeshuis , houden van Hazes , voetbal en bier ,.......................onzin natuurlijk ! ( al beschrijft dit precies eh............ MIJ )haha ja vooroordelen over uitblinkers zijn natuurlijk niet de enige vooroordelen in onze samenleving. Misschien is dát wel 't probleem
quote:Poezewoes schreef op 31 januari 2008 @ 01:23:

[...]

Die handige Harry, is net zo bekend als jij bent. Dus get of your high horse.

Fashionvictim heeft volgens mij een paar keer gezegd dat ze zichzelf geen uitblinker vindt.

Die handige harry is misschien een geweldig mens. Maar geen uitblinker natuurlijk, dat is nou juist diegene die vérder gaat dan de handige harries, en boven de 'middelmatigheid' van de handige harries uitstijgt.

Begaafd of getalenteerd is voor mij niet hetzelfde als uitblinker. Alle universiteiten zitten (mag ik toch hopen) vol met begaafde mensen, en alle conservatoria en dansacademisch met begaafde mensen. Maar het worden niet allemaal uitblinkers.
quote:Margaretha2 schreef op 31 januari 2008 @ 01:39:

[...]

ja dat vind ik ook hartstikke leuk! Of schaatsers die opeens ook wielrenners zijn.

Toch vind ik de Tour de France renner die op tv zei toen 'm gevraagd werd of hij vaak op fietsvakantie ging 'denk je dat fietsen mijn hobby is ofzo?! Fietsen is mijn werk! Als ik op vakantie ga ga ik aan 't strand liggen okee' ook een uitblinker. Wel alleen in zijn vakgebied dan.

Dat met vrouwen en schoonheid is inderdaad weird.

Ikzelf snap niet zo goed waarom 't moeilijk is om iemand die je écht mooi vind een complimentje te geven. Of überhaupt naast je te verdragen zonder haar naar beneden te halen. Het feit dat bv. jij héél mooi bent, maakt mij toch niet lelijker dan ik al ben?

Ik heb een vriendin die als iemand zei 'goh Mientje ziet er leuk uit zeg' meteen haar minpunten ging opnoemen. Dát maakte haar héél lelijk vond ik.

Op de middelbare school zat ik bij een genie in de klas. Ik noem 'm genie omdat hij zowel in alfa als beta vakken alleen negens en tienen haalde, en daarnaast ook op hoog niveau sportte, heel aardig was, goed kon tekenen, en leuke grappen had.

Ik denk dat hij mij op veel gebieden de baas was, maar ik heb dat nooit zo ervaren. Ik heb ons nooit op die manier vergeleken. Dat hij tienen haalde voor latijn en ik met moeite een zesje heb ik nooit als vervelend ervaren. Als hij er niet zou zijn, zou ik ook met moeite een zesje halen (of een vijf aangezien hij me altijd hielp ). Dat een ander beter is doet toch niets af aan jouw prestaties?

(als anderen slechter zijn zorgt dat er trouwens wel voor dat ik me nog beter voel. Als ik een negen haal en de rest ook, ben ik blij met die negen, en als k een negen haal en de rest zevens, ben ik echt heel trots op mezelf . Waarschijnlijk is 't punt met mij gewoon dat ik onrealistisch zelfvertrouwen heb, realiseer ik me nu )

Daarom vind ik complimenten van vrouwen ook altijd zo leuk. Ik deel ze zelf ook uit, of zeg dat iemand fantastische laarzen heeft. Of ik glimlach naar iemand, waarom niet. Nou ja, ik weet wel waarom niet, het regent, mijn haar waait weg en ik kan die toffe laarzen niet kopen, maar je begrijpt 't

Ik heb trouwens echt wel iets tegen mensen die beweren bijvoorbeeld muzikant te zijn en slaan net twee accoorden aan op een piano of gitaar, of je ziet ze bij de Idols-audities. Net zoals mensen die te pas en te onpas on-te-recht roepen dat ze intelligent zijn. Nou ja, mensen met een enorme plaat voor de kop wat talenten betreft. Het vervelende is wel dat zij meteen aandacht opeisen voor iets wat ikzelf veel beter kan, maar och, misschien irriteert het me daarom wel, dat ze wel lef hebben (al is het soms echt hemeltergend erg, in het geval van Idols).

F. (Frenk) van Harreveld

Het Geheim van de Uitblinker

In 'Het Geheim van de Uitblinker" proberen de psychologen Vittorio Busato en Frenk van Harreveld meer inzicht te krijgen in wat 'uitblinkers' in totaal verschillende domeinen met elkaar gemeen hebben. Zij interviewen daartoe zo'n twintig personen uit onder meer de sport, muziek, kunst, ondernemen en wetenschap, wier talent en prestaties niet meer ter discussie staan.

Alle geinterviewden reflecteren open over hun talent en wat zij denken gemeen te hebben met andere uitblinkers. Hoe verklaren zij hun prestaties? Hoe belangrijk is erkenning? Welke persoonlijkheidseigenschappen zijn cruciaal? Is uitblinken vooral een kwestie van inspiratie, of juist van transpiratie? Busato en Van Harreveld sluiten af met een populair-wetenschappelijk essay waarin zij een meer psychologisch antwoord formuleren op de vraag wat hetgeheim van de uitblinker is.

De bundel bevat interviews met onder anderen Hans Teeuwen, Loek van Wely, Pierre Bokma, Frits van Oostrom, Marlies Dekkers, Robbert Dijkgraaf, Joost Zwagerman, Rineke Dijkstra en Eddy Terstall.

Het Geheim van de Uitblinker is uitgegeven door Prometheus (ISBN 9789044609905).

Tussen droom en daad

Volgens de Amsterdamse sportpsycholoog Wim Keizer werkt in de begeleiding van sporttalenten al te veel ouderlijke bemoeienis averechts. In dit artikel wordt ingegaan op een workshop waarin Keizer ouders van sporttalenten een spiegel voorhoudt (Talent, Jaargang 7, nr. 5, september 2005).

Ouders.pdf

Schaakwereldwonder

Volgens Goethe is het schaakspel de toetssteen van het intellect. Voor ons inzicht in intelligentie is het dan ook een interessante ontwikkeling dat er steeds meer kinderen de titelvanschaakgrootmeester veroveren. In dit artikel wordt een biografie over een van deze schaakwonderkinderen, Magnus Carlsen, besproken (Talent,Jaargang 7, nr.3, mei 2005).

Schaakwonder.pdf
quote:Margaretha2 schreef op 31 januari 2008 @ 01:42:

[...]

Fashionvictim heeft volgens mij een paar keer gezegd dat ze zichzelf geen uitblinker vindt.

Die handige harry is misschien een geweldig mens. Maar geen uitblinker natuurlijk, dat is nou juist diegene die vérder gaat dan de handige harries, en boven de 'middelmatigheid' van de handige harries uitstijgt.

Begaafd of getalenteerd is voor mij niet hetzelfde als uitblinker. Alle universiteiten zitten (mag ik toch hopen) vol met begaafde mensen, en alle conservatoria en dansacademisch met begaafde mensen. Maar het worden niet allemaal uitblinkers.Ik ga Harry er hier niet verder bij betrekken. Het is een zeer gewaardeerd mens met al zijn talenten. Klaar.
Nog even over maatschappelijke uitblinkers (nav Lonbontons post) wat nou als iemand als Nelson Mandela in zijn leven buiten zijn activisme helemaal 'gemiddeld' is. 2,3 kinderen, rijtjeshuis (of wat dan maar gemiddeld mag zijn in Zuid Afrika ), elke zondag naar de braai en om acht uur GTST.

Is hij dan geen persoon die boven alle middelmatigheid uitstijgt meer? Dan wordt 't wel heel lastig want dan moet je wel héél excentriek zijn en je leven op geen enkele manier 'gewoontjes' inrichten.

Digitalis, ik deel ook graag complimentjes uit! Ik krijg ze trouwens ook vaker hier in Spanje (van vrouwen) misschien is 't ook wel voor een deel cultureel bepaald?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven