Geld & Recht alle pijlers

Is dit nou normaal?

15-08-2011 14:04 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het antwoord ken ik eigenlijk al, nl het is niet normaal...Maar wat moeten we ermee?

Hier gaat het om:

Mijn man werkt al jaren bij zijn oom in de zaak. Er werken totaal drie mensen: mijn man en oom dus en een parttime adminstratief medewerkster.

De zaak draait redelijk, dwz ze gaan niet failliet, de rekeningen en salarissen kunnen net betaald worden, maar geld voor grote investeringen of uitbreiding is er niet (en de banken zijn ook niet zo happig op geld lenen tegenwoordig).

Door deze situatie heeft mijn man al heel lang geen loonsverhoging meer gehad, ze vallen nl niet onder een CAO dus een loonsverhoging gaat niet automatisch omdat de bonden dat bedongen hebben. Ondertussen stijgen onze lasten wel elk jaar en ik begin het nu echt te merken dat we te weinig binnenkrijgen.

Tweede punt is dat hij heel moeilijk vrij kan nemen. Officieel heeft hij nu vakantie opgenomen, maar is vandaag toch op het werk. Want er is een grote order en zijn oom redt dat niet alleen....

Snap het wel, maar wat nou als we een vakantie geboekt hadden??? Dan zaten we nu met onze kont aan het strand ergens.

Ik begrijp best welke belangen meespelen, als de zaak failliet gaat, is mijn man zijn baan kwijt en zijn oom dus ook.

Ik heb hem wel eens gezegd dat hij toch beter iets anders zoekt, omdat dit een onzekere baan is (kan bij wijze van spreken elke maand failliet gaan) en hij krijgt geen loonsverhogingen en geen 5 weken vakantie

Mijn man heeft echter geen geweldige opleiding genoten en is bang niet gemakkelijk een andere baan te krijgen. ook is hij bang voor gedoe in de familie als hij opzegt, wnat dan zit hij zonder werknemer..ja denk ik dan, dan zet oom maar een vacature uit....

Ik werk zelf 28 uur en ondanks mijn inspanningen om meer uren te krijgen (om zijn gebrek aan loonstijging op te vangen) krijg ik ze niet. Misschien volgend jaar 2 uur erbij, maar dat moeten we nog maar zien.

Zoals het er staat lijkt het alsof mijn man een soort van uitgebuit wordt, maar zo is het nou ook niet. Oom geeft zichzelf ook geen loonsverhoging en neemt ook amper vrij. Hij en zijn gezin 'lijden' er dus net zo goed onder. Ik geloof best dat er gewoon geen geld is voor extra salaris.

Maar ik baal er ondertussen goed van...ik neem buiten de zomer zoveel mogelijk vakantie op in de schoolvakanties voor de kinderen en de rest lossen we op met de opvang, hij heeft dus nooit eens vrij buiten de zomer. Vaak gaat hij op zaterdag nog even dit en dat voor de zak doen en werkt 's avonds over (allemaal onbetaald en ook geen tijd-voor-tijd).

Ik probeer extra te werken om het financiele plaatje rond te krijgen...Als ik die 2 extra uren krijg, verdien ik meer dan hij met zijn 40 uur....dat is toch niet normaal?

Dus...hoe pak je zoiets nou handig aan?
quote:_minny schreef op 15 augustus 2011 @ 15:51:

[...]

Zo, kan het nog neerbuigender? Ik begrijp er in elk geval uit dat je een zeer vervelende manier van communiceren hebt.

nou sorry hoor, ik had in de Op en in die post aangegeven zelf werk te hebben. Zij leest daar twee keer overheen en dan ben ik de kwaaie pier.

Maar goed, ik ga alweer.

bedankt voor het medeleven.
quote:superstar_2 schreef op 15 augustus 2011 @ 15:49:

[...]

Ze komt nou zelf ook niet al te vriendelijk over.

Dat zij gefrustreerd is dat haar man niet mee kan met een gezinsuitstapje daar kunnen wij hier ook niets aan doen.en het is niet alleen dat hij niet mee kan...we kunnen nu helemaal niet weg aangezien ik geen rijbewijs heb. maar blijkbaar moet je alles maar goed vinden en mag je niks jammer vinden.
Wat is er mis met de bus? Of de trein? Je geeft wel erg snel op.

En verder kan je vriend best eens met zijn oom gaan praten, dat ie verwacht dat zijn loon minstens met een paar procent per jaar stijgt. Waarom zou dat niet kunnen? Op het werk is oom werkgever, geen familie. En als jouw vriend alleen werknemer en geen mede-eigenaar is, dan is er ook geen enkele reden waarom hij al die onbetaalde tijd en energie in dat bedrijf zou moeten steken. Hij krijgt er immers aan het einde van de rit niks voor terug, oom wel.
quote:mamimo schreef op 15 augustus 2011 @ 16:01:

[...]

en het is niet alleen dat hij niet mee kan...we kunnen nu helemaal niet weg aangezien ik geen rijbewijs heb. maar blijkbaar moet je alles maar goed vinden en mag je niks jammer vinden.

En je kunt niet met het openbaar vervoer?

Praat je trouwens thuis tegen je man op dezelfde neerbuigende toon als dat je hier doet?
quote:superstar_2 schreef op 15 augustus 2011 @ 16:08:

[...]

En je kunt niet met het openbaar vervoer?

Praat je trouwens thuis tegen je man op dezelfde neerbuigende toon als dat je hier doet?Dan is het niet vreemd dat ie ook niet verbaal tegen oom op kan.
quote:_minny schreef op 15 augustus 2011 @ 16:10:

[...]

Dan is het niet vreemd dat ie ook niet verbaal tegen oom op kan.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-08-2011 22:23
Reden: Onnodig grievend
% gewijzigd
[quote]superstar_2 schreef op 15 augustus 2011 @ 16:11:

[...]

Oh gemeen! Heerlijk!
quote:_minny schreef op 15 augustus 2011 @ 16:12:

[...]

Oh gemeen! Heerlijk!

Ja,leer mij mannen kennen..

Ik zou zo mannenfluisteraar kunnen worden..
Ik krijg ook lichtelijk de builenpest van woorden als "gezinsuitstapje" dus het zou best eens kunnen.
Als ik het goed begrijp ga jij binnenkort een opleiding doen. Is het dan niet omgelijk dat je man daarna wat aan zijn opleidingsniveau doet zodat hij makkelijker weg kan. Ongeschoold werk is geen vetpot maar om het ene slecht betaalde baantje voor een ander te verruilen zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk.
Ik vind dat TO hier een beetje te hard wordt aangepakt als ik eerlijk ben.

TO: als jij ontevreden bent met jullie gezinsinkomen en jij doet je best dit te verbeteren (en mijn inziens doe je dat met vragen om meer uren en een extra opleiding volgen) zul je je man moeten overtuigen.

Mij zou het denk ik irriteren dat hij het niet eens probeert, tuurlijk kan het moeilijk zijn om een baan te vinden, maar als je het niet probeert is het wel heel erg moeilijk. Ik zou je man er dus niet mee weg laten komen dat hij zegt dat dat moeilijk is, gewoon elke week een sollicitatie brief schrijven, volgens mij zijn er ook echt nog andere leuke functies.
minny en superstar, is dat nou nodig?

Sorry hoor, maar waar slaat die steken onder water nou op?

Superstar leest niet goed en daar mag je dan niks van zeggen?

Ja, ik ben vandaag niet op mijn best vanwege alles, maar om me nou zo af te zeiken.....

Het gaat niet alleen om geld of dat hij steeds weg is, het gaat er mij ook om dat hij vaak moe is vanwege het vele overwerk. werk weigeren doet hij niet, maar hij is imo ook wel een toe aan een vakantie of een dag vrij buiten het weekend.

Vandaag zou hij alleen 's ochtends op het werk zijn. het is nu al half zes en hij is nog niet thuis. Maar jullie vinden dat dus doodnormaal?

degenen die wel een normale tip of hart onder de riem kunnen geven, bedankt.
Nee, ik vind dat zeker niet normaal. Het lijkt wel of jouw man met zijn karige opleiding zijn oom eeuwig dankbaar moet zijn dat hij daar mag werken en dat uit zich in het vele overwerken, de vakanties die er niet komen en zijn en het slecht betaald worden.

Het is niet normaal dat als je 40 uur werkt dat je niet of nauwelijks vakantie kunt opnemen. Vakantiedagen zijn er niet voor niks.

Dat oom zichzelf tekort doet moet hij weten maar dit kan en mag hij niet verwachten van jouw man. Jullie hebben recht op een normaal gezinsleven.

Een keer overwerken is prima maar als het structueel wordt zal er echt een keer om de tafel gezeten moeten worden.
juist Bosaapje, dat bedoel ik.

wat zijn oom in zijn eigen zaak doet moet hij weten, maar wij hebben hier niet om gevraagd.

Als een zaak niet kan draaien als 1 werknemer op vakantie is, dan klopt er toch iets niet qua bezetting. En als de zaak geen extra werknemer kan betalen, heeft zo'n zaak dan nog wel bestaansrecht?

Maar goed, ik heb geen verstand van bedrijven runnen, dus of ze iets fout doen of dat het echt allemaal aan de economie ligt weet ik niet.

Ik heb wel eens gekscherend geopperd dat ze de Diva's dan maar uit moeten nodigen, maar dat is natuurlijk niet serieus.

Ik zou graag willen dat hij een aanvullende opleiding doet en hij wil dat ook wel, maar waar hij de tijd vandaan moet halen met meer dan 40 uur werk per week? En ook daarvoor geldt trouwens: waar betalen we het van?
quote:mamimo schreef op 15 augustus 2011 @ 17:27:

minny en superstar, is dat nou nodig?

Sorry hoor, maar waar slaat die steken onder water nou op?

Superstar leest niet goed en daar mag je dan niks van zeggen?

Ja, ik ben vandaag niet op mijn best vanwege alles, maar om me nou zo af te zeiken.....

Het gaat niet alleen om geld of dat hij steeds weg is, het gaat er mij ook om dat hij vaak moe is vanwege het vele overwerk. werk weigeren doet hij niet, maar hij is imo ook wel een toe aan een vakantie of een dag vrij buiten het weekend.

Vandaag zou hij alleen 's ochtends op het werk zijn. het is nu al half zes en hij is nog niet thuis. Maar jullie vinden dat dus doodnormaal?

degenen die wel een normale tip of hart onder de riem kunnen geven, bedankt.

Nee dat is allemaal niet normaal maar er is maar 1 iemand die daar iets aan moet en kan doen en dat is je man.

En blijkbaar wil hij er niets aan doen anders deed hij dat wel toch?
quote:mamimo schreef op 15 augustus 2011 @ 17:54:

Als een zaak niet kan draaien als 1 werknemer op vakantie is, dan klopt er toch iets niet qua bezetting. En als de zaak geen extra werknemer kan betalen, heeft zo'n zaak dan nog wel bestaansrecht?Nee, dan heeft hij geen bestaansrecht, moet de zaak maar failliet worden verklaard en komen de werknemers in de WW. Tijdelijk. En moeten ze met hun lage opleiding en rond de 40 een andere baan zoeken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
en dus ga je maar suggereren dat hij zoveel overwerkt omdat hij niet bij zijn gezin wil zijn? Fraai...en dan word ik beschuldigd van onaardig reageren.

weet niet of jij en Minny een gezinsleven kennen, maar dat zal dan ook wel niet veel soeps zijn als je je niet eens kunt indenken dat anderen mensen het wel leuk hebben met hun gezin (alsof dat een vies woord is ineens).
quote:mamimo schreef op 15 augustus 2011 @ 18:11:

en dus ga je maar suggereren dat hij zoveel overwerkt omdat hij niet bij zijn gezin wil zijn? Fraai...en dan word ik beschuldigd van onaardig reageren.

weet niet of jij en Minny een gezinsleven kennen, maar dat zal dan ook wel niet veel soeps zijn als je je niet eens kunt indenken dat anderen mensen het wel leuk hebben met hun gezin (alsof dat een vies woord is ineens).

Ik denk dat je niet graag de mannen de kost wilt geven die 'overwerken' om maar niet thuis te hoeven zijn.

Maar goed vind je man het zelf ook vervelend dat hij zo weinig vrije tijd heeft en zo vaak (onbetaald) overwerkt of vind vooral jij dat een probleem?

En je reageert nog niet eens echt onaardig maar op een behoorlijke dominante en neerbuigende toon.
Mamimo, Wat vind je man er eigenlijk van, dat lees ik namelijk nergens?
Zit je er nou nog steeds mee dat je erop gewezen werd dat je twee keer over bepaalde informatie heengelezen hebt? nee, dat deed ik misschien niet zo aardig, maar reageren op een topic zonder je behoorlijk ingelezen te hebben, komt ook niet echt, uhm, geïnteresseerd over.

Lisa, hij vind het op zich ook vervelend, maar vindt het overwerk ook noodzakelijk om het bedrijf te laten voortbestaan. Wnat inderdaad, anders wacht tijdelijke WW en daarna is ongewis.

Met andere woorden, het is ook een enorm dilemma wat we hier nou mee moeten.

Weggaan met alle risico's van dien (geen baan kunnen vinden, ontslag krijgen bij het minste geringste, gedoe in de familie) of blijven, maar geen steek verder komen qua inkomen en carriere.
anyway, ik ben er vandoor, want hij is thuis en we gaan nog even een ijsje halen op het strand (en ja, dat vindt hij leuk om met zijn zoons een ijsje te eten en een zandkasteel te bouwen. Ongelooflijk hè)
quote:mamimo schreef op 15 augustus 2011 @ 19:09:

Zit je er nou nog steeds mee dat je erop gewezen werd dat je twee keer over bepaalde informatie heengelezen hebt? nee, dat deed ik misschien niet zo aardig, maar reageren op een topic zonder je behoorlijk ingelezen te hebben, komt ook niet echt, uhm, geïnteresseerd over.

Lisa, hij vind het op zich ook vervelend, maar vindt het overwerk ook noodzakelijk om het bedrijf te laten voortbestaan. Wnat inderdaad, anders wacht tijdelijke WW en daarna is ongewis.

Met andere woorden, het is ook een enorm dilemma wat we hier nou mee moeten.

Weggaan met alle risico's van dien (geen baan kunnen vinden, ontslag krijgen bij het minste geringste, gedoe in de familie) of blijven, maar geen steek verder komen qua inkomen en carriere.Ga jij je eens lekker op je man afreageren zeg,mafkees..
quote:mamimo schreef op 15 augustus 2011 @ 19:11:

anyway, ik ben er vandoor, want hij is thuis en we gaan nog even een ijsje halen op het strand (en ja, dat vindt hij leuk om met zijn zoons een ijsje te eten en een zandkasteel te bouwen. Ongelooflijk hè)Lekker op tijd voor iemand die alleen 's ochtends zou werken.!
quote:superstar_2 schreef op 15 augustus 2011 @ 19:14:

[...]

gestaft..
Ik krijg ook geen jaarlijkse salarisverhoging. Val ook niet onder een CAO.

Jaarlijks wordt er per medewerker gekeken of diegene wel of niet salarisverhoging krijgt. Als je krijgt verschilt dat ook nog altijd elk jaar. De ene keer 1%, dan misschien 3% of zelfs niks.

Het bedrijf is niet verplicht om een salarisverhoging te geven.

Dat het vervelend en lastig is met vaste lasten, dat begrijp ik echt wel. Maar dan zou je man op zoek moeten naar een andere baan, of toch jij ondanks de belofte van 2 uur extra (is dat per dag, week of maand? Heb niet alle reacties gelezen) en de interne opleiding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven