Geld & Recht alle pijlers

Is dit nou normaal?

15-08-2011 14:04 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het antwoord ken ik eigenlijk al, nl het is niet normaal...Maar wat moeten we ermee?

Hier gaat het om:

Mijn man werkt al jaren bij zijn oom in de zaak. Er werken totaal drie mensen: mijn man en oom dus en een parttime adminstratief medewerkster.

De zaak draait redelijk, dwz ze gaan niet failliet, de rekeningen en salarissen kunnen net betaald worden, maar geld voor grote investeringen of uitbreiding is er niet (en de banken zijn ook niet zo happig op geld lenen tegenwoordig).

Door deze situatie heeft mijn man al heel lang geen loonsverhoging meer gehad, ze vallen nl niet onder een CAO dus een loonsverhoging gaat niet automatisch omdat de bonden dat bedongen hebben. Ondertussen stijgen onze lasten wel elk jaar en ik begin het nu echt te merken dat we te weinig binnenkrijgen.

Tweede punt is dat hij heel moeilijk vrij kan nemen. Officieel heeft hij nu vakantie opgenomen, maar is vandaag toch op het werk. Want er is een grote order en zijn oom redt dat niet alleen....

Snap het wel, maar wat nou als we een vakantie geboekt hadden??? Dan zaten we nu met onze kont aan het strand ergens.

Ik begrijp best welke belangen meespelen, als de zaak failliet gaat, is mijn man zijn baan kwijt en zijn oom dus ook.

Ik heb hem wel eens gezegd dat hij toch beter iets anders zoekt, omdat dit een onzekere baan is (kan bij wijze van spreken elke maand failliet gaan) en hij krijgt geen loonsverhogingen en geen 5 weken vakantie

Mijn man heeft echter geen geweldige opleiding genoten en is bang niet gemakkelijk een andere baan te krijgen. ook is hij bang voor gedoe in de familie als hij opzegt, wnat dan zit hij zonder werknemer..ja denk ik dan, dan zet oom maar een vacature uit....

Ik werk zelf 28 uur en ondanks mijn inspanningen om meer uren te krijgen (om zijn gebrek aan loonstijging op te vangen) krijg ik ze niet. Misschien volgend jaar 2 uur erbij, maar dat moeten we nog maar zien.

Zoals het er staat lijkt het alsof mijn man een soort van uitgebuit wordt, maar zo is het nou ook niet. Oom geeft zichzelf ook geen loonsverhoging en neemt ook amper vrij. Hij en zijn gezin 'lijden' er dus net zo goed onder. Ik geloof best dat er gewoon geen geld is voor extra salaris.

Maar ik baal er ondertussen goed van...ik neem buiten de zomer zoveel mogelijk vakantie op in de schoolvakanties voor de kinderen en de rest lossen we op met de opvang, hij heeft dus nooit eens vrij buiten de zomer. Vaak gaat hij op zaterdag nog even dit en dat voor de zak doen en werkt 's avonds over (allemaal onbetaald en ook geen tijd-voor-tijd).

Ik probeer extra te werken om het financiele plaatje rond te krijgen...Als ik die 2 extra uren krijg, verdien ik meer dan hij met zijn 40 uur....dat is toch niet normaal?

Dus...hoe pak je zoiets nou handig aan?
je man een andere baan laten zoeken en ondertussen zo door gaan.
quote:mamimo schreef op 15 augustus 2011 @ 14:04:

Mijn man werkt al jaren bij zijn oom in de zaak.

Familie en vis blijven 3 dagen fris.

Door deze situatie heeft mijn man al heel lang geen loonsverhoging meer gehad, ze vallen nl niet onder een CAO dus een loonsverhoging gaat niet automatisch omdat de bonden dat bedongen hebben. Ondertussen stijgen onze lasten wel elk jaar en ik begin het nu echt te merken dat we te weinig binnenkrijgen.

Ook ik krijg geen automatische loonverhoging, en bovendien zit er een max aan mijn salarisschaal.

Tweede punt is dat hij heel moeilijk vrij kan nemen. Officieel heeft hij nu vakantie opgenomen, maar is vandaag toch op het werk. Want er is een grote order en zijn oom redt dat niet alleen....

Snap het wel, maar wat nou als we een vakantie geboekt hadden??? Dan zaten we nu met onze kont aan het strand ergens.

Maar dat heb je niet. Denk je echt dat je man terug had moeten komen van zijn baas/zijn oom?

Ik heb hem wel eens gezegd dat hij toch beter iets anders zoekt, omdat dit een onzekere baan is (kan bij wijze van spreken elke maand failliet gaan) en hij krijgt geen loonsverhogingen en geen 5 weken vakantie

Vrijwel niemand is meer zeker van zijn baan, bijna ieder bedrijf kan failliet gaan. Bovendien zijn 5 weken vakantie wel erg veel?

Mijn man heeft echter geen geweldige opleiding genoten en is bang niet gemakkelijk een andere baan te krijgen.

En jij? Kun jij een andere baan zoeken omdat jij wellicht een betere opleiding hebt?

ook is hij bang voor gedoe in de familie als hij opzegt, wnat dan zit hij zonder werknemer..ja denk ik dan, dan zet oom maar een vacature uit....

Inderdaad.

Zoals het er staat lijkt het alsof mijn man een soort van uitgebuit wordt, maar zo is het nou ook niet. Oom geeft zichzelf ook geen loonsverhoging en neemt ook amper vrij. Hij en zijn gezin 'lijden' er dus net zo goed onder. Ik geloof best dat er gewoon geen geld is voor extra salaris.

Maar ik baal er ondertussen goed van...ik neem buiten de zomer zoveel mogelijk vakantie op in de schoolvakanties voor de kinderen en de rest lossen we op met de opvang, hij heeft dus nooit eens vrij buiten de zomer. Vaak gaat hij op zaterdag nog even dit en dat voor de zak doen en werkt 's avonds over (allemaal onbetaald en ook geen tijd-voor-tijd).

Dus...hoe pak je zoiets nou handig aan?

Ik begrijp best wel dat je baalt, maar je geeft zelf aan dat het voor je man lastig zal zijn om een andere baan te vinden.

Misschien kun je eens met zijn allen om de tafel gaan zitten, en dan bespreken wat er dwars zit en wat een mogelijke oplossing kan zijn?

Succes!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom zoek jij geen andere baan waar je meer uren kunt draaien?

En man moet gewoon niet over zich heen laten lopen. Stel anders eens voor dat hij wel gaat solliciteren, maar dan alleen op functies die hem echt liggen. Hij heeft natuurlijk de luxe dat hij niet op de schopstoel zit. Ik snap wel dat zijn oom hem niet kwijtwil, waar vind je anders een werknemer die zoveel hart voor de zaak heeft? Die zijn dungezaaid hoor. Toch zou je man zich niet zo verplicht moeten voelen. Makkelijk gezegd natuurlijk.
Wat vindt je man er zelf van?

Afgezien van het financiële aspect zou het natuurlijk kunnen dat hij het werk erg leuk vindt, dat hij het fijn vindt om mee te werken in een familiebedrijf, dat hij ervan geniet dat hij een grote rol heeft in het bedrijf en dat hij het helemaal niet erg vindt om bij te springen in zijn vakantie, als hij toch thuis is. Misschien. Ik gok maar wat.
Wat eten we vanavond?
Him, vind jij 5 weken vakantie veel per jaar?
quote:zusenzoo schreef op 15 augustus 2011 @ 14:22:

Him, vind jij 5 weken vakantie veel per jaar?

Voor mijzelf niet

Maar volgens mij is 23 dagen bij een fulltime dienstverband 'normaal', en dat is 4,5 week. Vandaar.
4,5 week dan excusez-moi.

Ja, aan een salarisschaal zit ook een max, maar dan ga je nog steeds regelmatig omhoog omdat je er een procentje bij krijgt omdat de bond dat bedongen heeft/

1 procent is niet veel, maar elk jaar een procent gaat aantikken.

Hij vind het inderdaad leuk in het bedrijf en dat gun ik hem ook. Ik zie ook dat hij gewoon weinig perspectief op de arbeidsmarkt heeft zonder behoorlijke opleiding en al tegen de 40 lopend.

Ik ga geen andere andere baan zoeken, omdat ik een vast contract heb en binnenkort met een interne opleiding ga beginnen, die mij hogerop brengt. Zou gek zijn om nu weg te gaan.

Er zijn mij 2 extra uren beloofd en in de toekomst kan ik op een project werken (vandaar die opleiding) die nog meer uren kan brengen.

Ik kan niet zou goed de vinger erop leggen wat er nou zo steekt, want oom buit zichzelf net zo hard uit las mijn man, zal ik maar zeggen...

Nu heb ik de ballen verstand van een bedrijf runnen, maar ik denk wel eens : zou het niet handig zijn om een extra (oproep)kracht te hebben voor vakanties? Want dat is de reden dat hij nu op zijn werk zit ipv thuis: er is anders niemand om het werk te doen (oom is vandaag zelf op klus).

En nee, we gaan niet op vakantie, maar ik had de kinderen wel beloofd dat we wat met z'n allen gingen doen vandaag...ik hoop maar dat het morgen wel door kan gaan.
Goh ik dacht toch altijd dat 25 dagen de minimum was.
Aangezien je man niet getrouwd is met zn oom, kan hij toch gewoon een andere baan gaan zoeken?
ja dat kan bergje, maar zoals ik al zei zijn de banen voor hem dun gezaaid en dan hebben ze het leifst een schoolverlater. Bovendien zal hij in een ander bedrijf nooit de verantwoordelijkheid krijgen die hij nu wel heeft. Hij vind het ook gewoon leuk werk, dus zomaar wat nieuws zoeken is makkelijk gezegd.
En jijzelf dan,werk jij ook?
quote:mamimo schreef op 15 augustus 2011 @ 14:38:

Ik ga geen andere andere baan zoeken, omdat ik een vast contract heb en binnenkort met een interne opleiding ga beginnen, die mij hogerop brengt. Zou gek zijn om nu weg te gaan.

Er zijn mij 2 extra uren beloofd en in de toekomst kan ik op een project werken (vandaar die opleiding) die nog meer uren kan brengen.

.@superstar: wat begrijp je hieruit?
Als er nauwelijks genoeg geld binnen komt om de salarissen van oom en man te betalen, is er natuurlijk helemaal geen geld voor een extra oproepkracht.

Het is heel begrijpelijk dat als er dan werk te doen is, jouw man en zijn oom dit zelf doen.

De economische tijden zijn in sommige branches nog steeds moeilijk. En iedere euro kan die oom maar 1 keer uitgeven. En, zoals je zelf al zegt, is het niet zo dat die oom heel veel verdient en jouw man niet laat meedelen.

Zo als ik het lees zit er niets anders op dan om of een andere baan te gaan zoeken (1 van jullie 2en) of om het gewoon uit te zitten.

Met zeuren los je in ieder geval niks op.
Jullie hebben dus allebei een baan maar nog komt er niet genoeg binnen?
waar lees jij dat ik zeur?

Ik baal er vandaag gewoon van omdat ik wat leuks gepland had als gezin, maar dat dat niet door kan gaan. Mag dat?
quote:superstar_2 schreef op 15 augustus 2011 @ 14:55:

Jullie hebben dus allebei een baan maar nog komt er niet genoeg binnen?

nee, de lonen voor ongeschoold werk liggen niet erg hoog en ik heb een baan op MBO-niveau.

Ik vind niet dat ik nu mijn hele financiele huishouding op tafel hoef te leggen, maar het is krap ja.

Niet dat we heel armlastig zijn, maar we moeten wel nadenken over welke uitgaves we doen.

Ik probeer al tijden te sparen voor rijlessen, maar dat zit er bijvoorbeeld nooit in. Dat vind ik jammer. Hopelijk volgend jaar dus wel als ik wat meer verdien.
quote:mamimo schreef op 15 augustus 2011 @ 14:58:

[...]

nee, de lonen voor ongeschoold werk liggen niet erg hoog en ik heb een baan op MBO-niveau.

Ik vind niet dat ik nu mijn hele financiele huishouding op tafel hoef te leggen, maar het is krap ja.

Niet dat we heel armlastig zijn, maar we moeten wel nadenken over welke uitgaves we doen.

Ik probeer al tijden te sparen voor rijlessen, maar dat zit er bijvoorbeeld nooit in. Dat vind ik jammer. Hopelijk volgend jaar dus wel als ik wat meer verdien.

Vraag ik je daarom dan?

Misschien had je wat assertiever tegenover je man moeten zijn net zoals je hier bent dan had je vandaag misschien wel een leuk gezinsuitstapje gehad.!
nou, ik lees voornamleijk mee hier en als iemand zegt dat ze het zo krap heeft wordt er vaak snel gevraagd om een overzicht van uitgaves, daarom zeg ik maar alvast dat ik die niet ga geven.
quote:mamimo schreef op 15 augustus 2011 @ 14:55:

waar lees jij dat ik zeur?

Ik baal er vandaag gewoon van omdat ik wat leuks gepland had als gezin, maar dat dat niet door kan gaan. Mag dat?

Tuurlijk mag je daar over balen. Maar wat is de andere optie? Dat je man had geweigerd om te komen werken, waardoor er een opdracht mis werd gelopen? Om maar iets te noemen?

Het is niet leuk maar alle opties die zijn gegeven zijn (terecht of onterecht) voor jou niet mogelijk.
ik heb wel eens topics gezien waarin meer gezeurd werd en waar toch vriendelijker op gereageerd werd...
TO reageert zelf ook niet even vriendelijk... Zal ze ongetwijfeld niet zo bedoelen, maar zo komt 't wel over.
quote:GiB schreef op 15 augustus 2011 @ 15:38:

ik heb wel eens topics gezien waarin meer gezeurd werd en waar toch vriendelijker op gereageerd werd...

Ze komt nou zelf ook niet al te vriendelijk over.

Dat zij gefrustreerd is dat haar man niet mee kan met een gezinsuitstapje daar kunnen wij hier ook niets aan doen.
quote:mamimo schreef op 15 augustus 2011 @ 14:53:

[...]

@superstar: wat begrijp je hieruit?Zo, kan het nog neerbuigender? Ik begrijp er in elk geval uit dat je een zeer vervelende manier van communiceren hebt.
quote:mamimo schreef op 15 augustus 2011 @ 15:19:

nou, ik lees voornamleijk mee hier en als iemand zegt dat ze het zo krap heeft wordt er vaak snel gevraagd om een overzicht van uitgaves, daarom zeg ik maar alvast dat ik die niet ga geven.Je pincode wel dan? En je adres? En je geboortedatum? En je creditcardgegevens? En al die andere dingen die je niet bij voorbaat hebt genoemd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven