Hoe word je aardig?

16-08-2011 08:37 275 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had gisteren een gesprek met een vriendin. Ze merkte op dat ze zichzelf vaak zo scherp en hard vindt en ze zou graag wat aardiger willen zijn.

Ik herkende dat eigenlijk wel. Waar de een moet leren assertiever te zijn, zijn sommigen dat van zichzelf natuurlijk al meer. Of soms heel erg.

Ik sla mezelf soms ook wel voor mijn hoofd als ik weer te snel een opmerking terug heb gemaakt, niet goed geluisterd heb, te fel heb gereageerd en daarmee tegen de haren van mijn gesprekspartner in heb gestreken.

Maar... hoe kun je jezelf ander gedrag aanleren, zonder gelijk op cursus of in therapie te gaan. Hoe verander je het dat je achteraf weet wat je had (niet) moeten zeggen en doen, in een bewustwording vooraf?

Ik vond dat best moeilijk om hier een reactie op te geven.

Wie denkt er met me mee?
quote:pierot123 schreef op 16 augustus 2011 @ 11:14:

Naar mijn idee wordt het woord aardig verkeerd gebruikt. En zou er vriendelijk moeten staan.

Aardig=als je mensen dingen geeft (in de vorm van spullen bv)

Vriendelijk=een karaktereigenschap die hier volgens mij bedoeld wordtMee eens.
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 11:13:

[...]

Dat is nou precies wat ik bedoel. Typisch weer dat juist een dergelijke vraag aan mij gesteld wordt.

Typisch dat jij nog niet gezien hebt dat ik zo'n vraag ( ter verduidelijking voor mij ) al meerdere keren aan anderen heb gesteld.

Beetje achterdochtig......................
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 11:13:

[...]

Dat is nou precies wat ik bedoel. Typisch weer dat juist een dergelijke vraag aan mij gesteld wordt.Ik las het als een gewone belangstellende vraag, en vind juist je wantrouwige reactie een beetje onaardig, nu.
Am Yisrael Chai!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 augustus 2011 @ 11:15:

[...]

Als er twee bloemenzaken op een plein zitten en ik vind de eigenaar van de ene zaak niet aardig, ga ik naar de ander.

In die zin lijkt het me best belangrijk om aardig gevonden te worden.

Een aardige leraar zal het leuker hebben dan een leraar die door niemand van zijn leerlingen aardig wordt gevonden.

Als jij als collega niet aardig wordt gevonden zul je niet zulke gezellige pauze's hebben, lijkt mij.Echt aardige en vriendelijke mensen hebben nogal eens de neiging om roofdieren aan te trekken en zijn niet zelden het mikpunt van provocaties, dus dat gaat niet altijd op.
quote:Demissionair schreef op 16 augustus 2011 @ 11:08:

[...]

Ja dat mag. Maar ik heb geen clou. Ik haal steeds mensen uit de shit maar vandaag is er weer eens niemand op komen dagen. Ik help ze en ik sta steeds met lege handen. Ik ben al over mijn tranen heen hoor. Ik ga stoppen mensen te helpen.

Ik weet het dus wel

Aardig zijn moet je ook proberen te zijn voor jezelf meid, niet alleen voor anderen.

Jammer dat je zo teleurgesteld wordt.

Onaardig trouwens ook als mensen niet op komen dagen.

Érg onaardig.

quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 11:18:

[...]

Echt aardige en vriendelijke mensen hebben nogal eens de neiging om roofdieren aan te trekken en zijn niet zelden het mikpunt van provocaties, dus dat gaat niet altijd op.In deze zin lees ik jouw " aardig " toch ergens een beetje als " naïef " . Aardig zijn betekent m.i. niet dat je zelf niet inziet hoe een ander is.
quote:Demissionair schreef op 16 augustus 2011 @ 11:08:

[...]Ja dat mag. Maar ik heb geen clou. Ik haal steeds mensen uit de shit maar vandaag is er weer eens niemand op komen dagen. Ik help ze en ik sta steeds met lege handen. Ik ben al over mijn tranen heen hoor. Ik ga stoppen mensen te helpen.

Ik weet het dus wel

He bah, wat klinkt dit verdrietig...

Ik had dit een aantal jaren geleden... aandringen dat ik vooral mn verjaardag moest vieren. Ik ging overstag, 20 mensen uitgenodigd... er kwamen er welgeteld 3. En dat ging met vanalles zo.

Ik heb inmiddels geleerd dat ik mijn hoop op de verkeerde mensen had gevestigd en dat de investering vooral van mij uit ging. Ik heb nu een stel lieve vriendinnen die ik best een paar weken niet kan zien en spreken, maar die wel komen als dat belangrijk is (ook gewoonw el trouwens :-) )

Dus lieve Demissionair... doe wat JIJ belangrijk vindt in jouw leven. Doe de dingen niet omdat je aardig gevonden wil worden. Als jij iemand helpt en je staat er achter dat je dat doet, ook al is het misschien eenrichtingsverkeer, dan mag je trots op jezelf zijn dat je dat doet. Maar hoop niet op eenzelfde behandeling terug, want dan kom je van een koude kermis thuis in sommige gevallen.

En wees voorzichtig met je energie.. soms kan je die beter besteden aan iemand die bereid is voor jou ook een stapje extra te doen.
quote:fashionvictim schreef op 16 augustus 2011 @ 11:17:

[...]

Ik las het als een gewone belangstellende vraag, en vind juist je wantrouwige reactie een beetje onaardig, nu.

Nee, het is echt typerend. Mijn ervaring verteld dat ik er niet eens verbaasd over moet zijn, maar eigenlijk went het nooit.

Maar goed, mijn vorige posts geven helderheid.
in mij ogen Bridget maasland:

Vriendelijk en duidelijk.

Humor en een tikkeltje venijn soms.

Gevoelig en doortastend.

Betrokken en toch eigengereid.

Af een toe een beetje bitchy en wantrouwend.
..popcorn?
Maar, Cateautje, wil/ kun je zeggen wat jij onder aardig verstaat?
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 11:18:

[...]

Echt aardige en vriendelijke mensen hebben nogal eens de neiging om roofdieren aan te trekken en zijn niet zelden het mikpunt van provocaties, dus dat gaat niet altijd op.Ja, maar dat is dan toch geen reden om niet aardig te willen zijn (terwijl je het wel bent). Beter kun je dan werken aan je assertiviteit.
quote:nola schreef op 16 augustus 2011 @ 11:21:

Gevoelig en doortastend.

Af een toe een beetje bitchy en wantrouwend.Ok, helder.
quote:pierot123 schreef op 16 augustus 2011 @ 11:14:

Naar mijn idee wordt het woord aardig verkeerd gebruikt. En zou er vriendelijk moeten staan.

Aardig=als je mensen dingen geeft (in de vorm van spullen bv om leuk gevonden te worden)

Vriendelijk=een karaktereigenschap die hier volgens mij bedoeld wordtWat mij betreft is er geen verwarring hoor tussen beide begrippen, ik weet - althans voor mezelf - prima wat voor mij aardig en vriendelijk is en het wordt in mijn optiek niet verwisseld.
Ik ben het met Eleonora eens dat aardig een grondtoon is. Ik weet van mezelf dat ik behoorlijk veel eigenschappen heb die sec gezien vaak als onaardig beschreven worden, maar toch ben ik heel aardig en vinden mensen mij eigenlijk ook heel vaak aardig. Op basis daarvan denk ik dus dat Eleonora gelijk heeft, dat het waarschijnlijk te maken heeft met een bepaalde basis-eigenschap of grondhouding of iets dergelijks.
Am Yisrael Chai!
trouwens ik vind dat als je ervoor kiest een ander te helpen dat je dat niet met tegenverwachtingen moet doen want dan heet het geen helpen meer, maar onderhandelen.
..popcorn?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 augustus 2011 @ 11:20:

[...]

In deze zin lees ik jouw " aardig " toch ergens een beetje als " naïef " . Aardig zijn betekent m.i. niet dat je zelf niet inziet hoe een ander is.Dat heeft op zich niets met naïviteit te maken. Je zult een ander toch eerst moeten leren kennen voordat je conclusies kunt trekken over hoe iemand is.
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 11:21:

[...]

Nee, het is echt typerend. Mijn ervaring verteld dat ik er niet eens verbaasd over moet zijn, maar eigenlijk went het nooit.

Maar goed, mijn vorige posts geven helderheid.Jij kan het wel typerend vinden , maar dan nog blijft staan dat ik gewoon wilde weten wat JIJ er onder staat, onder " aardig ". Omdat ik het lastig praten vind over iets, als jij blauw bedoelt en ik rood.
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 11:23:

[...]

Dat heeft op zich niets met naïviteit te maken. Je zult een ander toch eerst moeten leren kennen voordat je conclusies kunt trekken over hoe iemand is.Mensen vinden elkaar op het eerste gezicht aardig, of onsympathiek.. Die mening stel je later misschien bij, als je mensen leert kennen.
Ik denk ook dat er geen definitie bestaat van "aardig". Iedereen geeft daar zijn eigen invulling aan, op basis van hoe je in het leven staat en welke waarden jij belangrijk vindt bij een ander.
quote:nola schreef op 16 augustus 2011 @ 11:21:

Gevoelig en doortastend.

Af een toe een beetje bitchy en wantrouwend.Gek, hoe Bridget Maasland bij mij binnenkomt (via de tv dan he..) zou ik haar niet typeren als aardig. Op basis van wat ik op tv zie vind ik haar eerder onaardig dan aardig.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 augustus 2011 @ 11:20:

[...]

In deze zin lees ik jouw " aardig " toch ergens een beetje als " naïef " . Aardig zijn betekent m.i. niet dat je zelf niet inziet hoe een ander is.Welnee. Aardig is inderdaad helemaal niet perse naïef of zo. Aardig kan ook in combinatie met scherp en slim hoor. Ik ken gelukkig ontzettend veel aardige mensen, die, zoals jij ook al beschreef, láng niet allemaal alleen maar aardig zijn maar vele karaktereigenschappen bezitten waarbij ze in de basis o.a. aardig zijn.
Ik ben best aardig, maar soms ook sociaal onhandig en hierdoor lomp. Als ik mij zeker genoeg voel, ben ik aardig. Maar mensen zoenen, dat vind ik niet prettig en vermijd ik zoveel mogelijk. Gelukkig onthoud ik namen (ik werk met heel veel verschillende mensen als collega) en hun verhalen, dus ik vraag wel naar hun kinderen, hun sport en dat soort dingen. vaak ook om zelf niet te hoeven vertellen, ik hou daar zelf niet zo van, maar geniet meer van anderen die blij zijn te kunnen vertellen.

Voor werk heb ik kortdurend contact met mensen waarbij ik goed moet bekijken wat zij echt willen en zij mij als bondgenoot zien tegen hun probleem ipv als vijand (wat soms kan gebeuren als jij niet wil doen wat zij willen), ik ben goed om met mensen het idee te geven (nou ja, het is niet fake ofzo) dat ik het beste voor hen wil en hierdoor kan ik mijn oplossing goed aan hun verkopen. Ookal is het anders dan wat zij in gedachten hadden, ik kan mijn overwegingen goed uitleggen juist omdat ik goed inzicht heb in wat zij willen.

En over het Randstad-Brabant verhaal: ik heb de ervaring dat Brabanders oppervlakkig gezien vaak aardiger overkomen, bv in winkels, maar wel weer veel meer veroordelen hebben, bv een collega met een hoofddoek echt niet willen. In de Randstad is dat helemaal geen issue meer.
quote:eleonora schreef op 16 augustus 2011 @ 11:27:

[...]

Welnee. Aardig is inderdaad helemaal niet perse naïef of zo.

Nee, dat vind ik ook niet, maar in de zin van Cateautje ( dat op aardige mensen roofdieren afkomen ) zag ik niet datgene wat ik onder aardig versta.

Aardig kan ook in combinatie met scherp en slim hoor. Ik ken gelukkig ontzettend veel aardige mensen, die, zoals jij ook al beschreef, láng niet allemaal alleen maar aardig zijn maar vele karaktereigenschappen bezitten waarbij ze in de basis o.a. aardig zijn.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 augustus 2011 @ 11:21:

Maar, Cateautje, wil/ kun je zeggen wat jij onder aardig verstaat?

Aardig begint bij mij de je medemens nemen zoals deze is , zonder vooroordeel.Aardig is ook de moeite nemen om elkaar te begrijpen.

Aardig is ook, je kritische kant opzij te zetten en proberen mee te denken met een ander. Maar aardig is natuurlijk ook, de buurvrouw welgemeend vragen hoe het met haar gaat, zonder tegen het antwoord op te zien, want als je in het laatste geen interesse hebt, stel dan ook de vraag niet. Aardig zijn , is open staan voor de ander, ook al lig je elkaar niet echt.

Dit alles uiteraard in de context dat je vooral aardig blijft voor jezelf.
Tussen aardig zijn en aardig doen zit een wereld van verschil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven