vissen happen naar lucht
vrijdag 26 augustus 2011 om 23:48
Wij hebben maandag twee vissen gekocht bij Intratuin. We hebben ons van te voren uitgebreid laten informeren over hoe we het beste de vissen kunnen verzorgen. Thuis allle instructies opgevolgd, en nu valt het me op dat onze nieuwe vissen steeds naar boven komen om daar "lucht" te happen. Iemand een idee waarom ze dat doen? Ze hebben het toch hopelijk niet benauwd? ( zou ik heel zielig vinden) Graag hoor ik jullie reacties.
vrijdag 26 augustus 2011 om 23:49
Zuurstofgehalte
Bij zuurstoftekort hangen vissen aan de oppervlakte en happen naar lucht. Om dit te vermijden mag het aquarium niet te druk bevolkt zijn en moet er een luchtpomp geïnstalleerd zijn. De waterverplaatsing door de luchtpomp is hier in feite veel belangrijker dan de luchtvoorziening zelf. De meeste gasuitwisseling geschiedt namelijk aan het wateroppervlak. Hoe warmer het aquarium, hoe minder zuurstof in het water zit. Hou hiermee dus rekening! Wanneer teveel zuurstof in het water aanwezig is, kunnen de vissen de gasblaasjes-ziekte krijgen, waarbij er zich aan het uiteinde van de bloedvaten in de vinnen gasbelletjes vormen. Een teveel aan zuurstof kan worden verkregen door het bruusk verversen van het water. Een tekort aan zuurstof komt echter meer voor dan een teveel.
Bij zuurstoftekort hangen vissen aan de oppervlakte en happen naar lucht. Om dit te vermijden mag het aquarium niet te druk bevolkt zijn en moet er een luchtpomp geïnstalleerd zijn. De waterverplaatsing door de luchtpomp is hier in feite veel belangrijker dan de luchtvoorziening zelf. De meeste gasuitwisseling geschiedt namelijk aan het wateroppervlak. Hoe warmer het aquarium, hoe minder zuurstof in het water zit. Hou hiermee dus rekening! Wanneer teveel zuurstof in het water aanwezig is, kunnen de vissen de gasblaasjes-ziekte krijgen, waarbij er zich aan het uiteinde van de bloedvaten in de vinnen gasbelletjes vormen. Een teveel aan zuurstof kan worden verkregen door het bruusk verversen van het water. Een tekort aan zuurstof komt echter meer voor dan een teveel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 26 augustus 2011 om 23:50
Als je vissen gaan luchthappen, zit er te weinig zuurstof in het water. Dat kan komen door zon, door ondiep water, of door rottende planten. Je moet het water dan verschonen. Een pompje met luchtbelletjes in het water zorgt voor meer zuurstof.
vrijdag 26 augustus 2011 om 23:51
Ze zitten in een ruime kom, heb het overlegd met de meneer van Intratuin en die zei dat het de eerste maanden wel kon, maar dat we daarna over moesten gaan op een vierkant formaat, ivm de ruimte. Het zijn trouwens koudwatervissen. Ik weet niet precies wat voor vissen het zijn, maar volgens mij familie van de goudvis. ( daar lijken ze wel op)
vrijdag 26 augustus 2011 om 23:51
Ook is het eigenlijk beter van als je een nieuw aquarium koopt, om dit eerst een 3tal weken te laten rijpen. Dan gaan zich ( goede) bacterien opbouwen in de filter die nodig zijn om de afvalstoffen van de vissen af te breken. Doe je dit niet dan loop je het risico je na korte tijd nitriet en ammoniak in je water hebt ( 2 giftige stoffen van de afval van de vissen). Als je dit niet gedaan hebt, moet je de vissen heel goed in het oog houden. Als je ze binnenkort ziet schuren of wondjes krijgen of meer luchthappen, moet je meteen je water laten testen op ammoniak en nitriet. Maar hopelijk komt het niet zo ver.
vrijdag 26 augustus 2011 om 23:52
http://www.askanowner.nl/qa/view.asp?gu ... qid=225498
vrijdag 26 augustus 2011 om 23:53
quote:meds schreef op 26 augustus 2011 @ 23:50:
ze roepen om etenIn de winkel werden ze 1x in de twee dagen gevoed, en dat moesten wij ook maar doen. En niet meer eten geven dan dat ze in 1 minuut op eten. Nou heb ik er per voedingsbeurt niet veel in gegooid, maar dat zelfs blijft langer liggen dan een minuut, dus ik denk niet dat ze honger hebben, maar het zou altijd kunnen natuurlijk.
ze roepen om etenIn de winkel werden ze 1x in de twee dagen gevoed, en dat moesten wij ook maar doen. En niet meer eten geven dan dat ze in 1 minuut op eten. Nou heb ik er per voedingsbeurt niet veel in gegooid, maar dat zelfs blijft langer liggen dan een minuut, dus ik denk niet dat ze honger hebben, maar het zou altijd kunnen natuurlijk.
vrijdag 26 augustus 2011 om 23:54
Een andere reden van happen uit zuurstofgebrek kan zijn dat je ze te vaak eten geeft. Dat vertroebelt hun water en daardoor komt er minder zuurstof in.
Goed de voedingsinstructies volgen dus en bij goudvissen betekent dit dat je ze niet iedere dag moet voeden en ook niet te veel. Lees even na op het internet wat gepast is.
Goed de voedingsinstructies volgen dus en bij goudvissen betekent dit dat je ze niet iedere dag moet voeden en ook niet te veel. Lees even na op het internet wat gepast is.
vrijdag 26 augustus 2011 om 23:55
quote:cathoilily schreef op 26 augustus 2011 @ 23:53:
[...]
In de winkel werden ze 1x in de twee dagen gevoed, en dat moesten wij ook maar doen. En niet meer eten geven dan dat ze in 1 minuut op eten. Nou heb ik er per voedingsbeurt niet veel in gegooid, maar dat zelfs blijft langer liggen dan een minuut, dus ik denk niet dat ze honger hebben, maar het zou altijd kunnen natuurlijk.Nee, ze krijgen dus teveel.
[...]
In de winkel werden ze 1x in de twee dagen gevoed, en dat moesten wij ook maar doen. En niet meer eten geven dan dat ze in 1 minuut op eten. Nou heb ik er per voedingsbeurt niet veel in gegooid, maar dat zelfs blijft langer liggen dan een minuut, dus ik denk niet dat ze honger hebben, maar het zou altijd kunnen natuurlijk.Nee, ze krijgen dus teveel.
vrijdag 26 augustus 2011 om 23:56
vrijdag 26 augustus 2011 om 23:56
quote:cathoilily schreef op 26 augustus 2011 @ 23:51:
Ze zitten in een ruime kom, heb het overlegd met de meneer van Intratuin en die zei dat het de eerste maanden wel kon, maar dat we daarna over moesten gaan op een vierkant formaat, ivm de ruimte. Het zijn trouwens koudwatervissen. Ik weet niet precies wat voor vissen het zijn, maar volgens mij familie van de goudvis. ( daar lijken ze wel op)Kommen zijn zielig voor vissen, daar raken ze gedesorienteerd en een beetje psychotisch van. Snel dus een grote bak kopen.
Ze zitten in een ruime kom, heb het overlegd met de meneer van Intratuin en die zei dat het de eerste maanden wel kon, maar dat we daarna over moesten gaan op een vierkant formaat, ivm de ruimte. Het zijn trouwens koudwatervissen. Ik weet niet precies wat voor vissen het zijn, maar volgens mij familie van de goudvis. ( daar lijken ze wel op)Kommen zijn zielig voor vissen, daar raken ze gedesorienteerd en een beetje psychotisch van. Snel dus een grote bak kopen.
vrijdag 26 augustus 2011 om 23:58
Dank je wel blijfgewoonbianca. Ik denk dat ik morgen meteen een ruimere bak ga halen. Heb trouwens gister het water nog verschoond, dus eigenlijk na drie dagen alweer. Heb er strakjes wat koud water bij gedaan en toen leek het even inderdaad dat ze even niet hapten. Ga morgen maar weer naar de Intratuin en ook even zo'n luchtpompje aanschaffen. Heb het beste met mijn visjes voor!
vrijdag 26 augustus 2011 om 23:59
quote:meds schreef op 26 augustus 2011 @ 23:57:
[...]
hoe weet je dat?Ik heb ooit iemand gekend die nogal een goudvissenfan was en die vertelde me dat zo'n vis wel 30 jaar kan worden, maar door verkeerde verzorging (o.a. dus door een kom) maar een paar jaar (of zelfs maar een paar maanden) wordt. Sneu.
[...]
hoe weet je dat?Ik heb ooit iemand gekend die nogal een goudvissenfan was en die vertelde me dat zo'n vis wel 30 jaar kan worden, maar door verkeerde verzorging (o.a. dus door een kom) maar een paar jaar (of zelfs maar een paar maanden) wordt. Sneu.
zaterdag 27 augustus 2011 om 00:00
Misschien komt ie je steeds bedanken voor al je moeite.
[img]http://94.100.115.244/523650001-5237000 ... _EKXC.jpeg[/img]
[img]http://94.100.115.244/523650001-5237000 ... _EKXC.jpeg[/img]
quote:iris1969 schreef op 26 augustus 2011 @ 23:59:
[...]
Ik heb ooit iemand gekend die nogal een goudvissenfan was en die vertelde me dat zo'n vis wel 30 jaar kan worden, maar door verkeerde verzorging (o.a. dus door een kom) maar een paar jaar (of zelfs maar een paar maanden) wordt. Sneu.ja verkeerde verzorging, geef ze teveel en ze gaan dood, maar jij zegt dat ze er psychotisch van worden. Ik wil wel weten hoe je dat kan diagnosticeren, een psychotische vis
[...]
Ik heb ooit iemand gekend die nogal een goudvissenfan was en die vertelde me dat zo'n vis wel 30 jaar kan worden, maar door verkeerde verzorging (o.a. dus door een kom) maar een paar jaar (of zelfs maar een paar maanden) wordt. Sneu.ja verkeerde verzorging, geef ze teveel en ze gaan dood, maar jij zegt dat ze er psychotisch van worden. Ik wil wel weten hoe je dat kan diagnosticeren, een psychotische vis
quote:cathoilily schreef op 26 augustus 2011 @ 23:58:
Dank je wel blijfgewoonbianca. Ik denk dat ik morgen meteen een ruimere bak ga halen. Heb trouwens gister het water nog verschoond, dus eigenlijk na drie dagen alweer. Heb er strakjes wat koud water bij gedaan en toen leek het even inderdaad dat ze even niet hapten. Ga morgen maar weer naar de Intratuin en ook even zo'n luchtpompje aanschaffen. Heb het beste met mijn visjes voor!Je bent echt te ijverig en je verschoont de kom te vaak. Ze willen juist geen schoon water, maar "rijp" water. Als je het verschoont dan ook niet helemaal schoon water, maar bijv. maar de helft.
Dank je wel blijfgewoonbianca. Ik denk dat ik morgen meteen een ruimere bak ga halen. Heb trouwens gister het water nog verschoond, dus eigenlijk na drie dagen alweer. Heb er strakjes wat koud water bij gedaan en toen leek het even inderdaad dat ze even niet hapten. Ga morgen maar weer naar de Intratuin en ook even zo'n luchtpompje aanschaffen. Heb het beste met mijn visjes voor!Je bent echt te ijverig en je verschoont de kom te vaak. Ze willen juist geen schoon water, maar "rijp" water. Als je het verschoont dan ook niet helemaal schoon water, maar bijv. maar de helft.
zaterdag 27 augustus 2011 om 00:01
http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... 8/668.html
zaterdag 27 augustus 2011 om 00:01