Hond sloopt alles

12-09-2011 18:43 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik hoop dat iemand hier mij kan helpen of in ieder geval advies heeft!

Wij hebben een golden x labrador retriever (teefje) van net 1 jaar. Toen ze pup was sloopt ze de eerste 2 maanden dat ze hier was het halve huis als we even weg waren. De bench was echt geen optie, want ze jankte de hele boel bij elkaar. (Klachten van de buren, zelf konden we 's nachts niet slapen). Dat was na 2 maanden toch veelal over. (Gelukkig). Ze was de afgelopen maanden heel lief, maakte nooit meer iets kapot en is heel aanhankelijk. Alleen sinds een paar weken is het slopen weer begonnen en het lijkt wel erger dan ooit. Ze heeft een gat in ons tapijt gebeten, sloopt dvd hoesjes, boeken, krabt aan de muur en deuren, graaft de hele tuin om. Ik weet gewoon niet meer wat we moeten doen! De bench is ze inmiddels ontgroeid, dus dachten we; dan sluiten we haar 's nachts op in de keuken, nou geen succes. Ze blijft piepen en huilen (uren lang) tot we haar er uiteindelijk uitlaten, echt drama! Ze doet dit ook als we even weg zijn. En dan bedoel ik hooguit 3 uurtjes, want verder ben of ik, of mijn vriend thuis. Ze was ook hartstikke zindelijk deed bij elke keer uitlaten alle 2 de dingen die ze moet doen. Echter weigert ze dat nu soms en doet ze het als we thuis komen als nog in tuin. (Zucht).

Nu heb ik aan twee dingen zitten denken, zou het komen omdat ze loops moet worden? (Ze is het nog nooit geweest) of zou het komen omdat ik zwanger ben? (Ben 24 weken zwanger, sinds ik een paar weken zwanger ben trekt ze al wel veel meer naar mijn vriend toe, terwijl ik eerst haar kroelmaatje was).

Wie heeft hier ervaring mee? En wat is er aan te doen? Want het is voor zowel ons als haar zelf natuurlijk niet leuk. Het lijkt wel of haar gewoon iets dwars zit. Terwijl ze als we thuis zijn echt een engeltje is; heel aanhankelijk, heel goed luisteren enzovoorts.

Alvast bedankt!
quote:nouschi schreef op 12 september 2011 @ 19:28:

[...]

Nou ja, ze is nog niet zo oud hé, volgens de dierenarts is dit lang genoeg om haar energie kwijt te raken. We gaan expres minstens een keer per dag juist minstens een uur, zodat ze 's middags ook haar energie kwijt kan. Maar na elke uitlaatbeurt gaat ze altijd gelijk slapen. En ze mag als het goed weer is ook gewoon buiten spelen, dan laten we de achterdeur open. We wandelde de eerste maar steeds een half uur, maar nu hebben we expres keren met een uur. Fietsen doen we niet met haar, daar is ze ronduit te eigenwijs voor. Ze gaat hele tijd voor de fiets rennen enzovoorts, geen succes. Maar als we bv. naar het bos gaan, dan blijven we gerust 2 a 3 uur, dan gaat ze helemaal los maar ze slaapt ze echt de rest van de dag en krijgen we haar 's avonds amper nog mee naar buiten.. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze te weinig beweging heeft..

Haar vulva is wel wat opgezet ja, daarom denk ik wel dat ze tegen die loopsheid aan zit. Ik hoop maar dat we het daar aan te danken hebben. Ik sprak net het baasje van haar moeder en die zei dat een van haar zusjes rond de loopsheid ook dit gedrag vertoonde en daarna niks meer heeft gesloopt. (Die werd 2 maanden voor het eerst loops). Maar haar broertje is nu wel weer aan de sloperij.. Dus misschien dan toch de pubertijd, of een mix van dit alles..
Ik bedacht me net: in totaal wandelt hij misschien genoeg, maar de verdeling en de tijdstippen zijn misschien wat onhandig.

Je schreef namelijk dat hij 's morgens 5 minuten wandel. Terwijl hij juist dan een hele nacht stil heeft gelegen. Ik weet niet wanneer jullie die paar uurtjes de deur uit zijn, maar als dit in de ochtend is, dan zie ik daar wel een logica. Misschien 's morgens een half uur en op een ander tijdstip desnoods wat korter?
Ik ben het met bovenstaande eens qua pubertijd, verveling, wandelen, loopsheid, jouw zwangerschap, verlatingsangst enz. en alles kan een rol spelen bij de vraag waar je hond nu blaft en sloopt als je weg bent. De vraag is nu alleen: wat is doorslaggevend en wat werkt dus het beste om het te laten stoppen?

Misschien een goed idee om eens met een hondentrainer of hondengedragstherapeut te praten over een "behandelplan", want de bench alleen lijkt me symptoombestrijding. Zodra je dan weet hoe of wat kun je heel concreet met je hond aan de gang gaan.
@Molly Ik loop sochtends een half uur, die post over 5 minuten was van iemand anders ;)
@Iris, thanks! Ik zal ook eens met onze dierenarts overleggen, die weet ook wel veel van gedrag!
quote:nummerzoveel schreef op 12 september 2011 @ 19:26:

Een teefje castreren lijkt me lastig hoor, feeks!

mosterd.

Ik zou ook de baarmoeder laten verwijderen om de problemen voor te zijn
quote:vivastef schreef op 13 september 2011 @ 11:59:

@Iris, thanks! Ik zal ook eens met onze dierenarts overleggen, die weet ook wel veel van gedrag!Goed idee, want het is niet de eerste puberhond die even van het padje is, dus dit is zeer goed behandelbaar als je maar weet wat de hond beweegt.
In de bench er mee en als ze even stopt met janken beloon je je hond met een brokje. En dit volhouden 2 weken lang !

En je buren van te voren inlichten da tje er nu echt mee aan de slag gaat zodat ze er op voorbereid zijn.

Dat je hond dit doet is heeft te maken met dominantie probleem. Want de hond heeft als pup al mee gekregen dat wanneer t piept of jankt zijn zin krijgt en dit is dus niet anders geworden na 1 jaar...

Jammer dat je het als pup zijne niet hebt doorgezet.. En nog meer jammer dat je er niet mee naar een cursus bent gegaan.. Daar hadden ze je nl verteld hoe en wat omtrent je hond..

En overleg met je dierenarts over gedrag = geen goed idee..Dierenartsen weten zeer weinig over gedrag..

Ga naar een gedragstherapeut of goede hondenschool. (vooral t laatste is erg belangrijk !!!!! )
@zespri

Niet alle dierenartsen zijn gedragsdeskundigen, maar ik heb er toch al meerdere meegemaakt die zich daar wel in hadden verdiept zoniet voor gekwalificeerd. Ik vind je opmerking daarover dan ook iets te kort door de bocht.
quote:nummerzoveel schreef op 13 september 2011 @ 15:35:

@zespri

Niet alle dierenartsen zijn gedragsdeskundigen, maar ik heb er toch al meerdere meegemaakt die zich daar wel in hadden verdiept zoniet voor gekwalificeerd. Ik vind je opmerking daarover dan ook iets te kort door de bocht.

Ja ik ook, daarnaast verwijzen ze tegenwoordig ook vaak door of ze hebben zelfs een eigen gedragstherapeut in de praktijk zitten.

Overigens vind ik de bench-opmerking ook te kort door de bocht, net als de dominantie-opmerking, want dat kán het zijn, maar het kan ook komen door de zwangerschap, verveling, verlatingsangst enz en dan kom je er niet met een bench alleen.

Overigens is het inderdaad jammer dat TO geen puppytraining heeft gevolgd met haar hond, maar het is nog niet te laat, want een goede training is voor honden van alle leeftijden een heel goed idee, zeker bij probleemgedrag (zoals hier al voor de tweede keer).
Ik heb zelf een Labrador, en een pittige tante ook nog, maar zij heeft nooit gesloopt. Dat jouw hond dat nu doet zou inderdaad met een naderende loopsheid te maken kunnen hebben. Veel honden kunnen daarvan aardig van de rel raken. Het schijnt dat ze op een zwangerschap ook kunnen reageren, maar dan lees ik vaak dingen als verdedigen.

Zou je ook een gedragstherapeut aanraden. Misschien ook wat meer 'denk'spellen met haar doen. Speuren is ook erg leuk om te doen. Succes ermee!
Iris/Nummerzoveel..

eens wat betreft de dierenartsen , denk dat de dierenartsen hier in mijn omgeving te weinig afweten van het gedrag. Zijn ook meer gericht op groot dieren (boerderij vee) Ik kom daar alleen voor de jaarlijkse prikken en verder niets eigenlijk.

En bench verhaal .. wanneer je hond wat sloopt is er maar 1 keuze nl de bench.. Dan weet je zeker dat hij/zij niets kan slopen. Dat dan de hele boel bij elkaar gejankt wordt komt omdat t dier de bench niet leuk vind. Kortmo bench aantrekkelijk maken , hond er in voeren , dus niet de bak zo los in de keuken maar hupsa hond in de bench en daar de hond eten geven. Dan wordt t vanzelf leuk in de bench want eten daar zijn alle honden dol op.

En zo bench training doen , als je een hond zo opsluit voor een uur in t ding nogal logisch dat t zich alleen en opgesloten voelt..

Dan zou k ook als een idioot gaan blaffen net zo lang dat ik er weer uit mag..
TO geen idee waar je woont .. wanneer je in Drenthe/Overijssel woont weet ik een zeer goede hondenschool met een erg goede gedragstherapeute..
quote:Zespri79 schreef op 13 september 2011 @ 17:47:

Iris/Nummerzoveel..

eens wat betreft de dierenartsen , denk dat de dierenartsen hier in mijn omgeving te weinig afweten van het gedrag. Zijn ook meer gericht op groot dieren (boerderij vee) Ik kom daar alleen voor de jaarlijkse prikken en verder niets eigenlijk.

En bench verhaal .. wanneer je hond wat sloopt is er maar 1 keuze nl de bench.. Dan weet je zeker dat hij/zij niets kan slopen. Dat dan de hele boel bij elkaar gejankt wordt komt omdat t dier de bench niet leuk vind. Kortmo bench aantrekkelijk maken , hond er in voeren , dus niet de bak zo los in de keuken maar hupsa hond in de bench en daar de hond eten geven. Dan wordt t vanzelf leuk in de bench want eten daar zijn alle honden dol op.

En zo bench training doen , als je een hond zo opsluit voor een uur in t ding nogal logisch dat t zich alleen en opgesloten voelt..

Dan zou k ook als een idioot gaan blaffen net zo lang dat ik er weer uit mag..

Met je nuanceringen kan ik goed leven Zespri. . Benchtraining is meer dan in een bench douwen.

Al werkt dit dan weer niet bij het wegnemen van de achterliggende problemen bij het janken en slopen, wel tegen het gedrag zelf.
quote:Zespri79 schreef op 13 september 2011 @ 14:26:

In de bench er mee en als ze even stopt met janken beloon je je hond met een brokje. En dit volhouden 2 weken lang !

En je buren van te voren inlichten da tje er nu echt mee aan de slag gaat zodat ze er op voorbereid zijn.

Dat je hond dit doet is heeft te maken met dominantie probleem. Want de hond heeft als pup al mee gekregen dat wanneer t piept of jankt zijn zin krijgt en dit is dus niet anders geworden na 1 jaar... Dat is dus aangeleerd gedrag door "verkeerde" conditionering. Geen dominantie...
Misschien heb je hier iets aan TO:

Hondengedragstherapeuten per regio
quote:iris1969 schreef op 13 september 2011 @ 15:53:

[...]

Ja ik ook, daarnaast verwijzen ze tegenwoordig ook vaak door of ze hebben zelfs een eigen gedragstherapeut in de praktijk zitten.

Tegenwoordig zit ik ook met mijn kont in een DA praktijk en je ziet het steeds meer inderdaad, maar toch weten het merendeel van de dierenartsen hier niet veel over gedrag.

Gelukkig verwijzen ze wel vaak door. Ik denk dat het belangrijk is om op verwijzing van een da te werken trouwens....net zoals bv een dierfysio.
quote:vivastef schreef op 13 september 2011 @ 11:57:

@Molly Ik loop sochtends een half uur, die post over 5 minuten was van iemand anders ;)Oeps, solly! :-)
quote:Equus schreef op 13 september 2011 @ 18:05:

[...]

Tegenwoordig zit ik ook met mijn kont in een DA praktijk en je ziet het steeds meer inderdaad, maar toch weten het merendeel van de dierenartsen hier niet veel over gedrag.

Gelukkig verwijzen ze wel vaak door. Ik denk dat het belangrijk is om op verwijzing van een da te werken trouwens....net zoals bv een dierfysio.Eens, maar als een DA het door zijn eigen onkunde te simpel inschat zou ik toch wel zelf een gedragstherapeut inschakelen als ik er zelf niet uitkwam.
@zespri

Prima nuancering. Overigens zijn niet alle honden te paaien met eten, die van mij geeft er niet veel om. Het is echt een hongereter en hij slaat rustig maaltijden over. Zelfs hondensnoepjes /tandenborstels/etc bewaart hij graag voor slechtere tijden (lees, begraaft hij in de tuin en graaft hij maanden later pas weer eens op, om het vervolgens te herbegraven).
En trouwens: castreren/steriliseren maakt niet een makkelijkere hond hoor!Ik liet mijn bouvier castreren omdat hij met grote reuen vocht,en na de castratie vecht hij ook met teven!Dus als ik het van te voren had geweten,had ik hem niet laten castreren.
quote:iris1969 schreef op 13 september 2011 @ 18:14:

[...]

Eens, maar als een DA het door zijn eigen onkunde te simpel inschat zou ik toch wel zelf een gedragstherapeut inschakelen als ik er zelf niet uitkwam.Eens
@ladytruckster

Een dergelijke operatie kan het gedrag beinvloeden, maar het is maar net waar het gedrag vandaan komt of het dat resultaat oplevert wat je er van had gehoopt. In jouw geval vermoed ik dat de hond uit onzekerheid macho deed, en dat dit nu wellicht juist is toegenomen. Maar dat is slechts een mogelijkheid, er kunnen ook heel andere dingen spelen. Ik zou daarom echt een gedragstherapeut raadplegen.
quote:iris1969 schreef op 13 september 2011 @ 18:14:

[...]

Eens, maar als een DA het door zijn eigen onkunde te simpel inschat zou ik toch wel zelf een gedragstherapeut inschakelen als ik er zelf niet uitkwam.Ik zie het vaker anders om: Dat dierenartsen (meerdere) adviseren om eens contact op te nemen met een gedragstherapeut, maar dat mensen dat niet willen, want zij doen niets fout. Het is de hond zijn schuld. (ja, dus daarom moet je een gedragstherapeut inschakelen... Maar ja, toch willen mensen vaak niet... Heel erg jammer...).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven