Hond sloopt alles

12-09-2011 18:43 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik hoop dat iemand hier mij kan helpen of in ieder geval advies heeft!

Wij hebben een golden x labrador retriever (teefje) van net 1 jaar. Toen ze pup was sloopt ze de eerste 2 maanden dat ze hier was het halve huis als we even weg waren. De bench was echt geen optie, want ze jankte de hele boel bij elkaar. (Klachten van de buren, zelf konden we 's nachts niet slapen). Dat was na 2 maanden toch veelal over. (Gelukkig). Ze was de afgelopen maanden heel lief, maakte nooit meer iets kapot en is heel aanhankelijk. Alleen sinds een paar weken is het slopen weer begonnen en het lijkt wel erger dan ooit. Ze heeft een gat in ons tapijt gebeten, sloopt dvd hoesjes, boeken, krabt aan de muur en deuren, graaft de hele tuin om. Ik weet gewoon niet meer wat we moeten doen! De bench is ze inmiddels ontgroeid, dus dachten we; dan sluiten we haar 's nachts op in de keuken, nou geen succes. Ze blijft piepen en huilen (uren lang) tot we haar er uiteindelijk uitlaten, echt drama! Ze doet dit ook als we even weg zijn. En dan bedoel ik hooguit 3 uurtjes, want verder ben of ik, of mijn vriend thuis. Ze was ook hartstikke zindelijk deed bij elke keer uitlaten alle 2 de dingen die ze moet doen. Echter weigert ze dat nu soms en doet ze het als we thuis komen als nog in tuin. (Zucht).

Nu heb ik aan twee dingen zitten denken, zou het komen omdat ze loops moet worden? (Ze is het nog nooit geweest) of zou het komen omdat ik zwanger ben? (Ben 24 weken zwanger, sinds ik een paar weken zwanger ben trekt ze al wel veel meer naar mijn vriend toe, terwijl ik eerst haar kroelmaatje was).

Wie heeft hier ervaring mee? En wat is er aan te doen? Want het is voor zowel ons als haar zelf natuurlijk niet leuk. Het lijkt wel of haar gewoon iets dwars zit. Terwijl ze als we thuis zijn echt een engeltje is; heel aanhankelijk, heel goed luisteren enzovoorts.

Alvast bedankt!
Ik denk dat het komt omdat je zwanger bent. Dieren kunnen heftig reageren op veranderende omstandigheden. Ben je al een naar een gedragstherapeut geweest?
Het komt doordat ze de pubertijd in is en dan vergeten ze alles wat ze eerder hebben geleerd tijdelijk weer even.

Het enige wat je kunt doen, is opnieuw trainen (en trainen en trainen en trainen).
Honden die slopen doen dat ook weleens door te weinig beweging of uitdaging.

Hoeveel lopen jullie met haar? En hoeveel spelen jullie met haar?
Dat doet bijna elke hond rond zijn eerste jaar,tot zijn anderhalf.

Is de hondenpuberteit ofzo.

Ik heb 4 pups gehad,en die deden het allemaal.

Enige wat helpt is een bench..... of een muilkorf als je weg bent.
Inderdaad, ze pubert. Als je naar een puppycursus bent geweest is ze nu alles "vergeten" wat ze daar heeft geleerd. Een vervolgtraining kan wel een beetje helpen.
verba volant, scripta manent.
en castreren, is sowieso beter ivm baarmoederontsteking
Hoi,

Wij hebben een labrador vrouwtje van nu 1.5 jaar. De eerste paar maanden heeft ze ook nogal wat gesloopt (plinten,(hand) schoenen, tapijt) maar dat hield wel op na een tijdje. De bench vond ze verschrikkelijk, daar zijn we mee opgehouden toen ze 5 maanden was. Ze heeft er nooit in gejankt of geblaft gelukkig. Wij kregen het advies toen om geen lange wandelingen met haar te maken/wild te laten spelen als ze pup was omdat dat slecht zou zijn voor de botten. Dat mocht je pas doen als ze een jaar was.

Achteraf gezien hadden we veel meer moeten wandelen toen ze pup was want nu blijkt dat als ze te weinig beweging krijgt en haar energie niet kwijtkan ze enorm vervelend wordt uit frustratie.

Ze krijgt nu ruim een uur lichaamsbeweging per dag. 's morgens 5 minuten, s'middags 30-40 minuten, om 5 uur 15 minuten en s avonds 10 minuten. Verder gaat ze twee keer per week meerennen naast de fiets (tuigje om) en in het weekend zwemmen bij een waterplas in de buurt waar ook veel andere honden komen (ze kunnen ook gefrustreerd worden als ze nooit eens met andere honden mogen spelen)

Je merkt het direct aan haar gedrag als ze te weinig activiteit heeft gehad.

Ze werd loops toen ze 1 jaar werd maar daar had haar sloopgedrag niets mee te maken.(ze is nu gesteriliseerd). We hebben ook erg veel geluk dat ze nooit blaft als ze alleen thuis is, lijkt me erg vervelend.

succes!
Puber!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Vraag me inderdaad af hoeveel jullie met de hond doen?

Erg belangrijk om zo'n jonge hond moe te maken.
Herkenbaar!

Grootste punt (of beter: oorzaak) was: dominantie. Dat jouw hond weer binnen plast is wellicht ook een teken van dominant gedrag.

Het zou ook kunnen zijn dat hij (misschien nog van toen hij pup was) verlatingsangst heeft.

Succes gewenst!
Een teefje castreren lijkt me lastig hoor, feeks!
quote:eclipsa74 schreef op 12 september 2011 @ 19:17:

Hoi,

Wij hebben een labrador vrouwtje van nu 1.5 jaar. [...]

Ze krijgt nu ruim een uur lichaamsbeweging per dag. 's morgens 5 minuten, s'middags 30-40 minuten, om 5 uur 15 minuten en s avonds 10 minuten. [...]

Serieus? Maar 1 uur beweging per dag?

Ik loop in de ochtend in ieder geval 1 uur met mijn honden. Toen ze jonger waren (6 mnd tot 1 jr oud) was ik ook een uur met ze buiten, maar dan zonder veel te lopen.

In de middag lopen mijn honden weer minimaal een uur, maar meestal langer.

En dan 's avonds voor het slapen nog een ommetje van een half uurtje of zo.

Mijn honden hebben nog nooit iets gesloopt. Die doezelen als ze thuis zijn, of spelen met elkaar.
quote:Poof schreef op 12 september 2011 @ 18:49:

Ik denk dat het komt omdat je zwanger bent. Dieren kunnen heftig reageren op veranderende omstandigheden. Ben je al een naar een gedragstherapeut geweest?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nummerzoveel schreef op 12 september 2011 @ 19:26:

Een teefje castreren lijkt me lastig hoor, feeks!

Zo noemen ze dat, ook bij teefjes.

quote:Bij sterilisatie worden alleen de eileiders afgebonden waardoor een dier onvruchtbaar wordt.

Bij een hond is het daarnaast gewenst ook de effecten van de hormoonproductie door de eierstokken (o.a. de loopsheid) kwijt te zijn. Dit wordt alleen bereikt door de eierstokken te verwijderen.

Vandaar dat de operatie castratie moet heten, al wordt er in de praktijk nog vaak over sterilisatie gesproken als het een vrouwelijk dier betreft.
Er van uitgaande dat er niets lichamelijks is.

(tegen de loopsheid aan willen ze ook wel eens vaker te moeten plassen)

Een gokje uit de losse pols;

"te weinig aandacht en beweging"

Leuke jachthond Xing.

De Golden -en Labrador Retriever staan bekend als makkelijk,

maar het gaat allemaal niet vanzelf, ook zij moeten opgevoed worden.

Daar men vaak te weinig met de(ze) jachthonden doet hebben ze geen uitdaging en kunnen hun energie niet kwijt.

Wees eens eerlijk, krijgt ze nu je zwanger bent nog steeds evenveel aandacht als eerst.

Zou namelijk zomaar ongemerkt minder kunnen zijn.

De hond gaat door verschillende fases,

maar om nu te zeggen het vernielen hoort erbij,

nee, het is ergens een oorzaak van.

Zo'n lelijke kooi,

met mooi woord bench genoemd is de makkelijke manier.

Aandacht, beweging en opvoeding is de leuke manier.

Geef haar in de keuken zo nu en dan een goede Kong (deze kun je vullen met allerlei lekkers) laat de keukendeur open en blijf ook thuis.

De keuken is/wordt zo leuk.

Zo'n activity bal (in allerlei modellen) kun je geven met haar brokken erin als je weg gaat.

Geef alsjeblieft nooit een bot als je weggaat.
quote:feeks schreef op 12 september 2011 @ 19:04:

en castreren, is sowieso beter ivm baarmoederontsteking

Behoorlijk achterhaald,

daarbij waarom snijden in een gezonde hond.

Weer ontopic.

eclipsa,

je schrijft "ruim een uur" alsof dat heel wat is.

Voor een gezonde hond van 1,5 vind ik het weinig.

De eerste ronde maar 5 minuten.

Juist dan hebben ze de meeste behoefte om even wat langer te lopen.

Voel je niet aangevallen,

de meeste honden komen nog geen uur per dag buiten.
@waranaka

Dat wist ik niet! Bedankt, weer wat geleerd
Meestal ligt de oorzaak van dit soort gedrag in te weinig beweging en aandacht. Ik denk dat jouw hond ook lekker aan het puberen is.

Er is een enorme hoeveelheid hondeneigenaren die denken dat 5 minuten een blokje om rond het huis of voor het huis voldoende is voor een actieve hond als bijv. een Golden Retriever. Die dus echt veel energie heeft en graag voor je werkt.

Mijn roedel (bijvoorbeeld) gaat na het ontbijt een uur naar buiten, 's middags een uur en bij mooi weer lekker 1,5 uur naar de rivier, de namiddag lekker in de tuin bij mooi weer en 's avonds 20 minuten. Ik ben ook zwanger geweest met 3 honden en ook toen gingen ze naar buiten, bijna net zo lang. Met 8,5 maand werd het wat minder.

Wat doen ze de rest van de dag? Slapen. Releksen. In de zon liggen.

Een Golden Retriever moet lekker flybal gaan doen, actief bezig zijn. Een bench moet best kunnen en als het goed is moet het zelfs een veilig nestje voor de hond zijn. Nooit als straf gebruiken.

Jouw hond klinkt in je OP wel als een Klein Prinsesje. Heeft ze geen overkill aan bijv. speelgoed?
quote:limelight schreef op 12 september 2011 @ 19:49:

[...]

Behoorlijk achterhaald,

Mijn zusje is para-veterinair en eigenaresse van een American bulldog teefje en deze is gesteriliseerd. Zij had de volgende redenen:

Het is niet alleen prettig en praktisch voor de hond en baasje(ze kan altijd loslopen, geen hitsige reuen tijdens de loopsheid, ze hoeft niet dat vervelende broekje aan en je hoeft ook niets te verschonen), maar een niet-gesteriliseerde teef kan ook sneller last krijgen van tumoren in de buik, melkklierkanker en aandoeningen aan de inwendige geslachtsorganen. Die kans neemt na elke loopsheid toe. Ook schijnt suikerziekte niet voor te komen bij teefjes die gesteriliseerd zijn.

Natuurlijk hoef je niet te snijden in een gezond lijf, dat is aan iedere hondeneigenaar om zelf te bepalen. Er zitten natuurlijk ook nadelen aan.

Goed, dat was even een beetje off-topic.

Aan TO: mijn rottweiler reu van 1 jaar heeft heel veel afleiding en beweging nodig. Anders gaat-ie ook aan het slopen. Zelfs in ruimtes waar je denkt dat-ie niks kapot kan maken gaat-ie graag aan de gang als-ie niet genoeg aandacht krijgt.

Een stukje is het protest denk ik zo van: "hallo ik zit hier alleen en ik moet aandacht hebben" en een stukje verveling. Hij heeft erg veel energie en hij heeft als-ie alleen thuis is niet echt veel te doen (denkt-ie, hij heeft een mand vol speeltjes, maar het is altijd leuker als de baasjes met hem willen spelen).

Ik zou dus proberen om de jullie hond flink moe te maken. Veel wandelen, veel spelen en aandacht geven...en verder trainen op het alleen zijn!
quote:limelight schreef op 12 september 2011 @ 19:49:

[...]

Behoorlijk achterhaald,

En waar haal je dat vandaan? Het is nog lang niet achterhaald. Nog steeds is het advies om een teef te laten castreren als een eigenaar niet met haar wil fokken. Waarom? Omdat het zo veel gezondheidsvoordelen geeft tov niet castreren. Als je het zelf niet wilt, omdat je niet wilt laten snijden in een gezond lichaam, prima. Maar zolang er niet met wetenschappelijk onderzoek aangetoond is dat castreren van een teef schadelijker voor de gezondheid is dan niet-castreren, moet je niet gaan roepen dat het achterhaald is. Want dat is niet zo.
En weer ontopic: ik ben ook benieuwd wat jullie met jullie hond ondernemen. Niet alleen wandelen, maar ook samen spelen, trainen (ja een hond van 1 jaar moet echt nog getraind worden) etc. En hoe is het sloop gedrag om een dag dat ze erg veel beweging en afleiding gehad heeft?

Haar naderende loopsheid kan er mee te maken hebben. Net als jouw zwangerschap. Kan het zijn dat je de loopsheid gemist hebt? Sommige teefjes verliezen zo weinig bloed, dat het makkelijk te missen is. Kan het zijn dat ze schijndrachtig is? Sloopt ze alles of neemt ze alles mee haar mand in en beschermd ze haar speeltjes?
anoniem_105687 wijzigde dit bericht op 12-09-2011 22:00
Reden: Leeftijd van de hond had ik fout..
% gewijzigd
Sinds ik zwanger ben krijgt ze juist meer aandacht! Omdat ik nu ik zwanger ben meer wil bewegen, loop ik langere afstanden met haar. 's ochtends een half uur, 's middags 1 x een half uur, later in de middag een uur en 's avonds ook nog minstens een half uur. Ook proberen we elke week wel een keertje naar het bos en of hondenstrand te gaan (ligt aan het weer!). Ik ben nu ook vaker thuis omdat mijn opleiding net af is en dan gaan we heel vaak in de tuin (mits goed weer) met haar bal spelen. En anders spelen we binnen met haar speeltjes, door naar haar te gooien en dan brengt ze 'm terug. Ik weet zeker dat het daar haast niet aan kan liggen! Of geven we haar nu te veel aandacht? Mijn vriend slaapt nu wel veel meer, maar dan ben ik er, of zou ze hem gewoon missen? Zij zijn echt maatjes.. Ze heeft ook hartstikke veel speeltjes. Verwennen we haar misschien te veel? Dat als we een keer tegelijk weg zijn dat ze boos is dat we er een keer niet zijn?

Ik weet het echt niet meer. In ieder geval bedankt voor de reacties! 2de puberteit had ik ook al iets over gehoord ja, we proberen het haar nu weer af te leren. Is het enige wat ons nog te doen staat denk ik..
@Draakje; Post hier boven wat we allemaal doen. Trainen doen we ook nog veel, leren om netjes naast ons te lopen zonder riem, omrollen en dat soort dingen. Ze weigert ook weer acuut poot te geven, tenzij ze er wat voor krijgt. Ze krijgt ongeveer elke dag even veel aandacht, als we in het bos zijn geweest enzovoorts is het niet minder. Als we wat vroeger gaan slapen is het wel meer zeg maar. Maar het is vooral als we even weg zijn, volgens mij pikt ze dat niet helemaal.

Ik weet niet of we de loopsheid gemist hebben, volgens mij niet. Ze likt wel constant daar onder en trilt dan heel raar met haar hoofd en gaat dan kwijlen?! Ze neemt niks mee in haar mand en is ook niet beschermend naar speeltjes toe..
Ik vind 30 min per keer wat kort om haar energie kwijt te raken. Onze hond is na 30 min pas het ergste kwijt en heeft nog 30-60 min extra nodig. Dus kort en lang afwisselend. Mogelijk helpt dit voor jullie hond? Fietsen jullie al met haar? Als onze hond thuis komt na 1 uur rennen in het bos of fietsen, duikt hij echt meteen zijn kussen op om te gaan slapen. (en onze hond heeft een hoger energie gehalte dan jullie hond)

Hoe is haar vulva? Is die nog klein of opgezet? Is die opgezet, dan zit ze wel ergens rond de loopsheid.

Ik denk dat ik haar weer in de bench zou doen als jullie weg zijn. Maar ik weet niet of dat een oplossing is of alleen maar symptoombestrijding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven