Op vakantie jaren 70/80

25-07-2017 10:05 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar even een ander soort topic ondanks dat er vele topics lopen over jaren 70/80.
Hoe ging dat bij jullie met de ouders?
Kaart lezen en dan nog verkeerd rijden?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders konden altijd heerlijk kibbelen onderweg over kaart lezen en even goed fout rijden want ze namen even goed de verkeerde afslag.
Alle reacties Link kopieren
Met mijn broertje op de achterbank met dekens en kussens met spelletjes en boekjes
ZONDER gordels, lekker liggen
Mijn kinderen zitten nu netjes in de gordel achterin ruzie te maken
Alle reacties Link kopieren
We kregen elk uur een klein speeltje als een soort zoethoudertje. Vaak van die plakplaatjes voor op de autoraam.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader bekeek vantevoren de route (tussentijds ook wel) en verkeerd reden deden we nooit. Durf wel te stellen dat ik kaartlezen van mijn vader heb geleerd en het ook leuk vind.

Mijn moeder had grotendeels de koffers gepakt, had geld gewisseld bij de bank en dat ging dan in verschillende vakjes in een portefeuille. Ook zorgde ze voor eten en drinken onderweg. O.a. gekookte eitjes, hartstikke lekker maar dan zaten zij die voorin te eten en de lúcht die dan naar de achterbank kwam :sick: :biggrin:

Later, toen ik een jaar of 14 was, gingen we met twee gezinnen, ook dat was heel gezellig. Wel aparte huisjes maar wel veel gezamenlijk ondernemen.

Ik bewaar heel fijne herinneringen aan de vakanties vroeger :love:
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
We mochten gewoon in ons nakie op het strand spelen. En alle dia's werden thuis netjes bekeken door de familie. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Haha, ojaaaa, de dia's, maar da's meer jaren '70/begin '80 toch? Mijn pa heeft die een aantal jaar geleden zoveel als mogelijk laten digitaliseren. Toch wel leuk hoor, om dat na tig jaar weer eens terug te zien. Mijn zoon lag ongeveer onder de bank toen hij mij zag.
wij slapen nooit.
Niet. ik woonde niet in Nederland (kom niet uit een eerste wereldland) dus gingen we nooit op vakantie. Nu hoefde dat ook niet omdat we dan wel 'arm' waren woonden we wel op een van de meest dure caraibische (engelse) eilanden. Soit, niet in een dik hotel, maar de stranden daar zijn niet prive en eilandbewoners mogen vrij van alle 'hotelstranden' gebruik maken. Vakanties bestonden dus uit het met broers en zussen/vriendinnetjes snorkelen, varen, harpoenvissen, oesterdiuiken of zwemmen bij de waterval etc. etc. Pa had 8 dagen per jaar vrij en meestal een paar dagen op zee om te vissen waarna hij die weer verkocht aan de hotels of op de markt en mijn moeder maakte schoon in een hotel. Die was laat in de middag weer thuis.

Toen we ouder werden gingen we werken in de zomervakantie, of op de plantages (bananen), of schoonmaken in de hotels en broers gingen mee vissen

Waren stiekem toch de heerlijkste tijden ... zucht.....

Ik was 19 toen ik voor het eerst het eiland verliet. Naar Engeland om te studeren. Was ook voor het eerst dat ik een temperatuur onder de 25 graden meemaakte. En ik vond die ene keer dat het 25 graden was op het eiland al heel koud. Het heeft lang geduurd voor ik daar aan gewend was. Ik vond het er zo koud. En die engelsen maar klagen dat het zo warm was :rofl:
Mijn ouders hadden een gi-gan-ti-sche de Waard tent. Die werd samen met andere spullen in twee oliedrums vooruitgestuurd. Als we dan aankwamen op de bestemming (Ameland, Hongarije, Frankrijk) stonden daar twee oliedrums op een kampeerplek en begon de vakantie. Dat vertrouwen is onvoorstelbaar tegenwoordig. Zo'n tent was toen 3500 gulden met alles er op zei mijn moeder onlangs.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hadden eerst tenten later caravans en toen wij de deur uit waren was het op vakantie naar Marokko.
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen niet op vakantie. Mijn ouders hadden geen rijbewijs en auto en geen geld. Ik ging logeren bij kinderrijke familie Naar het zwembad. Kinder vakantie week in Utrecht en dagje dierentuin. Heb het zelf niet als vervelend ervaren. Er gingen wel meer niet op vakantie dus zat om mee buiten te
spelen

Ik ben op mijn 11e naar Texel geweest en op 14e voor het eerst naar buitenland gegaan met mijn tante mee naar Spanje met de bus (zonder mijn ouders ) . Daarna pas weer op mijn 17e van mijn eigen geld. Mijn ouders gingen toen zonder mij iig.

Daarna wel iedere jaar op vakantie. Ik spaarde ervoor.
Alle reacties Link kopieren
Jaren '80: in de auto moesten we eigenlijk onze gordels omdoen, maar uiteindelijk gingen die altijd af en lagen mijn zus en ik op de achterbank met ons kussen en deden we spelletjes. Mijn moeder las uren voor toen we klein waren, ik kan me niet voorstellen hoe ze dat volhield, en we kregen zo nu en dan een klein cadeautje. We luisterden verder naar cassettebandjes van Bert en Ernie en als mijn ouders aan de beurt waren, stond er vaak BZN aan :@@:
Later hadden we een walkman en draaiden we muziek die mijn oom, die dj was, had opgenomen. De top 40 van juli 1987 kan ik nog dromen :-D

We gingen naar de camping in Frankrijk of naar Oostenrijk in een appartement. Wel altijd met een aanhanger achter de auto en samen met het feit dat mijn vader van toeristische routes hield, duurde de reis daarom nogal lang.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd samen met mijn 2 broers achterin de Opel Kadett gepropt, waar de vouwwagen achter was gehangen. Afgeladen vol, auto en vouwwagen, tot op de klep van de vouwwagen aan toe. We mochten wat te lezen meenemen voor op de achterbank, verder niets, want het was al zo vol. En dan hop, midden in de nacht, op weg naar midden Frankrijk. Mijn vader werkte in het onderwijs, dus hij had net zo lang vakantie als mijn broers en ik.

Niets geen kaartlezen, gewoon rijden. De plek waar wij heen gingen was van een collega van mijn vader. De route was uitgeschreven op een papiertje, wat mijn moeder zorgvuldig bewaarde. Onderweg werd erg geluisterd naar cassette bandjes van BZN en Dokter Knabbel (van de Colgate volgens mij). Ik kon de bandjes dromen. Mijn moeder had broodjes gesmeerd, eieren gekookt en meloen geschild voor onderweg. En daar deden we het mee.

Ik kan me niet herinneren dat we ruzies hadden onderweg, of verkeerd reden. Eén keer was er paniek, omdat we pech kregen bij Parijs. Dus met het hele gebeuren de stad in, op zoek naar iemand die Engels kon, en kon helpen. Maar dat was de eerste en de enige keer wat ik me kan herinneren dat we niet in 1 streep van en naar Frankrijk zijn gereden.
Mijn zusje lag de hele rit naar het zuiden van Frankrijk los op de hoedenplank te slapen. We hadden 10 casettebandjes van 90 minuten mee. Met op elke kant zo veel mogelijk nummers van één LP opgenomen. En als het warm werd in de auto (geen airco uiteraard) dan gingen die bandjes sleeeeeepeeeeen.
Alle reacties Link kopieren
En met een emmertje tussen ons in, mijn zus werd altijd wagenziek.
We gingen meestal naar Oostenrijk en reden dan 's ochtends om 5 uur weg. M'n moeder had dan lekkere saucijzenbroodjes en koffiekoeken mee voor onderweg en brood met omelet. Het probleem kibbelen over kaartlezen kwam meestal pas op de dagtrips naar voren, want over de snelweg naar de bestemming was niet zo'n probleem. We zaten altijd in 'n hotel en ik had 'n eigen kamer, naast of tegenover die van m'n ouders. We maakten vaak tripjes naar de bergen, varen op 'n meer, zomerrodelen, dingen bezichtigen, lekker terrasjes pakken etc. Enige minder leuke was dat mijn ouders vaak uitgebreid kerken wilden bezichtigen en ik daar snel mee klaar was. Dan zat ik buiten op hen te wachten. Maar ook veel leuke dingen voor mij zoals zout en ijsgrotten, een kasteel etc. en gewoon lekker wat wandelen in bergachtig gebied.
Gordel heb ik nooit aangehad achter in de auto (volgens mij bestonden die toen nog niet eens?) en ik zat altijd tussen de voorstoelen in zodat ik ook door de vooruit kon kijken. Dit ook ivm gevoelig voor wagenziekte. In de bergen wisselde ik wel 'ns met m'n moeder zodat ik voorin kon zitten en misselijkheid kon voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-07-2017 11:00
Gordel heb ik nooit aangehad achter in de auto (volgens mij bestonden die toen nog niet eens?) en ik zat altijd tussen de voorstoelen in zodat ik ook door de vooruit kon kijken. Dit ook ivm gevoelig voor wagenziekte. In de bergen wisselde ik wel 'ns met m'n moeder zodat ik voorin kon zitten en misselijkheid kon voorkomen.

Ja, bij mij idem en die pilletjes hielpen voor geen meter en waren vreselijk smerig. Ik heb weleens kotsend buiten het raam gehangen, gelukkig stond de wind de goede kant op :proud: .
iceteapeach wijzigde dit bericht op 25-07-2017 11:06
5.98% gewijzigd
wij slapen nooit.
Mijn ouders hadden niet zo veel geld en pas toen ik een jaar of 12 was hadden wij voor het eerst een auto. Wij gingen altijd met de trein dagtripjes maken zoals naar het strand en naar pretparken zoals Slagharen en de Efteling. Toen ik 15 was ben ik met mijn vriend en zijn ouders 3 weken op een camping naar Zuid-Frankrijk gegaan. De rit vond ik een hel en de vakantie op een camping nog erger. Wat duurden die 3 weken lang en ik gaf ook niet meer zo veel om die jongen. Daarna nog wel eens met een vriendin op een camping gezeten maar dat is echt niks voor mij. Vanaf mijn 18 altijd met het vliegtuig op vakantie gegaan naar de zon in een hotel of appartement. Dat doe ik nu nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Eind jaren '80, begin jaren '90 gingen mijn ouders met mij, mijn zus en het gezin van mijn tante en nog twee bevriende gezinnen op vakantie naar Frankrijk. Met de oranje vouwwagen, later in een caravan.

Ik herinner me vooral mijn gestresste moeder op de dag van vertrek, en het feit dat de koelbox ALTIJD tussen de achterbank en de stoel voorin stond, en dat ik altijd op die plek moest gaan zitten. En niet mocht omwisselen met mijn zus. Wat ik heel vervelend vond, omdat je dan niet gewoon je benen naar beneden kunt laten bungelen.

Verder hadden we kussens mee op de achterbank, zaten ik en mijn zus zonder gordel vaak tegen de deuren aan (die wel op kinderslot zaten).

We deden weinig excursies, gingen altijd naar dezelfde plek (camping aan een meer met strand, altijd goed weer). We speelden met de andere kinderen van de andere gezinnen en ik schijn mijn neef (een paar jaar ouder) altijd gedwongen hebben om met mij en mijn Barbies te spelen (wat hij overigens wel deed!).

En ik herinner me het kapotte kinderstoeltje waar ik altijd op moest zitten omdat ik de kleinste was en dat mijn ouders weigerden om een nieuw stoeltje te kopen, 'want ik kon er toch nog op zitten'. Jarenlange frustratie geweest.

Voor de rest fijne, relaxte vakanties.
Mijn vader was bijzonder vooruitstrevend, dus wij hadden al in de jaren 70 (heup)gordels achter in de auto die mijn broer en ik ook om moesten. Tot mijn 12e zijn we altijd in nederland op vakantie geweest. Met een enorme 8 persoonstent en twee klaptafels en een hele berg andere kampeerzut. We waren maar met zijn vieren, maar hadden altijd voor minstens zes man zooi mee.
En dat ging dan allemaal in (en op) een mini aanhangertje die achter onze volkomen volgeladen eend gehangen werd. Mijn broer en ik zaten altijd op alle slaapzakken en uitgerolde matjes. Met de koelbox tussen ons in. En de hoofdkussens ook nog ergens op de achterbank. De zak met tentstokken lag tussen de voor en achterbank dus daar zaten we met onze voeten bovenop.
En dan wilde de eend vervolgens niet harder meer dan iets boven de 80 km/u. Mijn vader probeerde op de snelweg altijd kort achter een vrachtwagen te rijden, want de slipstream daarvan zorgde er dan voor dat we net dezelfde snelheid als de vrachtwagen konden. Zo zijn we jaren van Noord-Holland naar Grolloo gereden, want we kampeerden altijd op de Berenkuil daar.
Goede herinneringen aan.
Mijn ouders (ik leefde toen nog niet) gingen nooit op vakantie met hun ouders in die tijd.

Als ik heb moet geloven deed bijna niemand dat.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden begin jaren '80 al gordels in de auto en moesten die ook altijd om. Wel sleepten wij altijd onze eigen dekbedden en kussens mee op vakantie waar mijn broertje en ik dan bovenop zaten op de achterbank.
Wij gingen meestal naar België of Frankrijk en luisterden onderweg naar onze walkmans. Mijn broertje zong de helft van de nummers fonetisch mee. :shout: :muziek: "Bassiene Adriaan, Bassiene Adriaan, nenenenene VRIENDEN, nenenene vinden" :muziek: B-)
Wij werden allebei heel makkelijk wagenziek, dus meestal zaten we de helft van de rit met een plastic tas van de ah te hopen dat dat ding niet ging lekken. De primatour bestond toen al maar hielp net als nu helemaal niet. Mijn vader had een of ander ding met citroenlucht op het middenconsole geplakt, maar die zure chemische lucht versterkte de zure kotsgeur alleen maar. :facepalm:
Mijn ouders hebben een stacaravan op de Veluwe gehad van ongeveer mijn 8e tot mijn 12e. Daarvoor gingen we nooit op vakantie, en daarna steeds naar een ander bungalowpark in Nederland. Ik was amper het huis uit of ze boekten hun eerste buitenlandvakantie, naar Euro Disney notabene (mijn jongere zusje woonde nog wel thuis).
Ik wilde als kind altijd heel graag naar het buitenland op vakantie maar mijn ouders hadden zichzelf wijsgemaakt dat dat alleen maar nadelen had. Dat je dan in een tent moest kamperen en heel lang in de auto. Wij vonden 3 uur al vreselijk lang, en dan zaten we achterin tussen stapels kleurboeken en Suske en Wiskes :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben iets jonger ( eind 80) maar kan me dergelijke vakanties goed herinneren. Met de caravan achter de auto naar frankrijk of italie. Meestal vertrokken we snachts. Vader reed altijd, moeder zorgde voor de catering en entertainment. Elk uur of elke zoveel km kregen we iets kleins. We hadden elk zo'n zak met vakjes die aam de autostoel hing met spelletjes, boekjes, walkmam en snoepjes. Ik zat/lag op de achterbank en broer lag in de achterbak/kattenbak/kofferruimte van de auto. Ook zonder gordel. Was wel heerlijk, alle ruimte. De laatste jaren dat hij meeging deden we het zo nog steeds maar toen moest hij af en toe bukken. Heb het hier laatst met mijn ouders over gehad, zij kunnen zich niet meer voorstellen hoe onverantwoord. Dat zouden ze nu nooit meer doen. Sja andere tijden. Maar ik denk dat ik wel wat gebruiken van toen over ga nemen.
Moeder was trouwens van de kaart en mijn vader eigenwijs. Die nam dan de binnenwegen onder het mom van het land zien maar we waren altijd uren extra onderweg omdat we verdwaalden of omreden. Dan zaten ze te kibbelen voorin, maar bleven elkaar nog altijd 'schat' noemen. Schahahaaaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven