Geld & Recht alle pijlers

Alleenstaande bejaarde ouder naar Nederland halen?

08-09-2017 10:22 59 berichten
Met googelen kom ik er niet uit. Weten jullie of het mogelijk is om een niet-Europese hoogbejaarde ouder van een naar Nederland geëmigreerd kind (Nederlandse nationaliteit) permanent naar Nederland te laten komen? Het 'kind' is een volwassen enig kind dat in Nederland woont en werkt en hier schoolgaande kinderen heeft. De bejaarde ouder heeft in het land van herkomst geen familie.
Kennelijk was het tot een paar jaar geleden wel mogelijk om ouders naar Nederland te halen als ze 65+ waren, maar alles lijkt nu te zijn dichtgetimmerd. Het Nederlandse kind (+ echtgenoot) wil de ouder in huis nemen en voor zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat de oudere “gewoon” moet emigreren en aan die regels moet voldoen? Wellicht soepelere regels ivm humanitaire redenen ?
Alle reacties Link kopieren
kan je dan beter niet eens naar een rechtswinkel
Dat wordt dus emigreren of verblijfsvergunning aanvragen. Van buiten de EU en op leeftijd dus voldoet waarschijnlijk niet aan de inkomenseis, inburgeringscursus is verplicht.

De kans dat dit gaat lukken lijkt mij nihil.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 08-09-2017 10:48
17.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het niet kan. Een nicht van mijn oma was ooit in de jaren '60 Canadees geworden. Nadat haar man was overleden, eind jaren '80 vond ze haar jeugdliefde terug in NL. Ze kregen een relatie en ze woonde min of meer bij hem in. Ze ging gewoon om de zoveel maanden even naar Canada, de kinderen bezoeken. Als deze ouder niet meer zo ver kan reizen, kan die ouder ook een bestemming dichterbij kiezen. Ik ken iemand die dat in Singapore zo doet, om de 3 maanden even een tripje naar Maleisie of weekje Bali.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Hetvrijewoord post_id=27524372 time=1504860125 user_id=318965]
Dat wordt dus emigreren. Van buiten de EU en op leeftijd dus voldoet waarschijnlijk niet aan de inkomenseis.

Als die asielzoekers voldoen toch ook niet aan de inkomeneis. :-D
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je vriendin dat gewoon kunnen betalen en aan kunnen tonen dat er idd een kamer voor opoe is En de familie band moet natuurlijk aangetoond worden.

Niet europees.... Het is vast goedkoper om daar een huisje en hulp te kopen dan zo een iemand hier te onderhouden Denk alleen al aan de zorgkosten die je vriendin zelf op zal moeten hoesten.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
08-09-2017 10:45
Voor asielzoekers is het helemaal anders; die vragen geen toegang tot NL aan vanuit hun land van herkomst. Die laten huis en haard achter om op een gammele boot een zee over te steken. Ik mag hopen dat als het hier ooit oorlog wordt er ook landen zijn waar wij als Nederlanders terecht kunnen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hetvrijewoord schreef:
08-09-2017 10:42
Dat wordt dus emigreren of verblijfsvergunning aanvragen. Van buiten de EU en op leeftijd dus voldoet waarschijnlijk niet aan de inkomenseis, inburgeringscursus is verplicht.

De kans dat dit gaat lukken lijkt mij nihil.
Inkomen is er zat en ruimte ook. Maar het is geen vluchteling, het geldt niet als gezinshereniging, en inburgeren zal ook een uitdaging worden.
nina1966 schreef:
08-09-2017 10:46
Dan moet je vriendin dat gewoon kunnen betalen en aan kunnen tonen dat er idd een kamer voor opoe is En de familie band moet natuurlijk aangetoond worden.

Niet europees.... Het is vast goedkoper om daar een huisje en hulp te kopen dan zo een iemand hier te onderhouden Denk alleen al aan de zorgkosten die je vriendin zelf op zal moeten hoesten.

Ik denk zomaar dat kind en ouder ook tijd met elkaar willen doorbrengen en dat ouder niet eenzaam wil verpieteren zonder familie in dat andere land.
Er zullen toch wel meer mensen hiermee te maken hebben (gehad). De ouders van immigranten worden allemaal oud, en in veel landen wil je niet in een bejaardentehuis.
http://vreemdelingenrechtcom.blogspot.n ... illen.html

Op http://www.vreemdelingenrecht.com/  een mevrouw wiens oma hulpbehoevend was geworden en wiens enige kind in Nederland woonde en zelf nog werkte en dus niet goed kon zorgen voor haar ouder zo ver weg. Kan je dan die ouder of grootouder naar Nederland laten komen?

Dit beleid is dus afgeschaft staat op die site vermeld!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
08-09-2017 10:58
Er zullen toch wel meer mensen hiermee te maken hebben (gehad). De ouders van immigranten worden allemaal oud, en in veel landen wil je niet in een bejaardentehuis.
Maar die wonen veelal in een gemeenschap en willen daar ook blijven. Bejaardenhuizen heb je bijna nergens. In Nederland ook niet. Behalve verpleeghuizen, maar dan ben je al zeer ver gevorderd dement.

De kans dat het gaat lukken, lijkt mij nihil. Oma om de zoveel tijd op toeristenvisum over laten komen? Of zelf emigreren?
Hoe wil je die ouder hier voor ziektekosten verzekeren?
anoniem_346740 wijzigde dit bericht op 08-09-2017 11:02
4.72% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
08-09-2017 10:56
Inkomen is er zat en ruimte ook.
Ach, een broodje, een bed en een bad, daar valt nog redelijk makkelijk in te voorzien.
Maar wie gaat voor de kosten opdraaien als deze hoogbejaarde ziek wordt?
MinkeDeWit schreef:
08-09-2017 10:56
Inkomen is er zat en ruimte ook. Maar het is geen vluchteling, het geldt niet als gezinshereniging, en inburgeren zal ook een uitdaging worden.
.
.
Ik zie geen reden waarom het goedgekeurd zou worden. Je moet aan een aantal voorwaarden voldoen het lijkt mij niet dat er aan uitzonderingen gedaan wordt alleen maar omdat iemand oud is (laten we de ziektekosten die een hoogbejaarde maakt dan nog even buiten beschouwing laten)
Kun je haar in je huis geheel zelf verzorgen of voor een 24 uurs mantelzorger indien nodig? Heeft ze genoeg geld om eventuele medicatie/ziekhuisopnames ed te betalen tot haar dood? En de kosten van de begrafenis/crematie daarna?
Zo nee dan wordt het heel moeilijk....
karin12345 schreef:
08-09-2017 11:01
Ach, een broodje, een bed en een bad, daar valt nog redelijk makkelijk in te voorzien.
Maar wie gaat voor de kosten opdraaien als deze hoogbejaarde ziek wordt?
Dat is dus ook de grote zorg. Het is nu een kwieke oude dame die zelfstandig naar Nederland kan reizen, maar op termijn wordt dat natuurlijk een stuk lastiger. En haar kind kan niet maandenlang daarheen en hier alles achterlaten. Kan wel, maar de (klein-) kinderen zijn natuurlijk hier opgegroeid, dus die neem je niet zomaar mee.
Een beetje zuur is dus wel dat er tot een aantal jaren geleden nog mogelijkheden waren, maar die nu zijn afgeschaft. Een huwelijk met een Nederlandse bejaarde lijkt nog de enige mogelijkheid, maar daar kleven grote risico's aan. Als je fraudeert krijg je nooit meer een toeristenvisum.
MinkeDeWit schreef:
08-09-2017 10:56
Inkomen is er zat en ruimte ook. Maar het is geen vluchteling, het geldt niet als gezinshereniging, en inburgeren zal ook een uitdaging worden.
Ik denk dat het voornaamste probleem de ziektekosten zullen zijn.
MinkeDeWit schreef:
08-09-2017 11:16
Dat is dus ook de grote zorg. Het is nu een kwieke oude dame die zelfstandig naar Nederland kan reizen, maar op termijn wordt dat natuurlijk een stuk lastiger. En haar kind kan niet maandenlang daarheen en hier alles achterlaten. Kan wel, maar de (klein-) kinderen zijn natuurlijk hier opgegroeid, dus die neem je niet zomaar mee.
Een beetje zuur is dus wel dat er tot een aantal jaren geleden nog mogelijkheden waren, maar die nu zijn afgeschaft. Een huwelijk met een Nederlandse bejaarde lijkt nog de enige mogelijkheid, maar daar kleven grote risico's aan. Als je fraudeert krijg je nooit meer een toeristenvisum.
Minke... :rofl:

Heb nog wel een mopperige oude brompot in de aanbieding!
MinkeDeWit schreef:
08-09-2017 11:16
Dat is dus ook de grote zorg. Het is nu een kwieke oude dame die zelfstandig naar Nederland kan reizen, maar op termijn wordt dat natuurlijk een stuk lastiger. En haar kind kan niet maandenlang daarheen en hier alles achterlaten. Kan wel, maar de (klein-) kinderen zijn natuurlijk hier opgegroeid, dus die neem je niet zomaar mee.
Een beetje zuur is dus wel dat er tot een aantal jaren geleden nog mogelijkheden waren, maar die nu zijn afgeschaft. Een huwelijk met een Nederlandse bejaarde lijkt nog de enige mogelijkheid, maar daar kleven grote risico's aan. Als je fraudeert krijg je nooit meer een toeristenvisum.
Dan maar internationaal gaan tinderen.
Wie weet slaat ze nog een leuke oude vent aan de haak. :-D
Alle reacties Link kopieren
In principe kan het niet, tenzij ze inderdaad een duurzame relatie onderhoud met een europeaan. Er is nog wel een optie via artikel 8 van het europees verdrag voor de rechten van de mens. Wordt niet eenvoudig en vergt een advocaat (dus veel geld), maar dat is naast de eerdergenoemde relatie evt. een optie. Als ze 65+ is hoeft ze geen inburgeringscursus te doen.
Als de kinderen financieel volledig borg staan en dus de zorgverzekering en haar onderhoud volledig kunnen betalen, is het dan niet mogelijk? Vind zo'n bejaarde vrouw een stuk minder bedreigend voor ons land dan de massale vluchtelingenstroom die hier volledig kost en inwoning verwacht van ons belastinggeld.
redbulletje schreef:
08-09-2017 17:13
Als de kinderen financieel volledig borg staan en dus de zorgverzekering en haar onderhoud volledig kunnen betalen, is het dan niet mogelijk? Vind zo'n bejaarde vrouw een stuk minder bedreigend voor ons land dan de massale vluchtelingenstroom die hier volledig kost en inwoning verwacht van ons belastinggeld.
Ach :facepalm:
Je bent een stuk beter te pruimen als het over het wel/niet krijgen van kinderen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Oma op papier inzetten als nanny/gouvernante?

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
08-09-2017 10:57
Ik denk zomaar dat kind en ouder ook tijd met elkaar willen doorbrengen en dat ouder niet eenzaam wil verpieteren zonder familie in dat andere land.
Allemaal goed en wel maar je wéét dat je ouder word en dus hadden ouder en kind dat aan moeten zien komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven