'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Lanterfantaarn schreef:
19-02-2020 22:30
Maar goed dat het cabine personeel voor deze situaties wordt getraind, dan.

Maar jouw collega's in de cabine kunnen de situatie vaak ook prima inschatten en zullen vast proberen om het niet zover te laten komen.
Nou ja, dat is dus wel de achtergrond van mijn vraag. Afgelopen zomer had ik het hierover met mijn neef (captain 777 bij een Amerikaanse airline) en die zei dus dat hij in principe zich helemaal niet bemoeit met wat er achterin gebeurt. Daar is het cabinepersoneel voor en daar zijn ze op getraind. Bovendien mag hij, als ze met zijn tweeën zijn, niet zomaar de cockpit uit. Ik vroeg me al af of het het hier in Nederland cq bij KLM anders werkt.

Waarom laat de één het over aan het cabine personeel en komt bij de KLM blijkbaar wel de captain naar achteren? Gelden hier andere regels?
Alle reacties Link kopieren
YagaBaba schreef:
19-02-2020 21:35
Hoe moet ik mij dat voorstellen? Kom jij dan je stoel uit? Ook als je maar met twee man bent? Komt het cabinepersoneel jou dan om toestemming vragen? Hoe wil jij dan beoordelen wat zij moeten doen? Jij weet toch niet precies wat er achterin gebeurt? Je bent er in ieder geval niet bij en zij wel.
Nee, in principe kom ik niet mijn stoel uit, zeker niet als we met z’n tweeën zijn. Met drie vliegers kan het wel een optie zijn, het kan soms deëscalerend werken.
Ja, het cabinepersoneel moet de gezagvoerder om toestemming vragen iemands vrijheden te beperken.
Het cabinepersoneel is prima in staat om de gezagvoerder de situatie uit te leggen, dus daar wordt dan het vervolg op gebaseerd.

Ik proef in jouw vragen wel iets van wantrouwen over de bevoegdheden van de gezagvoerder. Maar het is nu eenmaal de wet dat hij/zij de enige is die mag beslissen of iemand in de boeien wordt geslagen. Daarbij staat het hem/haar geheel vrij om de uitvoering daarvan te delegeren.
Er is echter wel een wettelijke eis dat in geval van arrestatie de gezagvoerder dit persoonlijk aan de arrestant moet mededelen voordat de deur na de landing geopend wordt.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Lanterfantaarn schreef:
19-02-2020 22:30
Maar goed dat het cabine personeel voor deze situaties wordt getraind, dan.

Maar jouw collega's in de cabine kunnen de situatie vaak ook prima inschatten en zullen vast proberen om het niet zover te laten komen.
Daar twijfel ik ook niet aan. Mijn excuses als ik die suggestie heb gewekt. Mijn reacties waren puur op formele grond...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
YagaBaba schreef:
19-02-2020 22:37
Nou ja, dat is dus wel de achtergrond van mijn vraag. Afgelopen zomer had ik het hierover met mijn neef (captain 777 bij een Amerikaanse airline) en die zei dus dat hij in principe zich helemaal niet bemoeit met wat er achterin gebeurt. Daar is het cabinepersoneel voor en daar zijn ze op getraind. Bovendien mag hij, als ze met zijn tweeën zijn, niet zomaar de cockpit uit. Ik vroeg me al af of het het hier in Nederland cq bij KLM anders werkt.

Waarom laat de één het over aan het cabine personeel en komt bij de KLM blijkbaar wel de captain naar achteren? Gelden hier andere regels?
Dat is bij Nederlandse maatschappijen echt niet anders, maar het is te kort door de bocht om te stellen dat je je als gezagvoerder helemaal niet bemoeit met wat er achterin gebeurt. Als gezagvoerder ben je de manager van een team. Als dat team ondersteuning nodig heeft dan geef je dat. Maar los daarvan is de gezagvoerder ultimo de verantwoordelijke, het vliegtuig houdt echt niet op bij de cockpitdeur.
Of je als gezagvoerder tijdens de vlucht wel of niet naar achteren komt hangt van veel factoren af, en is per situatie verschillend. En daar ben je dan ook manager voor om die inschatting te maken.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
20-02-2020 00:05
Nee, in principe kom ik niet mijn stoel uit, zeker niet als we met z’n tweeën zijn. Met drie vliegers kan het wel een optie zijn, het kan soms deëscalerend werken.
Ja, het cabinepersoneel moet de gezagvoerder om toestemming vragen iemands vrijheden te beperken.
Het cabinepersoneel is prima in staat om de gezagvoerder de situatie uit te leggen, dus daar wordt dan het vervolg op gebaseerd.

Ik proef in jouw vragen wel iets van wantrouwen over de bevoegdheden van de gezagvoerder. Maar het is nu eenmaal de wet dat hij/zij de enige is die mag beslissen of iemand in de boeien wordt geslagen. Daarbij staat het hem/haar geheel vrij om de uitvoering daarvan te delegeren.
Er is echter wel een wettelijke eis dat in geval van arrestatie de gezagvoerder dit persoonlijk aan de arrestant moet mededelen voordat de deur na de landing geopend wordt.
Nee hoor, ik weet dat dat mag. Ik vroeg me alleen af hoe het werkt in de uitvoering. Ik kreeg van jou de indruk dat je dat allemaal zelf regelt en doet en ik vroeg mij af hoe dat dan gaat bij jullie.

Zeker omdat een collega van jou mij dus vertelde dat hij in naam de bevoegdheid heeft, maar dat de uitvoering in handen van het cabine personeel is omdat hij niet geacht wordt de cockpit uit te komen, en het bij zijn maatschappij ook zo is dat hij wordt geacht zich niet met de passagiers te bemoeien. Nood breekt wet natuurlijk, maar in principe dus niet.

Klinkt heel anders. Maar misschien lees ik verkeerd. Geen idee waar Lanterfantaarn werkt maar volgens mij heeft zij (of hij) ook meer ruimte hierin dan bij jullie.
O, tegelijk zie ik, dank je voor je uitleg.
Alle reacties Link kopieren
YagaBaba schreef:
20-02-2020 00:16
Nee hoor, ik weet dat dat mag. Ik vroeg me alleen af hoe het werkt in de uitvoering. Ik kreeg van jou de indruk dat je dat allemaal zelf regelt en doet en ik vroeg mij af hoe dat dan gaat bij jullie.

Zeker omdat een collega van jou mij dus vertelde dat hij in naam de bevoegdheid heeft, maar dat de uitvoering in handen van het cabine personeel is omdat hij niet geacht wordt de cockpit uit te komen, en het bij zijn maatschappij ook zo is dat hij wordt geacht zich niet met de passagiers te bemoeien. Nood breekt wet natuurlijk, maar in principe dus niet.

Klinkt heel anders. Maar misschien lees ik verkeerd. Geen idee waar Lanterfantaarn werkt maar volgens mij heeft zij (of hij) ook meer ruimte hierin dan bij jullie.
Nee, ik kan dat als gezagvoerder echt niet allemaal zelf regelen. Daar heb ik mijn team voor nodig. Maar nogmaals, hoe dat in de praktijk uitpakt is per situatie verschillend. De veiligheid staat voorop, en dat kan betekenen dat ik veel moet delegeren aan het cabinepersoneel. Maar als ik kan ondersteunen dan doe ik dat ook, als het kan en als het kans van slagen heeft.
Fate is just the weight of circumstances
Hoeveel vrouwelijke gezagvoerders zijn er eigenlijk? Op de een of andere manier denk ik bij piloten en zeker bij gezagvoerders alleen aan mannen. Maar waarom eigenlijk en klopt dat wel?
Alle reacties Link kopieren
https://lifestyle.inquirer.net/329237/p ... assengers/

Toch nog meer een uitzondering. De meeste keren dat ik de gezagvoerder zijn praatje hoor doen is het een man. Een enkele keer een vrouw gehad als piloot.
Alle reacties Link kopieren
streepjesdekbed schreef:
20-02-2020 02:06
Hoeveel vrouwelijke gezagvoerders zijn er eigenlijk? Op de een of andere manier denk ik bij piloten en zeker bij gezagvoerders alleen aan mannen. Maar waarom eigenlijk en klopt dat wel?
Ik geloof dat het aandeel vrouwelijke vliegers bij KLM rond de 7% ligt, hoe dat met gezagvoerders zit weet ik niet.
Vrouwen doen het werk overigens net zo goed hoor.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
20-02-2020 14:51
Vrouwen doen het werk overigens net zo goed hoor.
Dat moest je zeker van je vrouw zeggen? :mrgreen:

Gisteren keek ik weer wat cockpitfilmpjes op youtube, onder andere van een collega van je bij Transavia (https://www.youtube.com/watch?v=pjb-whrK6So). Viel me op (en stond me tegen) dat hij echt enorm "popiejopie" doet tijdens de vlucht (lekkah!). Hoe kijk jij daar tegenaan? Krijg ook het idee dat degene op de rechterstoel automatisch maar een beetje mee gaat doen, ook al is dat zijn of haar stijl helemaal niet. Ik verwacht van een gezagvoerder een serieuze man/vrouw, die uiteraard best een grapje kan maken, maar niet de populaire bink probeert uit te hangen...
Er zijn relatief erg weinig vrouwen in de cockpit maar het verandert heel snel. Sommige airlines werven specifiek vrouwen om hier verandering in aan te brengen en ik merk dat verschil de laatste jaren heel duidelijk.

Gek genoeg is India een koploper, rond de 14% van de piloten van zowel Air India, Indigo als Spicejet is vrouw. Dat is drie keer zoveel als wat we hier in Europa gewend zijn.

Het is eigenlijk vreemd dat we bij piloten snel aan mannen denken, maar dat is met meer zaken zo. Als je aan piloten uit de tweede wereld oorlog denkt dan denk je ook aan stoere kerels met leren jassen en witte sjaals, maar wist je bijvoorbeeld dat het testvliegen en overvliegen van gloednieuwe bommenwerpers en jagers, zeker in de tweede helft van de oorlog, voornamelijk door 1100 vrouwen gedaan werd? Waar hun mannelijke collega's na de oorlog aan de slag konden bij de airlines, mochten zij echter voornamelijk aan de slag als stewardess...
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
20-02-2020 16:55
Er zijn relatief erg weinig vrouwen in de cockpit maar het verandert heel snel. Sommige airlines werven specifiek vrouwen om hier verandering in aan te brengen en ik merk dat verschil de laatste jaren heel duidelijk.

Gek genoeg is India een koploper, rond de 14% van de piloten van zowel Air India, Indigo als Spicejet is vrouw. Dat is drie keer zoveel als wat we hier in Europa gewend zijn.

Het is eigenlijk vreemd dat we bij piloten snel aan mannen denken, maar dat is met meer zaken zo. Als je aan piloten uit de tweede wereld oorlog denkt dan denk je ook aan stoere kerels met leren jassen en witte sjaals, maar wist je bijvoorbeeld dat het testvliegen en overvliegen van gloednieuwe bommenwerpers en jagers, zeker in de tweede helft van de oorlog, voornamelijk door 1100 vrouwen gedaan werd? Waar hun mannelijke collega's na de oorlog aan de slag konden bij de airlines, mochten zij echter voornamelijk aan de slag als stewardess...
Ach ja, de roemruchte WASPs. En ze mochten nog van geluk spreken als ze stewardess mochten worden: de meesten werden (meestal door hun omgeving) de keuken weer ingejaagd. From flying to frying of zo...
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
flipsen_NL schreef:
20-02-2020 15:29
Dat moest je zeker van je vrouw zeggen? :mrgreen:

Gisteren keek ik weer wat cockpitfilmpjes op youtube, onder andere van een collega van je bij Transavia (https://www.youtube.com/watch?v=pjb-whrK6So). Viel me op (en stond me tegen) dat hij echt enorm "popiejopie" doet tijdens de vlucht (lekkah!). Hoe kijk jij daar tegenaan? Krijg ook het idee dat degene op de rechterstoel automatisch maar een beetje mee gaat doen, ook al is dat zijn of haar stijl helemaal niet. Ik verwacht van een gezagvoerder een serieuze man/vrouw, die uiteraard best een grapje kan maken, maar niet de populaire bink probeert uit te hangen...
Persoonlijk heb ik het niet zo op dat popiejopie-gedrag, maar ik herken wel wat je bedoelt. Jaren geleden had de Linda een luchtvaarteditie, waarin een collega een goede landing vergeleek met het parkeren van een Porsche voor een vol terras met vrouwen. Ik heb er hard om moeten lachen...
We hebben de schijn wel tegen. Mijn schoonbroer vond me al arrogant voordat hij me ontmoet had toen hij hoorde dat ik een vliegopleiding deed. Gelukkig heeft hij zijn mening bijgesteld.
Had een tijdje geleden Barry Hay aan boord, in het hotel met hem aan de bar gezeten. Hij vond dat ik tijdens de vlucht langsliep alsof het vliegtuig van mij was. Tja, hoe had ik dan langs moeten lopen?
Het imago zorgt er wel voor dat ik niet snel vertel dat ik gezagvoerder ben...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Misschien is de vraag hier al eerder gesteld maar heb nog niet alles gelezen:

Uit onderzoek is gebleken dat de afgelopen x aantal jaren de beenruimte gemiddeld genomen over alle maatschappijen is afgenomen.

Aangezien de gemiddelde mens alleen maar langer wordt, hoe ver gaan ze hier in? Soms krijg je het gevoel van opsluiting als sardientjes in een blik.
Alle reacties Link kopieren
Cygnus, een vraagje over de medische keuringen voor de piloten en het cabinepersoneel.. Is er sprake van een maximaal gewicht of BMI? En zo ja, wat gebeurt er dan als je teveel aangekomen bent? Ik denk dan aan bijvoorbeeld vrouwen die terug komen van een zwangerschapsverlof.
Alle reacties Link kopieren
Lena1212 schreef:
20-02-2020 18:40
Misschien is de vraag hier al eerder gesteld maar heb nog niet alles gelezen:

Uit onderzoek is gebleken dat de afgelopen x aantal jaren de beenruimte gemiddeld genomen over alle maatschappijen is afgenomen.

Aangezien de gemiddelde mens alleen maar langer wordt, hoe ver gaan ze hier in? Soms krijg je het gevoel van opsluiting als sardientjes in een blik.
Je hebt gelijk Lena, en ikzelf heb lange benen.
Het is het gevolg van de afnemende marges op de tickets. Ondanks de perceptie bij de wakkerste krant en de politiek wordt er maar weinig geld verdiend in de luchtvaart, zeker als je kijkt welke investeringen er tegenover staan. Die trend is ingezet met de deregulering en in een stroomversnelling geraakt met de komst van de lagekostenmaatschappijen. Daardoor kwamen de tarieven flink onder druk te staan en moesten de maatschappijen wel wat doen om überhaupt nog wat te verdienen. De ‘pitch’ verlagen, zo wordt in de industrie de beenruimte genoemd, is er één van, maar andere maatregelen krijgen in de media ook genoeg aandacht: kijk maar naar de laatste maatregel van Transavia. Het kromme er aan is dat lagekostenmaatschappijen dat ook doen en de mensen er nog steeds massaal voor kiezen.
Een bekende ‘grap’ in de luchtvaart is de vraag hoe je het snelst miljonair kunt worden: door als miljardair een luchtvaartmaatschappij te beginnen...
Las van de hand van Yteke de Jong dat maatschappijen miljarden verdienen aan kosten voor handbagage. Helaas worden de maatschappijen er niet rijk van, dat zei ze er dan weer niet bij...
Hoever dat doorgaat? Goede vraag. Ik weet het niet.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
gekopreizen schreef:
21-02-2020 00:47
Cygnus, een vraagje over de medische keuringen voor de piloten en het cabinepersoneel.. Is er sprake van een maximaal gewicht of BMI? En zo ja, wat gebeurt er dan als je teveel aangekomen bent? Ik denk dan aan bijvoorbeeld vrouwen die terug komen van een zwangerschapsverlof.
De keuring voor vliegers is wel iets anders dan die voor cabinepersoneel, maar of er een grens is aan de BMI weet ik niet. Krijg er altijd wel een opmerking over.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Is er eigenlijk een limiet aan de maximum hoeveelheid passagiers in een huidig vliegtuig, gegeven de nooduitgangen? En is er iets vastgelegd wat de minimum beenruimte is om nog veilig vervoerd te kunnen worden? Of kunnen we op den duur staplaatsen (met gordel) verwachten op de korte afstand vluchten van low-budget maatschappijen?
Alle reacties Link kopieren
masatu schreef:
21-02-2020 12:15
Is er eigenlijk een limiet aan de maximum hoeveelheid passagiers in een huidig vliegtuig, gegeven de nooduitgangen? En is er iets vastgelegd wat de minimum beenruimte is om nog veilig vervoerd te kunnen worden? Of kunnen we op den duur staplaatsen (met gordel) verwachten op de korte afstand vluchten van low-budget maatschappijen?
De certificatie-eis is dat iedereen van boord moet kunnen binnen 90 seconden. Dat wordt weliswaar getest in een gecontroleerde omgeving, dus zonder paniek, en is daardoor geen afspiegeling van de werkelijkheid. Bovendien wordt dit getest met alle uitgangen beschikbaar.
Wat betreft de staanplaatsen, dat idee heeft Ryanair al eens geopperd. Het is niet door de EASA (de Europese certificatie-autoriteit) gekomen omdat er geen onderzoeksdata zijn over de invloed van g-krachten in een dergelijke houding, bij bijvoorbeeld een harde landing of een afgebroken start bij hoge snelheid.
Wel zijn er certificatie-eisen over de g-krachten die een stoel moet kunnen doorstaan. Ik weet het niet 100% zeker, maar het staat me bij dat dat 75g is. De stoel mag dan niet los van de vloerbevestiging komen.
75g wil je trouwens niet meemaken. Heb wel eens een filmpje gezien van een straaljager die met 75g op de baan klapte. De vlieger overleefde het wel, maar had wel zo’n beetje alle botten in zijn lijf gebroken. Wat wel aangeeft hoe hoog de certificatie-eisen liggen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
21-02-2020 10:18
Je hebt gelijk Lena, en ikzelf heb lange benen.
Het is het gevolg van de afnemende marges op de tickets. Ondanks de perceptie bij de wakkerste krant en de politiek wordt er maar weinig geld verdiend in de luchtvaart, zeker als je kijkt welke investeringen er tegenover staan. Die trend is ingezet met de deregulering en in een stroomversnelling geraakt met de komst van de lagekostenmaatschappijen. Daardoor kwamen de tarieven flink onder druk te staan en moesten de maatschappijen wel wat doen om überhaupt nog wat te verdienen. De ‘pitch’ verlagen, zo wordt in de industrie de beenruimte genoemd, is er één van, maar andere maatregelen krijgen in de media ook genoeg aandacht: kijk maar naar de laatste maatregel van Transavia. Het kromme er aan is dat lagekostenmaatschappijen dat ook doen en de mensen er nog steeds massaal voor kiezen.
Een bekende ‘grap’ in de luchtvaart is de vraag hoe je het snelst miljonair kunt worden: door als miljardair een luchtvaartmaatschappij te beginnen...
Las van de hand van Yteke de Jong dat maatschappijen miljarden verdienen aan kosten voor handbagage. Helaas worden de maatschappijen er niet rijk van, dat zei ze er dan weer niet bij...
Hoever dat doorgaat? Goede vraag. Ik weet het niet.
Wat ik er eng aan vind is het feit dat er steeds meer mensen met alcohol en agressie aan boord stappen, een te kleine bewegingsruimte helpt dit ook in de hand denk ik.

Vorig jaar vloog ik in een vliegtuig van Transavia naar Griekenland en het was gewoon schrikbarend hoe weinig beenruimte ik had, kon alleen maar volledig rechtop zitten, geen enkele bewegingsruimte.
Alle reacties Link kopieren
het zal vast wel een langs gekomen zijn hier, maar kan het niet meer terughalen dus ik stel de vraag gewoon :proud: Wat vinden jullie van een programma zoals air crash investigations?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de beenruimte op intercontinentale vluchten? Iets beter (mag ik hopen) dan op de Europese vluchten met budget maatschappij?
Alle reacties Link kopieren
Lena1212 schreef:
21-02-2020 16:17
Hoe is de beenruimte op intercontinentale vluchten? Iets beter (mag ik hopen) dan op de Europese vluchten met budget maatschappij?
in principe beter maar dit ligt ook aan de vliegmaatschappij, check bijvoorbeeld dit eens:

https://www.cheaptickets.nl/blog/welke- ... beenruimte
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
21-02-2020 16:17
het zal vast wel een langs gekomen zijn hier, maar kan het niet meer terughalen dus ik stel de vraag gewoon :proud: Wat vinden jullie van een programma zoals air crash investigations?
Interessant... Hoewel wel erg gedramatiseerd soms, klopt het technisch gezien altijd wel.
Fate is just the weight of circumstances

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven