Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Alle reacties Link kopieren
Waterpicks zijn echt nutteloos vind ik. Hij gaat niet hard genoeg om echt plak weg te krijgen dus het is gewoon een dure vloeibare tandenstoker die alles onderspettert, minder fijn stookt en ook nog eens best zeer kan doen aan je tandvlees op de hardste stand. Dus ik zou je geld lekker in je zak houden en investeren in flos of zo.

Ja Excel is extreem behulpzaam bij het bijhouden van budgetten! Ik hou het al als een neuroot bij sinds ik op mezelf woon tot op de cent dus ik weet precies wat ik uitgeef en waaraan elke maand. Ik vul hierin ook mijn loon en trek alles wat ik uit geef daar van af, dus ik weet hoeveel ik overhou (of te kort kom :( ). Ik hou hier in ook bij welke vaste lasten ik al betaald heb (bijvoorbeeld GWL rekening, hij is rood als hij nog niet betaald is en wordt zwart zodra ik heb betaald heb, dan weet ik precies wat ik nog aan rekeningen kan verwachten voor de rest van de maand. Als ik mij Excel niet had zou ik me god niet weten hoe het zit met mijn geldstromen en budgetten, want ik heb alleen een lopende en een spaarrekening (dus geen rekeningpotjes zoals sommigen hebben). Ik zou ook megod niet weten waar mijn geld naartoe ging, want dat vergeet ik dan. Dat vind ik zo naar aan contant geld. Je hebt aan het begin van de week 50 euro en aan het einde van de week is het op en denk je "maar hoe dan?!"

Ik heb er een simpele GUI omheen gezet (dat is mijn werk, dus het is minder raar dan het klinkt) en nu zie ik alles fancy visueel weergegeven en zie ik in één oog opslag gemiddeldes per categorie over welke periode ik maar wil ("altijd, afgelopen jaar, afgelopen 2 jaar, of 1 en 3e jaar, of bepaalde maanden van een jaar, of bijvoorbeeld het gemiddelde van augustus van alle jaren...Alle combinaties), en of bedragen boven of onder mijn zelf vast gestelde budgeten uit komen ja of te nee.

Dat is handig, want ik kan bijvoorbeeld zien dat mijn gemiddelde boodschappen uitgaven over de laatste 3 jaar 150 euro is per maand, dat is precies mijn budget. Soms zit ik er een maandje onder, soms een maandje boven (omdat de wc papier en shampoo op is bijvoorbeeld), maar zolang mijn gemiddelde 150 euro blijft vind ik het goed.

Dikke tip, je spaarrekeningsaldo bijhouden in de Excel en wat je spaart elke maand is ook fijn!
Alle reacties Link kopieren
Voor mij werkt alles bijhouden in Excel juist totaal niet. Geheid dat ik na 2 weken dingen vergeet erin te zetten, bonnetjes kwijtraak van dingen die ik contant heb betaald en er gewoon de klad in komt. Gewoon weten wat ik aan vaste lasten heb, wat mijn boodschappenbudget is en wat ik overhoud na aftrek van die twee dingen en na sparen, werkt voor mij het beste. En dan in de app op mijn telefoon en smartwatch bijhouden wat ik uitgegeven heb aan boodschappen en overig. Dat gaat heel snel en makkelijk meteen nadat ik iets betaald heb, niet dat ik het thuis pas in de computer kan zetten.
Alle reacties Link kopieren
Succes Drackie
Alle reacties Link kopieren
Voor mij werkt Excel ook perfect. Ik pin nagenoeg alles, dat maakt het makkelijk om dingen later in Excel in de juiste categorie te zetten.
Voor declaraties van uitgaven die ik voor mijn werk heb gedaan moet ik ook altijd de bonnetjes bewaren anders krijg ik mijn geld niet terug. Dat zit al zo in mijn systeem dat ik eigenlijk geen bonnetjes meer kwijtraak.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben niet van plan om constant in Excel bij te gaan houden wat mijn uitgaven zijn, want dat werkt voor mij ook niet inderdaad. Maar voor het inzicht vind ik het wel heel fijn! Dus ik ga nog wel even door. Zo kan ik beter gaan budgetteren.

Zo weet ik nu al, als ik de twee maanden die ik nu heb ingevuld met elkaar vergelijk (ik weet niet of dat elke maand zo is, maar deze twee maanden kwamen aardig overeen met elkaar), dat mijn gemiddelde bedrag voor boodschappen ongeveer 500 euro is en dat ik daarnaast nog 1000 (!) euro uitgeef aan dingen die ik niet nodig heb en uitjes. Ik heb de overige uitgaves zoals de kapper daar niet in meegerekend.

Echt compleet idioot. Ik zei volgens mij een aantal pagina’s geleden nog dat ik wel veel geld uitgaf, maar toch niet zóveel ‘want dat heb ik niet eens’. :facepalm:
Ik heb niet zo'n hoog inkomen zoals ik eerder al vermeldde. Na aftrek van vaste lasten, boodschappen en spaargeld. Hou ik nog 300 euro per maand over voor uitjes/kleding/make up/frutsels/cadeau's en al dat soort dingen. Dat klinkt als redelijk wat, maar het gaat zo snel op merk ik.

Misschien kan ik van dat bedrag 200 pinnen en dat mag ik dan uitgeven. Zou dat een goed idee zijn?
Drackie schreef:
14-02-2019 13:30
Dank Marana, ik ben begonnen met het overzicht op de manier zoals jij zei. Werkt best goed zo! Is wel een kutwerk. Ik heb nu één maand gedaan en ik ben al bijna 1,5 uur bezig. Misschien zegt dat ook iets over de hoeveelheid pintransacties. Mijn hemel. :nut:
Zet er wat filters boven en sorteer de kolommen even anders. Dan kun je heel veel dingen al in één bups categoriseren. Je supermarkten en andere winkels waar je veel komt bijvoorbeeld. En met Find kun je zoeken op termen voor bepaalde dingen zodat je sneller kunt taggen.
pamelacourson schreef:
14-02-2019 14:55
Voor mij werkt alles bijhouden in Excel juist totaal niet. Geheid dat ik na 2 weken dingen vergeet erin te zetten, bonnetjes kwijtraak van dingen die ik contant heb betaald en er gewoon de klad in komt. Gewoon weten wat ik aan vaste lasten heb, wat mijn boodschappenbudget is en wat ik overhoud na aftrek van die twee dingen en na sparen, werkt voor mij het beste. En dan in de app op mijn telefoon en smartwatch bijhouden wat ik uitgegeven heb aan boodschappen en overig. Dat gaat heel snel en makkelijk meteen nadat ik iets betaald heb, niet dat ik het thuis pas in de computer kan zetten.
Nee, ik heb ook niets met bonnetjes gedaan hoor. Het ging me er vooral om wat ik her en der pinde. Wat ik contant betaalde zit daar dan niet bij, maar omdat ik het over een heel jaar heb gedaan heb ik toch een goed inzicht gekregen over waar ik mijn geld zoal aan uitgeef. Het was ook eenmalig om inzicht te krijgen en aan de hand daarvan realistische budgetten vast te stellen.

Ik zit nu niet meer alles in te voeren, maar ik maak wel elke maand een overzicht met de vaste laste voor die maand, vooral als daar periodieke dingen bij zitten die niet elke maand plaatsvinden. Dan weet ik aan het begin hoeveel er vrij te besteden is.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 14-02-2019 16:50
0.84% gewijzigd
Drackie schreef:
14-02-2019 16:03

Zo weet ik nu al, als ik de twee maanden die ik nu heb ingevuld met elkaar vergelijk (ik weet niet of dat elke maand zo is, maar deze twee maanden kwamen aardig overeen met elkaar), dat mijn gemiddelde bedrag voor boodschappen ongeveer 500 euro is en dat ik daarnaast nog 1000 (!) euro uitgeef aan dingen die ik niet nodig heb en uitjes. Ik heb de overige uitgaves zoals de kapper daar niet in meegerekend.

Echt compleet idioot. Ik zei volgens mij een aantal pagina’s geleden nog dat ik wel veel geld uitgaf, maar toch niet zóveel ‘want dat heb ik niet eens’. :facepalm:
Ja, ik ontdekte op die manier hoe vaak ik koffie's onderweg koop. Dat was toch een flink bedrag oer maand, en daar heb ik voor mezelf toen wel een max. ingesteld. Of ik dat dan in één week uitgaf of over de hele maand, meer mag ik niet aan koffie's uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
14-02-2019 16:03

Zo weet ik nu al, als ik de twee maanden die ik nu heb ingevuld met elkaar vergelijk (ik weet niet of dat elke maand zo is, maar deze twee maanden kwamen aardig overeen met elkaar), dat mijn gemiddelde bedrag voor boodschappen ongeveer 500 euro is en dat ik daarnaast nog 1000 (!) euro uitgeef aan dingen die ik niet nodig heb en uitjes.
1.000 per maand??
Hoe doe je dat?

Goed dat je nu overzicht hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag het me ook af, maar ik ben wel blij dat ik nu een beter inzicht heb/krijg. Ik heb net een boodschappenrekening geopend omdat ik denk dat dat me helpt budgetteren. Als alles op één rekening staat is het nog steeds hartstikke onoverzichtelijk en met contant geld werken vind ik helemaal niks, vandaar. Ik ben best goed bezig!
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-02-2019 16:39
Zet er wat filters boven en sorteer de kolommen even anders. Dan kun je heel veel dingen al in één bups categoriseren. Je supermarkten en andere winkels waar je veel komt bijvoorbeeld. En met Find kun je zoeken op termen voor bepaalde dingen zodat je sneller kunt taggen.
Ik snap echt niks van wat je zegt. :rofl: Ik ben alles met de hand aan het invoeren in Excel, maar dat kan dus blijkbaar handiger?
Ik doe het ietsje simpeler. Ik heb ons per week op 100 euro boodschappen gezet, 100 euro overig en 280 euro per maand voor benzine. Ik houd per week bij wat ik uitgeef.

Als de maand afgelopen is gaat wat over is op de spaarrekening. Al is het maar 5 euro.
anoniem_132946 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 09:55
63.88% gewijzigd
Drackie schreef:
14-02-2019 17:45
Ik snap echt niks van wat je zegt. :rofl: Ik ben alles met de hand aan het invoeren in Excel, maar dat kan dus blijkbaar handiger?
Oh nee! Wat een karwei. Ik heb een uitdraai gemaakt vanaf mijn bankrekening. Ik moet wel zeggen; ik heb ING, en daar kun je dat heel handig doen. Bij mijn ABN is dat al wat lastiger exporteren. Maar ABN heeft dan weer Grip, en die labelt automatisch. Dat kun je wel aanpassen als het niet klopt, maar meestal is het wel goed, Grip kan zien of iets een kledingzaak is of een koffietentje. Grip heb ik ook op mijn telefoon.

Heb je geen mogelijkheid om een uitdraai te maken van een bepaald tijdsvlak?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-02-2019 18:03
Oh nee! Wat een karwei. Ik heb een uitdraai gemaakt vanaf mijn bankrekening. Ik moet wel zeggen; ik heb ING, en daar kun je dat heel handig doen. Bij mijn ABN is dat al wat lastiger exporteren. Maar ABN heeft dan weer Grip, en die labelt automatisch. Dat kun je wel aanpassen als het niet klopt, maar meestal is het wel goed, Grip kan zien of iets een kledingzaak is of een koffietentje. Grip heb ik ook op mijn telefoon.

Heb je geen mogelijkheid om een uitdraai te maken van een bepaald tijdsvlak?
Nitflex, ik heb ook ING maar ik zie geen makkelijke manier van downloaden. Of PDF of CSV waarbij alle info op 1 regel staat. Mis ik nou iets?
Alle reacties Link kopieren
CSV kan je toch makkelijk openen in Excel?
Lady_Day schreef:
14-02-2019 18:47
Nitflex, ik heb ook ING maar ik zie geen makkelijke manier van downloaden. Of PDF of CSV waarbij alle info op 1 regel staat. Mis ik nou iets?
Ja, sla die csv als excel op en maak er dan kolommen van met text to column.

https://www.excel-easy.com/examples/tex ... lumns.html
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-02-2019 19:24
Ja, sla die csv als excel op en maak er dan kolommen van met text to column.

https://www.excel-easy.com/examples/tex ... lumns.html
Ja, dit werkt! Fijn, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Kans bestaat dat excel de kolommen herkent, dus gewoon openen in Excel en even kijken wat er gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
14-02-2019 19:33
Kans bestaat dat excel de kolommen herkent, dus gewoon openen in Excel en even kijken wat er gebeurt.
Nee, dat werkte niet automatisch. Had dat al eens eerder geprobeerd en dan kreeg ik de hele brij in 1 kolom. Maar met de link van Nitflex werkte het perfect.
Lady_Day schreef:
14-02-2019 19:35
Nee, dat werkte niet automatisch. Had dat al eens eerder geprobeerd en dan kreeg ik de hele brij in 1 kolom. Maar met de link van Nitflex werkte het perfect.
Yes! Komt wel vaker van pas.
Alle reacties Link kopieren
Marana, dan doe jij het inderdaad al wel heel netjes!!

Drackie, wat goed dat je nu aan de slag bent met een overzicht maken! En je komt zelfs al tot conclusies die je eigenlijk helemaal niet verwacht had... Dat betekent ook dat er mooie kansen liggen!
Ik hoop dat het een beetje lukt allemaal met je overzicht.

Zelf zet ik ook alles in excel, zelf en bestandje gemaakt met alle categorieën etc. Ik vind het heel erg fijn en overzichtelijk en werk 'm bijna dagelijks bij met de uitgaven. Ik heb geen internet op mijn mobiel, dus zit bijna elke dag wel even op de laptop en vul het dan meteen in. Dat bevalt me erg goed, zo heb ik goed zicht op hoe het er voor staat die maand.
Het fijne is vooral dat je meteen ziet waar je eenvoudig op kunt bezuinigen zonder dat het echt karig wordt. Als je ziet hoeveel je concreet kunt uitsparen door minder tijdschriften/koffies/afhaal/of weet ik veel wat te kopen, dan motiveert het meer om die aanschaf te laten. Los van elkaar lijken het vaak maar kleine bedragen.

Voor mensen die verstandig met geld omgaan is dat zo klaar als een klontje, maar ik kom echt van ver en heb me dat stapje voor stapje moeten aanleren.
Alle reacties Link kopieren
Ja, kan me dat wel voorstellen hoor. Als je dat niet gewend bent is het eerst al heel goed om het alleen al bij te houden, daar krijg je echt inzicht van. En vaak denk ik dat men dan ook wel schrikt van die opgetelde bedragen...

Zelf ben ik altijd al vrij bewust met geld omgegaan, van jongs af aan eigenlijk. Mijn broer was compleet het tegenovergestelde, die gaf juist alles uit! En ook dure/grote aankopen werden zo gedaan alsof het niets was.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan dat dus ook niet. Ik heb eigenlijk ook nooit echt geleerd om met geld om te gaan. Dit is voor het eerst dat ik er zo serieus mee bezig ben. Ik schrik ook van die opgetelde bedragen ja. Ik ga echt heel vaak naar de supermarkt bijvoorbeeld, en meestal geef ik dan maar tussen de 5 en 10 euro uit, maar aan het eind van de maand is dat ruim 500 euro. Mijn man is net zo slecht met geld, dus dat versterkt elkaar ook. Maar hopelijk ga ik het nu echt leren! Beter laat dan nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven