no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?

zaterdag 16 februari 2019 om 12:47
zaterdag 16 februari 2019 om 13:02
Dat zelfde probleem bestaat wanneer je rekent per kalendermaand. Soms zitten er 4 boodschappendagen in de maand en soms 5.raindrop57 schreef: ↑16-02-2019 12:47Nadeel van het rekenen van loon tot loon is, dat we donderdag boodschappen doen en op vrijdag het loon weer binnen komt. Dan moet ik wel geld hebben voor de weekboodschappen. Volgende maand zitten er maar 4 donderdagen in de maand. Dan zullen we wat minder nodig hebben.
Ons maandelijks boodschappenbudget is altijd berekend op 5 keer boodschappen doen. Een eventueel tekort of overschot gaat gewoon mee naar volgende maand. Omdat uit eten met het gezin uit de zelfde pot gaat , gaat dit in de praktijk meestal daar naartoe (wWe gaan eigenlijk alleen uit eten als er iemand jarig is, verder hebben we er geen geld voor (over).
zaterdag 16 februari 2019 om 17:45
Dankjewel. Bij mij is het erg goed gegaan, maar had vooral veel geluk met 1 koper a 150 euro.. (handtekeningen en Lobby kaarten etc.. Ofwel filmspul). Dit zorgde ervoor dat ik om acht uur al 200 had. Uiteindelijk rond de 280 uitgekomen, waarvan dus maar iets van 40 aan kleding.
Erg sneu voor mijn vriendin want die verkocht echt bijna niets

Het was ook erg rustig, bezoekers merkten dat ook al op. Zal wel met het mooie weer en de vakantie te maken hebben.
Oh en je moet tegenwoordig ook parkeerkosten betalen ineens a 8 euro per dag want de gemeente schijnt dwars te liggen, ofzo...

zaterdag 16 februari 2019 om 19:43
Ja dat heb je dan inderdaad ook. Alleen zitten wij dan aan die donderdag vast. Als wij zouden rekenen vanaf dag van storting, zouden we elke maand op een andere dag boodschappen doen. De ene keer zal de storting op woensdag zijn, in een andere maand misschien op vrijdag. Maar het principe is inderdaad verder hetzelfde.perzikboom6 schreef: ↑16-02-2019 13:02Dat zelfde probleem bestaat wanneer je rekent per kalendermaand. Soms zitten er 4 boodschappendagen in de maand en soms 5.
Ons maandelijks boodschappenbudget is altijd berekend op 5 keer boodschappen doen. Een eventueel tekort of overschot gaat gewoon mee naar volgende maand. Omdat uit eten met het gezin uit de zelfde pot gaat , gaat dit in de praktijk meestal daar naartoe (wWe gaan eigenlijk alleen uit eten als er iemand jarig is, verder hebben we er geen geld voor (over).
zaterdag 16 februari 2019 om 20:36
Waarom? Als je rekent per kalendermaand ga je toch ook niet altijd op de eerste van de maand boodschappen doen?raindrop57 schreef: ↑16-02-2019 19:43Ja dat heb je dan inderdaad ook. Alleen zitten wij dan aan die donderdag vast. Als wij zouden rekenen vanaf dag van storting, zouden we elke maand op een andere dag boodschappen doen. De ene keer zal de storting op woensdag zijn, in een andere maand misschien op vrijdag. Maar het principe is inderdaad verder hetzelfde.

zaterdag 16 februari 2019 om 20:39
Mooi dat je zo goed zaken hebt gedaan en jammer voor je vriendin. Dat is hier dus ook precies waar ik vang voor ben. Veel van mijn spullen zijn voor de verhuizing (1,5 jaar geleden) al weg gegaan (boeken, dvd's, ed), er is vooral kinderspeelgoed (baby spul, toet toet ed), en kleding dat weg kan. Wat van mijn kleding (positie mode en dingen die ik niet draag) en baby/kinder kleding. Ik heb geen vrienden die er heen gaan om een kraam mee te delen dus zou dan zelf minstens de kosten voor de kraam er uit moeten hebben. Als er dan max een 10 voor de moeite overblijft na een dag 'werk' vind ik dat de moeite niet.broodtrommel schreef: ↑16-02-2019 17:45Dankjewel. Bij mij is het erg goed gegaan, maar had vooral veel geluk met 1 koper a 150 euro.. (handtekeningen en Lobby kaarten etc.. Ofwel filmspul). Dit zorgde ervoor dat ik om acht uur al 200 had. Uiteindelijk rond de 280 uitgekomen, waarvan dus maar iets van 40 aan kleding.
Erg sneu voor mijn vriendin want die verkocht echt bijna nietsDie heeft na alle onkosten echt letterlijk een paar euro. Nog geen tientje denk ik, maar voornamelijk enkel naamloze tassen en die liepen gewoon niet.
Het was ook erg rustig, bezoekers merkten dat ook al op. Zal wel met het mooie weer en de vakantie te maken hebben.
Oh en je moet tegenwoordig ook parkeerkosten betalen ineens a 8 euro per dag want de gemeente schijnt dwars te liggen, ofzo...

zaterdag 16 februari 2019 om 20:51
Hoe leg ik dat uit? Het salaris komt nu op vrijdag de 22e. Dan begint onze financiële maand niet. Die begint de donderdag erna, de 28e. Op de 21e doen we nog boodschappen van het loon van deze maand. Wij rekenen zeg maar vanaf de eerste donderdag na storting van het salaris. Onze maand is soms dus iets langer, namelijk 35 dagen en komende maand daardoor 28 dagen. Omdat februari korter is hebben we precies 4 donderdagen in onze financiële maand. Als je van loon tot loon rekent is dat meestal 30 of 31 dagen. Bij ons is de maand exact 28 of 35 dagen.

zaterdag 16 februari 2019 om 22:35
Ik tel gewoon vanaf dat m’n loon binnen is hoeveel keer weekendboodschappen daar in zitten. Ik word rond de 22e/23e betaald, en dat loopt eigenlijk gelijk met veel automatische incasso’s etc., dus voor mij heel handig; de meeste vaste lasten gaan er gelijk aan het begin van mijn maand af. Ik heb er een hekel aan als iets nog aan het einde moet worden geïncasseerd.
Ja, bij de IJ-hallen moet je wel een beetje leuk spul hebben, het publiek zit daar niet op hele doorsnee tweedehands B-merken te wachten.
Ja, bij de IJ-hallen moet je wel een beetje leuk spul hebben, het publiek zit daar niet op hele doorsnee tweedehands B-merken te wachten.

zondag 17 februari 2019 om 00:46
Ik wil elke maand op de dag dat mijn loon gestort wordt starten met 2500 euro. Wat er boven staat wordt in een veelvoud van € 125 op gemeenschappelijke spaarrekening gestort. (Elke spaarrekening is een veelvoud van 125). Het saldo gaat naar de betaalrekening van mijn man. Buiten de ene gemeenschappelijke spaarrekening zijn alle rekeningen eigen, maar de praktijk is eigenlijk een pot en wordt er veel geschoven.
Ik weet vrij goed wat er binnenkomt en wanneer (lonen, kinderbijslag, onkostenvergoeding, huur), houdt dit ook vrij goed bij in een boekje. Ook van de grote uitgaven (hypotheek, sparen, huur kamer zoon, gas en licht, onroerende voorheffing, bepaalde grote verzekeringen, collegegeld zoon) heb ik wel een overzicht in mijn hoofd. Dagelijkse zaken als boodschappen, of zaken als kleding, vakanties,eten buitenshuis of uitstapjes absoluut niet.
Voor heel weinig zaken moeten wij spaargeld terugboeken. Regelmatig wordt er wel spaargeld gebruikt voor geplande grote uitgaven.
Sinds een paar jaar hanteren wij een buffer als spaargeld, die werd (terug) bereikt in november. Probeer elk jaar 10% extra buffer te halen. Is onverwacht snel gelukt dit jaar. De rest van wat we sparen gaat opnieuw dienen voor geplande grote uitgaven.
Ik merk wel dat ik steeds minder genoegen haal uit kopen. Ik hou geen strikte No buy challenge. Maar vanmorgen even de stad in geweest, we wonen op 5 minuten stappen van het echte centrum waar heel wat winkels zijn. Genoten van het wandelen en de zon, in één winkel geweest, en niets gekocht. Ik had ook niet echt iets nodig.
Ik weet vrij goed wat er binnenkomt en wanneer (lonen, kinderbijslag, onkostenvergoeding, huur), houdt dit ook vrij goed bij in een boekje. Ook van de grote uitgaven (hypotheek, sparen, huur kamer zoon, gas en licht, onroerende voorheffing, bepaalde grote verzekeringen, collegegeld zoon) heb ik wel een overzicht in mijn hoofd. Dagelijkse zaken als boodschappen, of zaken als kleding, vakanties,eten buitenshuis of uitstapjes absoluut niet.
Voor heel weinig zaken moeten wij spaargeld terugboeken. Regelmatig wordt er wel spaargeld gebruikt voor geplande grote uitgaven.
Sinds een paar jaar hanteren wij een buffer als spaargeld, die werd (terug) bereikt in november. Probeer elk jaar 10% extra buffer te halen. Is onverwacht snel gelukt dit jaar. De rest van wat we sparen gaat opnieuw dienen voor geplande grote uitgaven.
Ik merk wel dat ik steeds minder genoegen haal uit kopen. Ik hou geen strikte No buy challenge. Maar vanmorgen even de stad in geweest, we wonen op 5 minuten stappen van het echte centrum waar heel wat winkels zijn. Genoten van het wandelen en de zon, in één winkel geweest, en niets gekocht. Ik had ook niet echt iets nodig.
zondag 17 februari 2019 om 03:59
Veel plezier Perzikboom.perzikboom6 schreef: ↑16-02-2019 10:24Wij rekenen gewoon per kalendermaand. Op de spaarrekening hebben we allerlei "potjes" die in Excel gedefinieerd zijn. Op de spaarrekening staat gewoon een blubs geld.
Excel berekent hoeveel er aan het einde van de maand naar de spaarrekening gestort moet worden om aan alle spaardoelen te voldoen en alles wat er uit de spaarpotjes is gehaald is daar al vanaf.
Sport kinderen, onderhoud en reparatie van apparaten, vakantie, onderhoud huis, gemeentebelasting en waterschap zijn van die potjes. Het zijn er een stuk of 20.
Ik vlieg morgen via New York naar ergens anders in de USA voor werk. In New York heb ik een stop-over van 8,5 uur om te shoppen (niet goed voor deze challenge).
Waarschijnlijk is het de laatste keer. Deze reisjes zijn het enige wat ik nog leuk vind aan mijn huidige baan, ik ben druk op zoek naar wat anders maar het wil nog totaal niet lukken. Verder rommelt het enorm binnen de organisatie en wordt de samenwerking met de usa waarschijnlijk binnenkort beëindigd. Voor mijn laatste keer New York heb ik dus maar een boodschappenlijstje gemaakt met dingen die ik echt wil kopen.
Ja zelf snap ik dat dan wel weer van dat lijstje. Ik doe het zelf ook als ik in Amerika zit. Sleutelwoord is alleen beheersing
zondag 17 februari 2019 om 04:25
Kinderkleding en speelgoed loopt meestal wel vlot door als het er fatsoenlijk uit ziet en je het goedkoop prijst. Een vriendin had daarmee laatst 120 euro.YellowLemonTree schreef: ↑16-02-2019 20:39Mooi dat je zo goed zaken hebt gedaan en jammer voor je vriendin. Dat is hier dus ook precies waar ik vang voor ben. Veel van mijn spullen zijn voor de verhuizing (1,5 jaar geleden) al weg gegaan (boeken, dvd's, ed), er is vooral kinderspeelgoed (baby spul, toet toet ed), en kleding dat weg kan. Wat van mijn kleding (positie mode en dingen die ik niet draag) en baby/kinder kleding. Ik heb geen vrienden die er heen gaan om een kraam mee te delen dus zou dan zelf minstens de kosten voor de kraam er uit moeten hebben. Als er dan max een 10 voor de moeite overblijft na een dag 'werk' vind ik dat de moeite niet.
Boeken en dvds lopen daar sowieso niet supergoed hoor dus dat is niet erg dat je die niet hebt. Huistuinkeukenspul verkoopt meestal ook wel en make up spullen.
Op een gegeven moment heb ik zoveel bodylotions en douchegel gekregen dat ik niet zou weten wat ik er mee moet totdat het niet meer goed is, dus dat soort dingen verkoop ik daar ook. Vaak heb je toch meer dan je denkt om weg te doen.
Wel moet ik eerlijk bekennen dat als ik de hele dag met dat spul moet sjouwen, voor dag en dauw op en er maar een paar tientjes aan over zou houden het me de moeite niet waard zou zijn en dan wel op Koningsdag zou zitten of een andere vrijmarkt/ goedkopere kleinere markt om te zitten.
Het verschilt nogal per markt wat goed loopt en wat niet en soms moet je een dosis geluk hebben. Als die ene vent niet langs was gekomen had ik maar 140 gehad. Dan alles er nog vanaf trekken etc..
zondag 17 februari 2019 om 05:09
zondag 17 februari 2019 om 05:39
Wat fijn! Zo belangrijk om van het leven en de mensen om je heen te genieten.boebezoebe schreef: ↑17-02-2019 05:09Met mijn 'no buy' gaat het pet, maar heb er dan weer wél een gezellig ongepland avondkje doorzakken op zitten. Met vrienden die ik al veels te lag niet heb gezien![]()
zondag 17 februari 2019 om 11:46

zondag 17 februari 2019 om 11:52
Ben dol op dat soort avonden! Heb het zelf ook laat gemaakt gisteren.boebezoebe schreef: ↑17-02-2019 11:46Ja, het was een ouderwets leuke ongeplande avond waarbij je steeds weer andere bekenden tegen het lijf loopt om op naar een volgende kroeg of tent mee te gaan. Voelde me weer 22, haha![]()
zondag 17 februari 2019 om 13:03
mijn financiële rekeneenheid is gewoon de kalendermaand, maar ik werk dan ook niet met vaste budgetten. Al mijn vaste afschrijvingen (inclusief een 'pay yourself first' overboeking naar m'n spaarrekening) vinden plaats tussen het moment dat het salaris wordt gestort en de 10e van de maand erop.
Op die 10e heb ik vervolgens een 'restsparen' opdracht ingesteld waarbij alles boven een bepaald bedrag (wat ik tot het volgende salaris nog nodig denk te hebben met wat marge voor onverwachte dingen) naar de spaarrekening wordt doorgesluisd.
ik heb ook erg van de lentezon genoten gisteren, maar dan via een (gratis
wandeling in plaats van een terras.
Op die 10e heb ik vervolgens een 'restsparen' opdracht ingesteld waarbij alles boven een bepaald bedrag (wat ik tot het volgende salaris nog nodig denk te hebben met wat marge voor onverwachte dingen) naar de spaarrekening wordt doorgesluisd.
ik heb ook erg van de lentezon genoten gisteren, maar dan via een (gratis

zondag 17 februari 2019 om 17:19

zondag 17 februari 2019 om 19:44
Dat heb ik ook altijd, als ik iets wil kopen dan vind ik nikspamelacourson schreef: ↑17-02-2019 17:19Ik ben in de stad geweest en heb alleen bij het Kruidvat een paar dingen gekocht die op waren. Ik was echt in een enorme koopstemming, maar zag niets wat ik echt leuk vond. Dat was echt mijn redding, anders was ik vanmiddag denk ik echt te zwak geweest...