Entertainment alle pijlers

Hoe verouderen TV-series en programma’s van vroeger?

17-02-2020 21:30 123 berichten
Een tijdje terug heb ik met mijn vrouw een oude aflevering van Friends gekeken. Zo rond de eeuwwisseling vond ik dit best grappig. Nu vond ik het op de een of andere manier outdated. Humor: flauw. Relatieperikelen Ross en Rachel: suf. Geloofwaardigheid: mensen die niets lijken te doen maar een appartement in Manhattan hebben, really?! Waarom was deze serie ooit zo populair.

Uit nieuwsgierigheid en nostalgie ben ik nog wat andere TV-programma’s gaan kijken; lang leve Youtube.

Alles van Kooten en De Bie: nu vaak nog verrassend actueel en erg scherp. Knap hoe sommige typetjes en uitdrukkingen nog steeds bekend zijn (prof. Dr. Ing. Akkermans, Jacobse en Van Es, ‘daar ben ik voor behandeld’ etc.

Jiskefet: nog steeds leuk. Ook sketches die me niet zo konden bekoren, vind ik nu grappig (oa dierenwinkel).

Zeg eens Aaa: komt oubollig over, past helemaal niet meer in de tijdgeest, grapjes zijn cringy.

Henk Spaan / Harry Vermeegen (Pisa, Verona): mist toch wat diepgang. Kopje koffie glazenwasser is echt te flauw.

Wie heeft er aanvullingen? Welke series en programma’s zijn ‘goed’ verouderd, en welke zijn niet meer om aan te zien?
anoniem_353486 wijzigde dit bericht op 17-02-2020 21:37
Reden: Spelvoutjes
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
18-02-2020 12:26

Wat ik nog wel eens terug zou willen zien is Zwarte sneeuw en De zomer van '45 en Oud geld. Allemaal heel goed gemaakt toen, vond ik, maar ik ben heel benieuwd wat ik daar nu van zou vinden.
Oud Geld is nog steeds goed! Heb hem een paar jaar geleden op DVD gekocht.

De namen die toen een beetje raar waren (Pup, Kiet, Splinter) zijn tegenwoordig zelfs normaal ;)
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
18-02-2020 12:58
Ik vind Friends juist uitzonderlijk goed de tand des tijds overleven. Kijk alleen maar naar de kleding. Veel van wat ze aan hebben, daar zou je nu zo de straat weer mee op kunnen (op een paar oversized eighties blouses na).
Haha meen je dat nou? Elke keer als ik het zie zeg ik weer tegen mijn man dat de kleding ed zóóó nineties is. De kapsels zo mogelijk nog meer. Bepaalde dingen komen wel terug, maar dan toch in een andere vorm.

Sommige grappen zijn ook erg gedateerd. Zowel qua inhoud als qua 'logistiek' (bv met smartphones zou het niet meer gebeuren).
Ik heb pas op Netflix alle afleveringen van The Fresh Prince of BelAir teruggekeken.
Vond ze nog steeds leuk :-D
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
18-02-2020 18:25
Ik ben fan van Bob Ross!
Ja, die blijft gewoon fantastisch.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
I love friends!
Ze doen helemaal niet niks. Ze werken (bijna) allemaal.

Mijn dochters kijken full house op Netflix. Dat blijft leuk!

Ik heb de dvd box van beverly hills 90210. Wat was ik gek van die serie. En nu kijk ik het nog wel is. Ook dat blijft leuk.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
18-02-2020 12:26
De eerste aflevering van the big bang theory zijn ruim 12 jaar oud en nog steeds heel grappig.
Friends en Sex and the city: toen al zo vreemd dat die mensen daar op die manier konden wonen. Gilmore Girls vind ik nog steeds een heerlijke serie, da's echt mijn guilty pleasure.
Wat ik nog wel eens terug zou willen zien is Zwarte sneeuw en De zomer van '45 en Oud geld. Allemaal heel goed gemaakt toen, vond ik, maar ik ben heel benieuwd wat ik daar nu van zou vinden.
Die blijft geweldig, heb ik op dvd. Ik kijk er zeker een keer per jaar naar.

In het algemeen denk ik dat series die in het verleden spelen misschien special effects missen, maar die blijven goed in mijn ogen. Zoals De zomer van '45, Dagboek van een herdershond, De brug.

Series die in het hier en nu speelden in die tijd erger ik me meer aan. Hoewel sommigen gewoon leuk blijven.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Samsam en golden girls vind ik nog steeds leuk.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=oMQanS9hqdk

:D
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
herfstappeltaart schreef:
18-02-2020 19:48
Ik heb pas op Netflix alle afleveringen van The Fresh Prince of BelAir teruggekeken.
Vond ze nog steeds leuk :-D
Idee van Fresh Prince is grappig, maar ik vond het net wat te braaf. Met het concept ‘from the Ghetto to Beverly Hills’ had men er iets meer Flodder-achtigs van kunnen maken. Verder was iedere aflevering vergelijkbaar, met steeds de botsende karakters van Carlton en Will Smith.
merano schreef:
18-02-2020 13:03
Veel Amerikaanse jaren 80 series hebben zo'n moraliserend ondertoontje dat tegenwoordig slecht valt, bv. the Cosby show, maar als ik me goed herinner ook Family ties en Growing pains.
Mee eens! Dat vond ik als tiener al irritant bij The Cosby Show, dat net wat te brave en harmonieuze gezin. Het was wel interessant geweest als Bill Cosby iets meer zichzelf had kunnen spelen en af en toe een buurmeisje aanrandde na iets in haar cola te hebben gedaan.

Amerikanen hebben denk ik ook wat minder met cynische, meer zwarte humor dan Europeanen. Alleen Married with Children, eind jaren ‘80, was wel een frisse tegenreactie op al te veel braafheid en moraal. Ik denk niet dat Married with Children nu nog gemaakt kan worden omdat er te veel mensen aanstoot aan nemen.
ManOpHetPrikbord schreef:
18-02-2020 22:30
Mee eens! Dat vond ik als tiener al irritant bij The Cosby Show, dat net wat te brave en harmonieuze gezin. Het was wel interessant geweest als Bill Cosby iets meer zichzelf had kunnen spelen en af en toe een buurmeisje aanrandde na iets in haar cola te hebben gedaan.

Amerikanen hebben denk ik ook wat minder met cynische, meer zwarte humor dan Europeanen. Alleen Married with Children, eind jaren ‘80, was wel een frisse tegenreactie op al te veel braafheid en moraal. Ik denk niet dat Married with Children nu nog gemaakt kan worden omdat er te veel mensen aanstoot aan nemen.
Klopt, er is een aflevering compleet ‘verdwenen’ vanwege toen ook al over het randje.
Ik houd ervan. Mijn vader keek het altijd (wellicht nu nog, geen idee).

Ik zou Kommisaris Rex nog wel eens willen zien. Vond dat zó spannend vroeger als 10-jarige.
En Melrose Place, ook wel benieuwd of dat de tand des tijds heeft doorstaan. Jake op z’n motor, en Allison, zucht.....
:flirting:
Alle reacties Link kopieren
Married with children en Seinfeld waren inderdaad een reactie op de moraliserende lessen. Zijn nu nog steeds leuk en vooral Seinfeld heeft tempo.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
18-02-2020 19:58
I love friends!
Ze doen helemaal niet niks. Ze werken (bijna) allemaal.

Mijn dochters kijken full house op Netflix. Dat blijft leuk!

Ik heb de dvd box van beverly hills 90210. Wat was ik gek van die serie. En nu kijk ik het nog wel is. Ook dat blijft leuk.
Full House blijft ook leuk ja.
I love Kimmy Gibler (en nu in FullER House samen met haar man :heart:)
Hobbelster schreef:
18-02-2020 22:34


Ik zou Kommisaris Rex nog wel eens willen zien. Vond dat zó spannend vroeger als 10-jarige.
Die is een paar jaar geleden nog herhaald. Heb toen nog wel 'ns wat afleveringen gekeken, vond het wel 'n beetje traag, maar toch leuk om weer 'ns te zien.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
18-02-2020 09:18
Muziek is van Joop Stokkermans.
Je kan navragen bij Beeld en Geluid in Hilversum of je de afleveringen kunt kopen voor privégebruik.

Of, beter nog, je kan aan de NCRV een brief schrijven of ze de serie opnieuw willen uitzenden...

Succes!
Ja dat weet ik ;
https://m.youtube.com/watch?v=tphQuABSxFM
Ik had vroeger de bladmuziek voor piano van dit stuk.

Geen idee meer waar de serie over ging. Was nog erg jong toen.
Alle reacties Link kopieren
Alf en Roseanne blijf ik geweldig vinden..

Vrienden voor het leven (he vader) en medisch centrum West laatst weer eens gezien, wat vreselijk verouderd, hahaha...
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Ik vind juist Full House echt vreselijk traag geworden. Ik dacht het laatst even leuk terug te kijken op Netflix, viel me enorm tegen.

Krijg wel veel o ja invallen, haha. De zomer van '45 idd!

Flying Doctors keek ik ook altijd. Geen idee waarom ik dat toen zo leuk vond, toen ik het laatst terug zag.

Commissaris Rex zou ik wel weer eens willen zien.
Derrick was altijd al wat traag, zal nu wel helemaal niet te doen zijn.

Heartbreak High was ik vanaf de start fan van.

En Dawson's Creek.

En waar ik enorm benieuwd naar ben, maar dat kent nooit iemand. Is de serie Anne of zoiets. Het ging over een ballerina die aangereden wordt en in een rolstoel terecht komt. Uiteindelijk kon ze geloof ik weer lopen. Ik zat er helemaal in. Voor mijn gevoel was dat een fantastische serie. Maar dat zal ook wel niets meer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oja Anne. Ballerina. Duitse serie
Alle reacties Link kopieren
S7rin schreef:
18-02-2020 18:27
Oud Geld is nog steeds goed! Heb hem een paar jaar geleden op DVD gekocht.

De namen die toen een beetje raar waren (Pup, Kiet, Splinter) zijn tegenwoordig zelfs normaal ;)
Ja goed serie en idd grappig die namen, zijn weer van nu.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, Seinfeld is nog steeds leuk! Net als veel Britse klassiekers zoals Blackadder en Fawlty Towers.

Full House en Roseanne vind ik vreselijk traag en ook wel verouderd.

Sex& the city vind ik ook veel minder leuk dan ik me kan herinneren. Gilmore girls is ook leuk gebleven.
Alle reacties Link kopieren
In mijn jeugd was iedereen helemaal weg van Mork en Mindy. Dat is echt niet meer om aan te zien, zo traag, flauw en voorspelbaar. A fish called Wanda was de grappigste film die ik ooit had gezien en ik weet nog dat iemand zich letterlijk dood heeft gelachen om die film. Maar ook die is helemaal achterhaald.

Friends vind ik nog wel goed. Twin Peaks ook. En vreemd genoeg vind ik films uit de eerste helft van de vorige eeuw ook vaak nog steeds leuk, zoals Casablanca, African Queen, Singing in the rain. Als het echt oud is, lijkt het eerder nog leuk te zijn dan wat in de jaren 70, 80 en 90 populair was.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
19-02-2020 07:31
Als het echt oud is, lijkt het eerder nog leuk te zijn dan wat in de jaren 70, 80 en 90 populair was.
Ik denk omdat dat al oud was toen wij jong waren en we die tijd niet bewust hebben meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Taartje34 schreef:
18-02-2020 23:12


En waar ik enorm benieuwd naar ben, maar dat kent nooit iemand. Is de serie Anne of zoiets. Het ging over een ballerina die aangereden wordt en in een rolstoel terecht komt. Uiteindelijk kon ze geloof ik weer lopen. Ik zat er helemaal in. Voor mijn gevoel was dat een fantastische serie. Maar dat zal ook wel niets meer zijn.
Ja hoor dat keek ik ook altijd, vond ik prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Veel oude series zijn trouwens ook niet geschikt om te bingen. 1 aflevering 1x pw gaat nog wel, maar bij meerdere achter elkaar gaat de veroudering écht opvallen.
Alle reacties Link kopieren
Alles is snel tegenwoordig, de humor, de beelden enz. Ik kijk nu Brooklyn 99 op Netflix en lach me suf, maar druk is het wel.
Ze lijken alles in 20 minuten te willen proppen...
Vroeger was alles gemoedelijker:

Friends: blijft leuk, vooral Chandler :lol:

Dawson’s Creek: heerlijk rustig en voortkabbelend (super)Amerikaans drama

Heartbreak High: geweldige tiener serie in geweldig Ozzie!!

A-Team: vond ik als kind best geinig geloof ik

Enzovoort

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven