Werk & Studie alle pijlers

3 proefdagen is dat normaal??

03-08-2012 23:27 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
İk sta voor een moeilijke keuze. İk heb 1 dag proefgedraait in een kapsalon. De eigenaar twijfelde. Omdat hij vond dat ik te lang bezig was met een klant. Dat vertelde hij me ook tussendoor. İk zei hem dat het ontzettend rustig was en daarom de tijd ervoor nam. Sta ik ook niet te niksen. Hij zei 20 minuten, maximaal 30 minuten mag je ervoor nemen. Klant was zeer tevreden. Bovendien zei de eigenaar niets hierover voordat ik proef ging draaien. Daarna ging ik maar sneller afhandelen. Maar dat zag de eigenaar niet meer want hij moest weg. Uiteindelijk waren alle klanten zeer tevreden. Omdat hij nog twijfels had kwam ik nog een dag.

Deze dag zag hij ook weer maar 1 klant door mij geknipt en zeer tevreden vertrekken. De andere klanten zag hij wederom niet omdat hij even weg was. Toen hij weer weg zou gaan vroeg ik wat hij er nu van vond? Hij twijfelde en zei ik wil open kaart met je spelen ik denk dat je niet past in mijn team oid. Waarop ik vroeg wat zijn argument was. Hij zei dat ik niet zelf naar klanten was gegaan. 2 werknemers die er werken gingen me soms voor. İk kan ze toch niet aan de kant schoppen?? Dat hoort de eigenaar te zeggen. Anywayyyy om een lang verhaal kort te maken nam hij me niet aan.

İk zei: beoordeel je me op 2 klanten die je hebt gezien?? Heb je klachten gehad? İk heb produkten verkocht. En tevreden klanten gingen de deur uit. Je zegt het klikt wel tussen ons. Maar goed no hard feelings het is jou bedrijf als je niet wilt dan houdt het op.

Toen zegt hij Ok. Kom morgen ook maar dan blijf ik de hele dag in de salon. En kijk hoe je het doet. En dan ga ik beslissen. (dus ik krijg nog een kans )

Op dat moment komt er een nieuwe klant binnen İk zeg ok kijk even hoe ik het doe. Hij blijft kijken. Eindresultaat is mooi. Klant tevreden eigenaar tevreden. İk tevreden!

Maar nu komt mijn vraag. Morgen zou ik dus nog een keer moeten proefdraaien. Mijn man zegt: ben je gek je gaat toch niet?! Hij is niet goed bezig!

İk twijfel. Wel gaan? Niet gaan?

İk moet er wel bij zeggen de eigenaar heeft zelf geen kappersopleiding en geen verstand van knippen en alles. Hij is een salon zonder enig ervaring begonnen. Mijn reiskosten 80 km heen en terug zijn niet vergoed. (2 dgn)

Zijn 3 proefdagen op deze manier normaal?

İk wil hem eigenlijk smsen en zeggen: ik heb erover nagedacht bij nader inzien kom ik morgen toch niet. Want je hebt al gezien wat ik kan.

Mocht je een contract willen geven met een proefperiode van een maand ben ik bereid te komen zo niet dan zie ik het nut er niet van in om nog een hele dag gratis bij jou te werken.

Wat vinden jullie lezers van de situatie? Wat hadden jullie gedaan? Alle adviezen en meningen zijn van harte welkom.

Excuses voor het lange schrijven.
Begin de dag met een Lach :)
Ik ben ook benieuwd!
Ik ook!
En in dit soort beroepen ALTIJD lid zijn van de bond!

Dit soort praktijken is in de detailhandel heel normaal, paar dagen proefdraaien gratis....
Ik zou niet meer heen gaan. Dat je nog voor zo'n man wilt werken. Kom op! Er zijn echt wel leukere werkgevers zie je werk waarderen...
quote:beautifullocean schreef op 03 augustus 2012 @ 23:57:

Viva dames jullie zijn schatjes (soms;-) ) en hebben mijn ogen geopend. En weet je wat? Jullie hebben gelijk!! Ik ben wel gek om zover te reizen voor iemand die zelf geen verstand heeft van knippen enzo. Dus geen leuke baas! Bedankt viva ladies!

Nog een laatste vraag moet ik hem meldwn dat ik morgen niet kom? Of in stront laten zakken? Want hij verwacht mij morgen wel ivm bezetting natuurlijk....

waarschijnlijk ben ik al drie keer mosterd maar:

Hij wil je niet eens betalen voor je proefdagen en jij maakt je zorgen over zijn bezetting? Grapje zeker?

Ik zou me wel afmelden, maar meer om gewoon de eer aan mezelf te houden.
en wat meds zegt.
Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Succes .
En ocean wat heb je gedaan? Je zou er vandaag toch heen gaan?
Als je geen lid bent van de bond, dan zou ik aangeven dat je een melding doet bij de arbeidsinspectie als hij jouw salaris niet uit wil betalen! Het is in ons land nu eenmaal verboden om mensen te laten werken zonder hen te betalen.
Je kunt misschien niet bewijzen dat je gewerkt hebt, maar je bent wel gezien. Door collega´s en door de klanten. Dat is ook bewijs hoor.
Oh, de normale gang van zaken is; je neemt als baas iemand aan met een proeftijd van 1, 2 of 3 maanden. Die proeftijd is er juist om te zien hoe iemand werkt. Maar uiteraard wél tegen betaling.
Niet meer gaan en netjes vragen om de 2 dagen vergoed te krijgen..er is vast een leuke zaak in de buurt..
Ben benieuwd hoe dit afloopt. Groot gelijk dat je niet meer gaat. Hij heeft je gewoon gebruikt. Het klikte met het team zei je en hij zegt dat je niet in het team past terwijl hij amper in de salon is geweest? Jaja ... en ik vind het vreemd dat hij kapsters aanneemt terwijl hij zelf geen kappersdiploma heeft. Vreemde gang van zaken.

In welke regio werk je? Is er dichterbij geen werk? 80km is natuurlijk wel veel. Ik kom zelf af en toe bij Brainwash (geen aandelen) en ik zie dat ze daar vaak vragen naar nieuw personeel. Die zitten toch ook op veel plaatsen in het land?
En?
İk ben niet geweest. İk heb hem een email gestuurd en in de ochtend gebeld. Details schrijf ik jullie vanavond dames. Omdat ik nu geen tijd heb. Tot vanavond of misschien wat later op de middag!
Ik heb het ook meegemaakt, maar dan in de kinderopvang toen ik net begon. Heb ik ook twee dagen gratis gewerkt, en toen hoorde ik van collega's dat er helemaal geen vacature was... Dat zou me nu niet meer overkomen! Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen TO!
Volgens mij wilde hij me toch aannemen als ik was geweest de 3e dag? Heb ik dan toch me kans gemist, door niet te gaan???
Daar zit ik nu even om te balen. Toch te voorbarig geweest??
Wil nml heel graag weer aan het werk eigenlijk. Niet zozeer omdat die salon zo geweldig is.
Onzin joh, trap er niet in. Hij wilde een derde gratis dag en je dan afwijzen.
Als mijn schrijven rommelig overkomt... tsja, het is ook rommelig in mijn hoofd :D
Op zich heb je prima gehandeld hoor, maar ik moet zeggen dat ik zelf anders in elkaar steek:

Als ik ergens graag wil werken dan wil ik dat graag. Of het nu gaat om het geld of om de plek. Ik laat mij dan ook nooit uit het veld slaan met als reden dat 'ik niet in het team pas'. Ik pas namelijk in alle teams, vind ik zelf.

Ik heb jaren geleden voor een bijbaantje in de horeca gehoord dat ik niet in het team paste. Ik zei toen tegen de eigenaar: "Het volgende: ik wil hier graag werken, en ik weet dat je er geen spijt van gaat krijgen. Komend weekend kom ik werken. Ik hoef daar geen geld voor, want daar gaat het mij niet om. Beslis na dat weekeinde maar".

Na dat weekend heb ik jarenlang met plezier voor het bedrijf gewerkt en ben daar geëindigd als bedrijfsleider.

Verder: ik ben de horeca genoeg 'rare' zaken tegen gekomen. Ook vreemde bazen die proefdagen nooit uitbetaalde ook. Maar er is volgens mij geen verband tussen dit soort rare zaken en de algehele onbetrouwbaarheid van een baas. Ik kreeg dan ook altijd keurig uitbetaald bij dit soort bazen toen ik er eenmaal werkte.

En: recht hebben is niet recht krijgen. Ik sta daar soms heel opportuun in. Als ik geen werk heb zit ik toch thuis. Dan kan ik net zo goed 'de strijd aangaan' met zo'n baas en me bewijzen en gewoon komen werken.

Tot slot: jij had toegezegd te komen werken. Dat was de deal. Dat je later afzegt en over het geld begint is formeel je goed recht, maar toont een wispelturig karakter. Ik had als baas gedacht: "ik heb toch de goede inschatting gemaakt".

Maar ik ben een gekke hoor. Misschien ligt het daar aan.
Ik vind dat arrogant Jukebox. Om een baas aan te spreken met jouw zin 'het volgende... Komend weekend kom ik werken!' Dan zou het wat mij betreft al klaar zijn. Het kan ook tegen je werken als je tè zelfverzekerd overkomt. Mazzel wel dat je net iemand hebt getroffen die er wel gevoelig voor is geweest en dat je het goed hebt gedaan op die werkplek.

En ook al vindt hij TO wispelturig: nou èn? Het zal haar een zorg wat hij vindt, ze heeft toch niks meer met hem te maken verder. Bovendien komt hij totaal onbetrouwbaar over.
quote:nederlandertje schreef op zondag 05 augustus 2012 11:45 Onzin joh, trap er niet in. Hij wilde een derde gratis dag en je dan afwijzen.dit helpt me wel. Thnks
@jukebox

Ik had mijn zin ook door kunnen drijven. Want hij had al besloten niet verder te gaan met mij. Maar uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar dat ik kon komen. Ik heb gisterochtend zijn dochter medegedeeld dat ik ervan afzag. Ze was stomverbaasd omdat ze begrepen had van haar vader dat hij tevreden was over mij en dat we over zouden gaan op een contract. Maar viva en mijn partner zeiden niet gaan dussss...
Maar gaat ie nog je dagen betalen?

Het lijkt mij alleen maar een hoop gedoe en gezeur, als je voor zo iemand gaat werken. Als dat zo al begint..

Is er niets dichterbij te vinden?

Succes met je volgende stappen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven