Werk & Studie alle pijlers

Actief op werk?

02-07-2019 12:16 105 berichten
Hey,

Na een half jaar stage te hebben gelopen, valt me toch wel iets op. Er zijn werknemers die heel actief hun werk uitvoeren, maar er zijn er ook die niet zo heel actief werken. Of dit aan hun functie, of aan hun instelling ligt, weet ik niet precies. Maar het is wel iets dat opvalt. Ik vroeg mij dus af hoe dat bij jullie is. Als jullie werken, zijn jullie dan daadwerkelijk de hele tijd bezig met werken? Of heb je bijvoorbeeld een functie of baan waarbij het gepermitteerd is dat je ook andere dingen kan doen? Ik ben benieuwd!
binkie schreef:
03-07-2019 18:02
Hier onderwijs. Dat is knallen van 8.00 tot 15.00 zonder pauze. Daarna ga ik echt wel even instorten en op mijn gemakje even een theetje nemen.
Ìk zou na één dag :cry: thuis komen en een theetje zou voor mij niet genoeg zijn om weer tot mezelf te komen.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
03-07-2019 18:12
Ìk zou na één dag :cry: thuis komen en een theetje zou voor mij niet genoeg zijn om weer tot mezelf te komen.
Daar is hier ook meer voor nodig, maar tis wat he😉
En sommige mensen lijken druk maar zijn het niet.

Als ik een leeg bureau heb (omdat ik alle bestanden digitaal zijn aangeleverd) denkt men vaker dat ik het niet druk heb, dan wanneer ik 3 mappen open heb liggen en net zo druk ben...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
COtweepuntnul schreef:
03-07-2019 08:55
Ik ben ook ambtenaar maar dit herken ik niet. Ja, er zijn mensen die niet zoveel doen, maar die heb je overal. De meesten werken hard en vaak ook over, zeker als er kamerdebatten moeten worden voorbereid of kamerbrieven moeten worden geschreven.
Nu, vlak voor het reces, is het helemaal hysterisch.
Same here. Ik vind het ook zo dommig staan: "Ik ken een ambtenaar en die doet niets, dus alle ambtenaren zijn zo." Ik ben een keer totaal aan mijn lot overgelaten en geschoffeerd door een verpleegkundige toen ik hulp nodig had, dus zijn alle verpleegkundigen nu trutten? Echt niet hoor.
Is het trouwens in de zorg zo dat je niet echt je werk mee naar huis kan nemen (letterlijk of figuurlijk)?

Ik zit zelf op mn vrije dag of s avonds nog wel eens te werken omdat er echt iets af moet. Misschien als je als verpleegkundige werkt bvb dat je dat dan niet hebt?
Ik weet het eerlijk gezegd niet.
binkie schreef:
03-07-2019 18:02
Hier onderwijs. Dat is knallen van 8.00 tot 15.00 zonder pauze. Daarna ga ik echt wel even instorten en op mijn gemakje even een theetje nemen.
Hoezo geen pauze?

Soms moet je zelf de rem erop zetten en even niet bereikbaar zijn voor leerlingen en collega's

Ik werk zelf in het VSO en heb soms geen pauze als mijn onderwijsassistent er niet is. Dan kan het idd niet, maar dat is niet iedere dag
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wijkverpleegkundige hier. Helaas veel werk, vergaderingen en andere zaken om voor terug te komen ook op dagen dat ik niet ingeroosterd ben. Daarnaast werk ik dossiers vanuit thuis bij en pleeg ik op mijn vrije dagen nog wel eens telefoontjes omdat dit niet anders gaat, bijvoorbeeld als ik twee hele dagen in het weekend heb gewerkt en maandag toch nog even contact moet hebben met de gemeente over een clientsituatie. Met een contract voor drie dagen kom ik er helaas niet altijd aan toe en daarom helaas veel overuren, die ik niet kan opnemen ivm personeelstekort. Er zijn binnen mijn team ook collegae die niet zoveel taken hebben buiten de gewone zorgverlening en daar speelt dit dus minder, helaas voor mij als enige wijkverpleegkundige binnen het team geldt dit niet. Hoe het in het ziekenhuis of verpleeghuis is geregeld weet ik niet.
Ah nursy, dat is dus inderdaad niet zoals ik had verwacht en het lijkt meer op mijn werk in dat opzicht.
suzyqfive schreef:
02-07-2019 13:15
Dat is zelfs in het onderwijs zo maar wel een stuk minder, ze zijn er wel:
Collega’s die zodra de bel gaat hun boeltje pakken en vertrekken. Het lokaal achterlaten alsof er een wervelwind doorheen is getrokken. Groot deel van de les achter hun bureau zitten. Het huiswerk niet bespreken (dus wordt het niet gemaakt). Op alles mopperen maar er vervolgens niets aan doen. Als er rommeltjes op de gang liggen eroverheen stappen. Schoolafspraken niet naleven want ze vinden ze niet nodig enz. Gelukkig zijn er niet veel van deze pareltjes, ze zijn er helaas wel. En omdat ze al jaren een vast contract hebben valt er vaak maar weinig aan te doen.
Dit vind ik echt zo'n dooddoener: ook in het onderwijs kan je gewoon mensen met een vaste aanstelling buiten gooien hoor. Dat is ondanks eigen risicodrager in het onderwijs echt niet lastiger dan elders. Je moet alleen wel aan dossieropbouw gaan doen en het functioneren consequent onvoldoende beoordelen.
Geloof me, rotte appels ben je liever kwijt dan rijk. Die beïnvloeden de sfeer van je hele team en laten jonge enthousiaste docenten vastlopen.
nessemeisje schreef:
03-07-2019 21:58
Same here. Ik vind het ook zo dommig staan: "Ik ken een ambtenaar en die doet niets, dus alle ambtenaren zijn zo." Ik ben een keer totaal aan mijn lot overgelaten en geschoffeerd door een verpleegkundige toen ik hulp nodig had, dus zijn alle verpleegkundigen nu trutten? Echt niet hoor.
Eens. Ik ken idd genoeg ambtenaren die gewoon hun werk doen, maar er zijn er natuurlijk genoeg die niet meer doen het noodzakelijke of de kantjes er van af lopen. Ik denk wel dat de meeste mensen wel een collega hebben/hadden die zo was/is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
04-07-2019 08:14
Eens. Ik ken idd genoeg ambtenaren die gewoon hun werk doen, maar er zijn er natuurlijk genoeg die niet meer doen het noodzakelijke of de kantjes er van af lopen. Ik denk wel dat de meeste mensen wel een collega hebben/hadden die zo was/is.
Ik vraag me af of het echt zo is dat dat met ambtenaren meer is. Of het vooroordeel echt waar is.

En ik vraag me ook af of die mensen dat echt leuk vinden, weinig doen en faken dat ze wel wat doen.
COtweepuntnul schreef:
04-07-2019 08:46
Ik vraag me af of het echt zo is dat dat met ambtenaren meer is. Of het vooroordeel echt waar is.

En ik vraag me ook af of die mensen dat echt leuk vinden, weinig doen en faken dat ze wel wat doen.
Neeeee, misschien was ik niet duidelijk. Maar ik bedoelde juiste te zeggen dat je overal dat soort mensen hebt. Bij elk bedrijf van een beetje formaat heb je dat soort mensen.

Maar tot 1 januari 2020 vallen ambtenaren onder andere regels mbt het ontslagrecht. Tot die tijd is het voor de overheid in verhouding veel duurder en lastiger om een ambtenaar te ontslaan dan een gewone werknemer. Ambtenaren worden daarom vaker doorgeplaatst naar een andere afdeling, zodat het duidelijk is dat ze er alles aan gedaan hebben om de boel te laten slagen. Ambtenaren kunnen dus langer door blijven modderen op verschillende afdelingen. Hierdoor krijg je wel vooroordelen tov ambtenaren (met een kern van waarheid).
calvijn1 schreef:
03-07-2019 11:10
Heerlijk, zo'n Mieppie de Stagiaire die even een conclusie trekt of mensen wel of niet hard werken :lol:
Precies.
COtweepuntnul schreef:
04-07-2019 08:46

Nee, dat is ook niet zo.

En dat dingen in de ambtenarij omslachtiger gaan dan in het bedrijfsleven is omdat er ook een hogere verantwoordelijkheid is. Een regering kan omvallen of een ministers kan moeten aftreden als de ambtenaren een fout maken. De gevolgen betreffen veel meer mensen. Dus ja, dingen gaan over veel meer schijven.
COtweepuntnul schreef:
03-07-2019 22:08
Is het trouwens in de zorg zo dat je niet echt je werk mee naar huis kan nemen (letterlijk of figuurlijk)?

Ik zit zelf op mn vrije dag of s avonds nog wel eens te werken omdat er echt iets af moet. Misschien als je als verpleegkundige werkt bvb dat je dat dan niet hebt?
Ik weet het eerlijk gezegd niet.
Euh jawel hoor. Rapportages, verslagen, mails.
Nitflex schreef:
04-07-2019 09:31
Nee, dat is ook niet zo.

En dat dingen in de ambtenarij omslachtiger gaan dan in het bedrijfsleven is omdat er ook een hogere verantwoordelijkheid is. Een regering kan omvallen of een ministers kan moeten aftreden als de ambtenaren een fout maken. De gevolgen betreffen veel meer mensen. Dus ja, dingen gaan over veel meer schijven.
Als ik die mensen bij het gemeentehuis zo langzaam lopen krijg ik de neiging om ze voorruit te duwen. Maar dat komt misschien omdat ik in de zorg werk.
pipootje schreef:
02-07-2019 12:27
Klopt. En het is schijtirritant als mensen lui zijn. Ze verdienen wel hetzelfde!
Ik werk in de gehandicaptenzorg
Ik heb een paar weken stage gelopen bij dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking.
Ik zag daar begeleiders werk doen dat bestemd is voor cliënten.
Omdat ze het te lastig vinden om niets te doen. En vervolgens is het (geschikte) werk voor de cliënten op...
Tja.
Ik zag er erg lui uit, al deze dagen. En toch weet ik dat ik het hardste heb gewerkt. Door op m’n handen te gaan zitten, veel te zien en vooral contact te maken.
swaentje71 schreef:
04-07-2019 09:50
Ik heb een paar weken stage gelopen bij dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking.
Ik zag daar begeleiders werk doen dat bestemd is voor cliënten.
Omdat ze het te lastig vinden om niets te doen. En vervolgens is het (geschikte) werk voor de cliënten op...
Tja.
Ik zag er erg lui uit, al deze dagen. En toch weet ik dat ik het hardste heb gewerkt. Door op m’n handen te gaan zitten, veel te zien en vooral contact te maken.
Precies maar dat is echt heel anders dan op een woning. En afhankelijk van de handicaps.
pipootje schreef:
04-07-2019 09:44
Als ik die mensen bij het gemeentehuis zo langzaam lopen krijg ik de neiging om ze voorruit te duwen. Maar dat komt misschien omdat ik in de zorg werk.
Als je niet in de zorg werkt is het echt onzin om door de gangen te snelwandelen. Op mijn gemeentehuis loopt iedereen in een normaal tempo trouwens. Maar bij werk dat voortdurend doorloopt is er geen reden om dat steeds maar sneller te willen doen. Want het houdt nooit op met de paspoortaanvragen.

Ik associeer hard werken ook helemaal niet met snel of langzaam lopen. Maar ik heb dan ook gewoon een kantoorbaan.
Nitflex schreef:
04-07-2019 10:25
Als je niet in de zorg werkt is het echt onzin om door de gangen te snelwandelen. Op mijn gemeentehuis loopt iedereen in een normaal tempo trouwens. Maar bij werk dat voortdurend doorloopt is er geen reden om dat steeds maar sneller te willen doen. Want het houdt nooit op met de paspoortaanvragen.

Ik associeer hard werken ook helemaal niet met snel of langzaam lopen. Maar ik heb dan ook gewoon een kantoorbaan.
Ik mag blij zijn als ik even achter mijn bureau weg kan, lekker even de benen strekken op weg naar het toilet. En nee, dan ga ik mij niet haasten. Die 2 minuten extra maken echt niet uit.
Nitflex schreef:
04-07-2019 10:25

Bij ons dus wel, anders krijg je het soms niet gedaan.
Je hoeft op kantoor niet te snelwandelen, maar toch ook niet als een slak voort te bewegen denk ik.
dianaf schreef:
04-07-2019 09:10
Neeeee, misschien was ik niet duidelijk. Maar ik bedoelde juiste te zeggen dat je overal dat soort mensen hebt. Bij elk bedrijf van een beetje formaat heb je dat soort mensen.

Maar tot 1 januari 2020 vallen ambtenaren onder andere regels mbt het ontslagrecht. Tot die tijd is het voor de overheid in verhouding veel duurder en lastiger om een ambtenaar te ontslaan dan een gewone werknemer. Ambtenaren worden daarom vaker doorgeplaatst naar een andere afdeling, zodat het duidelijk is dat ze er alles aan gedaan hebben om de boel te laten slagen. Ambtenaren kunnen dus langer door blijven modderen op verschillende afdelingen. Hierdoor krijg je wel vooroordelen tov ambtenaren (met een kern van waarheid).
Dan zijn we het eens :)

Mbt je tweede punt, dat is zeker waar.
pipootje schreef:
04-07-2019 09:38
Euh jawel hoor. Rapportages, verslagen, mails.
Oké, wel dus.

Zouden er nog banen zijn waar je de deur achter je dicht kan doen en je tot de volgende ochtend niets meer met je werk hoeft te doen?
Overigens heb ik een stagiair die doet alsof ze heel druk is maar stiekem geen klap uitvoert.
pipootje schreef:
04-07-2019 11:54
Bij ons dus wel, anders krijg je het soms niet gedaan.
Je hoeft op kantoor niet te snelwandelen, maar toch ook niet als een slak voort te bewegen denk ik.
Even realistisch, maar hoeveel tijdswinst behaal je daar nou mee? Dat is toch minimaal.

In de zorg, als er iemand dringend op je zit te wachten heeft dat misschien zin. Maar daarbuiten zie ik het nut niet. Ja, misschien om op tijd bij een vergadering te zijn ofzo. Maar verder doe ik lekker rustig aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven