Actief op werk?
dinsdag 2 juli 2019 om 12:16
Hey,
Na een half jaar stage te hebben gelopen, valt me toch wel iets op. Er zijn werknemers die heel actief hun werk uitvoeren, maar er zijn er ook die niet zo heel actief werken. Of dit aan hun functie, of aan hun instelling ligt, weet ik niet precies. Maar het is wel iets dat opvalt. Ik vroeg mij dus af hoe dat bij jullie is. Als jullie werken, zijn jullie dan daadwerkelijk de hele tijd bezig met werken? Of heb je bijvoorbeeld een functie of baan waarbij het gepermitteerd is dat je ook andere dingen kan doen? Ik ben benieuwd!
Na een half jaar stage te hebben gelopen, valt me toch wel iets op. Er zijn werknemers die heel actief hun werk uitvoeren, maar er zijn er ook die niet zo heel actief werken. Of dit aan hun functie, of aan hun instelling ligt, weet ik niet precies. Maar het is wel iets dat opvalt. Ik vroeg mij dus af hoe dat bij jullie is. Als jullie werken, zijn jullie dan daadwerkelijk de hele tijd bezig met werken? Of heb je bijvoorbeeld een functie of baan waarbij het gepermitteerd is dat je ook andere dingen kan doen? Ik ben benieuwd!
vrijdag 5 juli 2019 om 09:20
Die herinner ik me nog vanuit mijn studentenbijbaan met een kater. Even naar het archief.viva-amber schreef: ↑05-07-2019 08:08Profileren: stop een dossier onder je arm en wandel alle 12 verdiepingen over en iedereen denkt dat je keihard werkt.
vrijdag 5 juli 2019 om 17:54
Toen ik jonger was en net in de wijkverpleging begon, wilde ik alles binnen uur en tijd gedaan hebben. Dit moet ook want we hebben ook productierichtlijnen. Ik merkte dat ik daar gestresst van werd en mijn cliënt ook. Het ging helemaal niet sneller als ik ging jagen. Tegenwoordig heb ik nooit meer haast, het duurt zo lang als het duurt om het goed te doen, moet ik dan tijd bijschrijven of haal ik mijn productie niet dan mag mijn manager het laten weten. Ik merk dat dit een geweldige manier is om juist op tijd klaar te zijn, mensen voelen zich niet opgejaagd en ik werk veel fijner. Verder denk ik altijd want vandaag niet afkomt morgen maar weer en dan bedoel ik dus administratie en als er gaten vallen dan laat ik die vallen. Mijn manager en de rest van Nederland weet dat er veel te doen is in de zorg, dus het is wat het is. Je kunt bij ons 80 uur in de week werken als je zou willen zoveel taken liggen er. Dus mensen die meelopen zeggen altijd tegen me, wat ben jij relaxt, jouw collegae hebben het altijd druk. Terwijl ze soms hetzelfde rondje hebben gemaakt.
zondag 7 juli 2019 om 11:49
nlies schreef: ↑02-07-2019 12:22Welkom in de grotemensenwereld![]()
Als je langer werkt op verschillende plaatsen ga je zien dat de collega's en leidinggevenden in verschillende categorieën zijn in te delen:
de doorsjouwers, die blijven doorgaan tot het af is
Degenen die het druk lijken te hebben, en dat heel goed kunnen verbergen dat het eigenlijk niet zo is.
En dan nog een groep die gewoon alles afschuift.
Eigenlijk, bij nader inzien niet zo veel anders dan op school: de mensen die hoge punten willen halen. de groep die met een 6 al tevreden is, en de groep die het werk van een klasgenoot overschrijft om punten te halen.
Precies, dit!
zondag 7 juli 2019 om 17:13
God ja, dat was ik al vergeten.
Wat is productief en wat is lui? Ik vind het wel belangrijk om met een goed gevoel naar huis te gaan, dus dat betekent dat ik mijn best gedaan heb. Ik vind dat ik een inspanningsverplichting heb tegenover mijn werkgever, geen restultaatverplichting. Ik kan nu eenmaal niet garanderen dat een bepaald resultaat behaald wordt, wel dat ik 100% mijn best doe.
En wat vind jij dan lui? Sommige mensen scharen lekker een boek lezen in de categorie: niets doen.
Ik heb mijn beste ideeën als ik heel druk ben met saaie taken. Helaas heb dan meestal geen tijd om iets uit te werken.Mevrouw75 schreef: ↑05-07-2019 07:18‘Aan’ is niet gelijk aan productief.
Ik heb ook zo’n ‘van half 8 tot 3 knallen’baan, maar ik vind het verre van productief. Dat ‘aan en knallen’ gedrag wat vereist is maar je niet echt substantieel verder brengt maakt mij juist helemaal niet voldaan. Ik vind het erg leeg.
Ik ben echt iemand die op de ‘luie’ momenten de beste ideeën krijgt. ‘S ochtends als ik nog in bed lig ofzo. Dan doe ik voor het oog niks, maar die hersenen zijn blijkbaar hyperactief in het verbindingen maken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.