Werk & Studie alle pijlers

Afstuderen, hoe effectief zijn jullie?

01-04-2009 14:29 606 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Momenteel ben ik aan het afstuderen en er zijn van die dagen dat ik echt bijna niets gedaan krijg! En op andere dagen ben ik ook niet constant productief...

Nu vraag ik me af, gewoon uit nieuwsgierigheid, hoeveel uur per dag jullie (voor degenen die bezig zijn met hun afstuderen natuurlijk) effectief bezig zijn!
Hi dames!

Wat heerlijk om te lezen dat er al mensen klaar zijn! Geeft dit mens ook weer goede moed..

Begeleidster is gemaild van de week. Heb feedback maar die wil ze niet via de mail doorgeven. Ze stuurt nu mijn werk+feedback met de post. Ben benieuwd.

Afspraak voor 2e interview staat EINDELIJK ingepland voor dinsdag.

Begeleidster heeft wel al aangegeven dat 2 mensen echt niet genoeg zijn..

En dus ben ik vandaag aan de slag gegaan met Thesistools. De enige manier om snel nog wat data binnen te krijgen (als die docenten een keer meewerken..)

Keeping my fingers crossed.

Mocht het trouwens allemaal niet lukken dan is een nieuw onderwerp niet ideaal, maar kan ik wel voor de herkansing in augustus. Op zich heb ik dan dus nog 2 maanden. Dat scheelt.

Izzyz; netjes dat je zo vroeg op was vandaag!

Lasagne; blij dat het weer wat beter gaat. Heel veel succes (de reunie is wel een gigantisch blok hout achter de deur..)
Ranewen, vandaag jouw laatste scriptiedag? Wat heerlijk zeg!

Izzyz, een planning helpt hoor! Een stok achter de deur is altijd fijn.

Vrijdag was ik hier nog iets te optimistisch. Ben een halfuurtje bezig geweest en toen moest ik weer overgeven. Gister weer de hele dag op bed gelegen en ook keelpijn erbij. Ik ben nu al een week ziek en vind er niks aan. Vanochtend om 9 uur wilde ik eruit, maar voelde me te beroerd. Heb een uurtje geleden twee paracetamol gehad en nu gaat het redelijk. Ik moet en zal toch nog iets doen, dus zo (na het eten) toch maar weer proberen. Sorry trouwens voor het zeuren over mijn ziekzijn, maar ik voel me nu echt heel zielig en verdrietig (oh jee, ik heb zelfmedelijden om een griepje, hoe erg kan het zijn..) en het is fijn om het toch wat van me af te schrijven.
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
Kun je niet voor de herkansing dan dit onderzoek beter afmaken of zo? En wat voor mensen heb je nodig voor je interviews?

Ik heb mijn vragenlijst afgenomen bij meer dan 360 proefpersonen, in een tijdsbestek van 6 weken. En dat waren papieren lijsten...! De helft ongeveer was tijdens een college dus dat was in 1 klap een hele hoop, en de andere heb ik veelal in de trein gedaan. Nog voor we het station uit waren ging ik midden in de coupe staan en sprak ik iedereen aan. Had ik tegen de tijd dat ik in Eindhoven was weer 8 ingevulde lijsten

Vandaag de laatste dag. Gister niks meer kunnen doen aan discussie en conclusie, dat moet allemaal vandaag. Gisteren wel alles tot aan mijn experiment doorgelezen en tot mijn opluchting ben ik daar best tevreden over. Nu moet ik mijn resultaten gewoon strak koppelen aan het literatuuronderzoek.

En ja, ik heb uitgeslapen vandaag, want ik denk niet dat ik voor morgenavond nog veel slaap ga krijgen ;)
Lampone misschien heb je wat aan de trein-tip van Ranewen.

Ranewen wat een slimme aanpak van je om in de trein de lijsten te gaan uitdelen. Gelukkig hoef ik niet zo'n onderzoek te doen. Bij mij is het echt een literatuur- en jurisprudentieonderzoek. Ik zit alleen in de boeken (iets moderner: ook databanken en internet).

Lampone heeft het ook negatieve gevolgen om het uit te stellen tot augustus (naast het feit dat je je zomervakantie kost)? Anders zou ik het in augustus inleveren. Dan zit je nog wel in dit studiejaar, heeft het geen negatieve gevolgen voor collegegeld enz.

Mijn ontwikkelingen van vandaag tot nu toe:

positief: ik ben bezig

negatief: ik heb nog maar drie regels getypt (grrr!!)
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
Weet je dat ik voor mijn werkgever eens anderhalve dag ben bezig geweest voor 1 voetnoot? En weet je hoe blij we waren toen ik het eindelijk had gevonden?

Het maakt niet uit hoeveel je typt, het maakt uit hoeveel denkkracht er in die regels zit. Als je 10 pagina's ruis tikt en vervolgens uren bezig bent om het te verbeteren, kun je beter langer over het schrijven doen, maar het wel in 1 x goed doen.

Ik ga ook weer verder, ik reageer wel erg vaak in dit topic :$
Hihi Ranewen, je hebt gelijk hoor, het kan soms heel veel werk kosten om een bepaalde regel te typen. Ik herinner me dat verhaal van die voetnoot. Maar in dit geval zit er niet zo heel veel denkkracht in mijn drie regels. Soms kan ik me heel goed voelen na drie regels, maar dit is niet dat ik een topprestatie heb geleverd. Ik zit meer afleidende dingen te doen (hm ik reageer hier nu ook best vaak merk ik :-) ) Wel lief dat je me zo bemoedigend toespreekt. Ik denk dat ik er weer wat in moet komen.

Ranewen, nog een half dagje voor je. Wat een heeerlijk gevoel moet dat zijn! (wil ik ook!)
Ik voel me een beetje schuldig om hier nu te gaan typen. Vooral omdat ik nogal vaak post hier en dus blijkbaar veel andere dingen doe nu behalve scriptie, maar ik ben nu eventjes trots op mezelf:

sind het vorige berichtje wat ik heb getypt, heb ik een 'flow' gekregen en heb ik maarliefst 400 woorden getypt!!!

Ik geef toe, het is niet perfect, verre van eigenlijk, ik moet daar nog heel veel van stileren, maar dat er weer woorden op papier komen, is een heel fijn gevoel.
Zo.

Ik ben nog even stug doorgegaan en heb mijn conclusie, discussie, kanttekeningen en handvatten voor vervolgonderzoek strakker verwoord.

En ik heb mijn samenvatting geschreven.

Mijn vriend gaat het nu lezen, de schat, en dan kan ik het straks / vannacht nog even goed doorkijken. Morgen ga ik nog een laatste keer feedback eisen, dan heb ik nog een halve dag om de laatste dingen aan te passen, mocht dat nodig zijn.

En ik ga een ijsje eten
Ik kon niet meer heb niet geslapen. Nu al een uur bezig aan laatste herziening van scriptie. Vandaag d-day!
Wat goed dat er al mensen (bijna) klaar zijn! Geniet van de vrije tijd zou ik zeggen

Ik heb vanmiddag een afspraak met mijn begeleider, ik ben héél benieuwd wat hij te vertellen heeft, of ik een beetje op de goede weg zit... Ik moet er wel echt keihard tegenaan de komende weken, en dat het zulk mooi weer is helpt niet mee. Gisteren heb ik een paar uurtjes buiten in het zonnetje gewerkt, echt heeerlijk. Maar dat was ook ongeveer het enige dat ik nog buiten kón doen, de komende tijd wordt het toch vooral binnenzitten... bah!
Mijn begeleider doet er weken en weken over om naar (een deel van) mijn verslag te kijken...

Erg vervelend, want ik wil graag weten hoe hij vindt dat het ervoor staat! Dit bevordert mijn effectiviteit voor vandaag even niet! (Na een paar weken wachten kreeg ik te horen dat het hopelijk binnen een paar weken is bekeken :s)

Hoe zit het bij jullie eigenlijk met wat je na je studie gaat doen? Al druk aan het solliciteren?
Nou, ik heb zojuist mijn scriptie ingeleverd en ik voel me helemaal niet opgelucht, zoals ik had gehoopt. Mijn begeleider was er niet, de 'tweede man' wel en die gaf gelijk commentaar op tabellen die ik had gemaakt.

Daarna stelde hij me wel gerust, maar ik geloof dat ik die 8 (en mijn cum laude eregraad) rustig op mijn buik mag schrijven.

Ben nu bij mijn moeder thuis, even een dutje doen zo voor ik terug naar Eindhoven rijd. Had misschien beter niet de auto kunnen nemen :P

Sorry voor het neerslachtige bericht, het is gewoon een enorme anticlimax denk ik...

@ Madeliefje: vervelend dat je moet wachten! Kun je daar geen afspraken over maken? Want in de tussentijd kun je ook niet goed verder natuurlijk.

@ Boomkat: hoe is het gegaan?
Om eerlijk te zijn: het ging vreselijk kut, ik ben jankend thuisgekomen. Mijn begeleider vond dat ik nog veeel te weinig had gedaan, en toen liet ik de analyses zien die ik aan het maken was, maar dat leek weinig indruk te maken. Hij zei dat wat hij nu van mij gezien had ongeveer evenveel was als wat ik in de eerste week had kunnen doen, en dat hij me eigenlijk weinig kans geeft dat ik het nog haal dit blok. Als ik deze week niet heel snel tastbare resultaten mail, stopt hij ermee en moet ik het in blok 1 nog maar eens proberen!

Het stomme is dat ik dus echt het idee had dat ik op de goede weg ben en ik ben er ook heel veel mee bezig, dat heb ik ook gezegd. Toen zei hij dat ik er waarschijnlijk vooral in mijn hoofd veel mee bezig ben, maar dat er weinig van te zien is. Dat snap ik ook wel, ik heb inderdaad weinig geschreven, maar ik weet voor mijn gevoel wel precies waar ik mee bezig ben.

Ik reken het hem ook wel aan dat hij pas vorige week een schema heeft gestuurd met het stappenplan, waarom niet gewoon meteen de eerste week? En waarom heeft hij niet eerder laten doorschemeren dat hij vond dat het nergens op lijkt? Ik dacht dat alles wat ik al gemaild had, goed was omdat ik er verder geen commentaar op had gekregen. Maar waarschijnlijk heeft hij dat vanochtend dus pas gelezen allemaal.

Nou ja, ik heb een uur helemaal overstuur bij Boomkater gezeten en nu gaat het wel weer, ik ben er eigenlijk juist heel strijdlustig van geworden: ik zal hem wel eens even laten zien dat ik het kan. Hij heeft ergens ook zeker een punt, ik had al veel meer klaar kunnen hebben. Maar de schrik zit er nu wel in, en ik ga er gewoon kei- en keihard tegenaan de komende weken, ik wil het echt niet opgeven!
@boomkat: Pff heftig zeg. Niet echt een begeleider die erg betrokken is als je het mij vraagt. En kun je dan niet doorgaan in de zomer i.p.v. weer starten in blok 1? Snap dat je nu inderdaad erg gedreven bent om te laten zien wat je in huis hebt!! Ga ervoor!!

@Ranewen: fijn dat hij bij het inleveren je nog even op dingen gingen wijzen...NOT!! Wanneer krijg je de uitslag trouwens? Maar je mag supertrots op jezelf zijn, zeker nadat je een nacht overgeslagen hebt!!

@Madelietje: dat is alweer even geleden. Hmm lekker dan dat je zolang op je feedback moet wachten zeg!! Ik ga als ik door de toelatingstoets kom een studie op de Uni doen. En lukt het niet dan ga ik idd solliciteren. En jij dan?

@Lasagne: super zeg ineens de 'flow'gekregen hebben! En vandaag doorgezet, weer 400 woorden verder??

@Lampone: en je feedback al met de post binnen gehad vandaag? Super dat je volgende interview gepland staat!

Hoe is het bij de rest allemaal vergaan vandaag?? Weer verder gekomen of valt het tegen?? Hier vandaag het eindprodcut doorgelezen en alles aangepast. Was nog best wel wat zeg! Dus maar goed dat we dat gedaan hebben! Morgen en overmorgen mijn individuele stuk aanpassen en dan donderdag de allerlaatste puntjes op de i zetten want vrijdag willen wij alles in gaan binnen....EN dan kan het dinsdag ingeleverd gaan worden!!! Ja lekker op tijd, ben echt blij als het vrijdag is, en natuurlijk maandag!
Succes Rawenen! Weet je al wanneer je de uitslag hoort? En kun je nog eventueel dingen aanpassen of is dit de definitieve versie?

@ Boomkat: misschien probeert je begeleider je duidelijk te maken dat je de dingen ook op moet schrijven, want dat is wat de mensen lezen! Ze kunnen niet in je hoofd kijken! Misschien kun je je vriend of een vriendin laten lezen wat je tot nu toe gedaan hebt en hij/zij kan dan vragen stellen. Dan merk je meteen of er dingen zijn die voor jou logisch zijn (en die je dus niet opgeschreven hebt) maar voor de ander juist niet!

Zo heb ik een keer iemands scriptie gelezen en dat hielp best goed (Hmm...misschien moet ik zelf ook maar eens iemand laten lezen waar ik mee bezig ben, behalve mijn begeleiders!)

Zo, vandaag gaat het gelukkig beter dan gisteren! Ik was nogal teleurgesteld dat ik nog langer moet wachten, terwijl ik al verwacht had vorige week iets gehoord te hebben...

Nu ga ik gewoon aan andere delen werken en dan heeft mijn begeleider na het bekijken van wat ik eerder opgestuurd heb, meteen weer nieuw werk!

@Nietjuuh: Lekker dat je het bijna echt in gaat leveren!!

Ik ben nog een paar maanden met mijn afstuderen bezig...ik heb nog niet echt een definitieve datum, dus ik weet niet zo goed of ik al met solliciteren moet beginnen, of dat ik beter kan wachten totdat ik iets meer weet! Daarom vroeg ik me af hoe jullie dat doen!
@ nietjuuh: nee, erg betrokken issie niet idd. met de gedrevenheid valt het toch nog mee: ik zit nogal verlamd achter de computer, zie alles wat ik bedenk door zijn kritische blik en krijg niets gedaan. Ik heb ook heel slecht geslapen vannacht, dat helpt ook niet mee. Maar toch maar proberen de schouders er onder te zetten...

Als ik het nu niet haal ga ik voor mezelf idd door in de zomer, ik vind dat ik dan geen vakantie verdiend heb behalve wat ik al gepland had staan, maar ik snap ook wel dat hij in de zomer ook even verlost wil zijn van de scriptiebegeleiding. Dan stuur ik hem na de zomer wel weer wat ik dan gedaan heb. Stiekem heb ik al een beetje het gevoel dat het die kant op gaat, maar aan de andere kant wil ik het ook niet zo makkelijk opgeven!

@ Madeliefje: goed idee, ik weet al wel een paar mensen die dat goed zouden kunnen
quote:Boomkat schreef op 26 mei 2009 @ 10:54:

Dan stuur ik hem na de zomer wel weer wat ik dan gedaan heb.

Misschien moet je dat wel echt goed met hem afspreken. Toen ik nog niks op papier had staan, ben ik naar mijn begeleider toegegaan met 3 a4 waarop ik mijn hele stuk had gezet, maar dan in het kort. Ik heb puntsgewijs opgesomd welke dingen ik wilde behandelen en waarom, en toen had ik al snel een GO. Misschien wil je begeleider dat je expliciet gaat verwoorden wat je wil gaan doen?

Ik zou proberen duidelijke afspraken met hem te maken. En anders is er altijd een scriptievertrouwenspersoon die je voor juist dit soort problemen kunt benaderen

Ik kan niks meer aan mijn scriptie veranderen. Hij is ingebonden en ingeleverd. Gister een halve fles rose soldaat gemaakt (ik vond dat dat mocht) en zo ontzettend lekker geslapen!

Vanmiddag even een presentatie in elkaar brouwen en dan de stad maar eens in. Grote voordeel dat ik overmorgen afstudeer is dat alles superhelder in mijn hoofd zit Nadeel is dat ik eventuele open plekken niet ga ontdekken, omdat ik allemaal nog de vers is. Dan zou ik het een week of wat moeten kunnen wegleggen.

Maar goed, alles is ingeleverd, moet nog wat mailtjes doen, en die presentatie dus, en dan ga ik verder met het schrobben van mijn huis. Eindelijk weer tijd voor :D

Ik wens jullie allemaal heel veel succes!!
quote:Ranewen schreef op 26 mei 2009 @ 11:53:

[...]

Misschien moet je dat wel echt goed met hem afspreken. Toen ik nog niks op papier had staan, ben ik naar mijn begeleider toegegaan met 3 a4 waarop ik mijn hele stuk had gezet, maar dan in het kort. Ik heb puntsgewijs opgesomd welke dingen ik wilde behandelen en waarom, en toen had ik al snel een GO. Misschien wil je begeleider dat je expliciet gaat verwoorden wat je wil gaan doen?

Ik zou proberen duidelijke afspraken met hem te maken. En anders is er altijd een scriptievertrouwenspersoon die je voor juist dit soort problemen kunt benaderen

Dat heb ik juist al heel uitgebreid gedaan, maar dat noemde hij gisteren 'allemaal maar intenties'. Hij wil gewoon concreet resultaat zien en dat begrijp ik ook heel goed, gezien de dringende tijd. Ik ben alleen zo geschrokken van zijn kritiek op zo ongeveer alles wat ik aan het doen ben, dat ik nu niets meer 'durf' te doen, omdat ik denk dat hij het er toch wel niet mee eens zal zijn. Hij is echt heel kritisch merk ik nu. Maar goed, dit is natuurlijk zo ongeveer de slechtst denkbare houding om hiermee om te gaan, waarmee ik mezelf het allermeest in de weg zit, dus ik zal me er gewoon overheen moeten zetten en ervoor gaan

Wel superfijn dat jij helemaal klaar bent nu, geniet ervan!
Uiteindelijk gaat het bij je scriptie om het proces, niet zozeer om het product. Hoe ga je met feedback om? HOe verwerk je dit in je verslag? Hoe laat je zien dat er veel denkkracht in zit?

Dat is net zo belangrijk als het uiteindelijke verslag.

Misschien als je het van die kant bekijkt dat het makkelijker is om weer te beginnen? Maar als je begeleider zo kritisch is, lijkt het me heeeel moeilijk om feedback te krijgen! De mijne was zo tactisch en meegaand dat ik echt een paar keer zoiets had van: ben ik zo breekbaar dat je het zo voorzichtig brengt? :P

Kom op meid, een stuk peper in je en gaan met die banaan!

(zei de onzekere piekeraar die de nacht voor het inleveren niet heeft geslapen van de stress en faalangst)

Net met mijn moeder de laatste dingen afgesproken voor het grote feest donderdag. Ik ga zo aan die presentatie beginnen hoor :D Nu even het liedje oefenen dat ik volgende week op de bruiloft ga zingen
Ranewen, die rosé heb je verdiend hoor! Klasse!

Boomkat, dat is schrikken zo'n reactie. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan. Misschien is dit een keerpunt en zet je hierna alsnog de topprestatie neer die je begeleider had verwacht. Misschien wil je begeleider je op deze manier ook wel triggeren. Niet bij de pakken neerzitten, nu doorgaan. Het kan nu nog goedkomen!

Madelief dat lange wachten op een reactie heb ik ook. Ik ben ook al verder gegaan. Nadeel is wel dat ik bijna alles al klaar heb en er nog lang niet op alle delen reactie heb gekregen. Het maakt mij wel wat onzeker, maar ik ga stug door, net als jij.

Nietjuh heb jij het vandaag ingeleverd? Dan heb jij ook een rosé verdiend! Goed hoor!

Gister en vandaag ben ik weer aan het werk geweest. Ik kan merken dat mijn conditie weg is. Gisteravond was ik helemaal kapot. Nu, vanavond moet ik nog even een uurtje wat doen vind ik. Zojuist heb ik eventjes een halfuurtje geslapen om mezelf weer op te laden. De storm heeft me vannacht nogal wakker gehouden.

Het gedeelte wat ik nu moet typen, kan ik volgens mij wel vlot typen. Wat spreek ik af met jullie? Om tien uur vanavond hoop ik 300 woorden te hebben getypt. Dat is mijn doel! Ik kom dus dan nog even mijn verantwoording hier afleggen. (Extra stok achter de deur.) :-)
@Lasagne: nee volgende week dinsdag moet ik hem inleveren, maar we willen vrijdag alles afhebben en inbinden.

Vandaag druk bezig geweest met mijn individuele. Morgen daar nog de puntjes van de op de i zetten en donderdag het eindproduct. Raar hoor dat ik er straks niet meer zo mee bezig ben, nou op de presentatie na dan ;)

En heb je 300 woorden getypt?

@Boomkat: suc6!! zorg dat je positief blijft denken en voldoende op papier waardoor je begeleider weer met je verder wil!

@Ranewen: hoe gaat het met het voorbereiden voor je presentatie?? Heeeeeeel veeeeeel suc6 donderdag!!
Iets later dan gepland, maar ik heb mijn 300 woorden getypt! Jippie!

Ik denk dat ik dit elke keer maar eventjes ga doen. Het is misschien een beetje forumvervuiling, maar het helpt mij wel. Ik vind het anders zo moeilijk om 's avonds na mijn werk nog te gaan schrijven.

@Nietjuh: sorry! Ik was een week te vroeg! Nou ik had het je in ieder geval nu al gegund. Krijg je een individueel of een gezamenlijk cijfer voor de presentatie en zo? Hoe werkt dat? Want je hebt ook een individueel stuk geschreven. (ik vroeg het me zo eventjes af)

@Ranewen: wat leuk dat je je nu lekker kunt bezighouden met dingen als schrobben en liedjes voor een bruiloft en zo. Normaal dingen waarvan je denkt: poeh, dat moet ik ook nog doen, nu vast iets van 'leuk! even iets anders!

Ik ga mijn mega-afwas doen, nog even douchen en dan snel met een paracetamolletje naar bed (mijn hoofdpijn is lichtelijk aanwezig). Morgen om half zes gaat de wekker weer...
@Lasagne: met wat harder doorwerken hadden we het gisteren ook wel af kunnen hebben hoor! Maar ik wacht nog even een weekje, kunnen we er nog even rustig overheen lezen. Maar super dat je je streven hebt gehaald!!! Als dat je helpt gewoon zo doen. Je vervuilt toch niets, je reageert ook gewoon op iedereen verder. We hebben een eindprodcuct en beide een individueel product: beide tellen 40% mee, daarnaast een presentatie en beide een eindgesprek: tellen beide 10% mee. Dus het individuele stuk is net zo belangrijk als het eindproduct, terwijl het maar 25 pagina's in omvang scheelt!!
Nou met die peper is het wel gelukt Ranewen Ik ben gisteren uiteindelijk maar naar de bibliotheek gegaan en daar heb ik de hele middag keihard gewerkt, dankzij het uitzicht aldaar op een blinde muur en het niet-werkende draadloze netwerk. Vandaag ook de hele dag daar gezeten. Ik ben daar veeel productiever dan thuis, dus ik denk dat ik mijn kantoor er maar van maak de komende tijd

Ik hoop inderdaad dat dit een keerpunt wordt zoals lasagne zegt, ik denk dat ik die 'trigger' wel nodig had. Hoe meer ik schrijf, hoe meer zelfvertrouwen ik krijg, dat ik ook kan denken: als hij het nu nog niet goed vindt, heb ik er in elk geval alles aan gedaan!
Go Girl!! Met deze instelling moet je het doen en je begeleider zal ook zien dat je er 'andere' energie aan hebt besteed.

@ nietje: suceeeess met de laatste loodjes!!! Komt helemaal goed, dat weet ik zeker (En stuur me maar eens een verslag als je wilt :D )

Ik ga (laaaaaaaat, ik weet het) nu even mijn presentatie oefenen. Vooral kijken hoe ik hem kan inkorten, want hij is een _beetje_ te lang, maar alles is zo interessant en ik wil het allemaal vertellen....

Morgen zal het er niet van komen om te vertellen hoe het is gegaan, maar als ik vrijdag mijn roes heb uitgeslapen zal ik verslag komen doen ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven