Werk & Studie alle pijlers

Algemene Cultuurwetenschappen

27-12-2009 19:37 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om aan de open universiteit de opleiding algemene culturele wetenschappen te gaan volgen. Het startpakket heb ik al besteld; ben er al helemaal klaar voor en heb er zin in! Nu was mijn vraag, wie van jullie studeert nog meer algemene cultuurwetenwetenschappen? Wat vind je van je studie? Heb je er na je studie een leuk beroep mee gevonden?

Ik zoek niet per se naar ervaringen met de open universiteit, maar meer naar ervaringen met deze studie in het algemeen. Ik weet dat er op verschillende universiteiten weer een ander programma wordt aangeboden.

Zelf heb ik hiernaast ook nog een betaalde baan als docent CKV en handvaardigheid in het middelbaar onderwijs, en wil deze studie doen als verrijking van mijn huidige werk en om straks mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Zit op dit moment al een tijdje thuis in verband met een zenuwziekte in mijn rechterhand en de kans bestaat dat ik hierdoor mijn beroep als handvaardigheidsdocente niet meer optimaal uit kan gaan oefenen.

Ben benieuwd naar de reacties!
anoniem_59528 wijzigde dit bericht op 27-12-2009 19:44
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Wat goed van je, om alvast wat verder te kijken. Hier geen ervaring met de opleiding die je gaat volgen, maar ik wil je wel alvast veel succes wensen!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Dank je wel voor je lieve reactie elmervrouw
up...... ik ben benieuwd of er nog ervaringen zijn!

x
Ik ben een paar maanden geleden ook begonnen met deze opleiding, maar moet bekennen dat ik nog niet ver gekomen ben, ben nu namelijk pas bij leereenheid 3 van het eerste boek.... Het komt er gewoon niet van, onder andere door drukte op het werk en allerlei andere dingen.

Mijn indruk van de opleiding is erg goed, lesstof ziet er goed uit en volgens mij is er volop begeleiding, mocht je daar behoefte aan hebben. Studienet is ook zeker erg handig.

Hoe ver ben jij ondertussen al gevorderd?
Hallo, hier een afstuderend algemeen cultuurwetenschapper. Druk bezig met het afronden van mn laatste vakken en het schrijven van mn scriptie. Blij om straks klaar te zijn, maar dat heeft verder niets met de studie te maken (puur dat ik ondertussen al zes jaar bezig ben, dankzij stage en buitenlanduitstapjes).

De reden dat ik de studie ooit heb gekozen is omdat ik dol ben op kunst en cultuur en daarbinnen eigenlijk geen keuze kan maken tussen al die verschillende disciplines. De studie zelf was erg gevarieerd, vakken van analyse tot educatie en filosofie, veel werkstukken schrijven, veel lezen en vooral veel theorie (maar dat is vaak bij een studie aan een universiteit). Dit laatste ben ik, vooral nu in mijn master, wel beu, maar dat komt omdat ik vooral veel zin heb om eindelijk in de praktijk aan de slag te gaan.

Mocht je verder nog dingen willen weten, dan hoor ik het wel
Hier een ex-acw'er. Voor mij was het prettigste aan de studie dat ik niet alleen de verschillende kunsten bestudeerde maar ook de relatie tussen cultuur en maatschappij. Ik vond het erg fijn dat die link er was, anders had ik denk ik snel het gevoel gekregen op een soort kunstzinnig eilandje, ver van de 'echte' wereld te zitten.

Over ACW aan de OU weet ik verder niets, dus daar kan ik niet mee helpen.
Ik heb zelf een jaar ACW gestudeerd en een vriendin van mij is net afgestudeerd. Het blijkt alleen heel erg moeilijk om een baan in die sector te vinden. Veel is bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, maar als ik lees dat je ook docent CKV bent, dan heb je in ieder geval ook een andere opleiding, dus dat lijkt me dan een minder probleem.

In ieder geval goed dat je je nu al oriënteert, veel succes!
Nog even in reactie op Vespertine: De studie is inderdaad geen afgesloten kunstwereldje, maar legt zeker de link met dingen die op dit moment in de maatschappij, de media en de kunstsector spelen.

Het enige wat ik nu dus begin te missen, is om die stap naar de 'echte' wereld ook te maken, maar aangezien jij al in de praktijk bezig bent kan dit juist een goede aanvulling zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven