Werk & Studie alle pijlers

Allemaal competitie....

15-08-2012 14:55 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
dank jullie wel!
Het lijkt niet een competitiestrijd, maar het is er ook een. Iedereen doet zijn best om die baan te pakken te krijgen, er zal niemand zijn die zegt: Och ik doe niet meer mee want ik vind dat muffin die ban zo verdient dat ik nog wel even doorsolliciteer.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik snap je punt maar ga je niet anderds voordoen dan je bent. Jij bent net zo slim, leuk, attent, collegiaal als die andere kandidaten. Ga eerder iets zoeken waardoor je opvalt. Geen idee in welke branch je werk zoekt maar een vriendin van mij heeft op een gegeven moment haar cv en sollicitatie in een vliegtuigvorm gemaakt om te solliciteren bij de KLM. En ze sprong er wel uit. Was wel wat werk maar nu is ze o.a. hierdoor wel aan het werk.
dank je wel:)
Succes, en ook voor jouw ligt er ergens een ideale baan te wachten. En nee die andere dames en heren zijn net zo leuk, aardig, slim enz. Het is alleen de gedachte die je wijs maakt dat ze beter, slimmer, leuker etc zijn.

Succes verder!
Ik heb onlangs mijn eerste sollicitatiegesprek gehad voor een 'echte' baan en krijg pas na 2 weken antwoord vanwege de vakantie. Ik merk ook wel de prestatiedruk om de 'beste' te zijn. Ik ben van nature een beetje afwachtend en verlegen, maar doe toch extra mijn best om wel 'pro-actief' en 'zeer spontaan' over te komen. Ik geloof dat ik zeer goed kan zijn in de vacature, zonder meteen haantje de voorste te zijn, maar werkgevers zien dat niet zo snel heb ik het idee. Dus daarom mijn extra moeite. Ik weet niet zeker of het is gelukt dit keer, maar ik hoop dat mijn andere positieve punten mij helpen.

Voor jou zou ik toch wat meer werken aan je zelfvertrouwen. Het is volgens mij niet erg om niet de beste te zijn (ben ik ook niet), maar je moet wel in ieder geval zelfverzekerd overkomen. En dan misschien de nadruk leggen op je wil om te leren, meer te weten, hard te willen werken en de kennis die je wel hebt. En ja, misschien dat je het een beetje faked (niet helemaal liegen), maar denk dat iedereen dat wel doet bij een sollicitatie.
Het IS een competitiestrijd. Wie heeft de beste cijfers, de meeste buiten-studie-activiteiten, bestuursjaren, vrijwilligerswerk, vrijwillige stages en weet ik het.

Ik heb regelmatig meegedaan dat ik iets niet "kon" om een van de bovenstaande dingen. Dan ging het naar iemand die wel een stage had gedaan.

Tja, ik geloof echt dat ik dezelfde talenten als die persoon heb, alleen had hij meer mogelijkheden.

jammer dan! Als je de juiste instelling hebt kom je er wel. Denk vooral aan jezelf en hoe jij beter kunt worden, niet aan al die mensen die MISSCHIEN wel beter zijn.
Ik zit in een zelfde soort situatie TO. Ben ook net afgestudeerd en aan het solliciteren en snap je stress. Ik probeer me zo min mogelijk te richten op de de vele mensen die 'beter' zijn dan ik. Het leidt af en het demotiveert.

Wanneer ik een brief schrijf en m'n CV opstel, dan focus ik me op waarom ik die functie goed zou kunnen vervullen en waarom ik 'm graag wil hebben. En wat je op het ene punt tekort komt - bijvoorbeeld (de juiste) werkervaring - kan je misschien op een ander punt weer compenseren. Mijn stagebedrijf heeft uiteindelijk iemand aangenomen die niet de juiste werkervaring had, maar wel aansloot qua persoonlijkheid en uitstraling en daardoor goed paste in het beeld dat het bedrijf van zichzelf wil presenteren naar buiten toe.

Op het moment ben ik zelf min of meer aangenomen voor een traineeship (ze zoeken nu een bedrijf voor me) en ik ga binnenkort nog op een gesprek bij een ander. Beide traineeships betreffen een vakgebied waar ik niet voor ben opgeleid, maar ik ben wel erg gemotiveerd en bezit over relevante vaardigheden die ook in dit vakgebied van pas komen. Die laatste twee dingen heb ik dus ook in mijn brief naar voren gebracht.

Als algemene tip zou ik je dan ook willen meegeven om vooral te focussen op wat jij wil en kan en hoe dit goed aansluit bij hetgeen wat gevraagd wordt in een vacature.

Hou er vertrouwen in TO.
Probeer in je achterhoofd te houden dat haantje de voorste niet per definitie de beste kandidaat voor een specieke functie is. Je weet niet wat het bedrijf zoekt en het kan maar zo zijn dat ze toevallig jou zoeken! Als ik bijv een team vol 'snelle schreeuwers' heb, dan doe ik mezelf geen plezier als ik daar nog een heel bijdehand persoon aan toevoeg. Ik heb dan liever een rustiger en bedachtzaam persoon om wat balans in het team te brengen.

Dus, wees gewoon jezelf en ga je niet anders voordoen dan je bent. Doe je dat wel, dan wordt dat straks ook van je verwacht op de werkplek en dat betekent dat je 8 uur per dag een rol moet spelen die niet bij je past. Daar wordt echt niemand blij van en dat houdt ook niemand vol.
Ik herken de stress van het vinden van een baan na het afsluiten van een studie. Gelukkig had ik binnen 1,5 maand solliciteren een fulltime baan, iets onder mijn opleidingsniveau, maar ik was er zo ongelooflijk blij mee! Nu, ruim een jaar later, ben ik hier helemaal op mijn plaats en heb ik een vast contract gekregen.

Vriend had hetzelfde geluk, ook binnen andehalf maand een baan gevonden en na het niet verlengen van dat contract binnen 3 weken weer een baan. Het geluk van hem was dat hij toen al ruim een jaar relevante werkervaring had en een cursus had gevolgd die zeer gewild was in zijn vakgebied.

Ik heb mijn brief door een bevriende HR directeur na laten kijken, het is toen een simpele brief geworden, zonder al mijn lange zinnen, waarin ik mezelf zat op te hemelen. Dat hielp kennelijk niet in mijn geval. CV is helemaal opgepoetst door dezelfde man waardoor het er professioneler uit zag. Je moet een keer geluk hebben dat je CV opvalt..Iets anders kun je niet echt doen op dit moment. Er zijn teveel vissen in de vijver.
Dat is toch altijd zo geweest? Alleen voor nieuwkomers is dat wat lastig omdat ze nog niet echt de beste zijn, immers ze hebben veel nog niet gedaan. Ik ben ZZP er en daar speelt dit ook. Een bult aan referenties van mensen die zeggen dat je idd de beste bent wil nog wel eens helpen, maar als net afgestudeerde heb je dat nog niet. Misschien moet je in een andere branche solliciteren waar dit minder speelt.
Vorige week hebben we nog een trainee aan het team toegevoegd gekregen die iets te veel dacht dat ie de beste was, maar eigenlijk net komt kijken en van toeten noch blazen wist. Ook die moeten gewoon onderaan beginnen...met het maken van rapportages over het project en niet zoals hij zelf dacht; het leiden van het project.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven