Werk & Studie alle pijlers

Anderhalf jaar keihard solliciteren

19-09-2013 19:19 141 berichten
Voor mijn beeldvorming, omdat ik als ambtenaar met een vast contract niet kan inschatten hoe het 'daarbuiten' is, ben ik benieuwd hoe jullie hierover denken. Een kennis van me vertelde gisteren dat haar man alweer 1,5 jaar werkloos thuis zat ondanks 'keihard' solliciteren. Ik geloof dat wel, maar vraag me af of hij er niet wat anders naar zou moeten kijken. Andere mensen die ik ken, die niet beter opgeleid zijn o.i.d., hebben na een of enkele maanden wel werk gevonden. Dat zijn dan wel mensen die geen eisen stellen aan werktijden of -dagen, of die met minder salaris genoegen hebben genomen (je krijgt voor dezelfde functie nu eenmaal minder dan zeg 8 jaar geleden).

Natuurlijk ga ik dat niet tegen mijn kennis zeggen, maar hoe kijken jullie daarnaar. Denk je dat je eerder een baan hebt als je flexibel bent en niet gelijk over kinderen of vaste vrije dagen begint? Als ik werkloos zou raken (dat zou echt een probleem zijn) zou ik de eerste tijd heus wel proberen zo gunstig mogelijke voorwaarden te krijgen, maar na 1,5 jaar neem je toch alles aan voor elke dag, lijkt me?
Ik solliciteer me al 2 jaar suf en ook op onderbetaalde klotebaantjes als postbode, magazijnbediende, fabriekswerk e.d. maar word evengoed niet aangenomen. .
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu ook al bijna 1,5 jaar aan het solliciteren en het is gewoon heel moeilijk. Ik zoek een baan voor 24-32 uur en die banen zijn er vrijwel niet, dus sinds 2 weken solliciteer ik ook op fulltime banen en dan is er heel wat meer aanbod. Het is niet ideaal met 2 jonge kinderen, maar over een half jaar houdt mijn WW op en er moet toch brood op de plank. Ik hoop dat als ik eenmaal ergens binnen ben na een tijdje toch een dag minder te kunnen gaan werken.
Dan moet je op postbode solliciteren, dat is juist parttime en daar wilden ze me niet omdat ze zeiden, jij staat als fulltime werkzoekende ingeschreven, dus als je een fulltime baan vindt ben je weg. Ja duh!
Dat is fijn voor jullie Multisapje, maar het lukt niet iedereen.

Sollicitatietraining werkt wel denk ik. Ik heb ooit zo'n training gehad en had na een half jaar en 5 gesprekken een nieuwe baan.
En natuurlijk lees ik wel kranten en spreek genoeg mensen die werkzoekend zijn of die van contract naar contract gaan. Maar het kan toch, dat ik me afvraag waarom de een anderhalf jaar zoekt, terwijl de ander er wel in slaagt om na het ene jaarcontract weer een nieuwe te krijgen elders. Ik vraag me ook wel eens af hoe ik tegenwoordig in de markt zou liggen. Waarschijnlijk ga ik nergens verdienen wat ik nu verdien, en willen ze me als prille veertiger ook niet meer hebben als secretaresse of office manager (wat ik jaren heb gedaan voor ik ambtenaar werd).
Als ik solliciteer op een bijbaantje of een baan onder niveau (whatever that means, maar mensen denken dat ik dan snel weg zal zijn) schrijf ik altijd dat ik een studie erbij doe. Is ook wel zo maar dat kan ik ook bij een fulltime baan doen; doe het voor de lol. Zo kan de werkgever wel zien dat je misschien hoger bent opgeleid maar waarom je zo'n baan wel aantrekkelijk zou vinden voor iets langere tijd.
En weet je wat ik frustrerend vind? Ik reageerde in mei ofzo op de advertentie van een groenonderhoud uitzendbureau en ik werd afgewezen. Nu staat er wéér een advertentie voor de zelfde soort functies. Allemaal ongeschoold werk. Waarom nemen ze gemotiveerde mensen als mij dan niet gewoon aan en blijven ze liever zoekende? Ik wil wel in de buitenlucht werken en met planten, no problem! Maar ze willen natuurlijk liever een ongeschoolde 20-er dan iemand van 40+...
Zo simpel is het niet. Ik heb de pech voor de 3e keer in 6 jaar werkloos te zijn. Niet door functioneren, maar 1x een failliet bedrijf en 2x een reorganisatie en bezuinigingen waardoor ik als laatst binnengekomen nieuweling er natuurlijk meteen weer uitlag zonder vast contract.

Ik kwam, door netwerk en véél solliciteren steeds wel aan het werk, op mijn niveau zelfs. Dat is écht ook geluk hebben, dat iemand tegen je zegt 'oh bij ons gaat bijna iemand weg...' En er zo tussen rollen.

Nu is het beduidend anders. Er zijn geen vacatures, ik heb afgesproken met mezelf dat ik het eerste half jaar niets aanneem wat minder binnen brengt dan mijn ww (anders snij ik mezelf in de vingers) tenzij het iets ergs leuks is, of heel goede kansen biedt binnen mijn vakgebied/of in mijn vakgebied zit. (Maar dat verdient eigenlijk nooit minder dan mijn ww).

Na dat half jaar neem ik echt alles aan, van schoonmaken tot kassawerk, maar mijn ervaring is dat uitzendbureaus me niet eens willen inschrijven ( kijkt u maar gewoon op de site en reageert u als er iets tussenstaat) en dat restaurants, schoonmaakbedrijven en dergelijke niet zitten te wachten op een HBO er.

Genoeg ongeschoolde jongeren mensen voor dat werk, die zijn goedkoper.

Daarnaast heb ik niet zoveel eisen, ik reageer zelfs op vacatures met alleen s nachts werken, terwijl ik een gezin heb. Ik heb maar 1 eis qua tijden: ik moet 1 dag per week na 14.30 vrij zijn ivm de kinderen/opvang. En dat is een harde eis, ik kan 's avonds, 's nachts, weekenden, onregelmatig werken, het aantal uren mag tussen de 0 en 36 zitten (40 kom ik nooit tegen) maar die ene middag, maakt niet uit welke, daar kan ik niet omheen. Verder ben ik zo flexibel als maar kan.

Ik wil ook rustig tot een uur heen en een uur terug rijden, meer is niet mogelijk helaas. Dus niet echt dat ik teveel eisen stel, zeker niet voor iemand met kinderen geloof ik. Maar makkelijker aan een baan kom ik er niet mee, ik zou het al heel fijn vinden als mijn brief gelézen werd. Ik stuurde vorige week om 21.00 een sollicitatiebrief per mail, volgende ochtend 9.00 had ik al een afwijzing. En dan krijg je tenminste nog een afwijzing.,, vaak hoor je niets.

Waar ik voorheen nog wel om de paar brieven uitgenodigd werd is dat nu écht niet meer het geval. Wat wil je, uit een stapel van 200 brieven.....
quote:elninjoo schreef op 19 september 2013 @ 20:12:

Dan moet je op postbode solliciteren, dat is juist parttime en daar wilden ze me niet omdat ze zeiden, jij staat als fulltime werkzoekende ingeschreven, dus als je een fulltime baan vindt ben je weg. Ja duh!Weet je hoe weinig dat verdient? Als ik echt, echt, echt niks anders kan vinden en mijn WW afloopt,wil ik er wel op solliciteren, maar voor nu probeer ik wel iets te vinden wat meer in mijn straatje past en beter betaalt, anders houd ik minder over dan mijn WW.
Haha ik vond dat m-woord wel meevallen hoor. Het is niet mijn bedoeling om te schelden of zo. Maar ik heb werklozen in mijn omgeving die binnenkort de bijstand in moeten en de wanhoop nabij zijn. Kortzichtig gepraat over werklozen schiet me dan ook in het verkeerde keelgat.

Hoe het kan dat sommigen wel snel werk hebben? Geluk, leeftijd, sector etc. speelt allemaal mee.

En wat betreft het niet aannemen van minder betaald werk. Stel: je had een goed betaalde baan en krijgt 70% ww. Je vindt een ander tijdelijk baantje maar veel minder betaald. Op zich niet erg, maar stel dat dat nieuwe baantje afloopt en je weer de WW in moet, krijg je nog maar 70% loon van dat toch al slecht betaalde baantje. Dat maakt het niet azntrekkelijk. Zeker niet als je vaste latsennog op je oude niveau zijn, denk bijvoorbeeld aan hypotheek.
Nu heb ik gelukkig op dit moment nog een baan, maar omdat n contract afloopt was ik wel aan het solliciteren. Een van de bedrijven waarop ik heb gereageerd had maar liefst 700(!!!) sollicitatiebrieven gekregen voor die functie... Tja, dan moet je wel ècht een geluksvogel zijn hoor!
quote:layla1969 schreef op 19 september 2013 @ 20:23:

[...]

Weet je hoe weinig dat verdient? Als ik echt, echt, echt niks anders kan vinden en mijn WW afloopt,wil ik er wel op solliciteren, maar voor nu probeer ik wel iets te vinden wat meer in mijn straatje past en beter betaalt, anders houd ik minder over dan mijn WW.Ja dat verdient inderdaad veel minder dan WW, maar na een jaar heb ik daar toch op gesolliciteerd (je moet wat...) en ben op gesprek geweest, maar dus afgewezen op het feit dat ik weg zou gaan zodra ik iets fulltime zou vinden. Lijkt me niet meer dan logisch. Uiteindelijk gelukkig dat ik niet ben aangenomen trouwens, want een vrouwtje wat wel aangenomen was die al parttime bij de Ah werkt, die was het na 2 dagen spuugzat en is er mee gekapt.
Oh en je kan wel bereid zijn om een uur te willen rijden, maar elk bedrijf kan er ook 100 krijgen die in 'n straal van 10 km wonen, dus waarom zouden ze jou van ver halen en nog extra geld voor je reiskosten moeten dokken ook?
Inderdaad Elninjoo, ik ben daar ook ooit op afgewezen. Toen ik mijn reiskosten (kreeg die keurig vergoed voor die sollicitatie!) snapte ik ook wel waarom... ¤56,- per dag aan reiskosten vergoeden loopt aardig in de papieren natuurlijk
Inderdaad Mick, dat is ook precies waarom ik nu het eerste half jaar geen schoonmaakbaan aanneem ofzo. Niet omdat ik te beroerd ben om te werken, want ik zou het best willen, thuiszitten is ook niets. Maar idd, stel (hypothetisch) ik krijg 1400 ww, ik werkte 32 uur, ik vind een schoonmaakbaantje en ik verdien 800 met dat schoonmaakbaantje in 32 uur, en ik moet daarna de ww weer in omdat het contract afloopt, dan krijg ik maar 70% van die 800,-. En waar ww nu lastig is, maar nog wel mee rond te komen met wat puzzelen, is ten eerste 800 euro echt te weinig, en 70% van 800 is helemaal te weinig om van rond te komen.

800,- is natuurlijk wél te verkiezen boven géén inkomen, dus dan zou ik het zeker aannemen.

En een baantje met een inkomen van 800._ in mijn vakgebied met kans om daarna binnen een bedrijf te blijven zou ik zéker aannemen.
Idd die frustratie dat andere mensen dingen voor jou gaan invullen. De mensen zijn nu gretig naar werk en daardoor veel gemotiveerder. Ik denk dat t ook met t kostenplaatje te maken heeft maar dat niet willen zeggen.

Mijn vriend is gewoon een hele middag, zonder cv, bij barretjes binnengestapt om te roepen "hoi, ik ben XX, en ik zoek werk", en het is die droeftoeter op die manier nog gelukt ook
quote:multisapje schreef op 19 september 2013 @ 20:08:

Hmm, mijn vrouw heeft binnen 4 sollicitaties(3 uitnodigingen voor een gesprek) werk voor 30 uur in de week gevonden, en haar vakgebied is kapot bezuinigd.

Goede coaching en begeleiding, scheelt een hoop.

Kleine nuance.: Ze is nog jong. Dit verhaal gaat allicht niet op in de 50+ markt.

Zoals iemand hierboven al zei is het wel een beetje een loterij tegenwoordig, op één vacature komen rustig 200 reacties.

En dan kun je vrij snel geluk hebben, maar ook twintig keer pech achter elkaar.

En je bent tegenwoordig al snel te oud hoor, logisch, want er stromen elk jaar hordes net afgestudeerden de markt op, en zoveel werk is er nu ook weer niet momenteel.

Verder zijn er natuurlijk heel veel redenen waardoor het lang kan duren.

Ik ben in de verste verte niet arbeidsongeschikt, maar de hele dag lopen/staan kan ik niet.

Dat veegt al weer een hele hoop baantjes onder mijn "nivo" van tafel.

En ik ben het ook meerdere malen tegengekomen dat men denkt dat ik zo wel weer weg zal zijn, als ik ergens anders iets beters vind.

Ben wel eens door het UWV op sollicitatie gestuurd, en vervolgens kon ik na een "gesprek" van dertig seconden weer vertrekken.

Kreeg ik te horen dat ze net hadden besloten toch maar geen HBO'ers aan te nemen
Kennis van mij ging akkoord met baan op gelijke hoogte als WW want dat stond beter op zijn cv. Die baan hield helaas ook geen stand. Hij krijgt nu 70% van 70%. Geen vetpot met een nieuwbouw huis en twee kleine kinderen.
Maar t stomme is wij hebben op werk een vacature voor een schadebehandelaar, maar die krijgen we niet vervuld. We hadden een schoolverlater een contract geboden en die belde de dag erna dat zijn schoolmentor vond dat ie 700,- meer moest verdienen.
Ik hoop maar dat het tij weer gaat keren. Ben het gedoe wel een beetje zat. Ik zal iemand altijd aardig behandelen, maar ik merk gewoon dat UZB en recruiters dat niet doen.

Jeetje, ElNino, dat moet wel heel moeilijk zijn om steeds weer gemotiveerd te blijven.
Sommige mensen solliciteren zich echt suf maar worden nergens aangenomen hoe ze ook hun best doen.

Er zijn ook mensen die zeggen dat ze zich suf solliciteren maar ondertussen maar bij 1 uitzendbureau ingeschreven staan, alles te ver weg vinden of het werk is hun te min.

Tot welke categorie je kennis behoort kun je nooit zeker weten.

Een aantal jaren terug toen er nog wel vacatures in de kranten stonden en ik op zoek was naar een baan had een kennis de gewoonte om steeds vacatures uit de zaterdagkrant naar mij te sturen. Hoe vaak ik ook zei dat ik zelf ook de krant las maakte niet uit. Heel irritant.
Als jij zelf een baan hebt en de mensen waarmee je omgaat nog steeds een baan hebben dan is de werklozenproblematiek een ver van je bed show.

In dat opzicht snap ik de vraag van TO. En ondanks de kranten er vol mee staan en het journaal hier bijna dagelijks over bericht doet hier niets aan af.

Het komt niet direct in je omgeving voor dus dan bestaat het niet. Of het dringt niet echt tot je door. Zoiets.
quote:Ben wel eens door het UWV op sollicitatie gestuurd, en vervolgens kon ik na een "gesprek" van dertig seconden weer vertrekken.Het uwv heeft wel vaker onbegrijpelijke acties. Sturen ze je een vacature waar je dan verplicht bent om op te reageren met een reistijd van pakweg 3 uur. Uiteraard braaf gesolliciteerd en uiteraard een afwijzing omdat ze alleen mensen zoeken binnen een straal van 25 km. Had ik van te voren ook wel kunnen bedenken.
Als ik voor mezelf spreek: na 3 jaar een BBL-leerling te zijn geweest en dus een leuk salaris had (met behoorlijk veel ORT), stopte mijn contract midden juli, toen ik mijn diploma haalde. Begin augustus begonnen met een parttime baan, aanvullend WW. In de periode midden juni- midden augustus ongeveer 35 sollicitatiebrieven gestuurd. Ik ben bij 6 instellingen (GGZ) uitgenodigd, waarvan 2 me graag wilden hebben. Beide vond ik niet echt geweldig, maar ik begin deze maand met de baan waarvan ik denk dat die het beste bij me past. Precies 1 maand en 1 dag geen fulltime baan gehad.

Ook in mijn sector liggen de banen niet voor het oprapen, maar als je flexibel bent en er niet voor schroomt per dag 60 km (enkele reis) te rijden, is het mijn ervaring dat binnen een paar maanden wel een baan te vinden is. Natuurlijk geldt dit niet voor elke sector.
quote:Molly_Bolt schreef op 19 september 2013 @ 20:55:

Ik hoop maar dat het tij weer gaat keren. Ben het gedoe wel een beetje zat. Ik zal iemand altijd aardig behandelen, maar ik merk gewoon dat UZB en recruiters dat niet doen.

Jeetje, ElNino, dat moet wel heel moeilijk zijn om steeds weer gemotiveerd te blijven.Ik kan prima enthousiasme en motivatie faken in sollicitatiebrieven, daar heb ik geen problemen mee, maar wat zou ik graag die jackpot winnen of al is het 'maar' 1 miljoen, dan een grote dikke vinger richting alles en iedereen en dan kan ik daar verder wel van leven en heb ik niets van niemand meer nodig. Ik haat 't vooral om afhankelijk te zijn voor m'n inkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven