Werk & Studie alle pijlers

Artsbezoek in 1e week nieuwe baan

05-03-2010 06:40 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begin binnenkort bij een nieuwe baan. Gelijk de 2e dag heb ik een afspraak voor behandeling bij een arts. Hierdoor zal ik die dag iets later moeten beginnen (max 1,5u later), maar ik twijfel nu of ik die afspraak moet verplaatsen.

Behandeling is voor hoofdpijn en door stress van afgelopen periode heb ik daar nu veel last van. Door alle nieuwe indrukken als ik daar start is de kans groot dat ik er de 1e weken daar ook last van ga krijgen.

Afspraak is niet buiten werktijd te plannen en een afspraak waarbij ik zo min mogelijk werktijd 'mis', kan op z'n vroegst pas weer een week later.

Wat zouden jullie doen? Afspraak verzetten (alsnog in 1e weken bij nieuwe baan, maar niet gelijk in eerste week) of overleggen met leidinggevende of het toch kan?
Ik zou het nu al overleggen met je nieuwe leidinggevende, en uitleggen dat je een behandeling moet ondergaan waarvoor de afspraak al gemaakt is (voordat je de baan accepteerde?). En dat je die zo vroeg mogelijk in de ochtend hebt gepland om weer zo snel mogelijk op het werk te kunnen zijn.

Helpt de behandeling 'vooruit', omdat je nu ook weer aan stress (nieuwe werkzaamheden en collega's etc) blootgesteld gaat worden? Of moet je de week er na weer heen om de hoofdpijnklachten van de week er voor weg te krijgen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik had op mijn eerste nieuwe werkdag mijn theorie-examen (auto) gepland. Heb dit gelijk na het sollicitatiegesprek aangegeven bij mijn manager. We hebben samen besloten het examen een paar weken uit te stellen.

Ik zou overleggen. Wordt alleen maar gewaardeerd. Als je dan alsnog verzet, heb je meer begrip voor het tijdstip dat je later afwezig bent.
ik zou de afspraak afzeggen en proberen om een afspraak te maken op een tijdstip voordat je begint bij de nieuwe baan...

als dat niet lukt, maar even helemaal geen afspraak maken (tenminste niet onder werktijd)
Baan is al rond, gisteren is de afspraak gepland (heb toegezegd omdat ik anders nog langer moest wachten en deze kan ik altijd nog verplaatsen).

Behandeling helpt in principe vooruit. Krijg altijd na behandeling wat last (net alsof je je niet lekker voelt), maar daarna helpt het wel 'vooruit'.

Heb maandag alvast een soort kennismakingsdag, dan ga ik gewoon naar leidinggevende, zodat ik face-to-face kan overleggen. Zal ook gelijk aangeven dat afspraak nog goed te verzetten is, zodat het niet lijkt alsof ik hem wil doordrukken
quote:nietsdandit schreef op 05 maart 2010 @ 07:42:

ik zou de afspraak afzeggen en proberen om een afspraak te maken op een tijdstip voordat je begint bij de nieuwe baan...

als dat niet lukt, maar even helemaal geen afspraak maken (tenminste niet onder werktijd)

Ervoor lukt niet meer en tijdelijk geen afspraak maken is geen optie omdat het anders alleen maar erger wordt.

Als ik het nu niet doe ben ik bang dat mijn nieuwe werk eronder lijdt en ik werk fulltime, dus zal altijd eerder wegmoeten of later beginnen.

Maar ik ga maandag even overleggen, dan ben ik er toch.
quote:Ilsie schreef op 05 maart 2010 @ 07:43:

Heb maandag alvast een soort kennismakingsdag, dan ga ik gewoon naar leidinggevende, zodat ik face-to-face kan overleggen. Zal ook gelijk aangeven dat afspraak nog goed te verzetten is, zodat het niet lijkt alsof ik hem wil doordrukken Is er geen mogelijkheid om NU met je leidinggevende te overleggen, zodat hij/zij misschien ook rekening kan houden met inwerkscham's of iets dergelijks? Ik zou dat niet pas maandag doen, misschien kom je er pas in de middag aan toe om hem/haar te spreken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou echt deze afspraak verzetten. In je eerste periode op je werk moet je heel alert en scherp zijn. Als je je na die behandeling eerst even niet lekker voelt, lijkt me dat zeer negatief in je nieuwe functie.

Ik zou de afspraak een paar weken of zelfs maanden uitstellen.

En als je de afspraak dan toch graag op korte termijn wilt, zou ik die week later plannen. Je kan dan vroeger terecht, waardoor je minder hoeft te missen. En je eerste week heb je al gehad. Dus die eerste indrukken met mensen ook.

Jammer dat het niet anders te plannen is. Kan je de arts anders niet vragen of hij je benaderd als iemand zijn afspraak afzegt voordat je begint bij je nieuwe baan?
Volg je hart. Dat klopt.
Ik zou je afraden tot maandag te wachten met vragen of je dinsdag later kan beginnen. Op mij zou dit overkomen als een heel slecht begin en gaan twijfelen over je communicatie-skills.

Je kan het beter zo snel mogelijk aangeven en hierover overleggen!

Jij weet alleen wat het met je doet als je een week later de behandeling ondergaat en hoeveel last je hiervan zal hebben. Als het kan zou ik het een week later doen. Geeft dat teveel overlast dan zou ik het (zoals ik hierboven al schrijf) zo snel mogelijk aangeven aan je werkgever.
Ik zou toch de afspraak verzetten en dan een nieuwe afspraak aan het einde van een werkdag plannen.

In deze tijden kan je beter in je proeftijd maar voorzichtig zijn met verzuim onder werktijd. Probeer de andere behandelingen dan ook aan het einde van de dag te plannen, als dat behandelingtechnisch mogelijk is. En het is beter nog even dan niets tegen de leidinggevende te zeggen, ik ben toch bang dat het zijn mening over je proeftijd om te zetten in een contract kan beinvloeden. Het zou niet netjes en zelfs associaal zijn als dat zo was maar in deze rare tijden waarin ze zo weer iemand anders kunnen vinden is voorzichtigheid toch geboden.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven