Werk & Studie alle pijlers

Autisme en uitkering

08-11-2018 14:04 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-11-2018 16:34
Reden: OP verwijderd, maatregelen genomen
99.40% gewijzigd
De gemeente, waarom ga je daar niet direct naartoe ipv het hier te vragen?

Ps: dat zou ik sowieso doen. Onder de 27 heb je 3 maanden sollicitatie plicht ongeacht je situatie voor je een uitkering krijgt (been There, done that). Serieus, ga naar je gemeente. Er zijn zoveel regels, het is maar net of je een beetje een ok iemand tegen over je krijgt, etc etc.
YellowLemon schreef:
08-11-2018 14:13
De gemeente, waarom ga je daar niet direct naartoe ipv het hier te vragen?

Ps: dat zou ik sowieso doen. Onder de 27 heb je 3 maanden sollicitatie plicht ongeacht je situatie voor je een uitkering krijgt (been There, done that). Serieus, ga naar je gemeente. Er zijn zoveel regels, het is maar net of je een beetje een ok iemand tegen over je krijgt, etc etc.
Omdat ik dat helemaal niet wist, daarom vraag ik het toch?
Als je stopt met studeren hou je doordeweeks tijd over denk ik.
Probeer doordeweeks nog een dag of anderhalf te werken bij je bijbaan.

Autisme is opzich geen reden tot een uitkering.
Uiteraard hangt het er van af of en hoe veel last je hebt van autisme.
Als je al autisme hebt, natuurlijk.

Leg je vragen neer bij je psycholoog.
Deze kan je eventueel ook doorverwijzen naar een maatschappelijk werkster die je kan helpen het 1 en ander uit te zoeken.
Oké schat
Als je moet stoppen met je studie kan je toch meer gaan werken? Op zich wordt er tegenwoordig gekeken naar mogelijkheden en onmogelijkheden en niet alleen naar diagnoses.
Er zijn genoeg mensen met autisme die wel werken en genoeg mensen zonder autisme die dit niet kunnen.

Ik denk niet dat je een uitkering gaat krijgen. Het enige zou zijn aanvullende bijstand maar dat weet alleen jouw gemeente.
Een ziektewet zou wellicht kunnen maar alleen als je juist minder gaat werken ipv meer. Wajong denk ik niet dat is nu alleen nog maar als je nog niet gewerkt hebt en dit in de toekomst nooit zou kunnen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Hoe zie jij je toekomst voor je? Je hele leven onderhouden worden door de maatschappij? Een diagnose betekent niet automatisch uitkering.
En inderdaad, vraag het bij de gemeente. Maar ook zij zullen de insteek hebben om je wel aan het werk te krijgen. En terecht.
nessemeisje schreef:
08-11-2018 14:20
Hoe zie jij je toekomst voor je? Je hele leven onderhouden worden door de maatschappij? Een diagnose betekent niet automatisch uitkering.
En inderdaad, vraag het bij de gemeente. Maar ook zij zullen de insteek hebben om je wel aan het werk te krijgen. En terecht.
Ik werk toch? Alleen zoveel werken dat ik mijn huur kan betalen lukt me nu niet. Letterlijk niet. Ik zeg niet dat dat nooit kan, maar tot ik hulp krijg niet. En toch moet ik doe tijd rekeningen betalen.

Sommige mensen willen er alleen uit halen wat ze willen lezen..
Oh op is nu alweer verwijderd. Vreemd. Er staan toch een aantal wat tips bij die je kunnen helpen.

Niet in je straatje vrees is. Succes met het aanvragen van je uitkering.
Oké schat
Wauw wat een nare mensen zijn jullie.
Gadverdamme.
Ah, de OP is alweer weg. Een doorzettertje dus.
Ik word sowieso een beetje moe van al die onzinnige redenen om een uitkering aan te vragen.
.
anoniem_211917 wijzigde dit bericht op 08-11-2018 14:28
98.61% gewijzigd
butterfly- schreef:
08-11-2018 14:24
Wauw wat een nare mensen zijn jullie.
Gadverdamme.
Reageer je eigen frustratie niet zo onterecht af op anderen.
butterfly- schreef:
08-11-2018 14:27
Nou lieve mensen, ik heb de afgelopen maanden al vier zelfmoordpogingen gedaan, helaas nog niet gelukt. Maar fijn dat jullie het zo goed weten!
Ik heb je gestaft.
butterfly- schreef:
08-11-2018 14:23
Ik werk toch? Alleen zoveel werken dat ik mijn huur kan betalen lukt me nu niet. Letterlijk niet. Ik zeg niet dat dat nooit kan, maar tot ik hulp krijg niet. En toch moet ik doe tijd rekeningen betalen.

Sommige mensen willen er alleen uit halen wat ze willen lezen..
Jijzelf bedoel je? Iedereen legt je hier gewoon uit hoe het zit hoor.

Ik ben een uitgevallen student met PTSS. Je gaat dan naar de gemeente. Je kan dan mogelijk een uitkering krijgen maar ze gaan wel kijken naar hoe het zit met je arbeidsvermogen. Wanneer je een minder arbeidsvermogen hebt, gaan ze er met je aan werken om naar een beter arbeidsvermogen toe te werken. Ik heb zelf een hele fijne jobcoach dus mij hoor je niet klagen.

Maar je hoeft echt niet te verwachten dat je ergens aan kan kloppen en dan meteen geld krijgt. Je gaat je daar nog 100x meer moeten verantwoorden, en puur door de regels soms als een crimineel behandelt voelen omdat je hulp nodig hebt. Daarom zeg ik, ga NU. En dat van de gemeente had je met wat googlen zo uitgevonden.
anoniem_291865 wijzigde dit bericht op 08-11-2018 14:33
0.09% gewijzigd
Tijd voor een opname geloof ik.
Mmm wilde net reageren is topic weg.

Je moet het je niet zo aantrekken wat mensen hier zeggen.
Er zullen altijd mensen zijn die bot of onaardig reageren. Dat hoef je niet zo tot je te nemen. Er zijn ook een groep mensen die het goed bedoelen!
linnylow schreef:
08-11-2018 15:15
Mmm wilde net reageren is topic weg.

Je moet het je niet zo aantrekken wat mensen hier zeggen.
Er zullen altijd mensen zijn die bot of onaardig reageren. Dat hoef je niet zo tot je te nemen. Er zijn ook een groep mensen die het goed bedoelen!
Ik kan wel een samenvatting geven hoor. In de OP stond dat ze vanwege haar autisme geen stage kan lopen en daarom moet stoppen met haar studie. Via duo bouwt ze natuurlijk een schuld op, en met haar zaterdag baantje kan ze de huur niet betalen. Daarom wilde ze een uitkering aanvragen maar wij moesten haar vertellen hoe of wat. Dat deed men en dat vond ze niet leuk en toen kwam ze dus pas met hoe ernstig de situatie echt is. Maar omdat de OP weg is lijken de posters nu heel gemeen.
zoek eerst eens hulp voor je psyche . Ik heb zelf kinderen (waaronder 1 student) met autisme en dat wil niet zeggen dat je moet stoppen met je opleiding. Je kan een stagebedrijf zoeken wat wel bij je past en daar kan je hulp bij vragen,

Autisme is sowieso geen reden om niet aan het werk te kunnen of kunnen studeren , tenzij een hele ernstige vorm.

Kortom. Zoek hulp ipv een uitkering
Moet dit nu echt? Dit is duidelijk iemand die momenteel vastloopt. Waarom iemand nog verder de grond instampen? Ze kan NU niet meer werken en ze moet NU stoppen met haar studie. Dat betekent niet dat ze heel haar leven een uitkering wil hebben. Ze zoekt hulp, maar kan haar rekeningen over twee maanden niet meer betalen.

Je zou hier maar eens raad vragen als je niet meer weet wat te doen. Ach ach, wat een schande.
Life is short. Eat dessert first.
Mijn reactie was alles behalve gemeen bedoeld maar realistisch. Helaas zijn er gewoon omstandigheden hoe ernstig ook waarbij je gewoon geen recht hebt op een uitkering.
Zoals ik het lees kan dit zeker aan de hand zijn bij TO.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
doornroosje9 schreef:
08-11-2018 17:32
Moet dit nu echt? Dit is duidelijk iemand die momenteel vastloopt. Waarom iemand nog verder de grond instampen? Ze kan NU niet meer werken en ze moet NU stoppen met haar studie. Dat betekent niet dat ze heel haar leven een uitkering wil hebben. Ze zoekt hulp, maar kan haar rekeningen over twee maanden niet meer betalen.

Je zou hier maar eens raad vragen als je niet meer weet wat te doen. Ach ach, wat een schande.
Op zich hebben de meesten gewoon gelijk. Zag misschien of 2 reacties, als je erg gevoelig bent die echt netgens op sloegen.

TO heeft niet tot weinig kans op een uitkering. Nu zo. En niet omdat ze autisme heeft. Een diagnose zegt niets specifiek over de beperkingen op werkgebied en hoe ver dat gaat.

Waar ze die kan aanvragen kan ze op het internet vinden, navragen bij de gemeente of het UWV. Kan of snapt ze dat niet kan haar behandelaar of arts, huisarts of ouders dat samen met haar doen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 08-11-2018 18:40
11.59% gewijzigd
poldervrouw schreef:
08-11-2018 17:23
zoek eerst eens hulp voor je psyche . Ik heb zelf kinderen (waaronder 1 student) met autisme en dat wil niet zeggen dat je moet stoppen met je opleiding. Je kan een stagebedrijf zoeken wat wel bij je past en daar kan je hulp bij vragen,

Autisme is sowieso geen reden om niet aan het werk te kunnen of kunnen studeren , tenzij een hele ernstige vorm.

Kortom. Zoek hulp ipv een uitkering

Ha, valt vies tegen:

Goed nieuws: het aantal ondervraagden met betaald werk is gestegen naar 46 procent - in 2015 was dat nog 35 procent.

Van autisme.nl

Meer dan de helft werkt dus niet.
Star² schreef:
08-11-2018 18:28
Ha, valt vies tegen:

Goed nieuws: het aantal ondervraagden met betaald werk is gestegen naar 46 procent - in 2015 was dat nog 35 procent.

Van autisme.nl

Meer dan de helft werkt dus niet.
En er zijn immense wachtlijsten in de psychische zorg.
Ik snap wel dat ze waarschijnlijk geen recht heeft op een uitkering, maar waarom kan dat niet eens gewoon normaal verteld worden. Ik had het ook over die paar idiote reacties hoor, niet over alle reacties.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven