Autisme en uitkering
donderdag 8 november 2018 om 18:46
Inderdaad mijn man heeft ook autisme en heeft geen betaald werk. Omdat hij wel betaald werk heeft gedaan in het verleden wel recht op een uitkering en een afkeuring.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
donderdag 8 november 2018 om 18:48
Met autisme kun je zeker wel een uitkering krijgen. Het handigst is het om met je probleem naar de huisarts te gaan. En samen hulp van de wmo (=hulp via gemeente), ambulante begeleiding op te starten. Die kunnen dan weer samen met jou een uitkering aanvragen.
Dus de stappen:
1.huisarts
2.samen met huisarts hulp bij gemeente aanvragen
3.met de hulp via gemeente, uitkering aanvragen
Dus de stappen:
1.huisarts
donderdag 8 november 2018 om 18:58
Dat was niet duidelijk in de OP. De logischte eerste stap is toch om bijvoorbeeld je bijbaan uit te breiden.doornroosje9 schreef: ↑08-11-2018 17:32Moet dit nu echt? Dit is duidelijk iemand die momenteel vastloopt. Waarom iemand nog verder de grond instampen? Ze kan NU niet meer werken en ze moet NU stoppen met haar studie. Dat betekent niet dat ze heel haar leven een uitkering wil hebben. Ze zoekt hulp, maar kan haar rekeningen over twee maanden niet meer betalen.
Je zou hier maar eens raad vragen als je niet meer weet wat te doen. Ach ach, wat een schande.
Maar dan blijkt TO opeens dik suïcidaal. Dat is wel wat anders dan alleen geen stage kunnen lopen.
anoniem_291865 wijzigde dit bericht op 08-11-2018 18:59
14.38% gewijzigd
donderdag 8 november 2018 om 18:58
Je kan altijd een uitkering aanvragen, bijstand bijvoorbeeld. Maar of je er recht op hebt? Vaak niet.Gele_Suikerspin schreef: ↑08-11-2018 18:48Met autisme kun je zeker wel een uitkering krijgen. Het handigst is het om met je probleem naar de huisarts te gaan. En samen hulp van de wmo (=hulp via gemeente), ambulante begeleiding op te starten. Die kunnen dan weer samen met jou een uitkering aanvragen.
Dus de stappen:
1.huisarts
In geval van Wajong ( WIA kan niet want niet gewerkt en dus geen recht opgebouwd) kan je die met welke aandoening dan ook aanvragen.
Het ook krijgen is een ander ding. Het is niet zo dat je met autisme meteen recht op een uitkering hebt.
Het ligt er alleen aan hoe erg je door deze ziekte/aandoening ect beperkt word mbt het kunnen werken.
Welk werk dan ook. Dan moet 'aantoonbaar' zijn en verzekeringsartsen gaan daar over beslissen.
Welke beperkingen heb je nu en kan je dan echt niet ( genoeg werken), kan je met een andere baan en hulp wel meer uren werken? Ect.
En blijft dit voor altijd zo of zou dat met hulp kunnen veranderen?
donderdag 8 november 2018 om 19:08
Dat.YellowLemon schreef: ↑08-11-2018 18:58Dat was niet duidelijk in de OP. De logischte eerste stap is toch om bijvoorbeeld je bijbaan uit te breiden.
Maar dan blijkt TO opeens dik suïcidaal. Dat is wel wat anders dan alleen geen stage kunnen lopen.
maandag 19 november 2018 om 21:39
Ik heb ook autisme. Ben er pas later achter gekomen. Nu vallen puzzelstukjes in elkaar. Waarom stages niet lukte. Maar heb gewoon mijn studie af kunnen maken. Heb de stages met extra hulp afgerond. En ik heb nu gewoon een baan. Gewoon doorzetten dus. Waar een wil is, is een weg!! Je wil toch niet afhankelijk zijn van een uitkering lijkt me.
dinsdag 20 november 2018 om 08:03
Gewoon doorzetten?? Alleen omdat het jou wel gelukt is moet to het ook maar kunnen. Hoe weet jij dat jullie situatie hetzelfde is? En dat een schop onder dr kont hetgeen is wat ze nodig heeft?gewoon_corina schreef: ↑19-11-2018 21:39Ik heb ook autisme. Ben er pas later achter gekomen. Nu vallen puzzelstukjes in elkaar. Waarom stages niet lukte. Maar heb gewoon mijn studie af kunnen maken. Heb de stages met extra hulp afgerond. En ik heb nu gewoon een baan. Gewoon doorzetten dus. Waar een wil is, is een weg!! Je wil toch niet afhankelijk zijn van een uitkering lijkt me.
dinsdag 20 november 2018 om 09:21
Ik ken verschillende autisten die het met de opleiding/studie niet hebben gered, geen werk konden krijgen vanwege hun stoornis en in de bijstand zijn gekomen zonder dat ze vier weken moesten wachten. Als het ernstig genoeg is, komen ze in aanmerking voor bijstand.
Klinkt waarschijnlijk lekker makkelijk voor sommigen van jullie, maar neem van mij aan dat het ellendig is. Van bijstand kun je amper een bestaan opbouwen.
Klinkt waarschijnlijk lekker makkelijk voor sommigen van jullie, maar neem van mij aan dat het ellendig is. Van bijstand kun je amper een bestaan opbouwen.
dinsdag 20 november 2018 om 10:47
Ik ben het zowel met jou als met Gewoon_corina eens. Mensen met autisme zijn niet hetzelfde.sneeuwwitje80 schreef: ↑20-11-2018 08:03Gewoon doorzetten?? Alleen omdat het jou wel gelukt is moet to het ook maar kunnen. Hoe weet jij dat jullie situatie hetzelfde is? En dat een schop onder dr kont hetgeen is wat ze nodig heeft?
Gewoon_corina,
Jij hebt een normale baan gevonden. Hoe gingen de sollicitatiegesprekken? Heb je tijdens die gesprekken verteld dat je autisme had? En hoe reageerde de ander (die het gesprek afnam) daarop? Het kunnen vinden van een baan staat of valt niet alleen met de ernst van de stoornis, ook of de baas bevooroordeeld is. Dat kan ook een probleem zijn. Dan ben je werkloos ondanks dat je wel kunt werken.
Ik denk zelf: iemand met autisme heeft beperkingen en capaciteiten. Kijk dan vooral naar de capaciteiten en luister naar de persoon in kwestie. Welk werk is dan geschikt voor hem? Ik zal niet gauw roepen dat iemand dan ook maar meteen arbeidsbeperkt is.
World of Warcraft: Legion
dinsdag 20 november 2018 om 10:49
Ik erger mij er overigens aan, dat het openingsbericht verwijderd is. Op een forum kun je verschillende reacties op je openingsbericht verwachten. Ik vind het flauw om het openingsbericht te verwijderen, als er een paar reacties zijn die denigrerend zijn, of waarmee je het niet eens bent.
dinsdag 20 november 2018 om 10:54
Helaas geldt dit lang niet voor iedereen met autisme. Fijn dat het bij jou wel gelukt is, maar kijk uit met generaliseren.gewoon_corina schreef: ↑19-11-2018 21:39Ik heb ook autisme. Ben er pas later achter gekomen. Nu vallen puzzelstukjes in elkaar. Waarom stages niet lukte. Maar heb gewoon mijn studie af kunnen maken. Heb de stages met extra hulp afgerond. En ik heb nu gewoon een baan. Gewoon doorzetten dus. Waar een wil is, is een weg!! Je wil toch niet afhankelijk zijn van een uitkering lijkt me.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 20 november 2018 om 11:31
Vast wel.
Hoewel een goede onderzoeker ook observeert en daar mss doorheen prikt.
Maar zo kun je ook een depressie faken, of een psychose.
dinsdag 20 november 2018 om 12:29
Want iedereen is hetzelfde?gewoon_corina schreef: ↑19-11-2018 21:39Ik heb ook autisme. Ben er pas later achter gekomen. Nu vallen puzzelstukjes in elkaar. Waarom stages niet lukte. Maar heb gewoon mijn studie af kunnen maken. Heb de stages met extra hulp afgerond. En ik heb nu gewoon een baan. Gewoon doorzetten dus. Waar een wil is, is een weg!! Je wil toch niet afhankelijk zijn van een uitkering lijkt me.
Ik heb ook autisme en lees hier hele herkenbare verhalen in het topic. Nu volg ik via een leerwerk-traject alsnog de opleiding waar ik eerder mee ben gestopt. Ik ga het waarschijnlijk wel redden, ben nu ook met examens bezig. Maar ik ken ook genoeg mensen die compleet vastlopen in deze maatschappij.
dinsdag 20 november 2018 om 12:39
Vanwaar die vraag?
De oppervlakkige stereotype kenmerken zullen wel te faken zijn, maar autisme is veel meer dan alleen maar moeilijk oogcontact maken en rigide zijn.
Dus ik denk dat iemand met kennis van autisme een faker er wel vrij vlot uithaalt.
gewoon_corina schreef: ↑19-11-2018 21:39Ik heb ook autisme. Ben er pas later achter gekomen. Nu vallen puzzelstukjes in elkaar. Waarom stages niet lukte. Maar heb gewoon mijn studie af kunnen maken. Heb de stages met extra hulp afgerond. En ik heb nu gewoon een baan. Gewoon doorzetten dus. Waar een wil is, is een weg!! Je wil toch niet afhankelijk zijn van een uitkering lijkt me.
Zo 'gewoon' is het allemaal niet wat jij voor elkaar hebt gekregen, anders zouden er geen puzzelstukjes zijn die in elkaar moesten vallen en zou je niet moeten 'doorzetten'.
Ik geloof dat iedereen ongeveer 'even veel' belastbaarheid heeft, maar dat de verdeling nogal verschilt.
De ene autist heeft misschien minder belasting op het ene vlak, waardoor er meer ruimte over blijft voor belastbaarheid op vlak van werk en studie, terwijl de autist die vb. in een slechte thuissituatie zit die ruimte niet heeft en er niet in slaagt studie af te maken.
Projecteer je eigen prestaties en situatie niet op een ander, want net als normale mensen zijn ook autisten allemaal verschillend.
En dat zeg ik als autist met late diagnose en baan en gezin, dus zogenaamd hoogfunctionerend.
dinsdag 20 november 2018 om 14:25
Ik snap niet waarom mensen denken dat het zo moeilijk is om een uitkering te krijgen en ook nog eens valse info geven.
In principe is het best 'makkelijk'. Als je geen vangnet heb, en dat heeft TO niet zo te lezen, dan heb je in principe gewoon recht op minimaal een bijstandsuitkering.
Het enige wat wellicht van toepassing zou kunnen zijn op TO is dat als ze jonger dan 27 jaar is, ze eerst een wachttijd heeft van 4 weken waarin ze zelf moet proberen om werk te vinden. Het is afhankelijk van de klantmanager of ze dat daadwerkelijk gaan eisen gezien haar diagnose
Voorwaarden bijstand
U heeft recht op bijstand als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
U woont rechtmatig in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Woont u samen met uw echtgenoot of voert u een gezamenlijke huishouding met iemand? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van deze persoon mee.
U kunt geen beroep doen op een andere uitkering.
U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.
U doet mee aan activiteiten die uw gemeente u aanbiedt om werk te vinden.
U heeft basiskennis van de Nederlandse taal. Of doet moeite om de Nederlandse taal beter te leren beheersen.
In principe is het best 'makkelijk'. Als je geen vangnet heb, en dat heeft TO niet zo te lezen, dan heb je in principe gewoon recht op minimaal een bijstandsuitkering.
Het enige wat wellicht van toepassing zou kunnen zijn op TO is dat als ze jonger dan 27 jaar is, ze eerst een wachttijd heeft van 4 weken waarin ze zelf moet proberen om werk te vinden. Het is afhankelijk van de klantmanager of ze dat daadwerkelijk gaan eisen gezien haar diagnose
Voorwaarden bijstand
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Woont u samen met uw echtgenoot of voert u een gezamenlijke huishouding met iemand? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van deze persoon mee.
U heeft basiskennis van de Nederlandse taal. Of doet moeite om de Nederlandse taal beter te leren beheersen.
dinsdag 20 november 2018 om 14:42
[quote=MonicaG post_id=29264904 time=1542713984 user_id=284075]
Vanwaar die vraag?
De oppervlakkige stereotype kenmerken zullen wel te faken zijn, maar autisme is veel meer dan alleen maar moeilijk oogcontact maken en rigide zijn.
Dus ik denk dat iemand met kennis van autisme een faker er wel vrij vlot uithaalt.
Ik vroeg me dat gewoon af. Als iemand zich verdiept in autisme, zoals Saga Loren van The Bridge' lijkt het me prima te faken.
Vanwaar die vraag?
Ik vroeg me dat gewoon af. Als iemand zich verdiept in autisme, zoals Saga Loren van The Bridge' lijkt het me prima te faken.
dinsdag 20 november 2018 om 15:03
dinsdag 20 november 2018 om 15:31
Ja, het klinkt simpel, maar dat is het niet.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑20-11-2018 14:25Ik snap niet waarom mensen denken dat het zo moeilijk is om een uitkering te krijgen en ook nog eens valse info geven.
Voorwaarden bijstand
U bent 18 jaar of ouder.
Want de gemeente gaat ervan uit dat je kunt gaan werken.
Als dat niet gaat, vanwege bijv autisme, moet je dat eerst aantonen en dan nog maar hopen dat de gemeente dat overneemt.
Ow, en je moet wel zelfstandig wonen, anders krijg je geen bijstand.
dinsdag 20 november 2018 om 15:38
Waar haal je vandaan dat het valse info en 4 weken is, en dat er wel uitzonderingen op gemaakt worden? Ik heb afgelopen jaar namelijk zelf in dit traject gezeten als iemand van onder de 27.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑20-11-2018 14:25Ik snap niet waarom mensen denken dat het zo moeilijk is om een uitkering te krijgen en ook nog eens valse info geven.
Voorwaarden bijstand
U bent 18 jaar of ouder.
dinsdag 20 november 2018 om 16:09
Dat is niet altijd zo. Ik was vroeger werkzaam als programmeur. Het bedrijf had een tekort aan programmeurs. Na twee maanden sta ik desondanks op straat. Ik deed het werk wel goed. Sociaal vonden ze mij wat minder.
Nu lukt het niet om een betaalde baan te vinden zonder subsidie. Tot voor kort werd er aangenomen dat ik een leerstoornis zou hebben. Ik werk met behoud van loonsubsidie. De werkgever doet geen moeite om mij vorderingen te laten maken (zou hij dat wel doen, dan gaat hem dat veel geld kosten). Gaat hij daarmee door, ga ik zelf op eigen zak voor die vorderingen zorgen, door een opleiding te volgen. En dat had ik eerder moeten doen. Mij treft wel in zekere mate wel schuld (ik had dat eerder kunnen realiseren), maar de werkgever heeft ook schuld aan, om de zaken zo te manipuleren dat het lijkt dat ik het werk niet zelfstandig kan doen.
hans66 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 16:20
4.40% gewijzigd