Werk & Studie alle pijlers

Bang voor het gesprek

17-10-2018 20:46 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit in een vervelende situatie op mijn werk. Ik heb een leidinggevende die heel onvoorspelbaar is.

Ze deed altijd ontzettend aardig en bij haar kon ik kwijt waar ik tegenaan liep. Tot ze ineens veranderde van houding. Uiteindelijk heb ik een gesprek aangevraagd en zat daar ineens iemand anders bij die zogenaamd het gesprek zou leiden. Het werd een erg vervelend gesprek waarbij de emoties hoog opliepen. Het voelde alsof ik met mijn rug tegen de muur stond in dat 2 uur durende gesprek. Ook was mij niet duidelijk wat er van mij verwacht word.

De periode daarna deed ze weer heel aardig tegen me en gaf mij complimentjes als ik mijn werk goed had gedaan. Het gaf mij de indruk dat de werkrelatie aan het herstellen was, ook al was het vertrouwen aan beide kanten niet helemaal terug.

Nu is zij maandag ineens weer enorm tegen mij uitgevallen op het werk. We stonden in de hal en alle collega’s konden het horen. Zij gaf mij echt “op mijn flikker” voor iets en ze liep weg zodra ik het begon uit te leggen. Vlak daarna deed ze weer aardig tegen me toen we in een vergadering zaten, alsof er niets aan de hand is.

Nu heb ik een e-mail van haar ontvangen dat ze een gesprek wilt want bladiebla (een lijst aan dingen die ik niet goed doe). De manager en iemand van HR stonden in de cc. Nu ben ik bang voor een herhaling van dat vervelende gesprek die we eerder hebben gehad. Ik wil niet weer het gevoel hebben met mijn rug tegen de muur te staan. Ik wil niet geemotioneerd raken, maar ik ben nu al enorm gespannen.

Ik wil niet zeggen dat ik geen aandeel heb. Ik weet dat ik beter kan in mijn werk en laat steken vallen. Maar sinds het vertrouwen is beschadigd kan ik mijzelf er niet toe zetten net wat beter mijn best te gaan doen. Mijn motivatie en drijfveren zijn helemaal weg omdat ik mij niet op mijn plek voel. Ik ga met tegenzin naar mijn werk en dat ziet zij vast ook wel. Maar...ik kan geen ontslag nemen want heb nog niks anders. Ben al wel op zoek.

Sorry, lang verhaal maar moest het even kwijt. Ik kan er niet van slapen en zit niet goed in mijn vel. Mijn vraag aan jullie is eigenlijk: wat nu? Ik wil dat gesprek niet aangaan omdat het niet “veilig” voelt. Ik wil niet weer janken en zwak overkomen. Maar mag ik weigeren? En zolang zij mij nu niet ontslaan, is het wel verstandig om zelf ontslag te nemen? Mijn contract loopt pas in februari af. Bedankt voor het advies.
Vlaca schreef:
17-10-2018 22:02
Ook zoiets. Er zijn “klachten” over me binnengekomen door meerdere mensen in de organisatie. Maar niet zeggen wat er dan is gezegd en waar de klachten vandaan komen.
Inderdaad als er klachten zijn binnengekomen, deze niet benoemen. Heel vaag. Het lijkt mij een gevalletje van hoe werk ik iemand eruit. En waarop kan ik haar betrappen om ook werkelijk een gegronde reden te hebben om dit te kunnen doen. Heel gemeen. Zeg dan gewoon eerlijk waar het op staat.
Alle reacties Link kopieren
Feiten.

Ga af op feiten. Emoties even buiten dit gesprek houden.

Schrijf op wat je wil zeggen, geef concrete voorbeelden waarom iets niet klopt of niet waar is.
Vraag om concrete punten die zij verbeterd willen zien zodat je een doel hebt. Een meetpunt.

Overigens mag je je gevoelens wel bespreken natuurlijk. Maar probeer dat zo feitelijk mogelijk te houden. Dus "ik voel me niet gehoord" of "ik voel me niet prettig op werk, want.."

Het is werk. Hou het zakelijk.
Je laat steken vallen. Buiten de gesprekken/standjes daarover om doet ze netjes en correct tegen je. En wat is een standje geven? Ben jij snel van de rel als iemand je aanspreekt?

Er word geen dossier aangemaakt en je contract kunnen ze zonder reden niet verlengen.

Ga op zoek naar wat anders en bedenk wat je eigen aandeel is. Leer ervan.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 18-10-2018 09:57
13.58% gewijzigd
minnimouse schreef:
17-10-2018 21:14
Wat een trut.
Als zij niet (helemaal) tevreden is over je werk dan kan ze dat ook op een normale manier ter sprake brengen.
Tegen je schreeuwen? Dat is echt niet de manier en dat hoef je ook niet te pikken. Ook 'managers' mogen zich normaal gedragen.

Ik zou voor mezelf op papier zetten wat je wilt bespreken, op die manier heb je een houvast.
Je mag ook best op een normale manier aangeven dat je openstaat voor opbouwende kritiek maar dat je vindt dat dit niet op de juiste manier gebeurt.
Ik heb de OP 2x gelezen maar waar is er geschreeuwd? Ik lees emoties hoog op lopen en op haar flikker geven. Kan prima zonder schreeuwen toch?

Of moet ik nog een bakje koffie pakken? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Bedankt voor het advies en jullie hebben allemaal een punt. Ik heb besloten dat ik beter maar wel het gesprek moet aangaan. Ik heb het hele weekend er over nagedacht en ik heb homeopatische kalmeringspilletjes om te kunnen slapen (anders pieker ik mij suf). Ik ben met een knoop in mijn maag naar werk gegaan.

Hoe zet je de knop om dat ze je niet meer raken? Dat je niet onzeker of “klein” word? Dat je in jezelf blijft geloven ondanks alle stroom aan kritiek die je over je heen krijgt? Want dat laatste is nog het moeiijkst. Ga al bijna aan mijzelf twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-10-2018 09:55
Ik heb de OP 2x gelezen maar waar is er geschreeuwd? Ik lees emoties hoog op lopen en op haar flikker geven. Kan prima zonder schreeuwen toch?

Of moet ik nog een bakje koffie pakken? ;-)
Nou ja het is niet dat ze echt stond te schreeuwen. Maar ze verhefde haar stem en had een behoorlijke denigrerende houding en toon. Vooral dat andere het konden horen vind ik echt vernederend. Bovendien liet ze mij niet uitspreken en stampte boos weg terwijl ik mijn verhaal deed. Vind ik echt respectloos.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_308461 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 09:46
98.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_308461 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 09:46
Reden: Paar keer dezelfde reactie verstuurd
97.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is het gesprek vandaag? Veel succes en sterkte gewenst!
Wens je ook heel veel succes en hoor graag hoe hetvis afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ik weet nog niet wanneer het gesprek is. Hoop niet dat ik ineens “overvallen” word dat ze ineens vraagt of ik naar haar toe wilt komen.

Ik ga haar maar eens vragen een gesprek in te plannen. Haar kennende is ze vanalles aan het regelen zodat ze een sterk groepje mensen om haar heen heeft.
Maak je dit niet veel groter dan het is? Als je zelf al niet precies weet wat je verkeerd doet en je leidinggevende na lange tijd het ook niet meer ziet...dan heb je het of heel slecht getroffen of de baan past gewoon niet bij jou.

Dossiers opbouwen, een leidinggevende met een 'sterk groepje mensen om zich heen', in jezelf geloven, met je rug tegen een muur staan...

Je geeft zelf toe dat je niet goed functioneert en steken laat vallen. Dat is dus een feit. Focus daar op of trek je conclusies.
Succes Vlaca, laat ons weten hoe het afloopt.

Maar ik ben het ook eens met Kadanz, misschien maak je het nu groter dan het is. Waarom zou ze zo'n enorm arsenaal opentrekken als je toch binnenkort weg gaat? Waarom dat nu nog moeite doen om je "eruit te werken"? Ga gewoon open het gesprek in en kijk hoe je die laatste weken nog op een prettige en professionele manier samen uit zit.

En een tip om het van je af te laten glijden? Hou voor ogen dat je over een jaar met een vriendin zit te kletsen en zegt: "Oh ja, die baan bij bedrijf X, en die manager! Wat een drama was dat zeg! Blij dat ik daar weg ben! Ik snap nu echt niet meer waar ik me toen zo druk om heb gemaakt..."

Misschien lach je er dan zelfs om. Soms past iets je niet. Daar leer je van. Dat is bij banen niet anders als bij relaties hoor. No worries!
Alle reacties Link kopieren
Werk je er al lang?
Heeft zij misschien een nieuwe manager gekregen of wellicht ia er bij haar persoonlijk iets gebeurd dat je toevallig weet? Het is natuurlijk best wel vreemd dat iemand opeens zo erg verandert begrijp ik uit je verhaal.
Probeer te kijken naar je eigen aandeel in het verhaal, wat je zelf kan verbeteren. Misschien is het een idee dat je vraagt of ze een soort agendaatje kan maken met de punten die ze wil bespreken? Dat geeft jou ook de gelegenheid om je voor te bereiden en misschien helpt dat als zij weer onredelijk reageert.
Verder denk ik inderdaad ook dat je contract niet verlengd wordt. Ik heb hetzelfde gehad, kreeg ook opeens mails wat allemaal mis was waarvan je kan denken; waarom dossier opbouw.
Maar waar je wel voor moet waken denk ik, dat je straks in een nieuwe baan niet die stress meegeeft wat je had van die leidinggevende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven