Basisopleiding dierenartsassistent NTI
maandag 13 juni 2011 om 13:05
Ik kan daarna nog doorstromen naar de MBO opleiding dierenartsassistente, maar wil dat dan in combinatie met werken gaan doen. Met deze opleiding krijg je bepaalde vrijstellingen voor de MBO opleiding, waardoor ik verwacht dat ik sneller aan een leerplaats kom met direct een salaris (kan het me niet veroorloven om zonder salaris te komen)...
maandag 13 juni 2011 om 13:06
Het is de basisopleiding, dus het is een orientatie. Eigenlijk mag het nog geen echte opleiding genoemd worden. Je haalt er de basis van de dierenzorg mee in huis. Je zult sneller aan een baan komen in de dierenzorg wanneer je de volledige opleiding gedaan hebt. Bij de basisopleiding zit geen stage en maar 2 praktijkdagen. Ik vraag me dus af of je er mee aan de bak zult komen als dierenarts-assistente.
Mijn zusje is bachelor dierkunde en werkt als dierenarts-assistente. Ze heeft heel veel praktijk-ervaring opgedaan door 2 x een half jaar in een wildpark te gaan werken in Zuid-Afrika.
Ze heeft bij meerdere praktijken gesolliciteerd en er was best veel concurrentie. Je moet goede sociale vaardigheden hebben, maar ook veel administratief werk doen evenals lichte medische zorg. Daar moet je ook toe bevoegd zijn natuurlijk.
Bij een dierenopvang kom je waarschijnlijk wel iets makkelijker binnen.
Mijn zusje is bachelor dierkunde en werkt als dierenarts-assistente. Ze heeft heel veel praktijk-ervaring opgedaan door 2 x een half jaar in een wildpark te gaan werken in Zuid-Afrika.
Ze heeft bij meerdere praktijken gesolliciteerd en er was best veel concurrentie. Je moet goede sociale vaardigheden hebben, maar ook veel administratief werk doen evenals lichte medische zorg. Daar moet je ook toe bevoegd zijn natuurlijk.
Bij een dierenopvang kom je waarschijnlijk wel iets makkelijker binnen.
maandag 13 juni 2011 om 14:35
Reken er op dat je geen werk zult vinden als dierenartsassistente.
Het aanbod is veel en veel groter dan de vraag.
Ik heb zelf de MBO-opleiding gedaan en heb er nooit werk in kunnen vinden, op 3 maanden inval voor ziekte na. En dan heb je ook nog veel dierenartsen die alleen maar assistentes die de opleiding in Barneveld hebben gedaan willen hebben(een kennis van mij heeft die opleiding, van haar klas heeft maar een kwart van de geslaagden een baan gevonden, de rest is omgeschoold).
Als assistente verdien je niet veel, er is geen cao, voor zover ik weet, en ook geen vakbond. Het werk is ontzettend leuk, dat wel.
En nee, voor de opleiding is de ouderwetse mavo al voldoende, nu vmbo nogwat.
Oh, en tijdens mijn stageperiode verdiende ik helemaal niets trouwens....
Het aanbod is veel en veel groter dan de vraag.
Ik heb zelf de MBO-opleiding gedaan en heb er nooit werk in kunnen vinden, op 3 maanden inval voor ziekte na. En dan heb je ook nog veel dierenartsen die alleen maar assistentes die de opleiding in Barneveld hebben gedaan willen hebben(een kennis van mij heeft die opleiding, van haar klas heeft maar een kwart van de geslaagden een baan gevonden, de rest is omgeschoold).
Als assistente verdien je niet veel, er is geen cao, voor zover ik weet, en ook geen vakbond. Het werk is ontzettend leuk, dat wel.
En nee, voor de opleiding is de ouderwetse mavo al voldoende, nu vmbo nogwat.
Oh, en tijdens mijn stageperiode verdiende ik helemaal niets trouwens....
maandag 13 juni 2011 om 15:45
ik ken verschillende mensen die opgeleid zijn tot paraveterinair dus nog een stapje hoger dan dierenarts assistente maar geen van allen heeft werk kunnen vinden bij een dierenarts. Zij doen nu allemaal administratief werk of zitten in een call center.
De assistente van de dierenarts waar ik wel eens kom neemt vakantiedagen op in december en werkt dan bij TGP post om wat extra's bij te verdienen. Zegt wel iets over het salarisniveau.
De assistente van de dierenarts waar ik wel eens kom neemt vakantiedagen op in december en werkt dan bij TGP post om wat extra's bij te verdienen. Zegt wel iets over het salarisniveau.
maandag 13 juni 2011 om 15:57
Oeh, dat klinkt allemaal niet veelbelovend... Ik wil een carriere switch maken. Werk nu als adm. medewerkster/secretaresse maar ik ben dit zat... Ik doe dit al 12 jaar en ben gewoon toe aan iets heel anders, iets met meer betekenis waarbij ik meer in contact ben met mensen en echt iets voor ze kan betekenen. Dit beroep trekt me omdat ik gek ben op dieren en zo ook iets met/voor mensen kan doen.... Combinatie van 2 dingen dus...
maandag 13 juni 2011 om 16:41
In de praktijk zijn dierenartsassistentes meestal ook paraveterinair. Ik ben officieel paraveterinair en mag dus ook simpele medische handelingen verrichten, maar als je bij een dierenarts terecht komt als assistente doe je die verrichtingen meestal ook gewoon. Ligt ook aan de arts. De DA waar ik stage gelopen heb en ingevallen ben heeft me leren hechten, katers castreren, infusen aansluiten, gebitten saneren, injecties en medicijnen geven etc.
Als ik jou was zou ik het niet doen. Nogmaals, het is hartstikke leuk en als ik nu aan de bak zou kunnen zou ik het doen, maar we zijn niet afhankelijk van mijn salaris. Ik zou een vaste baan met een aardig salaris er echt niet voor laten schieten als je dat salaris ook echt nodig hebt.
Als ik jou was zou ik het niet doen. Nogmaals, het is hartstikke leuk en als ik nu aan de bak zou kunnen zou ik het doen, maar we zijn niet afhankelijk van mijn salaris. Ik zou een vaste baan met een aardig salaris er echt niet voor laten schieten als je dat salaris ook echt nodig hebt.