Werk & Studie alle pijlers

Beginnen als ZZP-er?

06-01-2018 20:34 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een organisatie heeft mij benaderd met de vraag of zij mij ook als ZZP-er kunnen inhuren. Op zich lijkt me dit wel wat want nu hobbel ik van het ene tijdelijke contract naar het andere tijdelijke contract. Maar kan ik dit zomaar doen? Wat is hier voor nodig..?
ingelise schreef:
07-01-2018 10:29
Dan is 1 opdrachtgever redelijk eker. Maar hoe kom je aan nieuwe opdrachten? Heb je een netwerk? Enige ervaring in acquireren, wat toch vaak een vak apart is.
.
En wat doe je tussen opdrachten door? Heb je een buffer om die periode zonder inkomsten op te vangen?
En wat bij ziekte (of bijv zwangerschap misschien)?
Ziekte valt te verzekeren, mits ne tarief hoog genoeg is. Zwangerschap wordt deels vanuit de overheid voorzien als ik me niet vergis
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
07-01-2018 10:31
Ziekte valt te verzekeren, mits ne tarief hoog genoeg is. Zwangerschap wordt deels vanuit de overheid voorzien als ik me niet vergis
.
Dat laatste wist ik niet, bedankt.
.
Voor mij zou met name het acquireren reden zijn om het niet te doen. Geen idee hoe ik opdrachtgevers zou moeten binnenhalen. Heb het gevoel dat bedrijven secretaresses toch vooral rechtstreeks van school of via een uitzendbureau binnenhalen.
Ik ken een ZZP’er die zichzelf verhuurt als secretaresse en zij verzorgt ook trainingen. Volgens mij gaat dat prima.
Ik weet er verder het fijne niet van, maar kan je eventueel de bedrijfsnaam doorgeven als je wilt. Dan kun je eens kijken of contact zoeken.
ingelise schreef:
07-01-2018 10:52
.
Dat laatste wist ik niet, bedankt.
.
Voor mij zou met name het acquireren reden zijn om het niet te doen. Geen idee hoe ik opdrachtgevers zou moeten binnenhalen. Heb het gevoel dat bedrijven secretaresses toch vooral rechtstreeks van school of via een uitzendbureau binnenhalen.
Ik denk dat de twee belangrijkste vragen precies dat zijn: hoe doe je je acquisitie en kan je een voldoende hoog tarief realiseren
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
O jee ik zie nu pas de (vele!) reacties. Wat de voordelen voor mij zouden kunnen zijn is (denk ik) dat ik makkelijker flexibel in te zetten ben voor een opdrachtgever. Dus hopelijk ''over-all'' meer aan het werk zijn. Zoals ik al aangaf hobbel ik nu van het ene tijdelijke contract naar het andere, vaste contracten worden in mijn functie bijna niet meer gegeven, mijn leeftijd gaat meespelen, en tussen de contracten door zit ik vaak weer enige tijd thuis, zonder werk.
De nadelen zijn hier al genoeg beschreven, schrik ik van, maar wist ik tegelijkertijd eigenlijk ook al wel. Maar toch/alsnog confronterend. Ziekte, ww, administratie, belasting..
Acquisitie vind ik ook wel een ding, maar volgens mij zijn er voor zzp-ers in de administratieve secretariële sector ook wel weer bemiddelaars. Dit kwam ik al googelend tenminste ook tegen.
anoniem_232447 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 20:49
1.98% gewijzigd
inky12345 schreef:
07-01-2018 12:40
O jee ik zie nu pas de (vele!) reacties. Wat de voordelen voor mij zouden kunnen zijn is (denk ik) dat ik makkelijker flexibel in te zetten ben voor een opdrachtgever. Dus hopelijk ''over-all'' meer aan het werk zijn. Zoals ik al aangaf hobbel ik nu van het ene tijdelijke contract naar het andere, vaste contracten worden in mijn functie bijna niet meer gegeven, mijn leeftijd gaat meespelen (mijn kinderen zijn al groot ;-)), en tussen de contracten door zit ik vaak weer enige tijd thuis, zonder werk.
De nadelen zijn hier al genoeg beschreven, schrik ik van, maar wist ik tegelijkertijd eigenlijk ook al wel. Maar toch/alsnog confronterend. Ziekte, ww, administratie, belasting..
Acquisitie vind ik ook wel een ding, maar volgens mij zijn er voor zzp-ers in de administratieve secretariële sector ook wel weer bemiddelaars. Dit kwam ik al googelend tenminste ook tegen.

Ipv contracten ga je opdrachten krijgen, en tussen de opdrachten door zit je thuis, zonder werk, maar als ZZP-er dan ook zonder inkomen. Je uurloon moet dus hoog genoeg zijn om dat te compenseren + het betalen van je belastingen + het betalen van je arbeidsongeschiktheidsverzekering + het betalen van je reservering voor het pensioen. Als deze administratie zul je zelf moeten doen, of moeten uitbesteden (tegen betaling) dus daar moet ook voor gecompenseerd worden in je loon.

Het voordeel voor die organisatie is duidelijk: ze leggen de risico's bij jou neer.
Het voordeel voor jou is dat je als ZZP-er zelf kunt bepalen of je bepaalde opdrachten aanneemt of niet. Hoe beter je acquisitie en je netwerk, hoe kritischer je kunt zijn.
inky12345 schreef:
07-01-2018 12:40

.
In de sector waarin ik werk, zijn er bemiddelaars die alleen een bemiddelingsfee vragen, maar er zijn ook bureaus die een bepaald percentage van de (maandelijkse) omzet willen. Dit moet dus ook in je tarief verpakt zitten dan.
Als je echt wilt starten als zzper en de nadelen (je kan alleen nog terugvallen op bijstand dus geen uitkering bij ziekte of werkloosheid) kan het de moeite waard zijn om kijken of je voor de startersregeling van het uwv in aanmerking komt.
https://www.uwv.nl/particulieren/eigen- ... artperiode
Wederom bedankt voor de reacties. Ik ben alles aan het bestuderen dus zeer welkom. En Jetski bedankt voor jouw link van/naar het uwv. Neem ik ook mee.
Allen bedankt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven