Werk & Studie alle pijlers

Bescherming persoonsgegevens

27-05-2011 10:09 26 berichten
Ik zie een e-mail van een instantie aan (potentiële) kandidaten voor deelname aan een cursus. Het onderwerp van deze cursus kan worden gezien als iets waar niet iedereen ruchtbaarheid aan zou willen geven. Alle e-mailadressen staan in de verzendlijst; een waslijst van namen. Ik vraag mij af of degene die deze mail verzendt, zich de eventuele impact hiervan realiseert. Waarom niet de e-mailadressen in de bcc zetten?

Adresgegevens, telefoonnummers en geboortedata die "zomaar" in e-mails worden gezet of telefonisch worden doorgegeven. Ligt het aan mij of lijkt het soms wel alsof er met de persoonlijke gegevens van anderen iets te makkelijk wordt omgegaan?

Hoe is dit bij jullie op het werk geregeld? Als bijvoorbeeld een collega ziek is, kun je dan heel makkelijk bij P&O een adres opvragen om een bloemetje te sturen? Zijn persoonsgegevens (medewerkers, cliënten etc.) eenvoudig verkrijgbaar en hoe ga je hier verder mee om? Hoe vind je dat anderen hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zijn alle persoongegevens bekend op het secretariaat. Als iemand daar wat van wil weten moet er of een goede reden zijn (vaak met een akkoord van de manager of het gaat via de secretaresses, bv een kaartje of een bloemetje)

Verder worden de gegevens niet verstrekt, mits de betrokkene hier zelf akkoord voor geeft.

mailingen per e-mail worden de adressen altijd in de BC verstuurd.
Oh, wat een blunder. Zou er zeker even een mailtje over terugsturen.

Heb het trouwens ook een keer gehad en daar heeft een van de andere ontvangers schaamteloos de hele lijst aan hun eigen mailinglijst toegevoegd. Meerdere emails gestuurd dat ik van hun lijst af wil, maar 2 jaar blijft er mail binnenkomen (ze staan ingesteld in mijn spam-filter gelukkig).

Mijn stelregel als iemand om gegevens vraagt is: geef jouw nummer maar even, geef ik dat wel door aan de ander.

Bij ons op de afdeling hangt een lijstje met verjaardagen/leeftijd. Mmmmm misschien eens wat van zeggen.
quote:bergamot schreef op 27 mei 2011 @ 10:23:

Oh, wat een blunder. Zou er zeker even een mailtje over terugsturen.

Heb het trouwens ook een keer gehad en daar heeft een van de andere ontvangers schaamteloos de hele lijst aan hun eigen mailinglijst toegevoegd. Meerdere emails gestuurd dat ik van hun lijst af wil, maar 2 jaar blijft er mail binnenkomen (ze staan ingesteld in mijn spam-filter gelukkig).

Mijn stelregel als iemand om gegevens vraagt is: geef jouw nummer maar even, geef ik dat wel door aan de ander.

Bij ons op de afdeling hangt een lijstje met verjaardagen/leeftijd. Mmmmm misschien eens wat van zeggen.Hier kun je melding van maken sinds de nieuwe wetgeving!
Ik ben enigzins thuis in de Wet bescherming persoonsgegevens, en mijn eerste reactie is dat dit zo eigenlijk niet mag.

Het betreft persoonsgegevens in de zin van de wet (naam, mailadres, en die mag je slechts onder bepaalde voorwaarden " verwerken " , waaronder doorgeven.Als de betrokkenen toestemming hebben gegeven voor verwerking ligt het natuurlijk anders.

Aan de andere kant, meer praktisch geredeneerd: wanneer je eenmaal op die cursus bent weet je ook wie de mede-deelnemers zijn. Dan is het geheim er wel af.

Op www.cbpweb.nl staat trouwens van alles over deWet bescherming persoonsgegevens.
Ik werk bij verschillende bedrijven en ik heb het weleens aangegeven; in eerste instantie werd het serieus opgevat, maar al gauw kreeg ik een jolige opmerking dat ik de privacy bewaker ben. Toen ik vroeg of zij het prettig zouden vinden wanneer het om hun persoonlijke gegevens zouden gaan, die over en weer gaat, keken ze beteuterd. En daarna zag ik dat sommige mensen hun (e-mail)bestanden aan het schonen waren .

De e-mail die ik zag is van een externe partij, dus ik kan ze hooguit bellen en ze een goede tip voor de volgende keer meegeven.
quote:tante.Klaas schreef op 27 mei 2011 @ 10:29:

Ik ben enigzins thuis in de Wet bescherming persoonsgegevens, (....)

Aan de andere kant, meer praktisch geredeneerd: wanneer je eenmaal op die cursus bent weet je ook wie de mede-deelnemers zijn. Dan is het geheim er wel af.

.

Nou, dan ben je niet zo heel goed thuis in die wet. Of je vindt het een overdreven wet?

Het gaat om potentiele kandidaten. Mensen die nog niet eens zeker weten dat ze die cursus gaan doen. Als jij een keer informatie hebt gevraagd over de cursus "omgaan met een incestverleden" (ik noem maar wat precairs), vind je het dan OK dat jouw naam wordt verspreid als mogelijke deelnemer aan een hele waslijst met mensen?
quote:tante.Klaas schreef op 27 mei 2011 @ 10:29:Aan de andere kant, meer praktisch geredeneerd: wanneer je eenmaal op die cursus bent weet je ook wie de mede-deelnemers zijn. Dan is het geheim er wel af.

Dank je wel voor de site.

Ik ben het met je opmerking eens. Ik heb er alleen niet bij vermeld dat de uitnodiging gericht gestuurd is; dus aan mensen die iets gemeenschappelijks hebben. Ik zeg uit privacy niet wat maar laat ik het zo zeggen; het zou heel eenvoudig kunnen zijn om iemand te (her)kennen of via Google op te zoeken.
quote:Vinyl schreef op 27 mei 2011 @ 10:26:

Hier kun je melding van maken sinds de nieuwe wetgeving!

Heb ik ze mee gedreigd Vinyl, maar is ander EU-land en wordt dus wat ingewikkelder.

Nu gaan ze rechtstreeks naar de prullenbak.
Ik ben laatst uit mijn dak gegaan tegen 2 organisaties.

Organisatie 1 stuurde mij een bedelbrief, mijn emailadres hadden ze volgens eigen zeggen gehuurd van organisatie 2, een uitgeverij waar ik jaren geleden een proefabonnement van een maandblad had.
quote:bergamot schreef op 27 mei 2011 @ 10:23:Bij ons op de afdeling hangt een lijstje met verjaardagen/leeftijd. Mmmmm misschien eens wat van zeggen.Er zullen vast mensen zijn die het niet prettig vinden dat ze op een dergelijk lijstje staan. Al is het maar om het openbaar maken van de leeftijd, maar niet iedereen heeft de behoefte (of zelfs de financiële mogelijkheden) om de afdeling te trakteren. Vroegah kon je nog een gevulde koek uitdelen of het in een klein groepje doen. Nu werken we in kantoortuinen of flexplekken en moeten er taarten of saucijzenbroodjes komen; en niemand wil voor elkaar onder doen.
Ik was laatst bij de Douwe Egberts, wilde iets kleins hebben en ik 'betaalde' met koffiepunten. De jongen achter de balie wilde mijn postcode, huisnummer en naam. Toen ik dat niet gaf, zei de jongen dat ik dan ook niet het product met punten af kon rekenen.

Dus ik heb een hele mooie postcode en huisnummer verzonnen en pgegeven, en toen zei die jongen: ''oh, dus dan bent u mevrouw Blabla?''

SG: ''euh, ja? Doe je er even een tasje omheen? Nou doehoei!''
Ik heb er niet zo'n problemen mee als mijn collega's weten wanneer ik jarig ben. Zo'n potentiele cursus zou ik minder grappig vinden.

Soms vind ik echter dat het ook wel heel ver gaat met de bescherming. Dan vraag ik me af: wat heb je te verbergen? Misschien wel heel veel.Misschien ben ik wel naief. Liever naief dan zo op mijn persoonsbescherming....
Volg je hart. Dat klopt.
quote:SeptemberGirl schreef op 27 mei 2011 @ 11:01:SG: ''euh, ja? Doe je er even een tasje omheen? Nou doehoei!''

Ik wilde laatst iets voor iemand in het buitenland bestellen en dit kon alleen via een bepaalde (voor mij onbekende) site. Dan weet je dat je met een creditcard kan betalen. Maar vervolgens wilden ze ook een kopie van mijn paspoort. Ik heb maar een leuk boek via Amazon laten bezorgen.
quote:Pink2510 schreef op 27 mei 2011 @ 11:07: Dan vraag ik me af: wat heb je te verbergen? Misschien wel heel veel.Misschien ben ik wel naief. Liever naief dan zo op mijn persoonsbescherming....Ik heb heel veel te verbergen.
quote:Pink2510 schreef op 27 mei 2011 @ 11:07:Soms vind ik echter dat het ook wel heel ver gaat met de bescherming. Dan vraag ik me af: wat heb je te verbergen? Misschien wel heel veel.Misschien ben ik wel naief. Liever naief dan zo op mijn persoonsbescherming....

Dit is jouw mening over jouw persoonsgegevens en dat is natuurlijk prima. Maar niet iedereen voelt de behoefte om met hun persoonlijke gegevens door naïevelingen over het world wide web heen gekwakt te worden.

Camerabewaking in openbare ruimtes vind ik persoonlijk prima (als we praten over persoonsbescherming) maar dat is gebaseerd op openbare veiligheid of het behouden van normen in waarden in een maatschappelijke omgeving.
quote:paloma schreef op 27 mei 2011 @ 11:10:

[...]

Ik heb maar een leuk boek via Amazon laten bezorgen.

ALS er ergens een kopie van mijn paspoort / rijbewijs gemaakt wordt, vraag ik het kopietje en zet ik er met dikke zwarte stift doorheen: ''kopie voor cition'' (bijvoorbeeld). En dan mogen ze het gebruiken van mij.
quote:SeptemberGirl schreef op 27 mei 2011 @ 11:01:

IDus ik heb een hele mooie postcode en huisnummer verzonnen en pgegeven, en toen zei die jongen: ''oh, dus dan bent u mevrouw Blabla?''

SG: ''euh, ja? Doe je er even een tasje omheen? Nou doehoei!''
Ga in therapie!
quote:Pink2510 schreef op 27 mei 2011 @ 11:07:

Ik heb er niet zo'n problemen mee als mijn collega's weten wanneer ik jarig ben. Zo'n potentiele cursus zou ik minder grappig vinden.

Soms vind ik echter dat het ook wel heel ver gaat met de bescherming. Dan vraag ik me af: wat heb je te verbergen? Misschien wel heel veel.Misschien ben ik wel naief. Liever naief dan zo op mijn persoonsbescherming....

Mag ik dan je schoenmaat weten? Je bankrekeningnummer? Je adres? Je hobby's? Je favoriete merken? Je gezinssamenstelling?

Of bepaal je liever zelf wie wat van jou mag weten? Daar gaat het namelijk om. Niet om iets te verbergen te hebben, wat nogal stiekem klinkt.
Ga in therapie!
quote:Snormel schreef op 27 mei 2011 @ 10:39:

[...]

Nou, dan ben je niet zo heel goed thuis in die wet. Of je vindt het een overdreven wet?

Leg jij eens uit hoe die in elkaar zit dan?

Mijn opmerking gaat inderdaad niet op als het om potentiele kandidaten gaat. Als deelname al vaststaat zie ik het probleem niet.
quote:tante.Klaas schreef op 27 mei 2011 @ 12:51:

[...]Leg jij eens uit hoe die in elkaar zit dan?

Mijn opmerking gaat inderdaad niet op als het om potentiele kandidaten gaat. Als deelname al vaststaat zie ik het probleem niet.Je stelt de vraag niet aan mij maar ik wil wel antwoord geven. Wanneer je een cursus volgt, dan weet je natuurlijk iemand z'n naam. Maar het geven van een e-mailadres moet een keus zijn die je zelf hebt. Niet van de organisator van de cursus. En al helemaal niet in een e-mail waar de hele groep staat vermeld. Wanneer je deelneemt aan een cursus, is dit een persoonlijk besluit en moet dit niet betekenen dat je persoonsgegevens gemeengoed worden.
Mijn vraag had eigenlijk betrekking op hoe de wet dan volgens Snormel in elkaar zit, niet op de situatie die je beschrijft in je OP.

Ik ben het wel met je eens Paloma, en formeel verzet de Wbp zich ook tegen dit optreden van die organisatie: je e-mailadres is een persoonsgegeven, het wordt digitaal verwerkt (want aan een ander doorgegeven) en de hamvraag is of er een verwerkingsgrond is (artikel 8 van de Wbp). Die is er niet. In ieder geval heb jij geen toestemming gegeven voor het doorgeven van je gegevens. Maar er is ook geen andere noodzaak daartoe. Het wordt niet onmogelijk of heel bezwaarlijk als die adressen niet worden rondgemaild. Ik ga er van uit dat het ook zeker niet een wettelijke verplichting is om al die adressen rond te mailen.

Ik zou de organisatie er op aanspreken, meer kun je op dit moment niet doen. Klacht indienen daar? Als het een hele grote organisatie is hebben ze misschien een eigen privacy functionaris die je kunt benaderen. Op de site van het Cbp staat een register van alle privacy-functionarissen.
quote:tante.Klaas schreef op 27 mei 2011 @ 12:51:

[...]Leg jij eens uit hoe die in elkaar zit dan?

Mijn opmerking gaat inderdaad niet op als het om potentiele kandidaten gaat. Als deelname al vaststaat zie ik het probleem niet.

Als je zegt dat je goed thuis bent in die wet, en vervolgens dat het niet zo'n probleem is omdat mensen die de cursus volgen 'toch al' hun gegevens gaan delen, dan is mijn gevolgtrekking dat je het delen van gegevens kennelijk niet zo problematisch vindt. Daarom vroeg ik me af of je dan de bescherming van persoonsgegevens overdreven vindt.

In dit geval gaat het inderdaad (althans dat staat in de OP) om mensen die nog niet eens ingeschreven zijn voor de cursus. Deelname staat dus niet vast. En ook al zou dat wel zou zijn, dan zou ik het nog wat te gemakkelijk vinden om te redeneren 'je volgt die cursus samen dús is het ook niet erg als anderen je mailadres krijgen'. Zeker in geval van een onderwerp dat mensen liever niet aan de grote klok hangen.
ik volg je, maar je haalt 2 dingen door elkaar: hoe de wet in elkaar steekt en hoe ik er zelf over denk.

Op grond van de wet mag het niet zoals het hier is gebeurd. En het is ook bijzonder onnozel van het bedrijf om het zo aan te pakken.

Maar in praktische zin: als het om mensen gaat die zeker (i.p.v. potentieel) samen met jou deelnemen aan de cursus, dan is er niet meer zoveel om geheim te houden. Behalve het mailadres zelf. maar de identiteit van die mensen niet.

Zo duidelijker?

Persoonlijk vind ik wel dat het soms een beetje doorschiet met de privacy-bescherming. Zoals met geboortedata van je collega's. Daar zie ik zelf niet zo'n probleem in eerlijk gezegd. (ook al ligt dat anders als je de wet strikt volgt) Maar dat hangt misschien ook wel heel erg af bij wat voor soort bedrijf je werkt, en hoe de sfeer daar is enz.
quote:tante.Klaas schreef op 27 mei 2011 @ 13:56:Persoonlijk vind ik wel dat het soms een beetje doorschiet met de privacy-bescherming. Zoals met geboortedata van je collega's. Daar zie ik zelf niet zo'n probleem in eerlijk gezegd. (ook al ligt dat anders als je de wet strikt volgt) Maar dat hangt misschien ook wel heel erg af bij wat voor soort bedrijf je werkt, en hoe de sfeer daar is enz.Ik wil de discussie niet toespitsen op een verjaardagslijstje aan de muur van de afdeling. Maar wanneer je als individu daar niet op wilt, dan zou je dat recht moeten hebben. Helaas worden vaak dit soort lijstjes gemaakt door iemand die toegang heeft tot een personeelsbestand (of iets dergelijks) waar ook geboortedata op staan vermeld. Omdat ik bij verschillende bedrijven werk, al heel wat jaren, kom ik dit ook met regelmaat tegen. Als nieuwe collega word ik ongevraagd aan zo'n lijstje toegevoegd. En wanneer ik vraag of ik daar weer vanaf gehaald kan worden, dan ben ik een zeurpiet of wordt er scheef naar me gekeken. Ik heb zelfs meegemaakt dat de secretaresse in kwestie het weigerde om mij van het lijstje te halen. Ik heb dit toen via haar leidinggevende gedaan. Ik heb ook meegemaakt dat iemand 50 werd en zijn gekopieerde foto door het hele pand tegenkwam. Op zich een leuk idee; helaas hadden de collega's zichzelf een lolletje beloofd en de foto volslagen belachelijk gemaakt. Heel jammer en vooral heel vervelend voor de persoon in kwestie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven