Werk & Studie alle pijlers

Bijbaan nichtje

26-06-2013 20:49 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje heeft een nieuwe bijbaan, bij de Kijkshop weliswaar. Het is haar eerste bijbaan in de retail. Zelf heb ik daar niet veel ervaring dus kan ik haar geen tips of zoiets geven. Iemand hier ervaring met het werken bij Kijkshop?

Dan is er een puntje waar ik me zorgen over maak. Mijn zus heeft een uitkering en nu gaat mijn nichtje dus parttime werken. Wel staat ze ingeschreven als voltijd student. Dan mag ze toch parttime bijverdienen, zonder dat dit van mijn zus haar uitkering wordt afgetrokken? Ze heeft helemaal niet veel uren, en ze mag als het goed is tot ong. ¤13000 per jaar verdienen zonder dat haar studiefinanciering in gevaar komt? Klopt het wat ik zeg? Een groter punt is de uitkering van haar moeder, maar volgens mij mag ze toch gewoon bijverdienen?
Ze mag wel bijverdienen maar ik dacht dat er wel een grens was. Als ze meer dan dat verdient wordt haar moeder daarop gekort.
Wat voor uitkering heeft de moeder?
Google.nl

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=854
quote:NummerZoveel schreef op 26 juni 2013 @ 20:53:

Wat voor uitkering heeft de moeder?Mijn zus is al meerdere jaren ernstig ziek en is volledig afgekeurd. Ik weet niet precies welke uitkering daar bij hoort, vandaar de situatieschets.
Je mag dit jaar ¤ 13.530,90 bijverdienen voor je studiefinanciering stop wordt gezet. Hoe 't met die uitkering zit weet ik niet.
Als jouw zus ziek werd terwijl zij nog werkte, dan krijgt zij vermoedelijk een WAO of WIA uitkering, en daarop zijn inkomsten van gezinsleden niet van invloed. Dat ligt anders wanneer zij een bijstandsuitkering krijgt (en dat zou het geval kunnen zijn indien zij niet werkte toen zij ziek werd). Vandaar dus dat ik vroeg wat voor uitkering zij ontvangt.
Als je nichtje tegen die verdiengrens aanzit, kan ze natuurlijk ook op kamers gaan wonen. Krijgt ze uitwonende stufi en haar moeder hoeft zich over de uitkering geen zorgen te maken....
Nog een belangrijk punt: hoe oud is je nichtje? Er geldt best lang een minimum jeugdloon, en werkgevers betalen voor hun studentenkrachten doorgaans niet meer dan dat... En als student zijnde kun je ook maar max 20 uur erbij werken (naast een voltijdstudie van 40 uur, wat doorgaans neerkomt op zo'n 4 dagen colleges + huiswerk).

Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken. En desnoods laat je je nichtje (op papier) bij jou op kamers gaan. Kwestie van postadres veranderen (van moeder naar jouw adres) en een logeerkamer een beetje inrichten als studentenkamer. Er zijn zat studenten die het zo doen, of enkel op kamers gaan vanwege de uitwonende beurs (= meer centjes).
En = fraude, Blue eyes
quote:NummerZoveel schreef op 26 juni 2013 @ 21:29:

Als jouw zus ziek werd terwijl zij nog werkte, dan krijgt zij vermoedelijk een WAO of WIA uitkering, en daarop zijn inkomsten van gezinsleden niet van invloed. Dat ligt anders wanneer zij een bijstandsuitkering krijgt (en dat zou het geval kunnen zijn indien zij niet werkte toen zij ziek werd). Vandaar dus dat ik vroeg wat voor uitkering zij ontvangt.Dit dus.
Fraude plegen is nooit slim, want daar wordt streng op gecontroleerd. En fraude plegen met een uitkering is natuurlijk het allerdomste wat je kunt doen! Wat een idioot advies!
quote:blueeyes*3 schreef op 26 juni 2013 @ 21:47:

Nog een belangrijk punt: hoe oud is je nichtje? Er geldt best lang een minimum jeugdloon, en werkgevers betalen voor hun studentenkrachten doorgaans niet meer dan dat... En als student zijnde kun je ook maar max 20 uur erbij werken (naast een voltijdstudie van 40 uur, wat doorgaans neerkomt op zo'n 4 dagen colleges + huiswerk).

Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken. En desnoods laat je je nichtje (op papier) bij jou op kamers gaan. Kwestie van postadres veranderen (van moeder naar jouw adres) en een logeerkamer een beetje inrichten als studentenkamer. Er zijn zat studenten die het zo doen, of enkel op kamers gaan vanwege de uitwonende beurs (= meer centjes).Bedoel je echt op kamers gaan? Of alleen op papier? Want als je op kamers gaat, ben je echt wel duurder uit uiteindelijk, zelfs met die uitwonende stufi

Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken. En desnoods laat je je nichtje (op papier) bij jou op kamers gaan. Kwestie van postadres veranderen (van moeder naar jouw adres) en een logeerkamer een beetje inrichten als studentenkamer. Er zijn zat studenten die het zo doen, of enkel op kamers gaan vanwege de uitwonende beurs (= meer centjes).Als ze op papier bij jou gaat inwonen is het fraude. Dan kan nichtje haar studiefinanciering mogelijk kwijtraken en een forse boete betalen en de teveel ontvangen studiefinanciering moet ze dan terug betalen

Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken. En desnoods laat je je nichtje (op papier) bij jou op kamers gaan. Kwestie van postadres veranderen (van moeder naar jouw adres) en een logeerkamer een beetje inrichten als studentenkamer. Er zijn zat studenten die het zo doen, of enkel op kamers gaan vanwege de uitwonende beurs (= meer centjes).

Wat is dit voor een rare reactie? En de belastingbetaler maar dokken voor studentjes die 'meer centjes' willen. Grrr, ik kan me hier boos om maken.

Edit: ik ben zelf ook een arme student. Maar liever dit dan de boel lopen bedonderen.
Of moeder nu moet inleveren of niet, ik denk dat het goed is dat nichtje leert dat ze moet werken voor haar geld.

Het beste is als ze leert dat ze hoe dan ook het maximale moet nastreven.

Niet dat ze leert dat ze op een berekenende manier moet verdienen om zelf (of moeder) maar niet gekort te worden op andere zaken.

Als ze in staat zijn samen hun broek op te houden moeten ze dat doen, ook al is het doorgaans de ouder die kostwinner is en ongeacht de reden van de uitkering.

Het zou een beetje van de zotte zijn als ze minder gaat werken om een uitkering volledig te behouden. Daar is het vangnet niet op gebaseerd namelijk.
Gevoelens zijn beperkt houdbaar.

Je postadres verander je door bij een instantie aan te geven dat je elders post wil ontvangen. Dat is wezenlijk iets anders dan wat jij bedoelt, namelijk wijziging van de inschrijving bij het GBA.

Het GBA is namelijk de basis voor bepalen van uitkeringen, het zijn van een voordeurdeler, allerlei belastingen enz.

Het fysiek elders wonen dan de inschrijving GBA word aangemerkt als fraude. Zeker als het doel daarvan is financieel gewin.

Niet alleen de student gaat nare gevolgen ondervinden als dat uitkomt, maar mogelijk ook degene die de uitkering ontvangt. Zou ik dus niet doen.

Beter is het te informeren bij DUO, belastingdienst, uitkeringsinstantie wat voorwaarden en grenzen zijn.
quote:_madhe_ schreef op 26 juni 2013 @ 22:35:

Of moeder nu moet inleveren of niet, ik denk dat het goed is dat nichtje leert dat ze moet werken voor haar geld.

Het beste is als ze leert dat ze hoe dan ook het maximale moet nastreven.

Niet dat ze leert dat ze op een berekenende manier moet verdienen om zelf (of moeder) maar niet gekort te worden op andere zaken.

Als ze in staat zijn samen hun broek op te houden moeten ze dat doen, ook al is het doorgaans de ouder die kostwinner is en ongeacht de reden van de uitkering.

Het zou een beetje van de zotte zijn als ze minder gaat werken om een uitkering volledig te behouden. Daar is het vangnet niet op gebaseerd namelijk.Absoluut mee eens dat ze moet leren werken. Maar ze gaat ook werken om te sparen voor dingen die haar moeder niet voor haar kan betalen ( bijv. rijbewijs ) en die ze ook niet ff van haar studiefinanciering kan betalen. Dus als zus gekort zou worden omdat nichtje werkt, schiet nichtje dus financieel niks op. Kan ze net zo goed (studie gerelateerd ) vrijwilligerswerk gaan doen. Vandaar dat ik de uitkering van haar moeder naar voren bracht.
quote:idadida schreef op 27 juni 2013 @ 17:02:

[...]

Absoluut mee eens dat ze moet leren werken. Maar ze gaat ook werken om te sparen voor dingen die haar moeder niet voor haar kan betalen ( bijv. rijbewijs ) en die ze ook niet ff van haar studiefinanciering kan betalen. Dus als zus gekort zou worden omdat nichtje werkt, schiet nichtje dus financieel niks op. Kan ze net zo goed (studie gerelateerd ) vrijwilligerswerk gaan doen, daar leert ze ook werken. Tuurlijk is leren werken belangrijk, maar geld is in haar geval dus ook belangrijk omdat het om sparen gaat. Vandaar dat ik de uitkering van haar moeder naar voren bracht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven