Werk & Studie alle pijlers

bijstanduitkering en wonen

05-04-2013 18:20 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb bijstandsuitekring gevraagd, maar heb mn huur op stop gezet 1 maand daarna. momenteel woon ik bij mn vriend, maar ik heb me nog niet uitgeschreven bij de gemeente omdat ik geen eigen woning heb om in te schrijven. Bij mn vriend kan ik niet inschrijven want hij woont antikraak. Nou mn vraag is, ik heb begrepen mensen van de uitkering kunnen cotroleren waar je woont. doen ze dat bij de gemeente of bij de woningstichting? want als ze achterkomen dat ik niet meer ingeschreven staat bij de woningstichting word dat als fraude gezien!! wat moet ik doen??

Alvast bedankt!
De gemeente bellen en het vragen
Je woont ook echt samen met je vriend?

Heeft hij een inkomen?
Als je antikraak woont (dus geen kraak) kan je je gewoon op dat adres inschrijven.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
bedankt voor u reactie.

Het probleem is dan moet ik me gaan uitschrijven bij de gemeente en dan kan heb ik eigenlijk geen adres om mijn posten te ontvangen. Maar als ze achterkomen at toch niet op die adres woont dan heb ik wel problemen met de uitkering. daarom wilde ik weten of er bij de geemente gecontroleerd word of bij de woningstichting...
Vragen bij de uitkeringsinstantie.
Ja, ze controleren dat gelukkig. Zeker in de randstadgemeentes is een huisbezoek standaard onderdeel bij de toekenning van een bijstandsuitkering.

Je bent sowieso verplicht om je daar in te schrijven waar je woont. Niet alleen voor de bijstand. Als je je niet in kan schrijven bij je vriend moet je sowieso melden dat je een gezamenlijke huishouding hebt.

Daarbij, wat denk je dat de mensen gaan doen die straks op jouw oude adres gaan wonen? Die zitten niet te wachten op iemand extra ingeschreven en zullen de gemeente dan ook verzoeken een onderzoek in te stellen.

Om ellende te voorkomen zou ik gewoon je verhaal voorleggen aan de gemeente want het komt sowieso uit.
ik ben heel vaak bij hem en nog bij een andere vriendin. dus ik heb geen vaste woonplek. Ik kan bij mn vriend niet inschrijven want dat heeft de woningstichting aan hem laten weten.

-hij heeft inkomen, maar geen vaste inkomen. semi-ondernemer
Als ze er achterkomen dat je samenwoont heb je sowieso een probleem
Nogmaals, vraag dus de uitkeringsinstantie hoe je dit op moet lossen. Of wil je soms niet dat ze weten dat je tijdelijk bij je vriend woont?
Heb je gelijk Felicia, maar de woonstichting zou contact met mij nemen als er een nieuwe huurder is, omdat ik nog meubels, raam jaloezien enz. heb laten liggen voor als de nieuwe huurder het zou willen overnemen. en dan dacht ik, als er een nieuwe huurder komt, zou ik me dan zoeizo gaan uitschrijven...
Als jij geen vast woonadres hebt, kan je geen uitkering krijgen. Je zal je ergens in moet schrijven. Als je bv een kamer hebt, kan je wel een uitkering krijgen maar die is lager dan de normale bijstandsuitkering.

Er zijn een aantal gemeentes in Nederland aangewezen waar je bijstand aan kan vragen zonder vaste woon of verblijfsplaats

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=8
We gaan geen fraude plegen he! En ja, er wordt heel streng op gecontroleerd.
Ja precies, want als ik aangeeft dat ik bij hem woont, dan heb ik geen recht meer, omdat ik geen woonadres heb en ik mag bij hem ook niet inschrijven :Squote:Ginevra schreef op 05 april 2013 @ 18:33:

Nogmaals, vraag dus de uitkeringsinstantie hoe je dit op moet lossen. Of wil je soms niet dat ze weten dat je tijdelijk bij je vriend woont?
Waarom mag je vriend niet samenwonen van de woningbouw?
Ga in therapie!
Ik vraag het omdat ik geen fraude wil plegen. Ik had al eerder doorgegeven aan mn begeleider, dat ik mijn huur zou stoppen omdat die te duur is. alleen had ik gehopen dat een goedkopere kamer zou vinden wat nu het probleem is. ik kan nergens iets goedkoper of antikraak vinden. en nu zit ik vast.quote:Fame schreef op 05 april 2013 @ 18:39:

We gaan geen fraude plegen he! En ja, er wordt heel streng op gecontroleerd.
Omdat er alleen met 3 huurders gewoond mag. en hij heeft al 2 huisgenoten. Dat is de regel van de woningstichting. ik denk ze zijn streng omdat het antikraak is.quote:dubiootje schreef op 05 april 2013 @ 18:40:

Waarom mag je vriend niet samenwonen van de woningbouw?
Dan zal je toch heel rap iets moeten zoeken m te wonen, en dan maar iets verder weg.
Nogmaals, hier http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=8 staat wat je moet doen als je geen vaste woon of verblijfplaats hebt.
Waarom heb je dan je huur opgezegd als je niet bij je vriend terecht kan?
Ga in therapie!
Ze zijn tegenwoordig heel streng en controleren alles. Als ze het niet vertrouwen roepen ze je op of gaan ze controleren door bij je langs te gaan. Gewoon eerlijk zijn en het aankaarten bij de gemeente. Als je vriend inkomen heeft heb je sowieso geen recht op bijstand!
Als jij je uitschrijft bij de gemeente, hoeven ze niets te controleren. Ze hoeven alleen maar je naam in te geven en dan komt er naar boven dat je niet meer ingeschreven staat in het GBA en automatische gaat het dan naar de uitkering instantie, trouwens ook van de gemeente.

De uitkering word dan, als het goed is, meteen stop gezet, zonder GBA inschrijving geen uitkering.
Omdat ik geen werk had en al incasso kosten had van het niet betalen en ik wilde geen incasso kosten meer. en ik kon zoeiezo tog niet verder betalen. en de uitkeringsprocedure duurt zo lang. dus ja... meer schulden wilde ik niet.quote:dubiootje schreef op 05 april 2013 @ 18:51:

Waarom heb je dan je huur opgezegd als je niet bij je vriend terecht kan?
Tja, nu dan geen woning en mogelijk ook geen uitkering. Dat was niet zo handig. Maar heel snel werk zoeken en kijken op de site van Felicia.
Ga in therapie!
Overigens is dit wel een reëel probleem.

Geen werk dus een betalingsprobleem voor je huur (dat kan snel gebeuren als uitkering en toeslagen op zich laten wachten) en zonder huis geen uitkering.

Klaar ben je.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven