Bonus om fulltime te werken
vrijdag 23 september 2022 om 09:49
Ik lees op teletekst dat er in de tweede kamer gesproken wordt over een bonus als je fulltime gaat werken. Dit zou een manier zijn om de tekorten op te vullen.
Ik begreep wel dat dit het college van de rechten van de mens tegen zo'n bonus is, omdat vrouwen die deeltijd werken in verband met de verzorging voor hun kinderen gedupeerd zouden worden.
Zou het voor jou een reden zijn om meer te gaan werken?
Ik begreep wel dat dit het college van de rechten van de mens tegen zo'n bonus is, omdat vrouwen die deeltijd werken in verband met de verzorging voor hun kinderen gedupeerd zouden worden.
Zou het voor jou een reden zijn om meer te gaan werken?
dianaf wijzigde dit bericht op 23-09-2022 10:07
Reden: Slecht lopende zin.
Reden: Slecht lopende zin.
1.72% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zaterdag 24 september 2022 om 08:46
Ja, het is nu best mogelijk maar als iedereen in de vakantie wil dan is de orthodontist nog maar twaalf weken per jaar fulltime aan het werk? En de andere weken van 15:00 tot 18:00 uur.
Bij onze orthodontist konden de kinderen de ene keer na schooltijd komen de andere keer onder schooltijd omdat ze anders de agenda's niet goed vol kregen.
zaterdag 24 september 2022 om 08:54
De ortho hier is om 16.00 dicht en op vrijdag de hele dag.Andersom schreef: ↑24-09-2022 08:46Ja, het is nu best mogelijk maar als iedereen in de vakantie wil dan is de orthodontist nog maar twaalf weken per jaar fulltime aan het werk? En de andere weken van 15:00 tot 18:00 uur.
Bij onze orthodontist konden de kinderen de ene keer na schooltijd komen de andere keer onder schooltijd omdat ze anders de agenda's niet goed vol kregen.
Je bent gewoon gedwongen om onder schooltijd te gaan.
zaterdag 24 september 2022 om 08:56
Ik werk fulltime in het bedrijfsleven, zeer commerciële sector. Ik plan dingen gewoon onder werktijd hoor. Ga echt niet op mijn vakantie naar de tandarts, wat een flauwekul.
Iedereen doet dat om me heen, ook in het buitenland. Als mijn leidinggevende (in het buitenland) iets heeft zegt ze tegen ons dat ze een “medical appointment” heeft en om zo en zo laat weer terug is.
Ik doe trouwens hetzelfde met dingen als huizen bekijken of wat dan ook. Als je fulltime werkt, ik heb nog nooit parttime gewerkt, kun je niet anders. Tegenwoordig met je telefoon op zak gaat dat steeds makkelijker.
zaterdag 24 september 2022 om 09:00
zaterdag 24 september 2022 om 09:03
Tandarts in de vakantie is nog wel te doen. Maar wekelijkse logopedie is lastiger. Dan moet de mentaliteit in het onderwijs ook veranderen. Nu is het verplicht elke dat tot 5u of half 6 aanwezig zijn. En natuurlijk kan een keer iets prima maar elke werk om 4u gaan, omdat kind naar logopedie moet niet.
Ik wil niet in problemen denken hoor maar ik denk gewoon dat er meer moet worden aangepast als iedereen fulltime moet gaan werken.
Ik wil niet in problemen denken hoor maar ik denk gewoon dat er meer moet worden aangepast als iedereen fulltime moet gaan werken.
zaterdag 24 september 2022 om 09:19
zaterdag 24 september 2022 om 09:20
Mijn kinderen zaten op de basisschool tot 15:15 op school. En de ortho zat niet om de hoek, 15 min met de auto. En je snapt toch wel dat de ortho de andere uren ook gevuld wil hebben? Net zoals de tandarts niet alleen in de schoolvakanties wil werken?
zaterdag 24 september 2022 om 09:23
Ligbedje85 schreef: ↑24-09-2022 09:03Tandarts in de vakantie is nog wel te doen. Maar wekelijkse logopedie is lastiger. Dan moet de mentaliteit in het onderwijs ook veranderen. Nu is het verplicht elke dat tot 5u of half 6 aanwezig zijn. En natuurlijk kan een keer iets prima maar elke werk om 4u gaan, omdat kind naar logopedie moet niet.
Wat een vertrouwen zeg! Bij ons is 'verplichte' aanwezigheid tussen 8:00 en 16:00. Langdurige afwijkingen in overleg, eenmalige afwijkingen hoeven alleen gemeld te worden. Er is gewoon vertrouwen dat iedereen zijn uren wel maakt. En dat gebeurt dus ook. Ik krijg best vaak mail van collega's die op hun vrije dagen worden verstuurd.
Als jouw werkgever (en die van heel veel anderen) zijn vertrouwen aanpast zijn we al een eindje op weg..
zaterdag 24 september 2022 om 09:34
Dat maken van afspraken is wel een ding als je fulltime in het onderwijs werkt ja. Behoorlijk wat vakantie, maar geen vrije dagen om op te nemen.
Als je voor je kind naar de tandarts moet, ortho, logopedie etc. en voor jezelf naar een neuroloog, tandarts etc. ( Even wat voorbeelden) dan lukt dat echt niet allemaal na schooltijd.
Als je voor je kind naar de tandarts moet, ortho, logopedie etc. en voor jezelf naar een neuroloog, tandarts etc. ( Even wat voorbeelden) dan lukt dat echt niet allemaal na schooltijd.
zaterdag 24 september 2022 om 09:43
Dit. Dan is er al meer mogelijk. En full time kan misschien ook 36 uur als norm zijn? Heb je elke week een aantal vrije uren om in te vullen met afspraken. Of je doet 's avonds een keer wat.Andersom schreef: ↑24-09-2022 09:23Wat een vertrouwen zeg! Bij ons is 'verplichte' aanwezigheid tussen 8:00 en 16:00. Langdurige afwijkingen in overleg, eenmalige afwijkingen hoeven alleen gemeld te worden. Er is gewoon vertrouwen dat iedereen zijn uren wel maakt. En dat gebeurt dus ook. Ik krijg best vaak mail van collega's die op hun vrije dagen worden verstuurd.
Als jouw werkgever (en die van heel veel anderen) zijn vertrouwen aanpast zijn we al een eindje op weg..
Maar je moet het boven alles willen. Waar een wil is, is een weg.
zaterdag 24 september 2022 om 09:53
Konijn06 schreef: ↑24-09-2022 07:53Nee vrouwen verplichten om fulltime te werken is een goed idee! Nu al een tekort aan leerkrachten, maar dan staat er helemaal niemand meer voor de klas....
Beetje meer vertrouwen in de parttime leerkrachten kan geen kwaad. Geloof mij maar, de overdrachten zijn zeer zorgvuldig en uitgebreid.
Uiteraard zou ik niemand verplichten om wat dan ook te doen. Hoewel, misschien zou ik mannen verplichten zelf voor hun kinderen te zorgen, zodat hun partners ook kunnen bijdragen aan de maatschappij.
En op je tweede punt: helaas zie ik dat niet. Even los van het feit dat uitgebreide (wekelijkse? dagelijkse?) overdrachten tijd kosten die anders gewoon in het onderwijs aan kinderen gestoken had kunnen worden, zie ik vooral zeer gebrekkige communicatie tussen duo's en handelingsplannen die met een beetje mazzel bij de ene duo nog worden nageleefd en met pech door geen van beide omdat ze allebei denken dat de ander het wel zal doen. Nog los van alle dagelijkse zaken die niet worden gecommuniceerd. Nee, ik denk dat een 2x3 combinatie het beroerdste onderwijs oplevert.
zaterdag 24 september 2022 om 09:55
In mijn CAO staat voor zover ik weet niets over logopodie, tandartsbezoek etc voor de kinderen. (Zeg maar een regulier terugkerend iets voor kinderen.)
zaterdag 24 september 2022 om 10:03
Overdrachten kosten tijd ja. Ik bel 's avonds meestal met mijn duo of stuur een mail. In mijn eigen tijd dus. Gaat dus niet van de onderwijstijd/ voorbereiding af. Als ik dit wel zou doen, zou dit nog reuze meevallen, want ik heb het ook wel eens zo gedaan dat ik een Word documentje openzet. Een kwestie van gedurende de dag of na school even bijwerken en je hebt na 3 dagen een uitgebreide overdracht.Thalas schreef: ↑24-09-2022 09:53Uiteraard zou ik niemand verplichten om wat dan ook te doen. Hoewel, misschien zou ik mannen verplichten zelf voor hun kinderen te zorgen, zodat hun partners ook kunnen bijdragen aan de maatschappij.
En op je tweede punt: helaas zie ik dat niet. Even los van het feit dat uitgebreide (wekelijkse? dagelijkse?) overdrachten tijd kosten die anders gewoon in het onderwijs aan kinderen gestoken had kunnen worden, zie ik vooral zeer gebrekkige communicatie tussen duo's en handelingsplannen die met een beetje mazzel bij de ene duo nog worden nageleefd en met pech door geen van beide omdat ze allebei denken dat de ander het wel zal doen. Nog los van alle dagelijkse zaken die niet worden gecommuniceerd. Nee, ik denk dat een 2x3 combinatie het beroerdste onderwijs oplevert.
Maar goed nogmaals, er zullen best fouten gemaakt worden of dingen vergeten. Ik kan alleen naar mezelf kijken en naar eer en geweten zeggen dat het al 16 jaar goed gaat en ik en mijn duo's zorgvuldig bezig zijn ( geweest) met de overdrachten. Nog nooit klachten gehad iig
zaterdag 24 september 2022 om 10:06
Nu in dit topic wordt vooral gekeken naar de onmogelijkheden. Wat zou er voor jullie moeten veranderen om het wel mogelijk te maken? En dan misschien niet full time maar een dag extra tov huidige baan bij 《 4 dagen.
Of wil je gewoon niet?
Of wil je gewoon niet?
vivaatje wijzigde dit bericht op 24-09-2022 10:35
21.41% gewijzigd
zaterdag 24 september 2022 om 10:19
Dat is niet mijn ervaring. Bij mijn dochter op school hadden de meeste klassen een duo, het was echt zeldzaam als een klas alle dagen dezelfde leerkraht was, en meestal was de verdeling dan inderdaad twee en drie dagen, ze heeft ook wel eens vier en één dag gehad (en overigens had ze toen vier dagen een juf en die ene dag een meester, dus dat had ook niet te maken met parttimende vrouwen) en dat ging meestal prima.
Volgens mij kwam die verdeling trouwens ook niet alleen voort uit parttime willen werken. Mijn dochter had in groep 6 een juf die er twee dagen was, die ook in groep 8 werkte. En ik weet ook nog dat ze bij de kleuters een juf vier dagen had en dan een vrijdagjuf, dat die vrijdag vrijkwam en die vaste juf heel graag ook die dag wilde hebben maar dat dat niet zomaar kon, dat een ander voorrang had op die dag. Uiteindelijk is het wel gelukt en heeft ze een tijdlang vijf dagen die juf gehad, maar dat was eigenlijk niet de constructie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 24 september 2022 om 10:25
Ik wil in ieder geval gewoon niet. Ik vind andere dingen in mijn leven belangrijker dan fulltime werken (en nog maar eens de toevoeging dat ik geen toeslagen ontvang om dit mogelijk te maken). Ik verdien zelf met 24 uur boven de toeslagengrens en ben ook nog getrouwd waardoor ik zelfs geen toeslagen zou krijgen als ik stop met werken, wat ik overigens niet van plan ben (wel aan het sparen voor een sabbatical, heb ik nu al zin in!) Dus voor mij zou het geen enkele zin hebben om het te proberen mogelijk te maken. Ik wil gewoon niet.
zaterdag 24 september 2022 om 10:30
Ik wil ook niet.Zenmomentje schreef: ↑24-09-2022 10:25Ik wil in ieder geval gewoon niet. Ik vind andere dingen in mijn leven belangrijker dan fulltime werken (en nog maar eens de toevoeging dat ik geen toeslagen ontvang om dit mogelijk te maken). Ik verdien zelf met 24 uur boven de toeslagengrens en ben ook nog getrouwd waardoor ik zelfs geen toeslagen zou krijgen als ik stop met werken, wat ik overigens niet van plan ben (wel aan het sparen voor een sabbatical, heb ik nu al zin in!) Dus voor mij zou het geen enkele zin hebben om het te proberen mogelijk te maken. Ik wil gewoon niet.
En ik werk niet in de zorg of het onderwijs, dus als ik meer zou gaan doen zou dat geen enkel effect hebben op tekorten daar.
zaterdag 24 september 2022 om 10:34
Thalas schreef: ↑24-09-2022 09:53Uiteraard zou ik niemand verplichten om wat dan ook te doen. Hoewel, misschien zou ik mannen verplichten zelf voor hun kinderen te zorgen, zodat hun partners ook kunnen bijdragen aan de maatschappij.
Ik zie, vooral de afgelopen jaren, voordelen in al die duo's in het onderwijs. Bij ons werkt niemand fulltime. Dus niemand valt fulltime uit door ziekte. Het is ons gelukt om in de afgelopen corona-jaren niet één keer en klas naar huis te hoeven sturen.
Wij lopen met elkaar de gaten dicht die vallen. Collega met twee zeer jonge kinderen werkt zestien uur maar in geval van nood kan zij vaak iets regelen voor de woensdag ochtend. Collega met pubers kan haar dagen redelijk makkelijk verschuiven. Drie van ons kunnen makkelijk een keer een dagje extra werken.
Als je met alleen fulltimers werkt kan dat echt niet. En er staan bij ons dus nooit onbekenden voor de groep. En meestal de helft van de week ook gewoon de eigen leerkrachten.
zaterdag 24 september 2022 om 10:39
Dit ook ja!Andersom schreef: ↑24-09-2022 10:34Ik zie, vooral de afgelopen jaren, voordelen in al die duo's in het onderwijs. Bij ons werkt niemand fulltime. Dus niemand valt fulltime uit door ziekte. Het is ons gelukt om in de afgelopen corona-jaren niet één keer en klas naar huis te hoeven sturen.
Wij lopen met elkaar de gaten dicht die vallen. Collega met twee zeer jonge kinderen werkt zestien uur maar in geval van nood kan zij vaak iets regelen voor de woensdag ochtend. Collega met pubers kan haar dagen redelijk makkelijk verschuiven. Drie van ons kunnen makkelijk een keer een dagje extra werken.
Als je met alleen fulltimers werkt kan dat echt niet. En er staan bij ons dus nooit onbekenden voor de groep. En meestal de helft van de week ook gewoon de eigen leerkrachten.
zaterdag 24 september 2022 om 10:39
Het rottige is dat je pas weet welke gevolgen een dergelijke constructie heeft als je gaat kijken wat de leerprestaties, het welbevinden en de uitstroomcijfers zijn van kinderen zijn die erin les krijgen en ze vergelijkt met die van kinderen die in een 4x1 of een 5 constructie zitten. En als we toch systematisch aan het kijken zijn zou ik ook de ervaren werkdruk, het arbeidsplezier en de ervaren professionele ruimte van leerkrachten in dergelijke constructies meenemen. Ik weet niet of dergelijk onderzoek gedaan is, maar als ik zie hoe leerkrachten praten over hun gedeelde baan stemt me dan niet bepaald hoopvol.
zaterdag 24 september 2022 om 10:41
Jij hebt dat toch ook niet gedaan? Jij hebt er een behoorlijk stellige mening over, ook gebaseerd op je eigen ervaringen, en als ik dat dan tegenspreek kan je er opeens pas iets over zeggen als je er een heel wetenschappelijk onderzoek tegenaan hebt gegooid. Ehm, oké?Thalas schreef: ↑24-09-2022 10:39Het rottige is dat je pas weet welke gevolgen een dergelijke constructie heeft als je gaat kijken wat de leerprestaties, het welbevinden en de uitstroomcijfers zijn van kinderen zijn die erin les krijgen en ze vergelijkt met die van kinderen die in een 4x1 of een 5 constructie zitten. En als we toch systematisch aan het kijken zijn zou ik ook de ervaren werkdruk, het arbeidsplezier en de ervaren professionele ruimte van leerkrachten in dergelijke constructies meenemen. Ik weet niet of dergelijk onderzoek gedaan is, maar als ik zie hoe leerkrachten praten over hun gedeelde baan stemt me dan niet bepaald hoopvol.
Don't waste your time on jealousy,
zaterdag 24 september 2022 om 10:42
Andersom schreef: ↑24-09-2022 10:34Ik zie, vooral de afgelopen jaren, voordelen in al die duo's in het onderwijs. Bij ons werkt niemand fulltime. Dus niemand valt fulltime uit door ziekte. Het is ons gelukt om in de afgelopen corona-jaren niet één keer en klas naar huis te hoeven sturen.
Dit is natuurlijk fijn, want dit waarborgt een continue schoolgang, maar het verzekert enkel de toegankelijkheid van het onderwijs, niet de kwaliteit.
zaterdag 24 september 2022 om 10:43
Sommige afspraken kunnen niet wachten tot de vakantie.
Zijn urgenter.
Ik zie het aan een vriendin die met een dementerende moeder zit. Zij werkt 4 dagen. Is bewust van 5 naar 4 gegaan omdat ze het niet meer bolwerkte om de zorg voor haar moeder (voor dementie ook al behoorlijk kwakkelend) en zit in het onderwijs. Staat ingeroosterd als mbo-docent. Zelfs als zij op haar vrije dag (want roostertechnisch gaat het soms echt niet qua tijd op een werkdag) wil naar een arts, heeft ze soms weken voordat ze terecht kan.
Vakanties? Ah dan is net de huisarts, (haar moeder heeft behoefte aan het bekende gezicht en HA weet ook vrijwel alles van de moeder), op vakantie..... want jonge kinderen.
Mijn vriendin overweegt uit het onderwijs te gaan. Omdat roosters nu eenmaal behoorlijk vast staan; ze kan niet zomaar volgende week even een middagje opnemen om met haar moeder naar het ziekenhuis te gaan.
Punt is namelijk, als zij uit het rooster gehaald wordt, valt het rooster van meerdere klassen en daarmee collegadocenten om.
Ze krijgt dat ook niet uitgelegd aan instanties en ziekenhuizen.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
zaterdag 24 september 2022 om 10:45
Ik wil niet fulltime omdat ik ook erg geniet van mijn vrije dag. Op die vrije dag doe ik sociale dingen, maar ook mantelzorg, huishouden etc.
Daardoor heb ik in het weekend iets meer vrije tijd voor nog meer sociale dingen of vrijwilligerswerk.
Ik werk nu 28 uur, zou misschien naar 32 willen maar op mijn school geen uren beschikbaar voor een leerkrachtondersteuner. Dan zou ik twee scholen moeten combineren. Heb ik gedaan, beviel slecht.
Ik weet ook zeker dat als mijn school in de toekomst misschien minder uren recht heeft op een ondersteuner dat ik minder ga werken. Ondanks vast contract ga ik nooit meer op twee scholen tegelijk werken met uitzondering van eentje.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in