Werk & Studie alle pijlers

Bonus om fulltime te werken

23-09-2022 09:49 941 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees op teletekst dat er in de tweede kamer gesproken wordt over een bonus als je fulltime gaat werken. Dit zou een manier zijn om de tekorten op te vullen.

Ik begreep wel dat dit het college van de rechten van de mens tegen zo'n bonus is, omdat vrouwen die deeltijd werken in verband met de verzorging voor hun kinderen gedupeerd zouden worden.

Zou het voor jou een reden zijn om meer te gaan werken?

Zou jij door een bonus fulltime gaan werken?

Totaal aantal stemmen: 406

Ja (6%)
Nee (59%)
Afhankelijk van de hoogte van de bonus (21%)
Fulltime is niet haalbaar in mijn branche/beroep (8%)
Overig (7%)
dianaf wijzigde dit bericht op 23-09-2022 10:07
Reden: Slecht lopende zin.
1.72% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Het zit 'm ook niet alleen in geld. Maar als je als 'vaste kracht' enkel op halfjaarscontract 'mag' komen, zonder garantie of je het schooljaar met het hele team kunt afmaken, dan kun je dus net zo goed zzp'er worden en zelf bepalen hoelang je blijft.
Idee van Thijs Launspach in het AD vandaag: geef een bonus voor zinvol werk ipv een bonus voor fulltime werken.

https://www.ad.nl/werk/voer-geen-voltij ... ~a89c3728/
Procne schreef:
03-10-2022 12:37
Idee van Thijs Launspach in het AD vandaag: geef een bonus voor zinvol werk ipv een bonus voor fulltime werken.

Ja, of je geeft de mensen die er nu al werken gewoon een fatsoenlijk salaris met goede secundaire arbeidsomstandigheden en een betere werk/privé balans. Wedden dat er dan heus meer mensen willen werken en ze niet allemaal hard wegrennen? Het werk an sich is namelijk fantastisch.
fryskefaam schreef:
03-10-2022 16:32
Ja, of je geeft de mensen die er nu al werken gewoon een fatsoenlijk salaris met goede secundaire arbeidsomstandigheden en een betere werk/privé balans. Wedden dat er dan heus meer mensen willen werken en ze niet allemaal hard wegrennen? Het werk an sich is namelijk fantastisch.
Het lijkt me sowieso logisch als het geldt voor mensen die zo'n baan al hebben én voor mensen die overstappen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Maar heeft degene die achter zijn computer de lijsten en regelingen zit uit te werken van welke beroepen er precies wel en niet onder de ‘zinvolle beroepen’ vallen een zinvolle baan of een bullshitbaan?
nicole123 schreef:
03-10-2022 16:57
Maar heeft degene die achter zijn computer de lijsten en regelingen zit uit te werken van welke beroepen er precies wel en niet onder de ‘zinvolle beroepen’ vallen een zinvolle baan of een bullshitbaan?
Lijkt mij toch iets voor een stagiair. :lol: Mocht men het er dan, terecht, niet mee eens zijn, dan zullen er geen kwetsbare ego's gekwetst worden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Het was nu toch ook al voor zorg en onderwijs bedoeld? Dan zullen dat wel de zinvolle banen zijn, en de bonus is dan naar rato van het aantal uren dat je werkt.

Al zijn er wel heel veel banen die zijdelings onder zorg vallen, die eigenlijk kantoorbanen zijn, ik denk dat er genoeg leidinggevenden/managers die zelf helemaal geen zorgfunctie hebben wel die bonus gaan opstrijken. Net als dat destijds heel veel mensen met een kantoorbaan ook met voorrang de coronaprik konden krijgen, of die coronabonus kregen.
Yasminmax schreef:
02-10-2022 17:01
Het zit 'm ook niet alleen in geld. Maar als je als 'vaste kracht' enkel op halfjaarscontract 'mag' komen, zonder garantie of je het schooljaar met het hele team kunt afmaken, dan kun je dus net zo goed zzp'er worden en zelf bepalen hoelang je blijft.
Precies.

Of zorg voor kinderopvang bij het werk, of laat de begintijden iets later vallen zodat je je kind naar de opvang kunt brengen. En misschien dat een werkgever extra bij kan dragen als er gebruik gemaakt moet worden van 24 uurs opvang.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Procne schreef:
03-10-2022 12:37

An sich geen verkeerde stelling. Maar de wens om een grote club kantoormensen om te gaan scholen is gemakkelijk geuit. Want willen mensen dat wel?
Ik ben zelf vanuit de huishouding eens gaan kijken bij individuele begeleiding. In de vacature werd benadrukt op het mensen begeleiden en de flexibele uren. Wat er uit kwam bij de voorlichtingsmiddag? Je zit praktisch op het niveau van verpleegkundige IG, dus naast begeleiden moet je mensen verzorgen, aankleden, wassen. De klant bepaalt de uren en daar moet je je op aanpassen. O, en na één loonschaal kon je niet meer omhoog, dus daarna loon standaard op €12,69 bruto.
Bijna de hele zaal liep meteen weg na de voorlichting. En ik ook.
Want ik wil eigenlijk niet mensen lichamelijk verzorgen. Ik heb nog jonge kinderen en wil de weekenden met hen doorbrengen, dus geen wisselende diensten. Ik ga nog een paar loonschalen omhoog en ga die €12,69 nog voorbij ook. Dus blijf ik nog in de huishouding tot de kinderen wat ouder zijn en ga dan eens verder kijken naar sociaal werk wat beter betaald.

Je moet voor lichamelijk verzorgend werk echt gemaakt zijn. En met de lonen van nu en al die wisselende diensten trek je gewoon bar weinig mensen over de streep. Behalve de mensen voor wie dit hun roeping is.
Stevienicks, daar kan ik inkomen, dat is ook wel een belachelijk laag uurloon voor dat werk.
Nou, ik wil best wel een zinvollere baan hoor, maar ik ben echt niet gemaakt om bijvoorbeeld verpleegkundige of docent/leraar te worden. En wie besluit dan of mijn baan wel of niet zinvol is?
fryskefaam schreef:
03-10-2022 16:32
Het werk an sich is namelijk fantastisch.
Geen bonus zou me zover krijgen om die dingen te doen :-)
Susan schreef:
03-10-2022 17:03
Het was nu toch ook al voor zorg en onderwijs bedoeld? Dan zullen dat wel de zinvolle banen zijn, en de bonus is dan naar rato van het aantal uren dat je werkt.

Al zijn er wel heel veel banen die zijdelings onder zorg vallen, die eigenlijk kantoorbanen zijn, ik denk dat er genoeg leidinggevenden/managers die zelf helemaal geen zorgfunctie hebben wel die bonus gaan opstrijken. Net als dat destijds heel veel mensen met een kantoorbaan ook met voorrang de coronaprik konden krijgen, of die coronabonus kregen.
Ik heb een kantoorbaan in een ziekenhuis. Ik help geen patiënten in directe zin, maar indirect kan mijn werk wel in de toekomst veel betekenen voor patiënten. Maar precies te meten en heel zichtbaar is dat niet. Is het dan zinvol of niet?

Ik kan niet zoveel met het idee van sociale banen zinvol noemen en kantoorbanen niet (zo) zinvol. Zonder kantoorbanen zou de zorg als een kaartenhuis in elkaar storten. Natuurlijk is een baan als verpleegkundige een zinvolle baan en mij persoonlijk lijkt me een baan als crypto-handelaar een bullshitbaan, maar er is zo'n enorm grijs gebied ertussen. En het is ook zo makkelijk om van iemand anders z'n baan te zeggen dat het een bullshitbaan is, terwijl je geen idee hebt wat diegene eigenlijk doet. Bij de coronabonus was het al een enorm gedoe, wie er voor in aanmerking kwam en wie niet. Ik kwam zelf niet in aanmerking en dat vond ik terecht. Maar heeft een schoonmaker van de beademingsapparatuur of de apotheker die voor de medicijnen zorgt voor (covid) patiënten gezorgd of niet? Heeft een manager van een klinische afdeling die tijdens de covid golven tot diep in de avond doorwerkte om de zorg op zijn afdeling zo goed mogelijk doorgang te laten vinden, ten onrechte een coronabonus opgestreken, of ook keihard gewerkt ten bate van de patiënten?

Het idee van de maatschappelijke waarde van een functie meenemen vind ik op zich goed, maar de uitwerking zou een drama worden denk ik. Het zou enorm veel tijd en geld vreten van werknemers die volgens anderen dan weer bullshitbanen hebben, geld en tijd die je ook aan zorgbanen kunt besteden. Want wie bepaalt waar de grens ligt tussen zinvol en minder zinvol of extra zinvol? Daar moeten dan weer commissies en vergaderingen over zijn en onderzoeken naar gedaan worden, want als je dat eventjes op een namiddag door één persoon op laat stellen dan is het natuurlijk niet eerlijk en objectief.

Kortom, het is veel ingewikkelder dan het lijkt, met 'de zorg' en 'het onderwijs' even een bonus geven. Geef dan mensen met bepaalde beroepen, bijv leerkrachten en verpleegkundigen, gewoon een beter salaris / betere CAO. En gelukkig gebeurt dat ook steeds meer, dat zij meer in salaris stijgen dan mensen in anderssoortige banen om hen heen, bijv voor de verpleegkundigen in UMCs en leerkrachten in het basisonderwijs.
Inderdaad, als de beloning structureel beter wordt, krijg je meer instroom. Waardoor de werkdruk ook daalt.

Bonussen zijn leuk, maar alleen als je al goed genoeg verdiend. In mijn werk hebben ze ook wel bonussen, masr niemand die er voor gaat. Je bent teveel van anderen afhankelijk om ze te halen. Daarnaast is die prestatiebonus ook een belediging, alsof we normaal niet hard werken of zo...
Ik geloof dat ik 1,5 ton kan lenen bij de bank als ik een huis wil kopen. Als ik een partner zou hebben die ook een baan in het onderwijs heeft, zit je dan dus op 1,5 ton x 2 = 3 ton. Daarmee kun je geen huis kopen, laat staan in de randstad. Een bonus meer of minder gaat dan echt geen verschil maken.

Het personeelstekort in zorg en onderwijs is niet opgelost op die manier. De politiek blijft pleisters plakken ipv de wond flink ontsmetten en hechten.
Yasminmax schreef:
09-10-2022 12:40
Ik geloof dat ik 1,5 ton kan lenen bij de bank als ik een huis wil kopen. Als ik een partner zou hebben die ook een baan in het onderwijs heeft, zit je dan dus op 1,5 ton x 2 = 3 ton. Daarmee kun je geen huis kopen, laat staan in de randstad. Een bonus meer of minder gaat dan echt geen verschil maken.

Het personeelstekort in zorg en onderwijs is niet opgelost op die manier. De politiek blijft pleisters plakken ipv de wond flink ontsmetten en hechten.
Onder de 3 ton kan je zeker wel een huis kopen. Ja, Randstad wordt lastig, maar er bestaat nog van alles buiten de randstad.
nicole123 schreef:
03-10-2022 21:08
Ik heb een kantoorbaan in een ziekenhuis. Ik help geen patiënten in directe zin, maar indirect kan mijn werk wel in de toekomst veel betekenen voor patiënten. Maar precies te meten en heel zichtbaar is dat niet. Is het dan zinvol of niet?

Ik kan niet zoveel met het idee van sociale banen zinvol noemen en kantoorbanen niet (zo) zinvol. Zonder kantoorbanen zou de zorg als een kaartenhuis in elkaar storten. Natuurlijk is een baan als verpleegkundige een zinvolle baan en mij persoonlijk lijkt me een baan als crypto-handelaar een bullshitbaan, maar er is zo'n enorm grijs gebied ertussen. En het is ook zo makkelijk om van iemand anders z'n baan te zeggen dat het een bullshitbaan is, terwijl je geen idee hebt wat diegene eigenlijk doet. Bij de coronabonus was het al een enorm gedoe, wie er voor in aanmerking kwam en wie niet. Ik kwam zelf niet in aanmerking en dat vond ik terecht. Maar heeft een schoonmaker van de beademingsapparatuur of de apotheker die voor de medicijnen zorgt voor (covid) patiënten gezorgd of niet? Heeft een manager van een klinische afdeling die tijdens de covid golven tot diep in de avond doorwerkte om de zorg op zijn afdeling zo goed mogelijk doorgang te laten vinden, ten onrechte een coronabonus opgestreken, of ook keihard gewerkt ten bate van de patiënten?

Het idee van de maatschappelijke waarde van een functie meenemen vind ik op zich goed, maar de uitwerking zou een drama worden denk ik. Het zou enorm veel tijd en geld vreten van werknemers die volgens anderen dan weer bullshitbanen hebben, geld en tijd die je ook aan zorgbanen kunt besteden. Want wie bepaalt waar de grens ligt tussen zinvol en minder zinvol of extra zinvol? Daar moeten dan weer commissies en vergaderingen over zijn en onderzoeken naar gedaan worden, want als je dat eventjes op een namiddag door één persoon op laat stellen dan is het natuurlijk niet eerlijk en objectief.

Kortom, het is veel ingewikkelder dan het lijkt, met 'de zorg' en 'het onderwijs' even een bonus geven. Geef dan mensen met bepaalde beroepen, bijv leerkrachten en verpleegkundigen, gewoon een beter salaris / betere CAO. En gelukkig gebeurt dat ook steeds meer, dat zij meer in salaris stijgen dan mensen in anderssoortige banen om hen heen, bijv voor de verpleegkundigen in UMCs en leerkrachten in het basisonderwijs.
Even een kanttekening over de salarisstijging voor verpleegkundigen in de UMC’s. Dat was omdat ze bewezen 9% achterliepen en dat al meer dan 10 jaar. Dus het was een poging tot achterstand inhalen ipv een fantastische salarisstijging. En het is maar de vraag of we de inflatiecorrectie die is voor volgend jaar die is afgesproken gaan krijgen. Op papier fantastisch, in de werkelijkheid waarschijnlijk toch heel anders.

En over de full-timebonus. In mijn werk als IC-verpleegkundige werken veel mensen ook op de MICU als 2e baan. Dat gaat bijna niet als je fulltime op de IC werkt. Dan zouden dat soort faciliteiten afnemen of verdwijnen omdat dan niemand meer kiest om dat te gaan doen. Dan loopt de (IC)-zorg ook vast.
Soms klinken dingen gemakkelijker dan ze in werkelijkheid zijn.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Stella_Aurora schreef:
09-10-2022 13:17
Onder de 3 ton kan je zeker wel een huis kopen. Ja, Randstad wordt lastig, maar er bestaat nog van alles buiten de randstad.
Als al je familie en vrienden in/rond de randstad wonen, ga je niet naar Groningen/Drenthe verhuizen omdat daar toevallig een huis onder de 3 ton te koop is. Amper werkgelegenheid, maar hey, wel je "goedkope" huis!
Stella_Aurora schreef:
09-10-2022 13:17
Klopt, maar als je onderwijzer bent of verpleegkundige, dan wil je ook in de buurt van je werk zitten. Thuiswerken is niet echt wen optie. Over het algemeen zitten ziekenhuizen en scholen in iets grotere plaatsen met iets meer faciliteiten.

In mijn woonplaats heb je voor dat geld een appartement van 60m² als je iets nieuws wilt. En iets van 80m² als iets ouds ook goed is. Moet je er nog wel veel aan doen.

Ja, er is wel wat te koop, maar of het zijn geld waard is...
Irish_Wasser_Woman schreef:
09-10-2022 13:33
Als al je familie en vrienden in/rond de randstad wonen, ga je niet naar Groningen/Drenthe verhuizen omdat daar toevallig een huis onder de 3 ton te koop is. Amper werkgelegenheid, maar hey, wel je "goedkope" huis!
Klopt, maar daar heb ik het dan ook niet over. Ik reageer op de stelling: onder de 3 ton is niks te koop
dianaf schreef:
09-10-2022 13:37
Klopt, maar als je onderwijzer bent of verpleegkundige, dan wil je ook in de buurt van je werk zitten. Thuiswerken is niet echt wen optie. Over het algemeen zitten ziekenhuizen en scholen in iets grotere plaatsen met iets meer faciliteiten.

In mijn woonplaats heb je voor dat geld een appartement van 60m² als je iets nieuws wilt. En iets van 80m² als iets ouds ook goed is. Moet je er nog wel veel aan doen.

Ja, er is wel wat te koop, maar of het zijn geld waard is...
Goh, ik woon 'in de provincie ' en heb toch echt 1 ziekenhuis in de stad en nog 2 andere in steden dichtbij. Ook plenty scholen hier. Basisonderwijs, middelbaar, mbo èn hbo. Geen uni nee.
Ik heb een poging gedaan om in Delfzijl een baan te vinden, want daar zijn de huizen inderdaad wel te betalen. Maar helaas, geen -fatsoenlijke- banen te vinden. "Dit is een krimpregio", wordt er dan gezegd.
Stella_Aurora schreef:
09-10-2022 13:50
Goh, ik woon 'in de provincie ' en heb toch echt 1 ziekenhuis in de stad en nog 2 andere in steden dichtbij. Ook plenty scholen hier. Basisonderwijs, middelbaar, mbo èn hbo. Geen uni nee.
Ik ook. In een provinciestad, dus geen Randstad, maar huizen zijn hier echt niet goedkoop. Iedereen wil in de buurt wonen.

Een collega woont 15 km van deze provinciestad, in een dorp van 10.000 inwoners en daar is zelfs niets te koop onder de 3 ton. In de provincie is niet gelijk goedkoop.
Ik woon nu ook 'in de provincie', zoals ze dat dan zeggen. Heb jarenlang 55 km gereisd naar m'n werk, zonder morren overigens. Dat was een uur heen en een uur terug. Achteraf gezien zou ik het niet weer doen. Elke dag om 5/6 uur de wekker en na een vermoeiende werkdag proberen wakker te blijven achter het stuur.

Als er onderweg file ontstond zat mijn klas zonder leerkracht. Vreselijk vond ik dat.
Twee jaar terug eengezinswoning gekocht voor 170k. Geen opknappertje, niet in een getto, niet in de middke of nowhere. Ook geen gelukje, want dat was de gangbare prijs (nu wel iets gestegen ja).
Provincie, maar genoeg normale banen te vinden. En ook niet heel ver van de Randstad, we gaan regelmatig naar Amsterdam voor concerten.
Maar ja, een impopulaire regio is het, terwijl er dus veel voordelen aan zitten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven