Werk & Studie alle pijlers

bonussen

04-12-2009 22:35 36 berichten
ik werk op de financiele administratie van een niet heel groot bedrijf.Uiteraard zie ik hierdoor alle transacties en dus zag ik vandaag ook dat er gisteren behoorlijke bedragen (paar duizend pp) zijn uitbetaald aan een aantal collega's van mij.

Het staat genoteerd als voorschotten maar ik weet dat dat alleen voor de boekhouding is, want er is niks voorgeschoten.

Nu heb ik een prima baas (dat blijkt wel) maar het is ook wel een beetje een rare vogel. Heeft hier op zich niks mee te maken maar ik besef mij heel goed dat ik hier natuurlijk nooit naar kan vragen.

Ten eerste is het gewoon not done om hier over te beginnen omdat ik die transacties zie door mn werk, en ten tweede komt het uiteraard nogal jaloers over.

En dat vind ik nog het erge. Ik weet dat ik gewaardeerd word en mn werk goed doe, evenals een aantal andere collega's die ook geen geld hebben gekregen.

Daarbij komt dat ik op het moment door omstandigheden (helaas buiten mn schuld om) erg krap bij kas zit en dat maakt die niet makkelijker zeg maar.

Dus ja ik moet eerlijk toegeven dat ik uiteraard een beetje jaloers ben op al dat geld, want ik realiseer me hoeveel makkelijker ik het daardoor zou kunnen hebben.

Voorheen werkte ik in een groot bedrijf waar je ingeschaald werd naar je leeftijd qua loon en als je iets extra's kreeg met de kerst oid is dat voor iedereen hetzelfde.

Wel beetje saai maar ja, ook wel duidelijk en ik merk nu dat ik dat eigelijk wel fijn vond, nu er dit soort dingen plaatsvinden.

Ik realiseer mij heel erg dat ik helemaal geen recht heb op extra geld, dat ik er niks mee te maken heb maar ik kan er niks aan doen dat ik er een nasmaak aan over houd.

Mn directe collega op de fin.administratie had er ook geen lekker gevoel bij.

Eigelijk weet ik niet zo goed waarom ik dit topic open, ik denk even mn frustratie van me afschrijven ofzo.
Verkopers hebben een hoop privileges, maar liggen ook steeds met hun hoofd op het hakblok. Haal jij je resultaten wordt je goed beloond, maar doe je dat niet (en nee, verkopen is echt niet zo makkelijk als je denkt) dan lig je er ook zo uit. Bovendien zit je vaak in de weekenden en avonden nog voorstellen uit te werken (wel degene die enigzins aantrekkelijke bonussen krijgen)

Als backoffice medewerker krijg je dan geen bonus maar je hebt een hoop stabiliteit en zekerheid.
quote:layla1969 schreef op 05 december 2009 @ 15:05:

kraaltje, ik kan me je frustratie ook wel voorstellen hoor. Ik werk al best lang (bij elkaar 16 jaar) bij een klein bedrijf (met ongeveer 10 werknemers). Ik moet soms ook betalingen checken van klanten dus kan dus ook in de bank kijken. Vorig jaar zag ik dat 2 collega's (hoofd verkoop en hoofd inkoop die ook lid waren van het MT) een bonus hadden gekregen, en dan niet een paar duizend euro, maar gewoon ter hoogte van mijn jaarsalaris. Ik heb er uiteraard niets over gezegd, maar ik heb er altijd een naar gevoel aan overgehouden. Juist omdat het zo'n klein bedrijf is en we met zijn allen de klanten tevreden moeten houden.

Weet je ook wat ze hebben binnengebracht?

Ja, je doet het als bedrijf samen. Toch zijn het de verkopers en de inkopers die moeten zorgen dat er uberhaubt andere medewerkers betaald kunnen worden. Dit brengt een bepaalde verantwoordelijkheid en risico met zich mee die veel mensen niet eens willen dragen. Een bonus uitkering is vaak een percentage op wat je bespaard (inkoop) of binnenbrengt. Hoe meer dat is, hoe groter de beloning. En dat is niet onterecht.
Alle reacties Link kopieren
.
@domnaiefmutsje, ja ik weet wat ze hebben binnengebracht, maar ze krijgen al een heel goed salaris en worden er niet op afgerekend als het slecht gaat. Ik vind het helemaal niet erg als er mensen wat extra beloond worden, maar het is totaal uit verhouding. Overigens had het hoofd inkoop mij een tijd later in vertrouwen verteld dat hij die bonus niet eens echt wilde, maar het op aandringen van de voorzitter van het MT toch had geaccepteerd. Zeker toen het kort daarna slecht ging met het bedrijf door de crisis en er nauwelijks financiele reserves zijn waardoor er mensen weg moesten is dat heel zuur.
nou nou word best heftig gereageerd hier. Vind ik niet erg hoor, maar dingen als " gal spuwen" en " je collega en jij fokken elkaar op" vind ik wel wat ver gaan.

Wij hebben trouwens helemaal geen verkopers in dienst met een laag basisloon en dus " recht" op een bonus, maar dat terzijde.

De mensen die de bonus hebben gekregen zijn ook " gewoon" kantoormensen net als ik, en lopen ook geen risico's als het minder gaat en hebben een prima salaris.
wat Layla zegt, het is meer dat het uit verhouding is met de rest vh personeel en de functies die zij hebben.
quote:kraaltje1 schreef op 06 december 2009 @ 20:30:

nou nou word best heftig gereageerd hier. Vind ik niet erg hoor, maar dingen als " gal spuwen" en " je collega en jij fokken elkaar op" vind ik wel wat ver gaan.ja, zou ik ook niet zo snel zeggen.quote:Wij hebben trouwens helemaal geen verkopers in dienst met een laag basisloon en dus " recht" op een bonus, maar dat terzijde.RELATIEF laag, zei ik.

Het heeft met rechten dan ook niets te maken, maar met het bevorderen van specifiek gewenst gedrag. Maar dat schreef ik al he.

quote:De mensen die de bonus hebben gekregen zijn ook " gewoon" kantoormensen net als ik, en lopen ook geen risico's als het minder gaat en hebben een prima salaris.

Dan blijft het punt:

1. ga naar je baas en vraag om meer, als je meent dat je meer verdient.

2. ga naar een andere baas als je meent dat je daar meer kan verdienen.

Maar echt, "ik zit zo krap en hullie doen er ook niks bijzonders voor" is gewoon onprofessioneel en een beetje sneu.
Eens met Rider.
...
verkeerde topic
Eens met Rider.

Er zal echt wel een reden zijn waarom de baas besloten heeft deze mensen een bedrag uit te keren. Hij werd echt niet wakker en dacht 'zo vandaag geef ik die dit en dit bedrag'.

Het is onmogelijk dat jij alle ins en outs weet van onderlinge afspraken met de baas en die medewerkers. Misschien wil de baas ze behouden omdat ze relevante kennis hebben die erg van belang zijn voor het bedrijf. Het punt is, je weet het niet. Misschien doe jij je werk goed maar niet uitmuntend en deze personen wel en baseert je baas daarop die extra bonus. Ik bedoel dit niet als 'kat' dat jij je werk niet goed doet, maar jij vindt dat je je werk goed doet en je baas ook. Maar wellicht vindt jouw baas dat die andere collega's net iets beter dan goed presteren.. en ze daarom belonen.

Ik kom ook uit een sales gedreven organisatie. Bonussen etc. zijn echt weggelegd voor de 'commerciële' functies. Veel stafmedewerkers begrepen dat ook niet. Het punt is als jij als 'sales' persoon je targets niet haalt, je daarop afgerekend wordt, dat is met staffuncties toch vaak net iets anders. (niet dat je niet goed je best hoeft te doen.. begrijp me niet verkeerd).

Tevens heb ik wel eens een extra bonus gekregen omdat ik mij uitzonderlijk had ingezet voor een project, onder geheimhoudings clausule van de RvB. Dat werd ook onder een andere noemer naar mij overgemaakt, omdat men geen slapende honden wilde wakker maken. De salarisadministrateur toentertijd heeft wellicht ook afgevraagd waarom ik eens zoveel geld kreeg. Ik denk dat die beste man nog steeds denkt dat ik onder het bureau van de baas gekropen ben... Maar ik werkte toentertijd mee aan een project mbt verkoop van het bedrijf en ivm beursgevoelige info was hiervan niets bekend binnen de organisatie. Veel werkzaamheden vonden buiten kantoorwerktijden plaats om zo geen lucht te geven aan deze zaak. In mijn ogen een terechte bonus die ik toen kreeg, ik denk dat de salarisadministrateur van toen nog steeds wel eens denkt 'Die Djoels toch... wat heeft ze toch gedaan'..
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 07 december 2009 @ 08:37:

Ik denk dat die beste man nog steeds denkt dat ik onder het bureau van de baas gekropen ben...

En zelfs als dat de reden zou zijn geweest, is "ik zit zo krap dus ik wil ook een bonus" geen argument. Binnen grenzen van wet en (c)ao is het aan de werkgever om te belonen wie en hoe hij wil.

Als je zelf krijgt wat redelijk is en waar je recht op hebt, is dat dan ineens minder omdat een ander iets extra krijgt? Lijkt mij niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven