Werk & Studie alle pijlers

Brief

17-06-2011 08:42 19 berichten
Ik moet een nette brief schrijven over dat de mensen in de buurt hun afval ergens anders moeten deponeren en het netjes moeten houden.

Hoe schrijf ik zo een nette brief? Help me. Ben niet zo goed in nette brieven schrijven :S

WIlt iemand me helpen?
Alle reacties Link kopieren
En schrijf je die als bewoner die zich ergert aan de troep van anderen? Of als iemand van de reinigingsdienst die mensen moet aanspreken op hun gewoontes?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 17 juni 2011 @ 09:02:

En schrijf je die als bewoner die zich ergert aan de troep van anderen? Of als iemand van de reinigingsdienst die mensen moet aanspreken op hun gewoontes?Ik schrijf niet als bewoner maar mijn werk (ik) moet iemand aanspreken op hun gewoontes
Tot nu toe heb ik dit:

Geachte heer/mevrouw,

Wij verzoeken u uw afval te deponeren in de daarvoor bestemde afvalemmers.

Alvast hartelijk dank voor uw begrip en medewerking.

Met vriendelijke groet,

Maar lijkt me niet voldoende..:S
Dit is inderdaad wel erg kort door de bocht. Ik zou er nog iets aan toevoegen.

Wat dacht je van:

Geachte heer/mevrouw,

Recentelijk hebben wij geconstateerd dat afval niet meer in de daarvoor bestemde afvalemmers gedeponeerd wordt, maar op straat. Om het woongenot in uw buurt/wijk/flat (streep door wat niet van toepassing is) optimaal te houden, verzoeken wij u het afval in het vervolg wel in de afvalemmers te deponeren en zo uw buurt/wijk/flat netjes te houden.

Wij rekenen op uw medewerking!

Met vriendelijke groet,

Blablabla....
Je zou bijv kunnen toevoegen dat jullie onlangs hebben opgemerkt dat het afval verkeerd wordt aangeboden en dat jullie dit verzoek doen vanwege de hygiene (of andere reden).
Oh ik ben een beetje mosterd...had het scherm lang openstaan omdat ik gebeld werd haha. Zie tekst van Plops dus.
En aangeven dat er een boete staat op het niet correct aanbieden van vuilnis? Staat hier wel op de container, volgens mij 50 euro ofzo. Eens in de zoveel tijd lees je dat op straat staande vuilniszakken worden opengemaakt om te zien of er iets van een adres te vinden is, zodat de boete uitgedeeld kan worden.
Woorden als 'recentelijk geconstateerd' zijn wel netjes, maar ook erg ambtelijk. Lang niet alle mensen begrijpen zulke taal. Ik zou het voorstel van plops ongeveer volgen, maar dan wat rechtstreekser en eenvoudiger geschreven.

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben deze maand gezien dat er in uw buurt afval op straat ligt. Dat is vervelend voor de bewoners en het veroorzaakt extra vervuiling. Wij verzoeken u vriendelijk afval in de containers te deponeren en zo de straat netjes te houden.

Wij rekenen op uw medewerking!
Ik denk dat je ook een beetje naar de buurt moet kijken.... Bij een volksbuurt zou ik het inderdaad doen zoals Snormel het zegt. Maar als ik zo'n brief in de bus zou krijgen, zou ik toch graag de nette versie zien.
Smormels brief is even netjes en stukken duidelijker. Heeft niets met correctheid of volksbuurt te maken. Ambtelijk taalgebruik levert zelden iets anders op dan irritatie en verwarring.
Ik zou ook Snormels versie aanhouden. "Wij rekenen op uw medewerking!" lijkt me sowieso beter dan het vrijblijvende "alvast bedankt voor uw begrip en medewerking". Als je er overlast van hebt, wil je natuurlijk wel duidelijk maken dat het afgelopen moet zijn.
Zoiets dan?

Beste buurtbewoners,

Ruim alstublieft je eigen klerezooi op, in de daarvoor bestemde afvalcontainer. Niet ernaast, ervoor of erachter. maar der gewoon IN.

Alvast bedankt...

Voor in de Bijlmer zou dit prima voldoen
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
quote:Cinderella00 schreef op 17 juni 2011 @ 09:04:

[...]

Ik schrijf niet als bewoner maar mijn werk (ik) moet iemand aanspreken op hun gewoontesSchrijf je normaal nooit brieven voor je werk, of alleen niet-nette?
quote:Alba schreef op 17 juni 2011 @ 10:23:

Smormels brief is even netjes en stukken duidelijker. Heeft niets met correctheid of volksbuurt te maken. Ambtelijk taalgebruik levert zelden iets anders op dan irritatie en verwarring.Sinds wanneer zijn recentelijk, geconstateerd en gedeponeerd woorden die onder ambtelijk taalgebruik vallen?? Het zijn toch hele normale begrijpelijke woorden?
quote:plops schreef op 17 juni 2011 @ 10:48:

[...]Sinds wanneer zijn recentelijk, geconstateerd en gedeponeerd woorden die onder ambtelijk taalgebruik vallen?? Het zijn toch hele normale begrijpelijke woorden?Nee, voor een aanzienlijk deel van de bevolking zijn dat geen normale begrijpelijke woorden. Overschat het taalniveau van de gemiddelde burger niet . Heel veel mensen begrijpen brieven en andere stukken van gemeentes, banken, verzekeraars e.d. dan ook niet.
quote:norma_jeane schreef op 17 juni 2011 @ 10:39:

Zoiets dan?

Beste buurtbewoners,

Ruim alstublieft je eigen klerezooi op, in de daarvoor bestemde afvalcontainer. Niet ernaast, ervoor of erachter. maar der gewoon IN.

Alvast bedankt...

Voor in de Bijlmer zou dit prima voldoen
Dan vind ik het eerlijk gezegd diep triest gesteld met dat taalniveau Snormel
Verkeerde topic
anoniem_24512 wijzigde dit bericht op 17-06-2011 18:59
Reden: Verkeerde topic
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven