Werk & Studie alle pijlers

Burn out en tijdelijk contract

22-02-2024 10:39 125 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit er weer doorheen, helemaal compleet er doorheen.

Vier jaar geleden begin van corona in een burn out terecht gekomen. Bijna een jaar thuis geweest en een heel nare re-integratie gehad.
Ik ben daar zelf uit eindelijk weggegaan.

Best wat pech met banen gehad, en inmiddels zit ik zo ontzettend niet op mijn plek, dat ik al maanden af en aan met buikpijn en lood in mijn schoenen naar mijn werk ga.

De werkdruk is heel erg hoog (dit ervaart iedereen zo, maar er wordt niks aan gedaan)

Ik ben ook bezig met verder solliciteren, maar het lukt niet erg (hoewel ik deze of volgende week wel iets hoop terug te horen van een sollicitatie)

Maar nu, ik ben geveld door een stevige griep echt even helemaal fysiek af.
Inmiddels koortsvrij maar het malen wat ik doe over het idee dat ik maandag weer naar kantoor moet maakt dat ik met een dichtgeknepen keel en een steen op mijn maag zit.

Om bovenstaande voor te zijn, ben een half jaar geleden meer gaan sporten, aan yoga gaan doen. Een Mind Fullness training.
Leuke ontspannende dingen plannen, denk aan wellness dagjes een keer een massage, beetje ontspannen bezigheden, schilderen, lezen, koken.

Ik dacht als ik dat als tegenhanger doe dan hou ik mezelf in balans.

Niet dus, ik voel me steeds meer wegglijden, het is duidelijk, dezelfde alarmbellen gieren roodgloeiend.

Maar, ik durf het niet tegen mijn werkgever te zeggen. Ik werk daar in mei een jaar. Het is een bedrijf waar mensen ziek zijn sowieso maar onzin vinden, een bedrijf waar mensen het werk massaal mee naar huis nemen, (werkdruk) dus dat ik deze week met griep thuis ben zo weet ik wordt al wat van gevonden ( appje collega " ben je morgen weer beter ?" )

Mijn leidinggevende gaat vandaag zeker bellen met de vraag hoe het gaat.
Ik zou willen zeggen dat het niet goed gaat want dat is wat de waarheid is.
Ik zou willen zeggen dat ik er helemaal doorheen zit, mentaal en fysiek ( dat is ook de waarheid)

Maar de plichtsgetrouwe troela zal wel zeggen " goed hoor, ben er maandag weer " en ik zal er maandag zijn, want ik durf niet.

Bij een werkgever waar ik langer in dienst was zou ik het beter durven, bedoel ik wil er weg, en het contract loopt nog wel even, maar ik kan en wil eigenlijk niet meer.

Ontslag nemen is geen optie, ik heb gewoon mijn vaste lasten.
Ziek zijn vind ik ook bezwaarlijk of zoals ik collega's hoor zeggen " ziek zijn is luieren op kosten van de zaak ten koste van ons " ( ja heel naar)

Wat is wijsheid, eerlijk zijn, of nog even doorzetten?

Ik zou tegen mijn beste vriendin zeggen, " eerlijk zijn is het beste, maar dat je de baan nodig hebt begrijp ik ook " en precies dit is het dilemma.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerlijk duurt hier niet het langst. Kop zoveel mogelijk onder het maaiveld houden en proberen uit te zitten, omdat je het inkomen nodig hebt. En zsm een andere werkplek zoeken, gelukkig ben je al aan het solliciteren.

Succes. Klinkt niet als een gezonde werkomgeving voor wie dan ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft het ook niet tegen je werkgever te zeggen. Maak eens een afspraak bij de bedrijfarts en leg je situatie voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Loopt je contract in mei af?
Dan zou ik geen verlenging willen en nu op zoek naar iets anders.

En tot die tijd alleen doen waarvoor je wordt betaald. Geen werk mee naar huis nemen, de werkdruk lekker over de schutting gooien en op jezelf passen.

Op je sterfbed zal niemand met een voldaan gevoel terugkijken dat je het werk van 2 man in je eentje kon doen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit haalt je hoe dan ook in, dat weet je zelf vast ook ;) Je kunt er nu voor kiezen om niets te zeggen en je tanden op elkaar te doen, maar dat heeft maar een heel beperkte houdbaarheidsduur. Ik vrees als ik je zo lees dat je dit niet veel langer vol gaat houden en hoe langer je de signalen van je lichaam negeert, hoe heftiger je proces gaat worden en hoe langer het gaat duren voordat je er weer bovenop bent (ook dat weet je ongetwijfeld al). Ik weet dat dat makkelijk praten is, ben helaas ervaringsdeskundige. Ik ben toen dus feitelijk ziek in een nieuwe baan gestapt als de zo gewenste escape, met alle gevolgen van dien.

Ik vind het heel rot voor je, vooral ook dat je bij zo'n onbegripvolle werkgever werkt, dat maakt het nog veel lastiger. Ik snap enorm de druk van een inkomen moeten hebben en je doet er al alles aan om een andere baan te vinden, maar die kun je straks alleen aan als je ook nu goed voor jezelf zorgt (dat je niet nog meer stuk gaat dan dat je nu al bent) denk ik.

Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank alvast voor de reacties.

Ja in mei loopt mijn contract af.

Er staat voor eind maart nog een cursus op de planning ( en dit kost hen geld).
Punt is dat ik, voor die start ik wel iets moet aangegeven, immers, als ik een verlenging niet aanneem, ik die kosten moet betalen.

Niets zeggen is bijna geen optie.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan geef je het aan. Start je niet de cursus en neemt over 2 maanden afscheid.

Dat mag gewoon hoor. Je bent hen niets verplicht!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
maree schreef:
22-02-2024 11:00
Dit haalt je hoe dan ook in, dat weet je zelf vast ook ;) Je kunt er nu voor kiezen om niets te zeggen en je tanden op elkaar te doen, maar dat heeft maar een heel beperkte houdbaarheidsduur. Ik vrees als ik je zo lees dat je dit niet veel langer vol gaat houden en hoe langer je de signalen van je lichaam negeert, hoe heftiger je proces gaat worden en hoe langer het gaat duren voordat je er weer bovenop bent (ook dat weet je ongetwijfeld al). Ik weet dat dat makkelijk praten is, ben helaas ervaringsdeskundige. Ik ben toen dus feitelijk ziek in een nieuwe baan gestapt als de zo gewenste escape, met alle gevolgen van dien.

Ik vind het heel rot voor je, vooral ook dat je bij zo'n onbegripvolle werkgever werkt, dat maakt het nog veel lastiger. Ik snap enorm de druk van een inkomen moeten hebben en je doet er al alles aan om een andere baan te vinden, maar die kun je straks alleen aan als je ook nu goed voor jezelf zorgt (dat je niet nog meer stuk gaat dan dat je nu al bent) denk ik.

Veel sterkte!
Je slaat de spijker wel op zijn kop zeg.
Ik ga dit ook niet tot mei volhouden.
Ik krijg letterlijk hartkloppingen als ik aan maandag denk
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ontkennen heeft geen zin. Hoe langer de ontkenning, hoe meer je je herstel belemmert.
flipflop wijzigde dit bericht op 22-02-2024 11:09
2.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
22-02-2024 11:05
Dan geef je het aan. Start je niet de cursus en neemt over 2 maanden afscheid.

Dat mag gewoon hoor. Je bent hen niets verplicht!
Even een suffe vraag he, maar als ik nu al aangeef niet verder te willen is dit dan geen reden voor hen om het contract ook eerder te ontbinden oid.
Ik kan en niet helder denken, maar het ook even niet overzien.

En ja wat als, ik niet voor mei een andere baan heb, ook dat geeft stress.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladylola2022 schreef:
22-02-2024 11:07
Even een suffe vraag he, maar als ik nu al aangeef niet verder te willen is dit dan geen reden voor hen om het contract ook eerder te ontbinden oid.
Ik kan en niet helder denken, maar het ook even niet overzien.

En ja wat als, ik niet voor mei een andere baan heb, ook dat geeft stress.
Volgens mij, maar ik ben niet juridisch geschoold, is het (tijdelijke) contract aan een bepaalde tijd gebonden. Dat werkt twee kanten op en zal zowel door jou als de werkgever gerespecteerd moeten worden. Ik denk dat je daar in goed overleg wel onderuit kunt komen, maar daar zal dan wel bijna altijd iets tegenover moeten staan.

Als ik nu teruglees wat ik schreef, heb je er eigenlijk niet veel aan ben ik bang. @(
Je leeft maar 1x
Alle reacties Link kopieren Quote
Van griep herstel je niet binnen een paar dagen, dat kan gerust enkele weken duren. Je werkomgeving klinkt niet gezond. De volgende burn-out ligt al op de loer. Mijn advies: nog niet beter melden en je rust pakken. Je werkgever schakelt vanzelf de Arbo-arts in. Als je leidinggevende vraagt hoe het gaat, zeg je gewoon dat het nog niet goed gaat zonder verder in details te treden. Als het contract afloopt en niet verlengd wordt, ga je ziek uit dienst. Kan je in alle rust wat anders zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zou je nu al aangeven dat je niet verder wilt? Dan sta je straks op straat zonder WW en transitievergoeding.

Je lichaam geeft gewoon aan dat je ziek bent. Meld je dan ook ziek.

En nee, je werkgever kan niet eerder dan 1 mei van je af, tenzij je het heel bont maakt (diefstal bijvoorbeeld, of iets anders waardoor je op staande voet wordt ontslagen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladylola2022 schreef:
22-02-2024 11:00
Punt is dat ik, voor die start ik wel iets moet aangegeven, immers, als ik een verlenging niet aanneem, ik die kosten moet betalen.


Hoezo? Staat dat in je contract of zijn daar op een andere manier schriftelijk afspraken over gemaakt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga solliciteren en zoek wat meer passend. Waarom laat je het er zo op aankomen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladylola2022 schreef:
22-02-2024 11:00
Dank alvast voor de reacties.

Ja in mei loopt mijn contract af.

Er staat voor eind maart nog een cursus op de planning ( en dit kost hen geld).
Punt is dat ik, voor die start ik wel iets moet aangegeven, immers, als ik een verlenging niet aanneem, ik die kosten moet betalen.

Niets zeggen is bijna geen optie.
Dat is niet standaard zo, hebben ze dat aangegeven, dat je dat moet betalen?

Dan zeg je nu even dat je de cursus de volgende ronde pas wil doen (als je al weg bent).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladylola2022 schreef:
22-02-2024 11:07
Even een suffe vraag he, maar als ik nu al aangeef niet verder te willen is dit dan geen reden voor hen om het contract ook eerder te ontbinden oid.
Ik kan en niet helder denken, maar het ook even niet overzien.

En ja wat als, ik niet voor mei een andere baan heb, ook dat geeft stress.
Nou, als ze je verlengen ga je na mei door en blijf je solliciteren. Misschien wordt het dan juli tot je wat anders hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladylola2022 schreef:
22-02-2024 11:07
Even een suffe vraag he, maar als ik nu al aangeef niet verder te willen is dit dan geen reden voor hen om het contract ook eerder te ontbinden oid.


Dat kost hen geld en bovendien kun je een contact niet zomaar ontbinden. Alleen met wederzijdse instemming kunnen ze per direct van je af en die instemming geef jij natuurlijk niet.

Het is voor hen waarschijnlijk het goedkoopste / makkelijkste om dan je contract gewoon niet te verlengen in mei. Want een ontslagvergunning aanvragen kost ook tijd (en daarvoor moeten ze een goede onderbouwing hebben).

Beterschap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladylola2022 schreef:
22-02-2024 11:00
Er staat voor eind maart nog een cursus op de planning ( en dit kost hen geld).
Punt is dat ik, voor die start ik wel iets moet aangegeven, immers, als ik een verlenging niet aanneem, ik die kosten moet betalen.
nee hoor, daar zou ik niet voor tekenen. Volstrerkte onzin
Zij kiezen voor investeren in iemand met een tijdelijk contract
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladylola2022 schreef:
22-02-2024 11:07
En ja wat als, ik niet voor mei een andere baan heb, ook dat geeft stress.


Dan ga je of de WW of de Ziektewet in. Het is niet je volledige salaris, maar je zit ook niet direct zonder inkomen.

Heb je nog iets van je vorige burn-out, ontspanningsoefeningen of zo, om rustig te worden?
ravintola wijzigde dit bericht op 22-02-2024 11:53
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-02-2024 11:36
nee hoor, daar zou ik niet voor tekenen. Volstrerkte onzin
Zij kiezen voor investeren in iemand met een tijdelijk contract
En omgekeerd, je gaat toch niet toezeggen een cursus te doen, terwijl je nog niet eens weet of je vast in dienst komt? En dan later de rekening gepresenteerd krijgen?

Nee, dan kan TO beter aangeven de cursus later in het jaar te willen doen, als er meer duidelijkheid is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je loopt heel erg op de zaken vooruit. Er is maar 1 ding belangrijk: je bent nu ziek dus meld je je ziek/blijf je ziekgemeld. Tot je beter bent.

En maak een afspraak met de huisarts en de bedrijfsarts. Dit is niet het moment voor mitsen en maren.

Wie denk je dat je nu voor de gek aan het houden bent? Jezelf?
Alle reacties Link kopieren Quote
Er staat inderdaad nergens in mijn contract dat ik de kosten van een cursus zelf moet betalen.

Goed punt, zij investeren in mij terwijl er nog sprake is van een tijdelijk contract.
Heb wel een paar weken geleden een gesprek gehad waarbij de vraag voor de cursus gesteld werd. Deze zou eigenlijk plaatsvinden in oktober, maar dat vond ik zelf te vroeg naast de inwerkperiode.
Het lijkt er vanuit hen wel op dat ze met me door willen.
Het examen valt precies een paar weken voor mijn contract zou aflopen. Eind mei.

Ik ben ondertussen ook aan het solliciteren, heb vorige week een gesprek gehad, ik verwacht daar volgende week meer over te horen.
Kan alleen maar hopen dat dat wat wordt, dan neem ik ontslag en een week of 2 vrij voor ik zou gaan starten.

Mocht ik uiteindelijk niet verlengd worden, dan is ww geen punt ik heb een buffer indien nodig om op terug te vallen.

Ik heb mijn leidinggevende nog niet gesproken wat ik ergens apart vind, want toen ik eind oktober met migraine thuis zat kreeg ik dagelijks appjes of ik in de gelegenheid was om te bellen.
En nu is er een contactmoment geweest.

Heb al wel weer een app van een collega " tot maandag!" ik hoop dat het goed bedoelt is, maar het voelt niet lekker.

Nu is het ook zo dat we van elkaar het werk overnemen bij ziekte of verlof, daarover voel ik ook druk ( salesbaan en ieder een eigen regio) Nu geeft dat sales deel geen stress maar de branche waarin ik werk ( geheel nieuw en heel complex iets technisch ) me veel stress, en daar gaat de cursus)

Naast dat ik nog belabberd ben maar wel al aardig opgeknapt ben (vergeleken met begin van de week) voel ik me door de stress om waar dit topic overgaat ook echt niet in staat om te werken.

Heel fijn al jullie reacties!

Ik probeer wel wat te mediteren, maar merk dat mijn stresslevel zo hoog zit, dat het me niet goed lukt.

Ik heb voor morgen een ochtendje sauna gepland ik hoop dat me dat zal helpen.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je morgen een nieuwe baan hebt, is dan alles koek en ei?

Als het antwoord daarop ‘nee’ is zou ik echt even wat meer werk gaan steken in beter worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Belle-helene schreef:
22-02-2024 12:00
Je loopt heel erg op de zaken vooruit. Er is maar 1 ding belangrijk: je bent nu ziek dus meld je je ziek/blijf je ziekgemeld. Tot je beter bent.

En maak een afspraak met de huisarts en de bedrijfsarts. Dit is niet het moment voor mitsen en maren.

Wie denk je dat je nu voor de gek aan het houden bent? Jezelf?
Je slaat de spijker op zijn kop, heel lastig, ik race mezelf terwijl ik nog ziek ben alweer helemaal voorbij.

Ik heb inderdaad vooral mezelf bij de neus.

Ik voel de druk.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven