Werk & Studie alle pijlers

Conflict op het werk

10-12-2010 21:13 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik vraag me af welke rechten en mogelijkheden je hebt als je te maken krijgt met pesten op het werk.

Ik probeer niet teveel details te beschrijven omdat het niet over mijzelf gaat maar om iemand de me zeer nastaat.

Het gaat om een jaar contract, die met ingang van volgende maand door de werknemer is beeindigd wegens het vinden van een nieuwe baan.

Nu is de situatie op het werk naar mijn mening en die van de arbo arts ziekmakend. Diegene zou nu dus nog een maand in deze omgeving moeten werken. De verwachting van de arbo arts is dat de werkgever een eventuele ziekmelding voor deze periode gaat aanvechten. Thuisblijven zonder inkomen is ook geen optie.

Een maand lijkt misschien kort maar ik kan het zo moeilijk aanzien. Mijn adviezen zijn eigenlijk een beetje op..

Heeft iemand advies? Of betekent deze situatie dat je een maand lang pesterijen moet ondergaan?
Doubt kills more dreams than failure ever will
Kan de arbo-arts het niet zo weten te brengen dat deze persoon echt niet kan werken, wanneer deze zich ziek meldt? Het bedrijf volgt toch vaak het advies van de arbo-arts?
Alle vakantiedagen zijn al op?
De situatie is ziekmakend? Is deze persoon lid van een vakbond? Heeft het desbetreffende bedrijf een Ondernemingsraad? Een HR afdeling? Is ziekmakend tevens bedreigend? Heeft deze persoon nog vrije dagen? Kan deze persoon echt niet een maand zonder salaris (misschien met hulp van de omgeving)? Al bij het CWI geweest, de GAK (ik ben niet zo bekend met alle instanties maar ik zou overal aankloppen waar ik maar kon). De huisarts? Maatschappelijk werk?
In dit geval was het advies van de arbo arts: de heer is arbeidsgeschikt maar de werksituatie is ziekmakend.

Er is geadviseerd om ander werk binnen een team te zoeken, de laatste maand.

Dit kon de werkgever niet bieden. De werkgever heeft blijkbaar geen boodschap dat de werksituatie ziekmakend is. Zij lezen alleen het deel: de werknemer is arbeidsgeschikt.
Vakantie dagen zijn inderdaad al op doordat deze situatie al een jaar speelt.
Als het bedrijf echt pest, dan kan je dierbare verschillende dingen doen:

- actie nemen door hulp te zoeken bij HR, bij een hoger leidinggevende, bij de vertouwenspersoon en/of bij de vakbond.

- indien voorgaande niet mogelijk is en de arbo niet meewerkt, kan hij/zij een second opinion aanvragen bij het UWV

- indien het aantoonbaar te erg is, zou de persoon in kwestie ontslag op staande voet kunnen nemen (liefst na overleg met het UWV om ww-rechten voor de maand werkloosheid veilig te stellen)

Wat ook kan schelen is hoe je er zelf in staat. Soms kan het al veel schelen als je het zelf wat makkelijker van je af laat glijden. Trucjes om je dingen niet persoonlijk aan te trekken, zijn:

- stel je eens voor hoe vervelend de pester in het leven staat. Als je iemand een triest persoon vindt, en liefst zelfs medelijden krijgt, dan zal deze je minder kunnen raken,

- stel je de persoon naakt voor. Dit werkt meestal op je lachspieren, waardoor je op een andere manier je emoties uit en het je ook niet meer raakt;

- denk aan heel iets anders op het moment dat er gepest wordt. Bijv een tropisch eiland met lekker zonnetje, of een leuke herinnering aan je kind/hond/vrienden/etc. Door je op iets positiefs te concentreren wat los staat van de situatie, neem je afstand van de situatie waardoor het je minder raakt.

Ik hoop dat je dierbare hier iets aan heeft.
Het gaat nog om 15 werkdagen max. Is dat niet met de tanden op elkaar en het vooruitzicht op een nieuwe baan door te bikkelen?
quote:paloma schreef op 10 december 2010 @ 21:21:

De situatie is ziekmakend? Is deze persoon lid van een vakbond? Heeft het desbetreffende bedrijf een Ondernemingsraad? Een HR afdeling? Is ziekmakend tevens bedreigend? Heeft deze persoon nog vrije dagen? Kan deze persoon echt niet een maand zonder salaris (misschien met hulp van de omgeving)? Al bij het CWI geweest, de GAK (ik ben niet zo bekend met alle instanties maar ik zou overal aankloppen waar ik maar kon). De huisarts? Maatschappelijk werk?

Hij is niet lid van een vakbond en heeft geen rechtsbijstand verzekering. Het in de hand nemen van een advocaat is volgens de rechtswinkel erg risicovol omdat het een moeizaam proces kan worden met alle financiele gevolgen vandien. Een maand zonder salaris kan eigenlijk niet ivm afbetalingen. Ik heb nagedacht om dit financieel te steunen maar mijn draagkracht is eigenlijk ook maar nihiel. Dat zou zich dan beperken tot de boodschappen.

Dat van de Ondernemingsraad, HR, CWI en CAK weet ik niet. Zal het eens doorgeven. Goede tips om te kijken of hij nog iets kan doen. Huisarts en maatschappelijk werk zijn ook nog goede ideeen.
Als de bedrijfsarts zegt dat deze persoon arbeidsgeschikt is maar dat de werkzaamheden ziekmakend zijn, hoe kan het dan dat deze persoon nog steeds arbeidsgeschikt is bij deze werkgever, terwijl de situatie al een jaar speelt?

Is het mentale pesterij of lichamelijk?
quote:VivaFleur schreef op 10 december 2010 @ 21:35:

[...]Dat van de Ondernemingsraad, HR, CWI en CAK weet ik niet. Zal het eens doorgeven. Goede tips om te kijken of hij nog iets kan doen. Huisarts en maatschappelijk werk zijn ook nog goede ideeen.Deze persoon kan ook contact opnemen met zijn gemeente. Of beter nog de huisarts. Nogmaals ik heb geen verstand van allerlei instanties maar als ik zie welke voorzieningen mijn woonplaats heeft op het gebied van lichamelijke, geestelijke, maatschappelijke, financiële ondersteuning, dan is het bijna onuitputtelijk.
Nummerzoveel, ik zal het hem laten lezen . Vooral van dat naaktlopen. Dat had ik namelijk ook al tegen hem gezegd.

Hij heeft afgelopen week een bord met nare tekst op zijn bureau zien liggen. Hij heeft dit meegenomen als 'bewijsmateriaal'. De vraag is dus alleen voor wie dit bewijsmateriaal iets van nut kan zijn om hem te helpen.

Ik denk dat hij zoiezo maar eens met het UWV moet gaan praten. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen gewoon openlijk door een heel team gepest kunnen worden onder de ogen van de baas. Ook al is het nog maar van korte duur. Het gaat gewoon tegen mijn gevoel van menselijkheid in.
Het is naar mijn weten niet fysiek. Wel verbale agressie. Maar ik vermoed dat er meer gebeurd dan ik weet. Hij is er niet zo spraakzaam over.
Gaat het om discriminatie? Dan heb je nog meldpunt discriminatie.

Als het om een groep mensen gaat die vervelend aan het doen zijn, dan zou ik de persoon willen adviseren om onder geen beding alleen met deze personen in een (afgelegen) ruimte te zijn.

Tja, hoe erg is het. Onmenselijk? Dan hebben we nog altijd de politie. Drastisch? Ja. Maar wat als je geen andere keus hebt?
quote:VivaFleur schreef op 10 december 2010 @ 21:35:

[...]

Hij is niet lid van een vakbond en heeft geen rechtsbijstand verzekering. Het in de hand nemen van een advocaat is volgens de rechtswinkel erg risicovol omdat het een moeizaam proces kan worden met alle financiele gevolgen vandien. Een maand zonder salaris kan eigenlijk niet ivm afbetalingen. Ik heb nagedacht om dit financieel te steunen maar mijn draagkracht is eigenlijk ook maar nihiel. Dat zou zich dan beperken tot de boodschappen.

Dat van de Ondernemingsraad, HR, CWI en CAK weet ik niet. Zal het eens doorgeven. Goede tips om te kijken of hij nog iets kan doen. Huisarts en maatschappelijk werk zijn ook nog goede ideeen.

Het Gak = UWV. bovendien vrees ik dat tegen de tijd dat je vriend aan de beurt is voor een secons opinion, de maand al over is. Als de werkgever het reintegratie-advies van de BA niet kan nakomen (namelijk passend werk) dan kan dit ook opgelost worden door in het reintegratieversla/ plan van aanpak vast te leggen dat de werkgever niet kan voldoen aan deze eis en dat de medewerker mede daardoor is vrijgesteld van arbeid tot het einde van het dienstverband.

Als de werkgever hier niet aan mee wil werken, alsnog en second opinion aanvragen (voor de vorm) en je beschikbaar houden voor passend werk. Een werkgever mag namelijk je herstel ook niet nadelig beinvloeden.

naar de OR heeft alleen zin als meer dan 30 medewerkers in het bedrijf last hebben van hetzelfde probleem, dus daar is behalve advies van persoonlijke aard niet zo veel te halen
Gemeente en huisarts kun je overslaan. Zij kunnen niets betekenen in de relatie tussen werkgever en werknemer of werknemer en uitkeringsinstantie.

De OR is er ook niet voor het behartigen van individuele werknemersbelangen, zij vertegenwoordigen slechts alle werknemers als collectief. Zij kunnen wel iets betekenen wanneer pesten een structureel probleem is en meer de cultuur van het bedrijf is.

Wat wel zou kunnen helpen is maatschappelijk werk of een psycholoog. Niet zozeer in deze situatie, maar zij kunnen de dierbare wel leren om weerbaarder te worden in dit soort situaties waardoor de kans op herhaling in de toekomst afneemt.
quote:paloma schreef op 10 december 2010 @ 21:36:

Als de bedrijfsarts zegt dat deze persoon arbeidsgeschikt is maar dat de werkzaamheden ziekmakend zijn, hoe kan het dan dat deze persoon nog steeds arbeidsgeschikt is bij deze werkgever, terwijl de situatie al een jaar speelt?

Hij heeft zelf gezegd graag te willen werken maar de huidige situatie niet meer trekt. Hij is ook erg veel afwezig geweest gedurende het afgelopen jaar en dat heeft de pesterijen alleen maar versterkt. Nu bekend is dat thuis is geweest vanwege de werksituatie, is de situatie verergerd. Het wordt hem nu eigenlijk ontmoedigd zich nog ziek te melden en om de tanden op elkaar te zetten voor de laatste dagen. Hij heeft zich daar min of meer bij neergelegd maar ik zie hem wel wegzakken nu..

Hij is vooral bang dat hij zijn loon niet krijgt, met alle financiele gevolgen.
quote:VivaFleur schreef op 10 december 2010 @ 21:43:

Het is naar mijn weten niet fysiek. Wel verbale agressie. Maar ik vermoed dat er meer gebeurd dan ik weet. Hij is er niet zo spraakzaam over.

Ik weet niet of je er iets over hebt gelezen maar onlangs was er in het nieuws dat in België een man jarenlang tot bloedens aan toe is gemarteld en getreiterd door zijn naaste collega's. Ook deze man hield zijn mond totdat hij met psychische klachten thuis zat. Pesten op het werk is in dit land helaas de normaalste zaak van de wereld; ik heb er weleens een documentaire over gezien. Dat gaat van heel geniepig tot aan open en bloot onder de neus van de baas. Het is net als pesten op school, wat ook door leraren en schoolhoofden wordt ontkend of genegeerd.

Ik begrijp echt niet dat de bedrijfsarts deze persoon bij deze werkgever arbeidsgeschikt acht, terwijl hij tegelijkertijd aangeeft dat de werkomgeving ziekmakend is.
In zeer ernstige gevallen kan ook nog worden gedacht aan een melding bij de arbeidsinspectie. Ik vind echter dat je dit pas moet doen als het probleem in het bedrijf voldoende is aangekaart en aantoonbaar is genegeerd (dus meldingen bij vertrouwenspersoon, HR en/of directie, waar door niemand serieus iets mee gedaan is).
Ik zou dan toch, als ik deze persoon was, naar de huisarts gaan. Misschien kan deze contact opnemen met de bedrijfsarts.
Mag ik vragen welke leeftijdscategorie deze persoon heeft?
quote:paloma schreef op 10 december 2010 @ 21:49:

Ik begrijp echt niet dat de bedrijfsarts deze persoon bij deze werkgever arbeidsgeschikt acht, terwijl hij tegelijkertijd aangeeft dat de werkomgeving ziekmakend is.

Maar het is toch waar? In een andere omgeing is hij wel arbeidsgeschikt. Als de werkgever dit zou bieden is het probleem opgelost.

Is er mischien een vertrouwenspersoon in het bedrijf aanwezig?
Dit speelt al een jaar, en nu nog t/m 31 dec? Het is vandaag de 10e, hij heeft een beter vooruitzicht, hoe is het mogelijk dat hij nu pas (of nu nog), stappen wil nemen, waar hij dat eerder, toen de nood hoger was, heeft nagelaten?

Laat hij zich focussen op zijn eigen goede toekomst en laat deze baan, met collega's en leidinggevende (ik neem aan dat die er allemaal bij betrokken zijn) lekker stikken.

Goed afscheid nemen zit er waarschijnlijk toch al niet in. Het enige waar hij wel goed aan moet denken, is dat hij ook in zijn nieuwe baan weer collega's en contacten zal hebben. Wellicht kennen ze elkaar (in sommige branches kent iedereen iedereen)

Als dat er allemaal niet toe doet: stap naar de pers. Laat een journalist komen. Maak het publiek. Eens kijken of het dan nog steeds 'normaal' gevonden wordt en getolereerd wordt door de werkgever.
quote:paloma schreef op 10 december 2010 @ 21:49:

[...]

Ik weet niet of je er iets over hebt gelezen maar onlangs was er in het nieuws dat in België een man jarenlang tot bloedens aan toe is gemarteld en getreiterd door zijn naaste collega's. Ook deze man hield zijn mond totdat hij met psychische klachten thuis zat. Pesten op het werk is in dit land helaas de normaalste zaak van de wereld; ik heb er weleens een documentaire over gezien. Dat gaat van heel geniepig tot aan open en bloot onder de neus van de baas. Het is net als pesten op school, wat ook door leraren en schoolhoofden wordt ontkend of genegeerd..

Ik wordt hier helemaal naar van als ik dit lees. Vanavond had hij niets van zich laten horen terwijl we hadden afgesproken.

Ik weet niet of ik het groter moet maken dan het is, ik ben er niet bij. Maar ik zie hem er wel onderdoor gaan.
Vlammetje de situatie tot een maand geleden was nog niet zo ernstig als nu. Nu is bekend dat hij thuis zat vanwege psychische problematiek en zijn situatie op het werk heeft aangekaart. Hij wordt nu bijv verklikker genoemd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven