Werk & Studie alle pijlers

Conflict op het werk

10-12-2010 21:13 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik vraag me af welke rechten en mogelijkheden je hebt als je te maken krijgt met pesten op het werk.

Ik probeer niet teveel details te beschrijven omdat het niet over mijzelf gaat maar om iemand de me zeer nastaat.

Het gaat om een jaar contract, die met ingang van volgende maand door de werknemer is beeindigd wegens het vinden van een nieuwe baan.

Nu is de situatie op het werk naar mijn mening en die van de arbo arts ziekmakend. Diegene zou nu dus nog een maand in deze omgeving moeten werken. De verwachting van de arbo arts is dat de werkgever een eventuele ziekmelding voor deze periode gaat aanvechten. Thuisblijven zonder inkomen is ook geen optie.

Een maand lijkt misschien kort maar ik kan het zo moeilijk aanzien. Mijn adviezen zijn eigenlijk een beetje op..

Heeft iemand advies? Of betekent deze situatie dat je een maand lang pesterijen moet ondergaan?
Doubt kills more dreams than failure ever will
@vlammetje

Een werkgever publiekelijk aan de schandpaal nagelen, vind ik pas gerechtvaardigd als de werkgever op de hoogte is gebracht en de gelegenheid is geboden er iets aan te doen. Uit het verhaal van TO is mij nog niet gebleken dat, naast de direct leidinggevende, ook HR/de directie/vertrouwenspersoon op de hoogte zijn gesteld.
To, ik snap dat dit een ontzettend nare situatie is en dat het zo snel mogelijk moet eindigen. Maar kost het verzetten tegen het werk en allerlei acties willen ondernemen, samen met de financiele stress, niet meer energie dan nog de resterende 3 weken aan het werk te gaan en te denken "het is bijna voorbij en dan hoef ik ze noooooooooiiiittt meer te zien"?
Leeftijd rond de 30.

Het schijnt vooral een jurisch probleem te zijn. De arboarts kan niets anders dan zijn advies geven. In hoeverre dit juridisch gaat standhouden kon hij hem niet verzekeren. De arboarts verwacht dat het aangevochten zal worden zodra hij zich ziekmeldt.

Ik heb geen idee in hoeverre de huisarts hier verder mee kan.

Sinds wanneer is ziek eigenlijk niet meer ziek?
Ik denk niet dat het gaat om ziek of niet, maar om arbeidsgeschikt of niet.
quote:VivaFleur schreef op 10 december 2010 @ 22:05:

Leeftijd rond de 30.

Het schijnt vooral een jurisch probleem te zijn. De arboarts kan niets anders dan zijn advies geven. In hoeverre dit juridisch gaat standhouden kon hij hem niet verzekeren. De arboarts verwacht dat het aangevochten zal worden zodra hij zich ziekmeldt.

sinds je dit al werkgever geld kost en je er alles aan moet doen om aan het werk te blijven.

Maar zijn leidinggevende blijft wel ernstig in gebreke in dit geval. Hoe weten zijn collega's trouwens waarom hij thuis zit?
Dus hij is pas arbeidsongeschikt als hij doordraait of instort?

(even kort door de bocht gezegd)
dubbel
quote:VivaFleur schreef op 10 december 2010 @ 21:59:

Vlammetje de situatie tot een maand geleden was nog niet zo ernstig als nu. Nu is bekend dat hij thuis zat vanwege psychische problematiek en zijn situatie op het werk heeft aangekaart. Hij wordt nu bijv verklikker genoemd.

Aha! Maar hij heeft wel met iemand gesproken. Wie? En er is iemand anders op zijn/haar gedrag aangesproken. Door iwe? Er is dus een medestander binnen het bedrijf? Wie? De leidinggevende? De directeur? Iemand van HRM? Als niet, dan dient hij als de donder deze personen er bij te betrekken.

Dat is de persoon met wie hij verder moet praten, laten zien dat hij zich in wil zetten om eea goed achter te laten en dat het pesten nu zulke enorme proporties heeft aangenomen, dat hem het werken en normaal denken onmogelijk wordt gemaakt.

Enne... 'verklikker'?? Klinkt een beetje lagere school. Wat voor bedrijf is dit? Of is hij soms militair?
quote:VivaFleur schreef op 10 december 2010 @ 22:09:

Dus hij is pas arbeidsongeschikt als hij doordraait of instort?

(even kort door de bocht gezegd)

Nee, volgens mijn bedrijfsarts zolang hij nog kan ademen...

Maar daar gaat het hier niet omL de omgeving maakt je vriend arbeidsongeschikt, dit staat er volgens de informatie ook in de terugkopeling van de bedrijfsarts
Dat weet ik niet VivaFleur. Ik weet niet wat er nog tussen zijn toestand nu en het uiterste wat jij beschrijft ligt. De BA is ervoor om dat te beoordelen.

Maar ik ben wel benieuwd hoe je tegen mijn eerdere post of de mate van energie kosten aankijkt. Zou je daar ook op willen reageren?
quote:nummerzoveel schreef op 10 december 2010 @ 22:00:

@vlammetje

Een werkgever publiekelijk aan de schandpaal nagelen, vind ik pas gerechtvaardigd als de werkgever op de hoogte is gebracht en de gelegenheid is geboden er iets aan te doen. Uit het verhaal van TO is mij nog niet gebleken dat, naast de direct leidinggevende, ook HR/de directie/vertrouwenspersoon op de hoogte zijn gesteld.

Als ik het verhaal goed begrijp heeft de werkgever het rapport van de arbo-arts gezien, waar in staat dat de werknemer arbeidsgeschikt is maar de werkomgeving ziek makend.

Het lijkt me toch zo klaar als een klontje dat de werkgever dan iets moet doen om de werkomgeving weer gezond te maken voor deze werknemer. Doet hij dat niet, en daar wijst het verhaal van TO op, dan zie ik geen enkel bezwaar tegen het publiekelijk aan de schandpaal nagelen van werkgever.

Ik neem toch aan dat een rapport van een arbo-arts sowieso langs PZ gaat? Dus werkgever/directie kan niet zomaar doen alsof de neus bloedt, lijkt me.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Overigens ben ik het verder wel eens met degene die zie dat het nog maar hooguit 15 dagen zijn. Niet leuk, maar dat moet te overleven zijn, toch?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Zwuppeliennn schreef op 10 december 2010 @ 22:05:

To, ik snap dat dit een ontzettend nare situatie is en dat het zo snel mogelijk moet eindigen. Maar kost het verzetten tegen het werk en allerlei acties willen ondernemen, samen met de financiele stress, niet meer energie dan nog de resterende 3 weken aan het werk te gaan en te denken "het is bijna voorbij en dan hoef ik ze noooooooooiiiittt meer te zien"?Hij wil zich eigenlijk gewoon ziekmelden en nooit meer terugkeren bij het bedrijf. Hij heeft de puf niet meer om het allemaal uit te zoeken daarom probeer ik een beetje uit te zoeken waar en bij wie hij zich ziek moet melden en wat de eventuele consequenties daarvan zijn.
quote:VivaFleur schreef op 10 december 2010 @ 21:56:

[...]Ik wordt hier helemaal naar van als ik dit lees. Vanavond had hij niets van zich laten horen terwijl we hadden afgesproken.

Ik weet niet of ik het groter moet maken dan het is, ik ben er niet bij. Maar ik zie hem er wel onderdoor gaan.

Heb je wel al iets van hem gehoord? Heeft hij een relatie? Woont hij alleen? Familie? Gezamenlijke vrienden? Interventie? Geld inzamelen om deze maand nog door te komen? Lenen?

Laat hem in godsnaam naar de huisarts gaan en laat iemand meegaan. Als jij niet het type bent die hysterisch problemen zoekt waar ze niet zijn, dan maak je je waarschijnlijk met recht grote zorgen.
quote:VivaFleur schreef op 10 december 2010 @ 22:14:

[...]

Hij wil zich eigenlijk gewoon ziekmelden en nooit meer terugkeren bij het bedrijf. Hij heeft de puf niet meer om het allemaal uit te zoeken daarom probeer ik een beetje uit te zoeken waar en bij wie hij zich ziek moet melden en wat de eventuele consequenties daarvan zijn.De consequenties kunnen zijn dat ze een loonsanctie oleggen omdat hij het advies van de bedrijfsarts niet opvolgt. Bijvoorbeeld ipv 100% maar 70% uitbetalen of loonopschorten. Probleem is hier ook bij dat je je niet ziekmeld maar ziekteverlof aanvraagt en dit mag de werkgever weigeren.
Trouwens TO, bij de vakbond kan je ook advies vragen als je geen lid bent. Misschien ook meteen een goede reden om lid te worden.
Dat kan ik me voorstellen VF. Ik denk alleen dat je in 3 weken niks tot nauwelijks iets kunt regelen.

Hoe groot zouden zijn problemen zijn als hij een maand geen loon krijgt? Als dat meevalt valtt het te overwegen je verlies te nemen.
Hij kan faken dat hij ziek is: er zijn genoeg aandoeningen die niet te achterhalen zijn (spit, buikgriep, migraine). Gewoon een leugentje om bestwil.

Of misschien eens diep ademhalen en de leidinggevende (niet de collega's want die luisteren toch niet in een groep) laten weten dat hij *piep* gloeiende *piep piep piep* nu eens helemaal klaar is met de manier waarop er met hem wordt omgegaan. Even goed boos worden en uit je plaat gaan.
quote:Dana schreef op 10 december 2010 @ 22:13:

Overigens ben ik het verder wel eens met degene die zie dat het nog maar hooguit 15 dagen zijn. Niet leuk, maar dat moet te overleven zijn, toch?

Met die gedachte is hij nu dus ook aan het werk. Hij probeert het vol te houden op advies van alle mensen die zeggen tanden op elkaar. Hij wil zich natuurljk ook niet laten kennen.

Ik heb tot nu toe ook gezegd probeer het vol te houden. Maar ik kan het niet meer zeggen. Ik kan iemand niet meer aanmoedigen naar die situatie terug te keren. Ik probeer hem niet te laten merken hoeveel zorgen ik me maak omdat dit denk ik alleen maar zelfmedelijden in de hand kan werken en hij nu juist verstand op nul zou moeten zetten.
quote:paloma schreef op 10 december 2010 @ 22:21:

Hij kan faken dat hij ziek is: er zijn genoeg aandoeningen die niet te achterhalen zijn (spit, buikgriep, migraine). Gewoon een leugentje om bestwil.

Of misschien eens diep ademhalen en de leidinggevende (niet de collega's want die luisteren toch niet in een groep) laten weten dat hij *piep* gloeiende *piep piep piep* nu eens helemaal klaar is met de manier waarop er met hem wordt omgegaan. Even goed boos worden en uit je plaat gaan.Of iemand meenemen en een goed gesprek te voeren met de leidinggevende. Zodat hij zich tijdens het gesprek een beetje gesteund voelt?
Met zo'n ziekmelding kom je nu niet weg denk ik. Probeer maar eens te bewijzen dat je migraine hebt etc etc. Voor jou net zo moeilijk als voor de werkgever.
quote:paloma schreef op 10 december 2010 @ 22:21:

(...)

Of misschien eens diep ademhalen en de leidinggevende (niet de collega's want die luisteren toch niet in een groep) laten weten dat hij *piep* gloeiende *piep piep piep* nu eens helemaal klaar is met de manier waarop er met hem wordt omgegaan. Even goed boos worden en uit je plaat gaan.

Dit zou ik dus nooit doen (of aanraden)!

Als hij nu woedend gaat lopen doen, kan zijn werkgever hem op staande voet ontslaan wegens agressie, intimiderend gedrag of soortgelijke vage aantijgingen. Hij heeft dan geen poot meer om op te staan als hij werk wil maken van het pesten, zal de schijn tegen zich hebben en werkgever zal bij hoog en bij laag volhouden dat niet het bedrijf maar de werknemer fout zit.

Naar de huisarts lijkt me een beter advies.
quote:VivaFleur schreef op 10 december 2010 @ 22:05:

Leeftijd rond de 30.

De huisarts kan hier niet zoveel mee, behalve de bedrijfsarts adviseren. En als werknemer zich ziekmeldt en bedrijfsarts beaamt dat werknemer arbeidsongeschikt is, dan kan de werkgever zich volgens mij gaan wijden aan een second opinion en dan is die maand dus zo voorbij.

Overigens is ziek uit dienst gaan ook niet bepaald een pretje, gelet op de rompslomp die dat met zich meebrengt, en heeft werknemer al weer een nieuwe betrekking na afloop.

Mijn advies: hoofd hoog houden of ziek melden, als de bedrijfsarts de omstandigheden als belemmerend voor zijn arbeidsgeschiktheid acht. Maar dan wel beter melden bij uit dienst!

Ziek en (situationeel) arbeidsongeschikt zijn twee verschillende dingen, vandaar dat ziek niet altijd ziek is .
ps: zelfs het aanvragen van een werkloosheidsuitkering kan volgens mij bemoeilijkt worden als iemand op staande voet ontslagen is omdat hij een woede-uitbarsting kreeg. Echt niet doen dus, lijkt mij.
quote:Dana schreef op 10 december 2010 @ 22:25:

[...]

Dit zou ik dus nooit doen (of aanraden)!

Als hij nu woedend gaat lopen doen, kan zijn werkgever hem op staande voet ontslaan wegens agressie, intimiderend gedrag of soortgelijke vage aantijgingen. Hij heeft dan geen poot meer om op te staan als hij werk wil maken van het pesten, zal de schijn tegen zich hebben en werkgever zal bij hoog en bij laag volhouden dat niet het bedrijf maar de werknemer fout zit.

Naar de huisarts lijkt me een beter advies.Verbaal boos worden heeft, tenzij er fysiek geweld of grove bedreiging bij aan te pas komt, geen ontslag op staande voet ten gevolg: de reden is juridisch gezien echt niet dringend genoeg daarvoor. Boos zijn mág, mits zoals gezegd er geen klappen of ernstige (levens)bedreigingen bij geuit worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven