counselling
vrijdag 16 oktober 2009 om 10:33
Ik ben benieuwd of er hier iemand is die de opleiding counselling heeft gedaan? Ik zit er al jaren over te denken om die te gaan doen, maar ben er dus nog nooit aan begonnen.
Mijn grootste dilemma is of de opleiding eigenlijk wel zinvol is. Heb je er echt iets aan? En kan je ook echt een praktijk starten en mensen begeleiden.
Ik zit te denken richting schoolcounselling, want ik ben lerares. Maar ik weet ook dat scholen helemaal geen geld hebben voor dat soort mensen. Dus misschien dan toch algemener en bijvoorbeeld iets met stresscounselling gaan doen.
Dus wie van jullie heeft de opleiding gedaan? Waar? En wat doe je nu met je opleiding??
Mijn grootste dilemma is of de opleiding eigenlijk wel zinvol is. Heb je er echt iets aan? En kan je ook echt een praktijk starten en mensen begeleiden.
Ik zit te denken richting schoolcounselling, want ik ben lerares. Maar ik weet ook dat scholen helemaal geen geld hebben voor dat soort mensen. Dus misschien dan toch algemener en bijvoorbeeld iets met stresscounselling gaan doen.
Dus wie van jullie heeft de opleiding gedaan? Waar? En wat doe je nu met je opleiding??
donderdag 22 oktober 2009 om 22:15
Ben er ook al een tijdje over aan het twijfelen, wel niet wel niet. Vooral de vraag of de opleiding professioneel genoeg is, kun je er uiteindelijk ook echt iets mee, of is het een cursus met een grote BSfactor. Heb me uiteindelijk laten tegenhouden door de literatuurlijst...Boeken als Stress voor Dummies... alsof er geen betere boeken zijn?
donderdag 22 oktober 2009 om 22:34
Dat klinkt inderdaad niet als een heel intelligent boek... Ik denk dat ik het niet ga doen. Ben erg aan het afwegen, maar een 'echte' opleiding zie ik niet zitten (OU psychologie) en dit vind ik te wazig.
zat nog even toegepaste psych te overwegen, maar dat is in deeltijd ook nog 30 uur per week. Dus ik denk dat ik het lekker los ga laten en niet ga studeren.
En jij Friezin? Is het een definitieve nee geworden of twijfel je nog??
zat nog even toegepaste psych te overwegen, maar dat is in deeltijd ook nog 30 uur per week. Dus ik denk dat ik het lekker los ga laten en niet ga studeren.
En jij Friezin? Is het een definitieve nee geworden of twijfel je nog??
vrijdag 23 oktober 2009 om 09:46
Yep, voor deze opleiding is het een definitieve nee geworden. Al moet ik er wel bij vertellen dat ik al een achtergrond heb in counselling (buitenlands diploma) en dat deze opleiding weinig toevoegde behalve misschien een netwerk en wat extra ervaring (en lidmaatschap van nobco).
Heb je al gekeken naar meer therapeutische opleidingen? Zoals academie voor psychotherapie, BGL, SPSO Wel stukken duurder, maar volgens mij minder wazig. Ik weet dat counsellor geen erkend beroep is, iedereen kan zich zomaar counsellor /coach noemen en een eigen praktijk beginnen. Van de academie v Psychotherapie begreep ik dat de opleiding en ook het beroep pyschotherapeut gelijk gesteld wordt aan psycholoog. Of in ieder geval voor eenzelfde ziektekostenvergoeding in aanmerking komt. Maar ik heb geen idee of je ook binnen een GGZorganisatie kunt werken zonder master in psychologie, maar mét een pyschotherapie diploma.
Heb je al gekeken naar meer therapeutische opleidingen? Zoals academie voor psychotherapie, BGL, SPSO Wel stukken duurder, maar volgens mij minder wazig. Ik weet dat counsellor geen erkend beroep is, iedereen kan zich zomaar counsellor /coach noemen en een eigen praktijk beginnen. Van de academie v Psychotherapie begreep ik dat de opleiding en ook het beroep pyschotherapeut gelijk gesteld wordt aan psycholoog. Of in ieder geval voor eenzelfde ziektekostenvergoeding in aanmerking komt. Maar ik heb geen idee of je ook binnen een GGZorganisatie kunt werken zonder master in psychologie, maar mét een pyschotherapie diploma.
vrijdag 23 oktober 2009 om 13:10
Bedankt voor de tips Friezin. Ik heb het bekeken. Maar ik ben er eigenlijk wel uit. Ik ga niet meer studeren. Ik blijf gewoon lekker in het onderwijs. En hoop dat ik daar over een tijdje nog eens een vervolg opleiding voor kan doen (die dan ook door hun vergoed wordt). Dan kan ik misschien NLP ofzo doen, gericht op onderwijs. Of een ander traject voor coaching in het onderwijs.
zondag 25 oktober 2009 om 10:21
Oh jee, das wel erg dat je dat nu zeg Boarn, want dat heb ik ook overwogen, maar had het aardig losgelaten. Heb zelf een keer een workshop matrixcoaching gedaan, was net zoiets, maar dan een soort versnelde versie. En daar zag ik eigenlijk het nut niet zo van in.
Doe jij NLP? En heb je er mooie resultaten mee?
Er zijn zoveel opleidingen van, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. In Nijmegen zit de beste, maar dat is niet te doen voor mij. En weekenden weg zou nog wel lukken, maar van die opleidingen met doordeweeks een aantal dagen (en avonden) les, lukt echt niet.
Heb jij ervaring met Itan? (zo heten ze geloof ik)
Doe jij NLP? En heb je er mooie resultaten mee?
Er zijn zoveel opleidingen van, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. In Nijmegen zit de beste, maar dat is niet te doen voor mij. En weekenden weg zou nog wel lukken, maar van die opleidingen met doordeweeks een aantal dagen (en avonden) les, lukt echt niet.
Heb jij ervaring met Itan? (zo heten ze geloof ik)