CRA/CTM
maandag 3 augustus 2009 om 11:49
Ik ga over 2 weken beginnen met een cursus GCP zodat ik volgend jaar na mijn promotie aan de slag kan als clinical research associate (CRA).
Zijn er hier toevallig mensen die al langer dit beroep uitoefenen en hun ervaringen willen delen? Hoe ziet je werkweek er bijvoorbeeld uit, is parttime werken mogelijk, hoe vind je het om veel op de weg te zitten etc.
Ik ben erg benieuwd hoe het me uiteindelijk zal gaan bevallen aangezien ik de laatste 8 jaar niets anders als een laboratorium van binnen heb gezien.
groeten elmanita
Zijn er hier toevallig mensen die al langer dit beroep uitoefenen en hun ervaringen willen delen? Hoe ziet je werkweek er bijvoorbeeld uit, is parttime werken mogelijk, hoe vind je het om veel op de weg te zitten etc.
Ik ben erg benieuwd hoe het me uiteindelijk zal gaan bevallen aangezien ik de laatste 8 jaar niets anders als een laboratorium van binnen heb gezien.
groeten elmanita
zaterdag 19 september 2009 om 10:09
woensdag 30 november 2011 om 00:20
Ik weet niet of elmanita dit nog ziet, maar ik ben zijdelings ook bekend met het werk. Het is een leuke baan als je communicatief bent, van reizen houdt, tegen veel dingen tegelijk kan en een pietje precies bent. De GCP cursus die je nodig hebt kun je vaak via je werkgever volgen (tenzij je die niet hebt natuurlijk). Er zijn cursussen voor starters, maar als je deze zelf moet betalen is dat best prijzig. Mag ik vragen wat je vooropleiding is?
woensdag 30 november 2011 om 21:33
Ik heb als CRA gewerkt en werk sinds kort als research nurse. Het contact met patienten trekt me wel. Dat had ik als CRA niet, want dan heb je voornamelijk contact met collega's, artsen, bedrijven, datamanagers enz. Verder bestaat het werk van een CRA vooral uit heel veel communiceren. Dat moet je wel goed liggen en nee, daar hoef je niet commercieel voor te zijn, vind ik, maar wel een makkelijke prater. Sommige recruitmentbureaus doen het vak van een CRA teveel als commercieel overkomen. Je bent er niet om het product op de markt te brengen maar om de veiligheid van de patienten en het onderzoek te waarborgen. Daarvoor regel je alles wat er bij komt kijken zoals toestemming om het onderzoek uit te voeren, goede patienteninformatie, contracten, documentatie van allerlei zaken. Naast heel veel regelen en organiseren ben je ook nog eens veel op de weg. Je maakt lange dagen, soms wel 14 uur op een dag. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je naar de andere kant van het land moet om daar een ziekenhuis te bezoeken. Dan zit je soms een hele dag gegevens te bekijken en daarna moet je nog naar huis. Vermoeiend, maar wel leuk en dynamisch werk voor wie van precisie en regels houdt en geen 9 tot 5 baan voor 5 dagen per week wil.