Werk & Studie alle pijlers

De opmerking van mijn baas (!)

31-07-2014 16:13 221 berichten
Hoi!

Nou wat mij vanmiddag overkwam.. Ik heb een tatoeage (het is een sleeve, heel kleurrijk, allemaal lekkere dingen; cup cakes en snoep en kinderlijke dingen) Vind het persoonlijk erg leuk, kan begrijpen dat anderen daar anders over denken je hoeft tenslotte niet alles mooi te vinden.

Omdat ik ooit eens opgevangen heb dat mijn baas niet een hele grote fan van tatoeages is draag ik op mijn werk, ook met 29 graden netjes een vestje of iets anders met lange mouwen.

Vanmiddag tijdens de werkzaamheden piepte er een toefje slagroom onderuit en hij vroeg of ik tatoeages had, ik antwoorde met "ja" en vervolgens zegt hij; "als ik had geweten dat je tatoeages had bij je sollicitatie had ik je niet aangenomen"

Say whut?! Ik was nogal flabbergasted en antwoorde dat tatoeages niets af doen aan mijn werk of mij als persoon.. toen liep hij weg.

Wat moet ik hiermee?
quote:mrssippie schreef op 31 juli 2014 @ 19:23:

[...]

Oke, goed, niet elke tattoo is even mooi. Kwestie van smaak. Ik vind ook niet alles mooi. Maar dat is iets heel anders dan iemand beoordelen op het wel of niet hebben van een of meerdere tattoos.

Leg mij eens uit... hypothetisch voorbeeldje. Ik werk bij de rabobank achter de balie. Ik ben hartstikke goed in mijn werk, klanten lopen met me weg en vinden me toppietop. Ik wil dolgraag mijn overleden katten eren en laat een mooie tattoo zetten op mijn onderarm van een sierlijke kat met wat friemels en al hun voorletters. Ben ik dan ineens een stuk asocialer geworden? Ben ik ineens iemand anders? Ben ik niet meer de medewerker waar iedereen dol op is? Wat is het probleem en wat is het verschil. Ik snap dat niet. Ik vind dat oprecht grenzen aan bekrompenheid.

Kadanz mag je dan niet meer helpen hoor! Geef het op joh.

Zij heeft een kortzichtige kijk op mensen en het niet kunnen geloven dat anderen dat minder of helemaal niet hebben zegt precies wat ze is. Kortzichtig.
quote:viva-amber schreef op 31 juli 2014 @ 19:21:

[...]

Hoe kun je iemand afwijzen op iets wat je niet hebt gezien?Ik neem aan dat MSW geen mensen afwijst op grond van onzichtbare tattoos. TO heeft haar tattoo in een moment van onachtzaamheid zichtbaar gemaakt, dat is hier het probleem. En hoe ouderwets en lullig en zeikerig het ook is, maar dat had ze dus beter niet kunnen doen. Want het is gewoon niet verboden om mensen aan te spreken of zelfs af te wijzen op grond van zichtbare tattoos, wat je daar verder ook van vindt.

[...]

Oke, goed, niet elke tattoo is even mooi. Kwestie van smaak. Ik vind ook niet alles mooi. Maar dat is iets heel anders dan iemand beoordelen op het wel of niet hebben van een of meerdere tattoos.

Leg mij eens uit... hypothetisch voorbeeldje. Ik werk bij de rabobank achter de balie. Ik ben hartstikke goed in mijn werk, klanten lopen met me weg en vinden me toppietop. Ik wil dolgraag mijn overleden katten eren en laat een mooie tattoo zetten op mijn onderarm van een sierlijke kat met wat friemels en al hun voorletters. Ben ik dan ineens een stuk asocialer geworden? Ben ik ineens iemand anders? Ben ik niet meer de medewerker waar iedereen dol op is? Wat is het probleem en wat is het verschil. Ik snap dat niet. Ik vind dat oprecht grenzen aan bekrompenheid.Ik word dan toch een klein beetje bang voor je.
quote:kadanz schreef op 31 juli 2014 @ 19:00:

[...]

Uiteindelijk oordelen we allemaal wel op wat mensen kunnen. Maar als jij een klant te woord staat dan oordelen ze toch echt aan de hand van de eerste indruk. De eerste indruk is allesbepalend.

Mijn eerste indruk wordt anders toch echt bepaald door hoe iemand me helpt danwel of ik me geholpen voel en niet door of diegene een piercing, tattoo heeft of wat dan ook.

Vind het ook best wel knap dat jij zo goed weet hoe anderen oordelen..... Glazen bol?????
Alle reacties Link kopieren
quote:hamaika schreef op 31 juli 2014 @ 19:51:

[...]

Mijn eerste indruk wordt anders toch echt bepaald door hoe iemand me helpt danwel of ik me geholpen voel en niet door of diegene een piercing, tattoo heeft of wat dan ook.

Vind het ook best wel knap dat jij zo goed weet hoe anderen oordelen..... Glazen bol?????Indien je alleen vanuit je eigen referentiekader kijkt, ok. Maar goed ik heb potentieel de hele wereld als klant van rijk tot arm en uit alle culturen. Ik zou niet succesvol zijn wanneer ik alleen van mezelf zou uitgaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

[...]

Vind het ook best wel knap dat jij zo goed weet hoe anderen oordelen..... Glazen bol?????

Dat valt vies tegen. De eerste indruk wordt in de eerste minuut gemaakt. Sla er maar een sociaal psychologisch leerboek op na. Of lees het onderstaand artikeltje.

Eerste indruk vooral bepaald door uiterlijk

22 januari 2014 - Uw eerste indruk wordt voor 55 procent bepaald door uw uiterlijk, voor 38 procent door uw stemgeluid en slechts voor zeven procent door inhoud. Als u deze percentages ziet, is dat even slikken. Vooral omdat bedrijven veel tijd en geld besteden aan de inhoud en dus kennis van medewerkers.

Uiteraard moet dat helemaal snor zitten als puntje bij paaltje komt, maar is uiterlijk dan echt zo oppervlakkig?

Representatie is van groot belang

Suzi Vasques Dias werkt sinds 2004 als personal shopper en geeft onder andere representatieadvies aan de meest uiteenlopende persoonlijkheden. "Slechts zeven procent van de eerste indruk wordt bepaald door inhoud, dus om echt binnen te komen en correct over te komen op uw gesprekspartner, is het op de juiste wijze ingeschat worden van cruciaal belang. Uiterlijke presentatie is daarom het belangrijkste onderdeel voor een eerste indruk. Iets waar u invloed op heeft, dus doe er vooral uw voordeel mee," aldus Vasques Dias

Wat voor vlees heb ik in de kuip?

De mens oordeelt in eerste instantie vanuit instinct en om zo snel mogelijk te weten wie er voor je staat, is het ‘handig’ dat er zoiets is als een eerste indruk. Een belangrijke bijkomstigheid van dit mechanisme is dat er verstrekkende gevolgen aan vast kleven. Als u zorgt voor een eerste indruk die werkelijk zegt wie u bent, wat u waard bent en uw boodschap is, zijn zulke verstrekkende gevolgen heel voordelig.

Hecht u hier minder waarde aan en laat u uw uiterlijk voorkomen voor wat hij is, zonder kritisch te kijken wat u daarmee uitstraalt en ‘zegt’, kan het nog wel eens hard werken worden om uw boodschap op de juiste manier aan de overkant te krijgen… mits u daar de kans voor krijgt. Want, hoeveel mensen haken gelijk af en knikken nog beleefd, terwijl zij allang met het volgende agendapunt bezig zijn?

Voor iedere ontmoeting het juiste ‘gevoel’ in de outfit

Volgens Vasques Dias zit er zoveel gevoel en beleving in kleur- en kledinggebruik, dat je er in iedere situatie je voordeel mee kunt doen: "Als ik tegenover een directeur van een groot bedrijf sta wil ik iets anders uitstralen dan wanneer ik een medewerker begeleid. Dus voor iedere gelegenheid of zakelijk gesprek houd ik rekening met wat mijn gesprekspartner te zien krijgt. De ene keer richt ik me meer op overtuigingskracht en professioneel overkomen en kleed ik mij eenvoudig, strak en zakelijk en de andere keer is toegankelijkheid belangrijker, dus ‘verzacht’ ik mijn uiterlijk door warme kleuren en zachte materialen te gebruiken."

Een realistisch zelfbeeld is het halve werk

Om uzelf goed voor te bereiden, is het noodzakelijk dat u weet wat uw natuurlijke uitstraling vertelt. Houd uzelf daarom een spiegel voor: Zo hebben mensen met veel contrast (donkere ogen, wenkbrauwen en haren) vaak een krachtiger overkomen dan mensen met weinig contrast. Ook een lage stem maakt meer indruk dan een hoge stem.

Vasques Dias: "Bent u krachtig van natuur, let dan eens op uw toegankelijkheid. Kan uw gesprekspartner zich wel gelijkwaardig aan u meten? Of maakt u zoveel indruk dat u daardoor uw toegankelijkheid verliest. In zo’n geval kan het handig zijn om niet te sterke contrasten (zwart/wit) in uw kleding te kiezen en voor zachte, matte materialen te gaan. Zelfs een fijn printje in uw overhemd geeft net dat beetje zachtheid of speelsheid wat uw zakelijkheid milder maakt en daarmee de balans herstelt."

Het juiste advies in plaats van de sportschool

Zo is er voor ieder type een persoonlijk advies. Want niet alleen met veel of weinig contrast weet u wat u de ander ‘zegt’. Ook allerlei andere fysieke aspecten bepalen mede uw overkomen. Suzi: "Uw lengte is zeer bepalend, maar ook uw omvang. En waar zit die omvang? Een brede schouderpartij straalt kracht uit. Helaas kan een brede buikomvang het tegenovergestelde zeggen… Dat wordt weer vaak geassocieerd met gezelligheid of luiheid."

http://www.managersonline ... paald-door-uiterlijk.html

[...]

Ok, serieus antwoord op je vraag: ik beoordeel niet, ik geef aan wat er door mijn hoofd gaat op het moment dat ik geconfronteerd word met een tattoo. Op datzelfde moment wordt ook mijn eerste indruk gevormd.

Als ik de persoon beter leer kennen dan stel ik die eerste indruk heus wel bij, positief of negatief.
Uiterlijk heeft altijd invloed op de eerste indruk die je maakt. En dan zeker dingen waar je bewust voor gekozen hebt, zoals een tattoeage. Je kunt het bekrompen vinden, maar de realiteit is nou eenmaal dat voor veel mensen tattoeages een negatieve associatie geven. En dan kan die eerste indruk best bijgesteld worden naar 'hè, ze is eigenlijk heel aardig en behulpzaam', maar je begint op een achterstand. Niet bij iedereen, maar wel bij veel mensen.

En zoals iemand hierboven al zei, bij bedrijven die ook met andere culturen te maken hebben speelt het nog meer. Ik was vorig jaar in Japan, en daar mocht je niet naar in het zwembad of op het strand met zichtbare tattoeages. Ik kan me voorstellen dat het daar in zakelijk ook niet lekker valt.
quote:Lady-Voldemort schreef op 31 juli 2014 @ 19:28:

[...]

Ik neem aan dat MSW geen mensen afwijst op grond van onzichtbare tattoos. TO heeft haar tattoo in een moment van onachtzaamheid zichtbaar gemaakt, dat is hier het probleem. En hoe ouderwets en lullig en zeikerig het ook is, maar dat had ze dus beter niet kunnen doen. Want het is gewoon niet verboden om mensen aan te spreken of zelfs af te wijzen op grond van zichtbare tattoos, wat je daar verder ook van vindt.Dat ligt maar net aan de situatie. Soms is het dus wel verboden.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 31 juli 2014 @ 19:27:

[...]

Eh, dat gebeurt ook niet?

Ze worden afgewezen op zichtbare tattoo's en als ze tattoo's in hun nek hebben of op hun hoofd met lichtsnelheid, zeg maar.De werkgever van TO wilde haar ook niet aannemen terwijl hij wist dat ze de tattoo zou bedekken.
quote:kadanz schreef op 31 juli 2014 @ 19:17:

[...]

Juist daarom vraag ik me andere dingen af bij het zien van een tattoo.

-what were you thinking?

-weet je überhaupt wat die Maoritekens betekenen?

-was je dronken op Ibiza en leek het toen een goed idee?

-heb je je lichaam verminkt omdat al je vriendinnen dat deden?

-ben je heel zweverig en komt er voor elke tattoo een lang verhaal over geesten, krachten en oertekens?

-ben je gewoon leeghoofdig en klad je maar wat neer?

-je verdient drie miljoen per jaar als voetballer en van gekheid weet je niet wat je moet doen?

Gek genoeg kan ik alleen waardering opbrengen voor de mensen die zich helemaal onderkladden. Die doen het goed.Jij neemt mensen die hier een antwoord op geven toch niet serieus als het antwoord jou niet bevalt, dus waarom zou iemand hier nog op antwoorden?
quote:MrsStanleyWalker schreef op 31 juli 2014 @ 19:15:

[...]

We hebben gewoon standaardbrieven.

Nee dus.

Zo normaal is het dus niet om iemand af te wijzen op zijn tattoo.......

[...]

Vind het ook best wel knap dat jij zo goed weet hoe anderen oordelen..... Glazen bol?????Ja, die glazen bol noemen ze "wetenschappelijk onderzoek". Jouw eerste indruk kan niet worden bepaald door hoe iemand je helpt. Tegen de tijd dat je je daar een oordeel over kan vormen is de eerste indruk immers allang voorbij. Ergo, jouw bewering over je eigen oordeelsvorming, klopt niet.
quote:eldorado schreef op 31 juli 2014 @ 21:06:

[...]

Ja, die glazen bol noemen ze "wetenschappelijk onderzoek". Jouw eerste indruk kan niet worden bepaald door hoe iemand je helpt. Tegen de tijd dat je je daar een oordeel over kan vormen is de eerste indruk immers allang voorbij. Ergo, jouw bewering over je eigen oordeelsvorming, klopt niet.

Mijn eerste indruk bij iemand in pak met een stukje zichtbare tattoo zou niet negatief zijn misschien wel eerder positief , ik heb namelijk een andere kijk op mensen met tattoo's dan bv Kadanz.

Snap niet waarom dat niet zou kunnen?
quote:gedanst schreef op 31 juli 2014 @ 20:48:

[...]

Jij neemt mensen die hier een antwoord op geven toch niet serieus als het antwoord jou niet bevalt, dus waarom zou iemand hier nog op antwoorden?

Ik verwacht ook geen antwoorden op de vraag.

Maak je geen zorgen. Onze kraamhulp had een vrij opzichtige tattoo op haar arm en ik heb haar heus niet het huis uitgezet. En ze was ook nog een stuk gezelliger dan haar voorganger! Maar toen ik haar tattoo voor het eerst zag was mijn reactie niet 'oh wat leuk , een tattoo' maar 'oh, een tattoo, klopt de grammatica wel, nou ja, het zal wel..'.

Ik weet zeker dat de tattoo voor haar heel belangrijk is, maar ik ben nog nooit positief onder de indruk geweest van een tattoo. En dan denk ik, je kleedt je mooi, je knipt je haar in een leuk model, wat jammer nou van die lap tekst.
quote:Annapalona schreef op 31 juli 2014 @ 21:10:

[...]

Mijn eerste indruk bij iemand in pak met een stukje zichtbare tattoo zou niet negatief zijn misschien wel eerder positief , ik heb namelijk een andere kijk op mensen met tattoo's dan bv Kadanz.

Snap niet waarom dat niet zou kunnen?Dat kan best. Maar je eerste indruk kan nooit gebaseerd zijn op hoe iemand je helpt. En dat schreef ik.
En dan nu even de hamvraag: Waarom wil je ueberhaupt een tatoo?

Dat hartje, dat vlindertje, oké en prima maar heel je lijf vol tot aan je nek of no verder, wat wil je er mee en waarom vindt je het mooi (laat staan over tig jaar als je uitgezakt bent en heel die tattoo dan zeker wel ontzettend het doel meer dan mist, zeker een portret..)

Die tattoo van Wesley Sneijder van Yolanthe: zo enorm slecht gedaan, misschien een voorproefje van hoe zij er ooit uit gaat zien

Overigens zijn die mensen die hun hoofd hebben laten volpunnikken toevallig allemaal werkeloos.......opvallende opzet=geen uitkering.
Wat maakt het uit? het zal me een zalige zorg zijn of een bankmedewerker, dokter, verpleegster of piloot een tattoo heeft. Ik erger me nou weer wezenloos als ik ergens kom en er is personeel in een uniform, tandpasta smile en overdreven beleefd. De werkgever zeikt, TO werkt bij de klantenservice niemand ziet haar. En ik vind ook dat werkgevers zeiken als ze denken dat iemand met een tattoo minder representatief zijn, het werkt alleen maar het 13 in een dozijn gedachte en seksisme in de hand.

Ik heb geen tattoo's, geen piercings maar als ik jonger was geweest dan had ik ze zeker gehad.
Hoe dan ook, uitgebreide, overal en voor iedereen zichtbare tattoo's vind ik behoorlijk tokkie, een kleintje helemaal prima maar ik hoef echt niet staande gehouden worden door een politieagent die bomvol plakplaatjes zit tot in zijn nek, die neem ik niet serieus. Als je gedrag moet uitdragen dan dat zonder die plakplaatjes. Bij man op de zaak hoeft niemand het te proberen met zichtbare tattoos te zitten. Dat wordt echt niet geaccepteerd.

Een mooie tattoo puur voor jezelf is helemaal prima maar moet niet zichtbaar zijn voor Jan en Alleman en al helemaal niet in een publieke functie. Mits niet zichtbaar mag het van mij echt wel.

(ik heb er ooit 1 gewild voor mijn broer maar inmiddels is iedereen in mijn kring er niet meer dus wil geen verschil maken dus geen tattoo. (krom denken, i know)

Mijn allemaal nogal behoorlijk heel hoog opgeleide neven hebben geen van allen er één. Ik ook niet maar ik ben ook niet zo erg hoog opgeleid

(over de armen mag wel van mij dan weer wel, mijn moeder werd in coma na een klap in de hersenstam weggebracht door echt een super lieve ambulancebroerder met heel veel plakplaatjes op de armen, ik vergeet die liefdevolle armen nooit meer )
quote:gedanst, 33 minuten geleden

Nee dus.

Zo normaal is het dus niet om iemand af te wijzen op zijn tattoo.......

Jij denkt dat iedereen een persoonlijke reden krijgt vermeld in zijn/haar afwijzing? Daar is toch geen beginnen aan. Sollicitatieprocedures kosten tijd en dus geld.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 31 juli 2014 @ 21:49:

[...]

Jij denkt dat iedereen een persoonlijke reden krijgt vermeld in zijn/haar afwijzing? Daar is toch geen beginnen aan. Sollicitatieprocedures kosten tijd en dus geld.Na een sollicitatiegesprek verwacht ik inderdaad dat je een reden geeft waarom iemand het niet is geworden.
quote:gedanst, 1 uur geleden

De werkgever van TO wilde haar ook niet aannemen terwijl hij wist dat ze de tattoo zou bedekken.Ja, omdat ze niet zo goed is met dat bedekken. Als ik haar was zou ik zorgen dat ik daar beter in werd. Zelf met warm weer.
quote:gedanst, 10 seconden geleden

Na een sollicitatiegesprek verwacht ik inderdaad dat je een reden geeft waarom iemand het niet is geworden.We hebben een geschiktere kandidaat voor de functie gevonden, is voor de meesten wel genoeg informatie en gewoon waar.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 31 juli 2014 @ 21:51:

[...]

Ja, omdat ze niet zo goed is met dat bedekken. Als ik haar was zou ik zorgen dat ik daar beter in werd. Zelf met warm weer.

Nee, ook als ze het wel had bedekt had hij haar nog niet aangenomen.

En wat betreft die brief, geef gewoon toe dat je het niet durft te zeggen.
Vriendin van mij heeft een kledingwinkel en wijst sollicitanten keurig verwoord af vanwege niet te cammoufleren tatoeages, en ja, ook dat op schrift. Haar winkel, haar recht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven