Werk & Studie alle pijlers

deeltijd PABO: ervaringen?

01-01-2010 20:10 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Nu het nieuwe jaar begonnen is, is het wat mij betreft tijd om goede voornemens om te zetten in concrete acties

Ik wil graag de Pabo in deeltijd gaan doen. Ik heb al brochures aangevraagd en uitgezocht wat de studiekosten ongeveer per jaar zullen zijn. Waar ik nog naar op zoek ben, zijn ervaringen van mensen die al de deeltijd Pabo doen, of gedaan hebben. Ik heb nog best wel wat vragen over praktische dingen, zoals hoe combineer je een deeltijdstudie met je werk? Hoe plan je je stages het beste in? Hebben mensen handige tips en trucs om de studietijd zo soepel mogelijk te laten verlopen?

Ik ben me ervan bewust dat het allemaal behoorlijk pittig zal worden en dat je je niet overal op kan voorbereiden, maar ik wil toch een

poging wagen
@ DTJ: Je ontmoedigt me niet hoor! Ik vind het erg fijn om verschillende ervaringen te lezen, zowel de positieve als de negatieve. Zo krijg ik een compleet plaatje zeg maar.

@ Nalaa: Ik heb de formulieren al gedownload, en je krijgt alles in één keer als ik het goed heb gelezen. Dat is idd een stuk handiger ivm het betalen van je collegegeld

Overigens heb ik de knoop vandaag definitief doorgehakt: Ik ga het doen!! PABO, here I come
Heel veel succes!!!
Leuk mejet! Ik zal proberen te onthouden hier zo nu en dan te laten weten hoe t nou is zo met de werkdruk...nog 2 weekjes en dan ga ik al beginnen!

Heb m'n boekenlijst binnen, kan me aanmelden op het intranet van INHolland maar heb alleen nog niks gehoord over wanneer de eerste bijeenkomst nou is... het liefst wil ik alles in 1 x weten, heb weinig geduld, hahaha.
Jaa saszzje, voor jou schiet het allemaal nog sneller op!! Leuk en spannend tegelijk denk ik, of niet?

Heel veel plezier en succes alvast en ik ben erg benieuwd naar je bevindingen!

Als je wil, kun je me ook als vriend hier uitnodigen/toevoegen, dan kunnen we mailadressen uitwisselen geloof ik. Is mss nog makkelijker
Hey Saszzje,

Ik begin ook in februari in Den Haag, moet de 26ste aanwezig zijn voor de 1ste bijeenkomst, jij ook?
@Mejet: sorry dat ik nog niet eerder gereageerd had maar ik zat lekker te luieren op Gran Canaria :D Je moet zo'n studie relaxed beginnen natuurlijk! ik ga ff proberen hoe dat werkt vriendjes worden...lijkt me leuk!

@sadielady: Oh wat leuk! Ja ik moet ook de 26e aanwezig zijn...helaas wordt mijn moeder die dag 50 en gaan we met de hele familie uit eten...erg jammer want ik ben erg benieuwd naar de klas! Mocht ik er met INHolland niet uitkomen (het beantwoorden van m'n mails of fatsoenlijk telefonisch doorverbinden naar de juiste persoon ging de afgelopen weken ook niet van een leien dakje, maar we blijven optimistisch!) wanneer m'n eerste lesdag is dan bericht ik jou hier ok? Er dus vanuitgaande dat er maar 1 klasje is natuurlijk.
Ik heb een 2jarige deeltijd opleiding gevolgd. Dit kon omdat ik al een HEAO diploma met de nodige werkervaring op zak had. In 2 jaar PABO is prima te doen. Het is niet moeilijk, alleen redelijk wat werk, en omdat je daarnaast je eigen werk nog hebt (of in ieder geval, dat deed ik), besteed je er behoorlijk wat uren aan. Nu inmiddels al een jaar of 6 leerkracht, en nog weer verder gestudeerd. Remedial teaching, IB en ben momenteel bezig met een studie om orthopedagoog te worden. HEt is voor mij de beste stap die ik ooit had kunnen maken....
Hoi,

ik heb de afgelopen 2 jaar de Pabo (almere) in deeltijd gedaan. Náást een 36 urige werkweek, én 2 kleine kinderen waarvan er een nogal wat onrust in huis geeft (regulatiestoornis en ambivalent hechtingsgedrag)

met als gevolg: een flinke burnout en depressie.

Na 3 kwart jaar bijkomen, ga ik nu een halfjaar fulltime moederen, en in september starten met de voltijd opleiding PA2; HBO Pabo en WO Pedagogiek ineen.

Het is zwaar, om het naast werk én gezin te doen, maar zeker wel te doen. Veel plannen, dan ben je al een heel eind.

En op een goede Pabo wordt je hier ook goed bij begeleidt, waar ik zat Almere viel dat nog tegen.

Het scheelde bij mij, ik werkte bij een bank en dat is een 36 urige werkweek (4 dagen) op mijn 5e dag had ik mijn stagedag en ik kon daar gelukkig in ruilen qua dag.

's avonds naar school, en veel schoolwerk deed ik op mijn werk

Ik ben iig blij dat ik het volgend jaar wat rustiger aan kan gaan doen!
quote:femmefemke schreef op 03 januari 2010 @ 15:19:

Ik volg nu de verkorte deeltijd. Ga één middag en avond naar school en moet 1 dag stage lopen.

Ik werk daarbij nog drie dagen. Ik vind het heel erg zwaar. het is heel erg veel, ik ervaar best veel stress. Het is maar twee jaar dus ik zet door, maar soms wordt ik er wat moedeloos van. het niveau is inderdaad niet super hoog en mijn cijfers zijn dan ook goed. Het is alleen heel erg veel!!

Ik heb bijna al mijn boeken tweede hands gekocht en krijg de toelage van de overheid, tegemoetkoming leraren. Hierdoor zijn de kosten niet erg hoog voor mij.

Hoi FemmeFemke,

Ik ga vanaf september ook de verkorte deeltijd volgen en dan ook 3 dagen werken, 1 dag stage en middag/avond les. Waar ga jij naar school? Ik lees dat het huiswerk veel is, maar ben erg benieuwd wat je iedere week moet doen. Verslagen, werkstukken? Hoe veel vakken heb je tegelijk? En hoeveel ben jij ongeveer per week bezig met je huiswerk?
Hoi FemmeFemke,

Ik ga vanaf september ook de verkorte deeltijd volgen en dan ook 3 dagen werken, 1 dag stage en middag/avond les. Waar ga jij naar school? Ik lees dat het huiswerk veel is, maar ben erg benieuwd wat je iedere week moet doen. Verslagen, werkstukken? Hoe veel vakken heb je tegelijk? En hoeveel ben jij ongeveer per week bezig met je huiswerk?

Hallo Win11

Ik ga naar school in Dordrecht.

In de tentameweek krijg je doorgaans een aantal toetsen, ongeveer 3. Daar leer ik de hele periode door voor, het is te veel om aan het einde te beginnen. Verder moeten er verslagen worden gemaakt, soms in een groepje en soms niet. Er zijn ook stageopdrachten waar verslagen en reflecties van moeten komen. Het voorbereiden van de stage is ook best wel veel. Van elke les moet je een lesformulier invullen en aan het einde van de dag natuurlijk weer reflecteren.

Ik had deze periode ook een groot portfolio met een hoop losse opdrachten die ik moest inleveren, we hadden een klassengesprek voor cijfer en een eindgesprek met een tweetal docenten.

Aan het eind van de periode maak je dus toetsen en lever je al je gemaakte verslagen en werkstukken in. Plannen is heell belangrijk!

In het begin van het jaar heb ik mezelf best overwerkt, ik stel nu een max aantal uren per week in voor mijn school. Naast mijn stage en mijn lesdag ben ik in de week nog ongeveer 10 uur bezig met school, dat is voor mij het maximale.

Er zijn daarnaast een aantal verplicht te behalen toetsen zoals de reken en taaltoets, verder was er bij ons op school ook een wereldorientatietoets van het Cito. Als je die in één keer haalt dat scheelt dat veel werk de periodes erna.

Ik vind de opleiding zelf niet echt erg leuk, maar haal vooral mijn energie uit mijn stages. Ik houd echt mijn doel voor ogen, dat is voor mij het belangrijkste. Het werk zelf lijkt me namelijk heel erg leuk!
Hoi FemmeFemke,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Daar heb ik veel aan! Ik was ook benieuwd welke vakken je krijgt? Welke vakken krijg je wel/niet bij de verkorte deeltijd die je wel/niet krijgt bij de voltijd variant? Tien uur in de week lijkt voor mij ook haalbaar, dus vind het fijn om te horen dat jij het daar mee redt! En ben het helemaal eens met wat je zegt...Het werk lijkt héél erg leuk!! Daarvoor wil ik ook wel twee jaar hard werken!

Succes met je studie!
quote:Win11 schreef op 02 februari 2010 @ 14:48:

Hoi FemmeFemke,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Daar heb ik veel aan! Ik was ook benieuwd welke vakken je krijgt? Welke vakken krijg je wel/niet bij de verkorte deeltijd die je wel/niet krijgt bij de voltijd variant? Tien uur in de week lijkt voor mij ook haalbaar, dus vind het fijn om te horen dat jij het daar mee redt! En ben het helemaal eens met wat je zegt...Het werk lijkt héél erg leuk!! Daarvoor wil ik ook wel twee jaar hard werken!

Succes met je studie!

Hoi Win11,

Ik kan je vertellen welke vakken ik volg, maar van de vierjarige opleiding weet ik het niet. Wat ik wel weet is dat wij meerdere modules samengevoegd tot één module krijgen. Daar hoort dan wel dezelfde lesstof bij, maar dat is dan allemaal zelfstudie. Verder doen wij minder onderzoekachtige dingen omdat ze er van uit gaan dat we dat al op de vorige opleiding hebben gehad.

Ik heb het eerste semester (propedeuse, eerste half jaar) de volgende vakken gehad:

- taal (verschillende modules)

- rekenen (verschillende modules)

- muziek

- Beeldende vorming

- drama/dans

- pedagogiek

- wereldorientatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur/techniek)

- mentorles (horen ook opdrachten bij)

- bewegingsonderwijs aan kleuters

- praktijktraining (elke keer ander onderwerp)

- bordschrijven

- logopedie

Per module heb je maar ongeveer 3 of vier lessen per vak.

Verder zijn er lessen taal en rekenen eigen vaardigheid, maar die hoef je niet te volgen.

Ik wens je heel veel succes met de opleiding. Zo te horen heb je er veel zin in!

Groetjes
Heej meiden,

Wat ontzettend leuk om te zien dat er nog steeds nieuwe berichten met ervaringen worden gepost in dit topic! Had al een tijdje niet meer gekeken, maar het lijkt wel of er steeds meer mensen in hetzelfde schuitje komen te zitten haha!

@ Saszzje: Ik probeerde net om jou uit te nodigen om vrienden te worden, maar dat ging niet helemaal goed geloof ik.... Kun jij het anders nog eens proberen?

Enne Sadielady, hoe was de eerste bijeenkomst?
anoniem_85954 wijzigde dit bericht op 05-02-2010 23:04
Reden: gelukkig schrijf ik beter dan dat ik tik....
% gewijzigd
@Mejet: ik had t ook al geprobeerd maar was niet gelukt...zal ff kijken of alleen een berichtje met emailadres wel lukt.

De eerste bijeenkomsten zitten erop en ik ben nu dus al de hele middag bezig met huiswerk want echt, het is wel veel! Maar niet onhaalbaar....denk ik nu nog hahaha.

@Sadielady: Zit je in 1xz1 of 1xz2? Heb niemand kunnen ontdekken met de naam sadie maar wellicht heeft je nick wel helemaal geen verband met je echte naam, hahaha.
Heej Saszzje: Ik heb het nog een keer geprobeerd, maar nu door op dat tekentje rechtsonder je profielplaatje te klikken.

En volgens mij is het gelukt

Wat is je eerste huiswerkopdracht?

Wat ik me in het algemeen nog afvroeg: Ik zag de lijst met vakken die femmefemke heeft gepost, maar ik zie er niets tussen staan van didactiek ofzow..... Is hier wel echt een apart vak voor, of krijg je tijdens al die vakken ook uitleg over hoe je de kennis op een klas overbrengt?
hi

ik zit even jullie topic te lezen, ga nl in september DT verkort beginnen in Den Haag. Zijn er nog meer mensen die dan starten? En hoe bevalt het de mensen die in februari zijn gestart? Is het te doen? Hoe was de rekentoets/taaltoets?
Hoi Fancy,

Ik ben in Februari gestart bij INHolland den haag en het bevalt tot nu toe erg goed! Ja het is zwaar naast 28 uur werken, maar het is echt zo leuk! De stof en tentamens en werkstukken zijn allemaal niet al te moeilijk maar het is vooral heel veel. Ook op de voorbereiding van mn stage heb ik mij verkeken, je moet over alles wel een formuliertje invullen. De reken/taaltoets is voor veel mensen die deeltijd doen een stuk makkelijker dan verwacht. Er waren er bij ons 2 die de rekentoets niet hadden gehaald van de 30 ongeveer dus dat komt wel goed
Ik vond de taal en rekentoetsen ook niet zo moeilijk. Laat je ook niet gek maken door alle negatieve berichten in de media. Wat die er namelijk niet bij vertellen is dat 95 procent van de studenten die hem niet halen ook nog geen reken en taalles hebben gehad. Wat ik nog wel weet is dat de taal toets elk jaar (je moet er elk jaar een maken en halen) moeilijker word maar goed je krijgt de stof eerst in de lessen.
Erger u niet, verwonder u slechts!
He wat leuk, een Pabo-topic!

In september begin ik ook aan de deeltijd Pabo-studie. Ik doe de verkorte versie omdat ik al een (niet gerelateerd) HBO-diploma heb. Ik ga parttime (3 dagen) werken. Daarnaast heb ik dan 1 dag stage en 2 avonden les. De boeken voor het eerste jaar heb ik deze week nog opgehaald bij iemand die ze te koop had aangeboden op Martkplaats. In plaats van ruim 800 euro was ik nu maar 380 euro kwijt. En nu ben ik alvast een beetje aan het lezen (omdat die boeken ontzettend interessant zijn).

Ik moet zeggen: het gevoel dat ik niet weet wat me te wachten staat is best benauwend, aan de andere kant, dit is een sprong in het diepe die ook heel leuk kan uitpakken.

Ik hou deze topic in de gaten!
he hallo,

ik ben van plan om ook de Pabo te gaan doen maar dan inderdaad de twee-jarige deeltijd opleiding. Aangezien we twee kindjes thuis hebben lijkt me voltijd niet te combineren.

Ik was benieuwd of iemand kan vertellen of er nog openingen/mogelijkheden zijn om nog in september dit jaar te starten... Of duurt de aanmelding/toelating langer. Dat zou betekenen dat ik pas in februari 2011 zou kunnen starten.
Hoi Wikkele19,

Waar zou je dan willen starten? Ik ga naar de Marnix academie en kon via Studielink aanmelden. Dat gaat allemaal automatisch en via internet. Als je nog wilt weten of je in september kan beginnen zou ik bellen, gewoon even vragen. Februari is trouwens wel relaxt want dan heb je 6 weken vakantie tussen de schoolperiode, terwijl als je in september begint maar 2 weken vakantie hebt aan het eind van het jaar.
He sneeuwvlokkie

wij komen uit Uden dus Den bosch zou een logische plaats zijn. Ik heb vrijdag nog twee mailtjes gestuurd naar diverse scholen, maar daar zijn natuurlijk niet veel mensen meer aanwezig in verband met de vakanties... dus vandaar dat ik erg benieuwd ben of ik me uberhaupt nog aan kan melden.

Misschien weet jij ook wel het antwoord op de volgende vraag. Als je de twee jarige opleiding wilt doen wordt er dan vanuit de opleiding een stageplaats verzorgd of dien je die zelf te regelen?

groetjes
Nee, ik zou lekker gaan bellen. Maar als je er geen haast bij hebt kun je gewoon in februari beginnen. Ik zou ook in februari kunnen beginnen, maar dat duurde mij te lang, bovendien konden ze mij niet garanderen dat ik plek had (dat was bij mij he, ik weet niet hoe het in Den Bosch is).

Bij mij is het zo dat de academie werkt met 'partnerscholen', m.a.w. er wordt een stageplek voor je geregeld. En aangezien je deeltijd doet zullen ze dat proberen zoveel mogelijk bij jou in de buurt te doen. Succes!
Ben benieuwd hoe het met de dames van dit topic is. Studeert iedereen nog? Hoe ervaren jullie het?

Ik ben dit ook van plan naast 3 dagen werk en ben bang dat ik het vreselijk onderschat. Ik heb ook nog een klein kindje.

Ik heb er wel onwijs veel zin in en kan helaas pas in september beginnen.

Eigenlijk kwam ik op dit topic omdat ik op zoek ben naar tweedehands boeken. Ik zie wel dat vaak de isbn nummers niet overeenkomen. Hoe erg is het als je een iets oudere druk hebt?
Hee Peanutje,

Ik studeer in ieder geval nog wel! Heb het ra-zend druk gehad: theorietoetsen, casustoets, project+presentatie, competentieformulieren, stage en portfolio. Ik heb alles wel gehaald, maar vooral omdat ik t allemaal verspreid had. Anders is het echt niet te doen. Het is niet moeilijk maar veeeel! Vind t wel heel erg leuk, vooral de stage is zo ontzettend leuk. Nog 2 jaar!

En hoe is het met de rest?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven