Werk & Studie alle pijlers

deeltijd PABO: ervaringen?

01-01-2010 20:10 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Nu het nieuwe jaar begonnen is, is het wat mij betreft tijd om goede voornemens om te zetten in concrete acties

Ik wil graag de Pabo in deeltijd gaan doen. Ik heb al brochures aangevraagd en uitgezocht wat de studiekosten ongeveer per jaar zullen zijn. Waar ik nog naar op zoek ben, zijn ervaringen van mensen die al de deeltijd Pabo doen, of gedaan hebben. Ik heb nog best wel wat vragen over praktische dingen, zoals hoe combineer je een deeltijdstudie met je werk? Hoe plan je je stages het beste in? Hebben mensen handige tips en trucs om de studietijd zo soepel mogelijk te laten verlopen?

Ik ben me ervan bewust dat het allemaal behoorlijk pittig zal worden en dat je je niet overal op kan voorbereiden, maar ik wil toch een

poging wagen
Hier nog iemand die misschien de PABO deeltijd wil gaan doen in Almere.

Ik ben erg benieuwd hoe het iedereen bevalt tot nu toe :-)

Is de deeltijdstudie zwaar? Hoe is de school in Almere?

Kan iemand mij vertellen wat een leraar basisonderwijs verdient per maand? En als je 3 dagen werkt? Wat houdt je netto per maand over?

Ik hoop dat iemand mijn vragen wil beantwoorden.

groetjes
juffrouwjannie, het basisonderwijs wemelt van de deeltijdjuffen. Je zou een uitzondering zijn als je fulltime zou willen werken. Geen zorgen dus .
Een vriendin van mij doet de deeltijd pabo op de Hogeschool Kempel te Helmond.

Zij moet 2 dagdelen naar school (volgens mij maandagavond en zaterdagochtend). De school regelt stageplaatsen. Als ik het goed heb, moet ze alles bij elkaar 1 dag in de week stage lopen. Zij werkt er ook nog ongeveer 30 uur bij. Moet wel zeggen dat ze in een callcenter werkt waar ze dus ook 's avonds kan werken.

Ik weet van een kennis die de deeltijd pabo in Zwolle deed, dat de school daar ook stageplaatsen voor je zocht.
he kate, dank je wel voor je antwoord ! Vind jouw vriendin het goed te combineren? Is de studie zwaar? ik ben zo benieuwd naar ervaringen...
@Vlin-der, je zou even contact op moeten nemen met je Hogeschool wat je het beste kan doen. De meeste hogescholen hebben een contract met basisscholen. Ik weet dat het niet altijd gewaardeerd wordt als je zelf op zoek gaat. Daarnaast kan een school je plaatsen op een stageplek een uur verderop. Jammer voor jou, maar je hebt er dan maar mee te doen.

Verder weet ik niet hoe je schrijfvaardigheden zijn, maar je post hier op het forum zit vol fouten. Dit is wel een criterium waarop streng wordt gelet in het onderwijs.

@Zonnetje, hier een link naar salarissen voor een leerkracht basisonderwijs:

http://www.rijksoverheid. ... -docent-primair-onderwijs
Pop, jij bent vast zelf een top juf of meester. Maar ik wilde even zeggen dat ik je hier vooral altijd zo behulpzaam vind. Dat vind ik tof!
Dank je Peanutje. Ik kan niet van mezelf zeggen dat ik een top-juf ben, maar ik vind mijn baan gewoon erg leuk!
En door al jouw goede adviezen straal je dat ook uit.

Nu zal ik ophouden met veren in je reet te steken.

Ik hoop over 2 jaar mijn diploma op zak te hebben en anderen te kunnen vertellen dat het hard werken is maar alles helemaal waard.
Hai,

ik heb mijn PABO al afgerond en ben nu als brede school medewerker werkzaam bij stichting Dynamic Activities. Vanaf volgend schooljaar heeft het geen brede school maar 'beter presteren'. De activiteiten vinden in Rotterdam en omgeving plaats. Je geeft onder en of na schooltijd les aan kinderen. Het is afhankelijk van jouw beschikbaarheid, expertise en vraag vanuit de scholen om hoeveel uur het in de week gaat. De lestijden vinden dus van 08.30 tot uiterlijk 17.00 plaats. Het is een super leuke baan. Als je meer informatie wilt kijk dan op www.dynamicactivities.nl

Succes!

gr Natasja
.
Wat grappig dat dit topic weer actief is, ik heb net een topic geplaats dat ik aan het overwegen ben de PABO in deeltijd te gaan doen... ik werk nu als verloskundige en heb dus mijn HBO diploma hiervoor op zak. Kan je met ieder HBO diploma de verkote versie volgen?
@hais

Ik zoek nog een aantal boeken ! Misschien zouden we eventueel even kunnen mailen ??

mo.vanhoudt@gmail.com
.
.
SS(oh dat klinkt wel heel fout, sorry)

SunnySunshine, ja je kunt met ieder erkend HBO diploma de deeltijd verkort doen. Ze moeten dan wel je diploma checken en erkennen maar een NL HBO verloskunde lijkt me daar zeker onder vallen.

Je zou eens bij de hogeschool waar je zou willen studeren kunnen vragen. Ik heb ze vorig jaar ook met vragen overspoeld en ze waren heel behulpzaam en snel met antwoorden. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat overal geldt maar ik was blij verrast.
Hoe gaat het met de mensen die met verkort deeltijd bezig zijn? Ik wilde eigenlijk dit jaar beginnen, maar omdat ik nog een beetje last heb van mijn hernia (ben niet geopereerd, maar heb nog wel last met lang zitten en kan bijv geen zware sporten doen) durf ik nu nog niet te beginnen. De lestijden zijn woe van 1330 tot 2200 en do van 1630 tot 2200 en dat zijn lange zit-tijden. Plus een dag stage in de week, tweede jaar twee dagen stage. En daar moet ik ook nog bij werken, want ik ben alleen dus moet toch zeker 1000 euri bij elkaar harken in de maand. Ik zie daar erg tegenop, want hoe ga ik een parttime baan vinden voor "maandag en vrijdag"??? Ik denk dat ik dus het komende jaar (aug-aug) een fulltime baan moet zoeken, desnoods via een UZB, om alvast te sparen voor als ik met de verkorte deeltijd begin en/of om het tweede jaar, waarin 2 dagen stage, dus maar 1 dag werken, te overbruggen. Zijn er hier ook dames die het 'alleen' doen? Ik besef nu dat het allemaal wel makkelijker zou zijn als ik een partner met een baan had! Niet dat ik daar 100% op zou willen leunen, maar je hebt wel meer lucht (tijd) dan.
Zijn er hier mensen die komend jaar beginnen aan de deeltijd in Sittard??

Ik ga me komende week nog snel inschrijven!
Hello, anyone?
@sunnysunshine...ik zou wel even kijken of je geen instellingsgeld moet betalen ipv collegegeld aangezien je al een hbo in de zorg hebt..hier kost het je dan 6000¤!
Wie weet er iets over PAbo deventer deeltijd??

wat zijn de lestijden en welke stage scholen gebruiken ze
Hoe gaat het nu met iedereen?

Ik ben van plan om in september aan de verkorte leerroute te beginnen. Heb het in mijn huidige baan niet naar mijn zin en het onderwijs lijkt me eigenlijk al jaren erg leuk. Ik heb een pedagogische opleiding gedaan en geef nu al les maar dan in een andere vorm, dus dat is vast in mijn voordeel.

Ik schrok in eerste instantie van de hoogte van het collegeld, maar gelukkig gelden de hoge collegegelden niet voor de pabo. anders was het echt geen optie geweest (7000 euro per jaar...)

Lees graag ervaringen van mensen die nu een tijdje bezig zijn!
Boebele wat wil je weten? Ik heb volgende week mijn eindgesprek nav mijn scriptie. Ben twee jaar geleden in februari gestart, heb 28 uur in de kinderopvang gewerkt naast het studeren en de stages, het heeft mij bloed, zweet en tranen gekost maar ik ben zo blij dat ik het heb gedaan!

Inmiddels heb ik ook een baan in het onderwijs, ben blijven hangen op mijn LIO-school.

Een tip: als je de kans krijgt begin dan in februari. Het derde blok is echt heel zwaar ( ik deed hem bij InHolland) en dan heb je daarna een zomervakantie om bij te komen voor je aan je LIO en scriptie begint. Je kunt zelfs al wat vooruitwerken dan om je afstuderen rustiger te houden.
Dus jij bent al bijna klaar? Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn.

Ik was toevallig net bij InHolland op de Open Avond en zou volgende week al kunnen beginnen. Wat jij zegt, over die zomervakantie, is natuurlijk gunstig, maar ik heb wel een beetje het probleem dat de stage wat lastig in te plannen wordt. Ik zou dan mijn huidige baan op moeten zeggen, en nou denk ik er al langer over om ontslag te nemen, maar nou moet ik het ook nog doen...

Feit is wel dat ik het in mijn huidige baan helemaal niet naar mijn zin heb en ook geen enkele uitdaging meer zie. Ik wil dus graag iets anders doen, maar nu het allemaal wat concreter wordt vind ik het wel lastig om de stap te zetten.

Ik weet ook niet zo goed wat ik hier zoek, misschien gewoon positieve verhalen van mensen die doorgezet hebben. Want ik ben ook best bang voor de druk en stress die erbij komt kijken.

Ik twijfel erg, aan de ene kant denk ik: gewoon doen, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Aan de andere kant is het nu ook wel heel "veilig".
Ik ken je probleem Boebele, en je moet het ook zeker niet onderschatten. Maar het is echt ZO leuk! En die 2 jaar vliegen voorbij. Heb je al een keertje bij iemand in de klas meegekeken? Dat je een realistisch beeld hebt van hoe het er in een klas aan toe gaat?

Bij InHolland loop je 1 dag in de week stage, ik weet niet hoeveel dagen je nu werkt? Je begint ook niet direct met stage hoor, ik ging pas in week 4 aan de slag. Dus wellicht kan je in je huidige functie wat minder gaan werken?

De tentamens zijn niet moeilijk maar je moet wel leren. De verslagen zijn niet moeilijk maar je moet t wel allemaal doen. Op de deeltijd verkort wordt vaak te moeilijk gedacht, wat betekent dat er prachtige werkstukken worden ingeleverd met veel 8'en en 9's als resultaat. Dat kan natuurlijk een tandje minder. Het kost wel erg veel tijd allemaal. Zeker in het begin moet je van elke scheet die je in je stage wil gaan laten, of hebt gelaten een verslag of voorbereiding maken, maar daar pluk je later de vruchten van.

Waar laat je je beslissing van afhangen?
In mijn huidige functie kan ik onmogelijk minder gaan werken, ik werk nu al 50% en dat is verdeeld over 5 of 6 dagen. Dat zijn ook alleen ochtenden, waardoor het lastig wordt om die stagedagen te plannen. In eerste instantie werd me verteld dat het onmogelijk zou zijn en dat scholen niet zitten te wachten op stagiares die niet in ieder geval de ochtenden mee kunnen draaien. Maar later werd me verteld dat er waarschijnlijk wel een mouw aan te passen is mits ik het vantevoren aangeef zodat de desbetreffende school er rekening mee kan houden. Dus er is in dat opzicht wel iets mogelijk. Mij werd trouwens verteld dat je in de 2e week al aan de stages begint, maar bij jou duurde het dus iets langer? Dat zou voor mij wel ideaal zijn. Hoe meer bedenktijd hoe beter.

Maar ik ben bang dat het te zwaar wordt hoor, dat ik ga afhaken. Ik ben geen ster in dingen afmaken, en ik wil niet weer aan iets beginnen en er vervolgens de brui aan geven. Want hoewel het me wel heel erg leuk lijkt en ik echt iets toe ben aan iets nieuws ben ik dus ook erg bang voor de drukte die het met zich meebrengt. Nu heb ik best een relaxt leventje, en daar zou dus wel verandering in komen.

En verder vind ik het gewoon moeilijk om mijn ontslag bij mijn huidge baan in te dienen. Combineren is zo goed als onmogelijk zolang ik daar geen dag vrij kan krijgen en daar is het gewoon de functie niet naar. Het zou wat dat betreft dus nogal een rigoreuze beslissing worden...

Maar goed, jij hebt er dus geen spijt van? Ik lees inderdaad overal dat het niet moeilijk is, maar wel heel veel en dat er heel veel tijd in gaat zitten. De tijd heb ik wel, dat is het probleem niet. Mijn onregelmatige werkschema is dat meer....

Oja, er is daar een mogelijkheid om de studie online te doen. Dat zie ik wel zitten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven